Waarom stapt het comite niet per direct op!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2003 16:19

Bedenk wel dat Christus Bruid de mensen zijn die het eeuwige leven krijgen. Tenminste, dat maak ik uit Openbaringen op. Als iemand dus wel in de kerk zit maar niet gelooft... Hoort hij niet bij het lichaam van Christus.... Lees 1 Corinthiers 5:11-14 maar eens. En ook Galaten 5:16-21 bevestigd dit:

16 Leef altijd in gehoorzaamheid aan de Heilige Geest; dan zal de zonde geen kans krijgen zich uit te leven. 17 Want de zondige neigingen gaan in tegen de verlangens van de Heilige Geest en omgekeerd. Deze twee krachten zijn altijd met elkaar in conflict. U moet dus niet doen wat u maar wilt. 18 Als u zich voortdurend door de Heilige Geest laat leiden, valt u niet meer onder de wet. 19 Het is duidelijk wat de zondige natuur voortbrengt: Overspel, ontucht, vuiligheid en losbandigheid; 20 afgoderij en spiritisme; haat, ruzie, nijd, drift, rivaliteit, onenigheid, sektarisme, 21 jaloezie, dronkenschap, onmatigheid en meer van dergelijke dingen. Ik heb u al eens eerder gezegd dat mensen die dat soort dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen ontvangen.

En het lichaam van Christus is niet iedereen die zegt te geloven maar iedereen die dat ook werkelijk doet!

joris

Berichtdoor joris » 16 sep 2003 16:49

Klaas schreef:Joris:
Ik bedoel, de kerk is een menselijke instelling. De Gemeente heeft God bedacht.


Ja, blijf vooral lekker simplistisch. De gemeente uit Handelingen is dan zeker ook geen kerk?

Klaas

precies en daar voel ik me lekker bij. Ik bedoel heel gewoon dat je niet zo kerkig moet denken.
God heeft de pest aan de kerken, dat weet ik heel erg zeker. Want Hij houdt niet van verdeeldheid. En kerken zorgen alleen maar voor verdeeldheid tot nu toe.

Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 16 sep 2003 18:08

johannes1 schreef:
Wat natuurlijk wel kan, is afscheiden en in lijn verder gaan van de voormalige kerk. Maar daarmee ben je een afscheiding in lijn van de 'oude' Hervormde Kerk. Je bent daarmee niet de HK zelf.


de bezwaarden hoeven zich niet af te scheiden, want ze willen de kerk waar ze in zitten voortzetten, maar dit wordt door de synode onmogelijk gemaakt. eigenlijk scheidt deze synode af van de hervormde kerk zoals die nu is door een nieuwe kerk te beginnen.


Waaruit blijkt dan dat de synode zich eigenlijk afscheid?

Wat volgens mij het antwoord niet kan zijn:
- Ze gaan samen met een andere kerk. Maar dat is geen afscheiden.
- Andere grondslag. maarja de grondslag is al vaker veranderd.
- Andere naam. Lijkt me niet een erg goed argument. Volgens mij is de naam niet heilig.

Bovendien: Aangezien de synode beslist namens de kerk, zeg je eigenlijk dat de kerk zich van de kerk afscheid. Beetje vreemde situatie.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 sep 2003 18:14

Waaruit blijkt dan dat de synode zich eigenlijk afscheid?

Wat volgens mij het antwoord niet kan zijn:
- Ze gaan samen met een andere kerk. Maar dat is geen afscheiden.
- Andere grondslag. maarja de grondslag is al vaker veranderd.
- Andere naam. Lijkt me niet een erg goed argument. Volgens mij is de naam niet heilig.

Bovendien: Aangezien de synode beslist namens de kerk, zeg je eigenlijk dat de kerk zich van de kerk afscheid. Beetje vreemde situatie.


zij scheiden zich af van de vaderlandse kerk die tijdens de reformatie is gesticht. de bezwaarden willen in deze vaderlandse kerk blijven. dus eigenlijk scheiden die zich niet af, maar de sow-kerken gaan er uit omdat die een nieuwe kerkverband stichten.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
plurk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 sep 2003 12:23
Locatie: forumland

Berichtdoor plurk » 16 sep 2003 18:43

God heeft de pest aan de kerken, dat weet ik heel erg zeker.


