Waarom stapt het comite niet per direct op!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Erik14
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 dec 2002 21:01

Waarom stapt het comite niet per direct op!

Berichtdoor Erik14 » 15 sep 2003 16:10

gewist
Laatst gewijzigd door Erik14 op 17 sep 2003 06:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilko
Mineur
Mineur
Berichten: 153
Lid geworden op: 13 sep 2002 16:04

Berichtdoor Wilko » 15 sep 2003 17:04

Aannemende dat je het hier over het Comite tot behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk hebt...

Het Comite vertolkt het standpunt van de Gereformeerde Bond van 1996 en verder terug. Men is tegen de nieuwe kerk die gesticht wordt en wil gewoon hervormd blijven, dus de Hervormde Kerk voortzetten. Het Comite bestaat uit plusminus 15 predikanten en vertegenwoordigen zo'n 100 predikanten en nog meer (vacante gemeentes erbij geteld) gemeentes. Daarnaast heb je nog 30 predikanten van het Gekrookte Riet die niet mee zullen gaan.

Het Comite is de lijn die de ombuiging van het standpunt van de GB niet kan meemaken, ze komt dus voort uit de GB zelf. Over en weer probeert men elkaar ervan te overtuigen dat men wel of niet moet meegaan in de Protestantse Kerk in Nederland. Vandaar de verhitte discussies, maar tot nu toe niet onwaardig ofzo. Men kan toch maar niet onbewogen broeders en zusters van hetzelfde huis zien vertrekken.

Niet het Comite gaat alleen door. Nee, er blijven +- 125 gemeenten hervormd, die willen niet meegaan met de PKN. Dat lijkt me beter geformuleerd. Dat is 1/3 van alle Hervormde gemeentes die zich gereformeerd noemen.

Gebruikersavatar
@tlantis
Sergeant
Sergeant
Berichten: 470
Lid geworden op: 25 jul 2003 10:43
Contacteer:

Re: Waarom stapt het comite niet per direct op!

Berichtdoor @tlantis » 15 sep 2003 17:19

Erik14 schreef:De geluiden en berichten worden steeds sterker dat het Comite alleen doorgaat. Waarom gebeurt dit nu nog niet, dat scheelt heel veel spanning en onwaardige discussie's in het RD.
Het comitee kan helemaal niet alleen door gaan. In het comitee zitten predikanten. Dus geen gemeenten, kerkgebouwen, kerkeraden en andere dingen die je nodig hebt voor een kerkgemeenschap. De hervormde kerk (+ andere kerken in sow proces) bepaald gewoon of de PKN er komt. Als deze er komt gaan alle gemeentes hier in op. Er kunnen dan evt. mensen een nieuwe kerk op gaan richten en die weer hervormd noemen ofzo... maar das een andere zaak.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3143
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 sep 2003 17:48

De hervormde kerk (+ andere kerken in sow proces) bepaald gewoon of de PKN er komt. Als deze er komt gaan alle gemeentes hier in op. Er kunnen dan evt. mensen een nieuwe kerk op gaan richten en die weer hervormd noemen ofzo... maar das een andere zaak.


de SOW-kerken gaan uit de hervormde kerk. dus niet alle hervormde gemeentes gaan per defenitie mee met de PKN.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
@tlantis
Sergeant
Sergeant
Berichten: 470
Lid geworden op: 25 jul 2003 10:43
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 15 sep 2003 18:12

johannes1 schreef:de SOW-kerken gaan uit de hervormde kerk. dus niet alle hervormde gemeentes gaan per defenitie mee met de PKN.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen expert ben, maar dit had ik uit diverse bronnen begrepen, ik kan er naast zitten.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

joris

Berichtdoor joris » 15 sep 2003 19:33

als je het comite zat bent, dan vind je toch gewoon dat het niet meer bestaat? Ik bedoel, de kerk is een menselijke instelling. De Gemeente heeft God bedacht. Zorg dat je daar lid van bent.

Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 15 sep 2003 21:39

johannes1 schreef:
De hervormde kerk (+ andere kerken in sow proces) bepaald gewoon of de PKN er komt. Als deze er komt gaan alle gemeentes hier in op. Er kunnen dan evt. mensen een nieuwe kerk op gaan richten en die weer hervormd noemen ofzo... maar das een andere zaak.


de SOW-kerken gaan uit de hervormde kerk. dus niet alle hervormde gemeentes gaan per defenitie mee met de PKN.


Daar ben ik het dus ECHT niet mee eens.

Het hangt waarschijnlijk af van de defenitie van HK die je hanteerd. Ik heb namelijk het idee dat de Hervormde Kerk 'gewoon' een kerkverband is, zoals er meer zijn. Dit kerkverband heeft een synode die namens de kerk beslissingen neemt. Als de synode beslist om samen te gaan met een andere kerk, dan is dat zo.

Wat natuurlijk wel kan, is afscheiden en in lijn verder gaan van de voormalige kerk. Maar daarmee ben je een afscheiding in lijn van de 'oude' Hervormde Kerk. Je bent daarmee niet de HK zelf.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 15 sep 2003 22:44

Joris:
Ik bedoel, de kerk is een menselijke instelling. De Gemeente heeft God bedacht.


