Recht of onrecht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2017 09:19

tulp schreef:Of deze verdachte er mee te maken heeft of niet, dit lijkt me ook een vreselijke tijd voor zijn eerdere slachtoffers nu gratis en voor niets hun eigen trauma nog eens naar boven wordt gehaald.

Eens, maar ook als dit niet aan deze jongen gelinkt zou worden herbeleven deze mensen dit.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor de passant » 12 okt 2017 09:27

Ik begin steeds meer begrip te krijgen voor de straffen uit het oude testament, en ik geloof dat die ( straf)wetten in het oude testament goed waren voor de maatschappij. wreed?, nee, weet je wat wreed is? , 1 a 2 x per jaar of misschien wel meer een jonge vrouw door het wrede lot laten aanwijzen om geofferd te worden op het altaar van de moderne forensische pyschiatrie.
http://www.elsevierweekblad.nl/nederlan ... ek-549040/
http://nieuws.tpo.nl/2017/10/12/forensi ... -zeewolde/

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor tulp » 12 okt 2017 09:30

StillAwake schreef:Eens, maar ook als dit niet aan deze jongen gelinkt zou worden herbeleven deze mensen dit.



Dat is een waar woord. Iets wat ik verdrietig vind en goed om bij stil te staan.
Lang nadat daders hun straf (als ze die al gekregen hebben) uitgezeten hebben en lang nadat ze gereïntegreerd zijn, blijven de wonden van slachtoffers geopend worden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2017 10:26

tulp schreef:Dat is een waar woord. Iets wat ik verdrietig vind en goed om bij stil te staan.
Lang nadat daders hun straf (als ze die al gekregen hebben) uitgezeten hebben en lang nadat ze gereïntegreerd zijn, blijven de wonden van slachtoffers geopend worden.

Helaas kan ik dit vanuit ervaring beamen. Ik wil hier niet op details ingaan, maar sommige dingen herbeleef je op momenten dat je het niet verwacht en niet ziet aankomen.
Wel wordt het verdriet, de woede en de pijn iedere keer iets minder fel.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2017 10:30

de passant schreef:Ik begin steeds meer begrip te krijgen voor de straffen uit het oude testament, en ik geloof dat die ( straf)wetten in het oude testament goed waren voor de maatschappij. wreed?, nee, weet je wat wreed is? , 1 a 2 x per jaar of misschien wel meer een jonge vrouw door het wrede lot laten aanwijzen om geofferd te worden op het altaar van de moderne forensische pyschiatrie.
http://www.elsevierweekblad.nl/nederlan ... ek-549040/
http://nieuws.tpo.nl/2017/10/12/forensi ... -zeewolde/

Dat Michael Panhuis (zijn waarschijnlijke slachtoffer wordt per slot van rekening ook met naam en toenaam genoemd...) nog maar verdachte is (al lijkt het net zich om hem te sluiten) neemt niet weg dat er inderdaad heel veel misgaat in deze tak van sport.
Natuurlijk heeft iemand die zijn straf heft uitgezeten recht op een reintegratietraject. Maar begin daar nou eens mee NA de straf.
Dit soort zaken (en nogmaals, zelfs als Panhuis dit niet gedaan heeft zijn er verschrikkelijk veel slachtoffers) maakt het begrip en de draagkracht in de maatschappij voor justitie en de rechtspraak zeker niet groter.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2017 10:49

de passant schreef:Ik begin steeds meer begrip te krijgen voor de straffen uit het oude testament, en ik geloof dat die ( straf)wetten in het oude testament goed waren voor de maatschappij.


Dus als een meisje/vrouw binnen de stadsmuren wordt verkracht, moet ze worden gestenigd? Het is goed voor een bepaalde maatschappij, maar zeker niet eentje waarvan ik deel zou willen uitmaken.

wreed?, nee, weet je wat wreed is? , 1 a 2 x per jaar of misschien wel meer een jonge vrouw door het wrede lot laten aanwijzen om geofferd te worden op het altaar van de moderne forensische pyschiatrie.


Ik heb geen reden om aan te nemen dat ze ook in die menselijke onderneming zorgvuldig proberen te werk te gaan, maar dat, net als bij elke andere menselijke onderneming, daar ook fouten worden gemaakt. Dat is natuurlijk ontzettend wrang en de hoogste zorgvuldigheid is en blijft vereist, maar vergeet niet dat ook het 'oudtestamentisch straffen' een menselijke onderneming is en daar dus fouten zouden worden gemaakt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2017 10:50

StillAwake schreef:Dat Michael Panhuis (zijn waarschijnlijke slachtoffer wordt per slot van rekening ook met naam en toenaam genoemd...) nog maar verdachte is (al lijkt het net zich om hem te sluiten) neemt niet weg dat er inderdaad heel veel misgaat in deze tak van sport.
Natuurlijk heeft iemand die zijn straf heft uitgezeten recht op een reintegratietraject. Maar begin daar nou eens mee NA de straf.
Dit soort zaken (en nogmaals, zelfs als Panhuis dit niet gedaan heeft zijn er verschrikkelijk veel slachtoffers) maakt het begrip en de draagkracht in de maatschappij voor justitie en de rechtspraak zeker niet groter.