God mag dan wel een hekel hebben aan verdeeldheid, maar om
het nou zo te stellen vind ik wel een tikkeltje te ver gaan.
Gods Naam wordt er anders wel groot gemaakt!
Mensen zingen daar met hun hart en genieten van de preek.
Volgens mij stond er ook ergens dat wij onze bijeenkomsten
niet moeten verzuimen. Staat er niet voor niets dacht ik.

Misschien bedoelde je dat God in dat opzicht een hekel aan de kerk heeft, omdat ze alleen maar voor verdeeldheid zorgt.
Maar ik moest het toch even posten. :wink:

Groet,
Plurk

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 16 sep 2003 22:48

Marnix:
Bedenk wel dat Christus Bruid de mensen zijn die het eeuwige leven krijgen. Tenminste, dat maak ik uit Openbaringen op. Als iemand dus wel in de kerk zit maar niet gelooft... Hoort hij niet bij het lichaam van Christus....


Ja en nee. Het gaat erom hoe je deze ongelovigen benaderd en aanspreekt. Als je onderscheid maakt tussen de kerk (met een kleine letter) en de Kerk (met een hoofdletter) ga je een scheiding aanbrengen waarbij bepaalde mensen blijkbaar buiten de boot vallen. Ze horen er eigenlijk niet bij. En veel mensen weten dan ook nog wel wat van dat soort mensen aan te wijzen. Mensen die in (vermeende) openlijke zonde leven of mensen die er andere theologische overtuigingen op na houden.

In de bijbel kom ik dat onderscheid echter niet tegen. En toch was het in de eerste gemeenten ook niet allemaal koek en ei. Denk b.v. aan de sexuele zonden die Paulus in 1 Korinthe benoemt. Paulus zegt dan echter niet dat dat soort mensen er 'dus' niet bijhoren. Er zijn grenzen maar de eerste oproep is dat een lid van het lichaam van Christus niet zo kan leven. Er dient dus bekering plaats te vinden omdat Jezus zijn bruid liefheeft en haar graag onberispelijk voor zich ziet.

Vergelijk het met Israël. Ook dit volk wordt vergeleken met een bruid. Echter, niet alle Israëlieten leefden naar Gods geboden. God zegt dat niet: "Dan hoor je niet meer bij de bruid" maar Hij wijst hen op hun verantwoordelijkheid als bruid. God houdt van Zijn volk en daaronder vallen dus niet alleen de brave en oplettende mensen. Niet voor niets verzucht God dat Hij telkens zijn handen naar Zijn volk uitstrekt maar dat ze niet willen luisteren.

Als je onderscheid gaat maken tussen kerk en Kerk ontken je daarmee in wezen de liefde die God ook voor de mensen heeft die Hem (nog) niet liefhebben maar wel bij de kerk behoren.

Joris:
God heeft de pest aan de kerken, dat weet ik heel erg zeker.


God zal een afkeur hebben van dat wat wij van de kerk gemaakt hebben, dat geloof ik zeker. Maar de kerk is nog wel Zijn geliefde waarvan Hij verlangt dat ze naar Zijn wil zal leven zodat we eens met Christus één zullen zijn. Jij bent me veel te eenzijdig.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Petertje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 12 jul 2003 01:59

Berichtdoor Petertje » 16 sep 2003 23:12

Klaas schreef:Marnix:
Bedenk wel dat Christus Bruid de mensen zijn die het eeuwige leven krijgen. Tenminste, dat maak ik uit Openbaringen op. Als iemand dus wel in de kerk zit maar niet gelooft... Hoort hij niet bij het lichaam van Christus....


Ja en nee. Het gaat erom hoe je deze ongelovigen benaderd en aanspreekt. Als je onderscheid maakt tussen de kerk (met een kleine letter) en de Kerk (met een hoofdletter) ga je een scheiding aanbrengen waarbij bepaalde mensen blijkbaar buiten de boot vallen. Ze horen er eigenlijk niet bij. En veel mensen weten dan ook nog wel wat van dat soort mensen aan te wijzen. Mensen die in (vermeende) openlijke zonde leven of mensen die er andere theologische overtuigingen op na houden.

In de bijbel kom ik dat onderscheid echter niet tegen. En toch was het in de eerste gemeenten ook niet allemaal koek en ei. Denk b.v. aan de sexuele zonden die Paulus in 1 Korinthe benoemt. Paulus zegt dan echter niet dat dat soort mensen er 'dus' niet bijhoren. Er zijn grenzen maar de eerste oproep is dat een lid van het lichaam van Christus niet zo kan leven. Er dient dus bekering plaats te vinden omdat Jezus zijn bruid liefheeft en haar graag onberispelijk voor zich ziet.

Vergelijk het met Israël. Ook dit volk wordt vergeleken met een bruid. Echter, niet alle Israëlieten leefden naar Gods geboden. God zegt dat niet: "Dan hoor je niet meer bij de bruid" maar Hij wijst hen op hun verantwoordelijkheid als bruid. God houdt van Zijn volk en daaronder vallen dus niet alleen de brave en oplettende mensen. Niet voor niets verzucht God dat Hij telkens zijn handen naar Zijn volk uitstrekt maar dat ze niet willen luisteren.

Als je onderscheid gaat maken tussen kerk en Kerk ontken je daarmee in wezen de liefde die God ook voor de mensen heeft die Hem (nog) niet liefhebben maar wel bij de kerk behoren.

Joris:
God heeft de pest aan de kerken, dat weet ik heel erg zeker.


God zal een afkeur hebben van dat wat wij van de kerk gemaakt hebben, dat geloof ik zeker. Maar de kerk is nog wel Zijn geliefde waarvan Hij verlangt dat ze naar Zijn wil zal leven zodat we eens met Christus één zullen zijn. Jij bent me veel te eenzijdig.
Klaas


Zou het niet zo kunnen zijn dat de bekeerde mensen de Kerk zijn? In de brieven naar de gemeente wordt geschreven naar de gemeente, naar de personen die de Here Jezus kennen(worden bv aangesproken als de tempel van de Levende God). Dat is dus de gemeente. De mensen die 'buiten' zijn, of zich voordoen alsof, horen er niet bij. Daarom denk ik dat er een andere schakering mensen in onze kerken zitten dan in de dagen van Paulus. Verschillende zitten daar uit gewoonte, omdat het zo hoort etc. Gelukkig zijn er ook die bekeert zijn, dat zijn de mensen waar Paulus aan refereert!

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 16 sep 2003 23:22

Petertje:
In de brieven naar de gemeente wordt geschreven naar de gemeente, naar de personen die de Here Jezus kennen(worden bv aangesproken als de tempel van de Levende God).


Het 'probleem' is dat Paulus nergens zegt dat hij slechts een bepaalde doelgroep op het oog heeft. Hij spreekt tot de gehele gemeente die, zoals gezegd, nogal gemeleerd kan zijn. Als hij mensen aanspreekt die naar onze maatstaven moeilijk als bekeerd kunnen worden beschouwd spreekt hij hen toch aan als leden van de gemeente. Of zie jij ergens een uitzondering?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 16 sep 2003 23:32

plurk schreef:
God heeft de pest aan de kerken, dat weet ik heel erg zeker.


God mag dan wel een hekel hebben aan verdeeldheid, maar om
het nou zo te stellen vind ik wel een tikkeltje te ver gaan.
Gods Naam wordt er anders wel groot gemaakt!
Mensen zingen daar met hun hart en genieten van de preek.
Volgens mij stond er ook ergens dat wij onze bijeenkomsten
niet moeten verzuimen. Staat er niet voor niets dacht ik.

Misschien bedoelde je dat God in dat opzicht een hekel aan de kerk heeft, omdat ze alleen maar voor verdeeldheid zorgt.
Maar ik moest het toch even posten. :wink:

Groet,
Plurk
neem dat niet te snel aan hoor. Heb jij echt contact met God in een kerkdienst? Voel je Gods aanwezigheid? Wees er zuinig op. Ik kom regelmatig in een geref. bond en dan denk ik: wat ene poppekast.

Onze bijeenkomsten niet verzuimen, heb je dat al eens in de context gelezen? dat gaat erover dat als je niet samenkomt dat je elkaar dan niet kunt opbouwen. Het gaat niet over dat je verplicht bent naar de kerk teg aan.

joris

Berichtdoor joris » 16 sep 2003 23:33

klaas zei
Joris: Quote:
God heeft de pest aan de kerken, dat weet ik heel erg zeker.


God zal een afkeur hebben van dat wat wij van de kerk gemaakt hebben, dat geloof ik zeker. Maar de kerk is nog wel Zijn geliefde waarvan Hij verlangt dat ze naar Zijn wil zal leven zodat we eens met Christus één zullen zijn. Jij bent me veel te eenzijdig.
ik geloof in de Gemeente van christus

Erik14
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 dec 2002 21:01

Berichtdoor Erik14 » 17 sep 2003 06:25

johannes1 schreef:
Waaruit blijkt dan dat de synode zich eigenlijk afscheid?

Wat volgens mij het antwoord niet kan zijn:
- Ze gaan samen met een andere kerk. Maar dat is geen afscheiden.
- Andere grondslag. maarja de grondslag is al vaker veranderd.
- Andere naam. Lijkt me niet een erg goed argument. Volgens mij is de naam niet heilig.

Bovendien: Aangezien de synode beslist namens de kerk, zeg je eigenlijk dat de kerk zich van de kerk afscheid. Beetje vreemde situatie.


zij scheiden zich af van de vaderlandse kerk die tijdens de reformatie is gesticht. de bezwaarden willen in deze vaderlandse kerk blijven. dus eigenlijk scheiden die zich niet af, maar de sow-kerken gaan er uit omdat die een nieuwe kerkverband stichten.


Even ter verduidelijking als de Europese Commisie een koers vaart die Nederland niet aanstaat, en Nederland stapt uit de EG dan verlaat Nederland de EG(in een notendop is dit vergelijkbaar met de NHK)

Ik vind dat je onderscheid tussen organisatie en gedachtengoed verwart met elkaar.
Laatst gewijzigd door Erik14 op 17 sep 2003 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 17 sep 2003 08:04

Joris:
ik geloof in de Gemeente van christus


Je bedoelt dat elitaire groepje dat zichzelf ziet als de ware gelovigen?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 17 sep 2003 09:15

Even ter verduidelijking als de Europese Commisie een koers vaart die Nederland niet aanstaat, en Nederland stapt uit de EG dan verlaat Nederland de EG(in een notendop is dit vergelijkbaar met de NHK)


ik vindt niet dat je deze vergelijking kunt maken. de synode vaart een koers die niet op de lijn van de reformatie is. de bezwaarden stappen niet uit die koers die de synode vaart, maar blijft de koers bevaren die ze altijd hebben gedaan. de koers van de reformatie. maar op jou vergelijking toe te passen dan kan je de bezwaarden zien als de europese commisie en de synode als nederland.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Erik14
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 dec 2002 21:01

Berichtdoor Erik14 » 17 sep 2003 09:30

johannes1 schreef:
Even ter verduidelijking als de Europese Commisie een koers vaart die Nederland niet aanstaat, en Nederland stapt uit de EG dan verlaat Nederland de EG(in een notendop is dit vergelijkbaar met de NHK)


ik vindt niet dat je deze vergelijking kunt maken. de synode vaart een koers die niet op de lijn van de reformatie is. de bezwaarden stappen niet uit die koers die de synode vaart, maar blijft de koers bevaren die ze altijd hebben gedaan. de koers van de reformatie. maar op jou vergelijking toe te passen dan kan je de bezwaarden zien als de europese commisie en de synode als nederland.


Nu draai je de dingen weer om; de synode neemt geldende besluiten(i.c. verandering van koers) zo is de opbouw. Wie de koers niet kan of wil volgen en de oorspronkelijke koers wil volgen die zal dus de koers van de synode verlaten.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 17 sep 2003 09:33

is het niet zo als je iets nieuws begint dat je het oude verlaat. de synode kan een gemeente niets opleggen. want dan waren alle hervormde gemeentes inmiddels hetzelfde.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten

cron