Ja, blijf vooral lekker simplistisch. De gemeente uit Handelingen is dan zeker ook geen kerk?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23655
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2003 23:29

joris schreef:als je het comite zat bent, dan vind je toch gewoon dat het niet meer bestaat? Ik bedoel, de kerk is een menselijke instelling. De Gemeente heeft God bedacht. Zorg dat je daar lid van bent.


Jawel... maar toen had je nog niet zoveel variatie... toen was je lid van de kerk of niet... tegenwoordig zijn er tientallen kerken in Nederland. Gods Gemeente is dus wel iets anders dan een kerk.... want Gods Gemeente zit niet tussen kerkmuren meer. Die zit verspreid over een heleboel kerken.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 16 sep 2003 09:02

Marnix:
Jawel... maar toen had je nog niet zoveel variatie... toen was je lid van de kerk of niet... tegenwoordig zijn er tientallen kerken in Nederland. Gods Gemeente is dus wel iets anders dan een kerk.... want Gods Gemeente zit niet tussen kerkmuren meer. Die zit verspreid over een heleboel kerken.


Ik neem aan dat je op mijn reactie reageert? Ik ben het met je eens dat je Gods Gemeente niet moet beperken tot 1 of enkele kerkgenootschappen.
Ik reageer echter op het idee dat er onderscheid zou zijn tussen kerk en gemeente. Dat onderscheid vind ik in de bijbel niet terug. In de bijbel lezen we dat er een gemeenschap van mensen ontstaat die gecentreerd is rond Christus. Die gemeenschap wordt aangeduid als gemeente, lichaam of bruid van Christus, uitverkoren geslacht etc. etc. Nergens wordt een gemeenschap van échte gelovigen binnen die gemeenschap onderscheiden. Ook kinderen en slaven van gelovigen behoren tot die gemeenschap. Ook huichelaars maakten deel uit van de gemeente (denk aan Annanias en Saffira of de excessen die Paulus signaleert). Al deze mensen worden gerekend tot de gemeente, tot de bruid van Christus. Dat die bruid van Christus niet is zoals ze zou moeten zijn is evident. Maar dat is geen oproep om dan maar een Gemeente binnen de gemeente te gaan onderscheiden maar een oproep tot bekering van de Bruid.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23655
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2003 09:37

Tja... als jij zegt dat Gods Gemeente niet beperkt moet worden tot 1 of enkele kerken. Dan is er dus blijkbaar wel een verschil. Want in de bijbel had je niet in een plaats allerlei verschillende kerken, die situatie is nu anders. Gods Gemeente is nu dus niet meer de kerk... maar meerdere zit in meerdere kerken. En dat was in de bijbel dus anders.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 16 sep 2003 10:06

Ik ontken ook niet dat er verschil is. De kerk is bestaat vandaag de dag uit meerdere kerkgenootschappen. Dat was ten tijde van Handelingen inderdaad nog niet zo. Wat ik echter bedoel is dat de Kerk het geheel is van al die verschillende kerkgenootschappen en niet een selectie van mensen uit al die kerkgenootschappen.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3143
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 sep 2003 11:38

Wat natuurlijk wel kan, is afscheiden en in lijn verder gaan van de voormalige kerk. Maar daarmee ben je een afscheiding in lijn van de 'oude' Hervormde Kerk. Je bent daarmee niet de HK zelf.


de bezwaarden hoeven zich niet af te scheiden, want ze willen de kerk waar ze in zitten voortzetten, maar dit wordt door de synode onmogelijk gemaakt. eigenlijk scheidt deze synode af van de hervormde kerk zoals die nu is door een nieuwe kerk te beginnen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23655
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2003 12:03

Klaas schreef:Ik ontken ook niet dat er verschil is. De kerk is bestaat vandaag de dag uit meerdere kerkgenootschappen. Dat was ten tijde van Handelingen inderdaad nog niet zo. Wat ik echter bedoel is dat de Kerk het geheel is van al die verschillende kerkgenootschappen en niet een selectie van mensen uit al die kerkgenootschappen.

Klaas


Ik ben het met je eens, tenminste, zolang het kerken zijn die Jezus als verlosser erkennen... hoewel er natuurlijk ook altijd mensen in kerken zullen zitten die wel in de kerk zitten maar eigenlijk niet geloven.... Maar dan zijn ze denk ik ngo wel lid van de Kerk maar niet van het lichaam van christus.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 16 sep 2003 12:46

Marnix:
hoewel er natuurlijk ook altijd mensen in kerken zullen zitten die wel in de kerk zitten maar eigenlijk niet geloven.... Maar dan zijn ze denk ik ngo wel lid van de Kerk maar niet van het lichaam van christus.


Ik zie in de bijbel geen aanleiding om dergelijke (hypocriete) mensen uit te sluiten van het lichaam van Christus. De gemeenschap (zo gemeleerd als ze is) wordt aangesproken als bruid, lichaam etc. Er wordt volgens mij nergens een bepalde groep binnen die gemeenschap zo aangesproken. Of weet jij daarvan wel voorbeelden te geven?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten