Gemeenteraadsverkiezingen 2018

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Optimatus » 21 feb 2018 13:44

Ik merk dat in onze gemeente de verkiezingen nauwelijks leven. De eerste debatavond is eigenlijk alleen door partijleden bijgewoond.

Jammer.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Chaya » 21 feb 2018 13:50

Optimatus schreef:Ik merk dat in onze gemeente de verkiezingen nauwelijks leven. De eerste debatavond is eigenlijk alleen door partijleden bijgewoond.

Jammer.

Ik denk dat de mensen stilaan een beetje politiek-moe worden.
Nu de gemeenteraadsverkiezingen eraan komen, komen de landelijke politici weer opdraven.
Doe dat dan niet! En het is vaak: veel beloven, weinig geven.
Ik denk zomaar dat het percentage zwevende kiezers steeds hoger wordt.
Mensen zijn geen leven lang meer trouw lid van één en dezelfde politieke partij (waar hun vader ook al lid van was).
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Optimatus » 21 feb 2018 16:50

Chaya schreef:Ik denk dat de mensen stilaan een beetje politiek-moe worden.
Nu de gemeenteraadsverkiezingen eraan komen, komen de landelijke politici weer opdraven.
Doe dat dan niet! En het is vaak: veel beloven, weinig geven.
Ik denk zomaar dat het percentage zwevende kiezers steeds hoger wordt.
Mensen zijn geen leven lang meer trouw lid van één en dezelfde politieke partij (waar hun vader ook al lid van was).


Ik heb altijd anders gestemd dan mijn ouders, behalve voor gemeenteraadsverkiezingen. MIjn ouders stemden toen altijd op mij.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor elburger » 21 feb 2018 17:04

Optimatus schreef

Ik merk dat in onze gemeente de verkiezingen nauwelijks leven. De eerste debatavond is eigenlijk alleen door partijleden bijgewoond.


Ik denk dat het ook een beetje aan de politieke partijen zelf ligt.
Begin januari was ik op vakantie in Amerongen en tot mijn verbazing zag ik al mensen met een D'66 rondrijden die de burgers aan het opzoeken waren in Amerongen of Leersum, dat weet ik niet precies.
Maar elders heb ik de vertegenwoordigers van politieke partijen nog maar sporadisch gezien.
Dat geldt ook voor Elburg en omringende gemeenten.
Nee, vanaf 1 maart gaan ze allemaal tegelijk de straat op, de markten af, de pleinen op met een tent.
Maar daar trapt een burger tegenwoordig niet meer in.
4Jaar lang ziet men ze niet, terwijl men van alles beslist, en men de burger zo veel mogelijk aan het lijntje probeert te houden, maar zodra en verkiezingen voor de deur staan ontwaakt een ieder uit zijn/haar winterslaap, lijkt het wel.
Mijn advies, en dat heb ik al wel eens medegedeeld aan deze en gene, laat je vier jaar lang eens wat regelmatiger zien.
Kom onder de mensen en regeer niet vanuit het gemeentehuis.
Zodra men dat gaat doen, ik geloof er in dat de mensen meer betrokken orden en willen zijn.
Ook op debatavonden.
Want ik laat mij zaterdag 18 maart heus niet verleiden tot een stem als ik een roos of een petje of een fluitje krijg van één of andere politiekepartijvertegenwoordiger.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Optimatus » 21 feb 2018 17:35

Het probleem is, dat veel partijen gewoon niet genoeg mensen hebben om altijd en overal aanwezig te zijn.

Dat ligt ook aan het feit dat weinig mensen meer lid zijn van partijen. Als, pak 'm beet, tien procent lid zou zijn van een partij, zou dat de democratie, zeker lokaal, zeer versterken. Mensen moeten er wel iets voor doen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yoshi

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Yoshi » 21 feb 2018 17:45

Optimatus schreef:Het probleem is, dat veel partijen gewoon niet genoeg mensen hebben om altijd en overal aanwezig te zijn.

Dat ligt ook aan het feit dat weinig mensen meer lid zijn van partijen. Als, pak 'm beet, tien procent lid zou zijn van een partij, zou dat de democratie, zeker lokaal, zeer versterken. Mensen moeten er wel iets voor doen.

En dat is gelijk het probleem. Mensen moeten er zelf iets voor doen. Zeker op lokaal niveau kan je het verschil maken door lid te worden van een politieke partij en je mening in te brengen. Dat is het mooie aan lokale politiek.

Veel mensen willen echter enkel kritiek leveren vanaf de zijlijn.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Optimatus » 21 feb 2018 17:47

Helaas heb je gelijk. Ik vind dat erg jammer, want het is de moeite waard om lid te zijn van een partij. Dat maakt zeker wel verschil.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Geytenbeekje » 22 feb 2018 22:18

Dan moet er ook een partij zijn waar je mee verwamt voelt. Ik zou er best in willen gaan maar als ik zie dat er niets echt wat voor me is....

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor StillAwake » 23 feb 2018 08:52

Optimatus schreef:Helaas heb je gelijk. Ik vind dat erg jammer, want het is de moeite waard om lid te zijn van een partij. Dat maakt zeker wel verschil.

Waarom is het de moeite waard lid van een partij te zijn?
Geeft het voor het lid meerwaarde?
Geeft het (afgezien van contributie) voor de partij meerwaarde?
Geeft hetmeerwaarde voor de maatschappij?

Of heeft het alleen nut als je politieke ambities hebt, en diet als opstapje naar een politieke carriere wilt gebruiken?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Yoshi » 23 feb 2018 12:43

StillAwake schreef:Waarom is het de moeite waard lid van een partij te zijn?
Geeft het voor het lid meerwaarde?
Geeft het (afgezien van contributie) voor de partij meerwaarde?
Geeft hetmeerwaarde voor de maatschappij?

Of heeft het alleen nut als je politieke ambities hebt, en diet als opstapje naar een politieke carriere wilt gebruiken?

Het heeft zowel nut voor de maatschappij als voor de persoon zelf. Zoals vrijwel elk vrijwilligerswerk nut heeft voor de maatschappij en de persoon zelf. Of het steunen van een goed doel.
Of je zelf politieke ambities hebt maakt niet zoveel uit.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Optimatus » 23 feb 2018 14:51

StillAwake schreef:Waarom is het de moeite waard lid van een partij te zijn?
Geeft het voor het lid meerwaarde?
Geeft het (afgezien van contributie) voor de partij meerwaarde?
Geeft hetmeerwaarde voor de maatschappij?

Of heeft het alleen nut als je politieke ambities hebt, en diet als opstapje naar een politieke carriere wilt gebruiken?


Ik sta niet te trappelen om een politieke carrière te gaan volgen, maar ik vind het wel bijzonder en ook gewoon leuk om mee te kunnen praten bij de totstandkoming van verkiezingsprogramma's (plaatselijk, provinciaal en landelijk) en betrokken te zijn in allerlei discussiefora die partijen bieden. Ik heb ideeën en die uit ik graag en wel zodanig dat mijn ideeën door medebepalende partijonderdelen worden meegewogen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Geytenbeekje » 23 feb 2018 17:45

Een voordeel van alleen lid zijn is, je maakt zelf uit wanneer je aan de activiteit mee doet, als gemeenteraadslid ben je toch wel erg gebonden aan vergaderingen etc.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Optimatus » 23 feb 2018 18:08

Geytenbeekje schreef:Een voordeel van alleen lid zijn is, je maakt zelf uit wanneer je aan de activiteit mee doet, als gemeenteraadslid ben je toch wel erg gebonden aan vergaderingen etc.


Ik ben met veel plezier penningmeester van een plaatselijke afdeling :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor elburger » 24 feb 2018 11:34

StiilAwake schreef:

Ik ben nog geen politieke partij tegengekomen waar ik gewetensvol lid van zou kunnen zijn.
Althans, nationaal gezien.


Ik kan hier nog aan toevoegen dat het op gemeentelijk niveau nog veel beroerder is.
Jan en alleman kent je en wil iets van je.
En dan kan men wel zo mooi zeggen dat als je lid bent dat je inspraak hebt, maar die vlieger gaat in heel veel gemeenten ook niet op.
Het zijn "bijna" altijd de zelfde mensen die aan de touwtjes trekken.
En of het nu SGP is of SP of VVD, het maakt niet veel uit.
Geluisterd wordt er wel, maar uitgevoerd maar bitter weinig.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Yoshi » 24 feb 2018 11:43

elburger schreef:StiilAwake schreef:



Ik kan hier nog aan toevoegen dat het op gemeentelijk niveau nog veel beroerder is.
Jan en alleman kent je en wil iets van je.
En dan kan men wel zo mooi zeggen dat als je lid bent dat je inspraak hebt, maar die vlieger gaat in heel veel gemeenten ook niet op.
Het zijn "bijna" altijd de zelfde mensen die aan de touwtjes trekken.
En of het nu SGP is of SP of VVD, het maakt niet veel uit.
Geluisterd wordt er wel, maar uitgevoerd maar bitter weinig.

Ik heb andere ervaringen. In mijn vorige woonplaats heb ik me als vrijwilliger aangemeld bij de lokale afdeling van een landelijke partij. Binnen een week werd ik gebeld en binnen 2 weken was ik bestuurslid (wat toen nog wel door een ledenvergadering bekrachtig moest worden) en had ik inspraak in het partijprogramma voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Een maand of 2 later had ik echter een huis in een andere gemeente gekocht en heb ik mijn werk aldaar neergelegd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 71 gasten