Waar ik zelf benieuwd naar ben, is waarom ooit die automatische 1/3 strafvermindering is ingevoerd, en wat het nut ervan is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2017 10:52

Mortlach schreef:Dus als een meisje/vrouw binnen de stadsmuren wordt verkracht, moet ze worden gestenigd? Het is goed voor een bepaalde maatschappij, maar zeker niet eentje waarvan ik deel zou willen uitmaken.



Ik heb geen reden om aan te nemen dat ze ook in die menselijke onderneming zorgvuldig proberen te werk te gaan, maar dat, net als bij elke andere menselijke onderneming, daar ook fouten worden gemaakt. Dat is natuurlijk ontzettend wrang en de hoogste zorgvuldigheid is en blijft vereist, maar vergeet niet dat ook het 'oudtestamentisch straffen' een menselijke onderneming is en daar dus fouten zouden worden gemaakt.

Persoonlijk heb ik liever dat een schuldige voor het verkeerde vergrijp wordt geexecuteerd dan dat een onschuldig meisje ten prooi valt aan dit soort dierlijke lusten (hoewel ik een tegenstander ben van de doodstraf denk ik dat deze straf ook wel eens te gemakkelijk is afgeschaft).
Netto vallen er dan wellicht net zoveel doden, maar het gaat dan om mensen die we als maatschappij liever kwijt zijn dan de Anne Fabers van deze wereld.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 okt 2017 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2017 10:54

Mortlach schreef:Waar ik zelf benieuwd naar ben, is waarom ooit die automatische 1/3 strafvermindering is ingevoerd, en wat het nut ervan is.

Het is indertijd ingevoerd omdat het cellentekort te nijpend werd als ik me niet vergis
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2017 11:02

irmo schreef:Zelf ook slachtoffer geweest van iemand waarvan ze vonden dat hij wel " genezen" was.

Wat mij betreft mag ie een nekschot, maar dat mag ik vast niet hardop zeggen.

Ik snap je punt en deel je gevoel. Helaas hebben slachtoffers levenslang, terwijl daders in bescherming worden genomen.
Iemand zij ooit:
"De mate van beschaving van een maatschappij is af te lezen aan hoe men met gedetineerden omgaat"
Dat had in mijn ogen moeten zijn:
"De mate van beschaving van een maatschappij is af te lezen aan hoe men met de slachtoffers (van gedetineerden) omgaat"
En als dat de maatstaf zou zijn ligt ons beschavingsniveau beneden zeeniveau, en met de nieuwe coalitie zie ik ons alleen nog maar dieper wegzakken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor de passant » 12 okt 2017 11:12

Mortlach schreef:Dus als een meisje/vrouw binnen de stadsmuren wordt verkracht, moet ze worden gestenigd?

De Bijbel roept werkelijk nergens op om vrouwen die tegen hun wil verkracht worden en die alarm slaan te stenigen! waar haal je het vandaan?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2017 13:20

de passant schreef:De Bijbel roept werkelijk nergens op om vrouwen die tegen hun wil verkracht worden en die alarm slaan te stenigen! waar haal je het vandaan?


Dan mag je deuternomium 22 nog wel een keer lezen dan, want als je niet hard genoeg alarm slaat (omdat de dader je dan misschien vermoordt), dan wordt je toch echt gestenigd. Of je moet met hem trouwen en hij moet je pa 50 sjekels zilver betalen of iets dergelijks bizars.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2017 14:10

StillAwake schreef:Persoonlijk heb ik liever dat een schuldige voor het verkeerde vergrijp wordt geexecuteerd dan dat een onschuldig meisje ten prooi valt aan dit soort dierlijke lusten (hoewel ik een tegenstander ben van de doodstraf denk ik dat deze straf ook wel eens te gemakkelijk is afgeschaft).


Echt waar? Stel ik maak me schuldig aan diefstal, wordt veroordeeld, zit mijn straf uit, dan mag ik van jou later worden geëxecuteerd voor een moord die ik niet heb begaan? Haal jij dan de trekker over?

Netto vallen er dan wellicht net zoveel doden, maar het gaat dan om mensen die we als maatschappij liever kwijt zijn dan de Anne Fabers van deze wereld.


Mensen die we als maatschappij liever kwijt zijn, zoals de hoeren, de tollenaren en de moordenaars die naast Jezus aan het kruis hingen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2017 14:11

StillAwake schreef:Het is indertijd ingevoerd omdat het cellentekort te nijpend werd als ik me niet vergis


Als dat echt zo is, mag het wel weer worden afgeschaft, want dat probleem is geloof ik opgelost.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2017 14:42

Mortlach schreef:Echt waar? Stel ik maak me schuldig aan diefstal, wordt veroordeeld, zit mijn straf uit, dan mag ik van jou later worden geëxecuteerd voor een moord die ik niet heb begaan? Haal jij dan de trekker over?
We hebben het hier over de laagste soort zedendelinquenten, niet over iemand die een rolletje drop gejat heeft. Ik ben een tegenstander van de doodstraf, maar in bepaalde gevallen zie ik toch geen andere mogelijkheid. Onlangs een tentoonstelling over Joachim Peiper bezocht, en dat heeft me de ogen geopend dat er soms geen andere straf zou mogen zijn...
Mortlach schreef:Mensen die we als maatschappij liever kwijt zijn, zoals de hoeren, de tollenaren en de moordenaars die naast Jezus aan het kruis hingen?

Mensen die bijna gegarandeerd een ander van het leven zullen beroven, omdat ze een perverse seksuele drang daartoe voelen kunnen we missen als maatschappij.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten