Roken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Roken

Berichtdoor Chaya » 04 aug 2018 12:36

Vanmorgen stond ik in de P.rimera op mijn beurt te wachten. Een meisje had een verschrikkelijke hoestbui.
Ze kreeg zelfs een glaasje water van de verkoopster.
Toen het bedaard was kocht ze 2 pakjes sigaretten en een aansteker.
Daarna was een oudere man aan de beurt, hij bestelde zware shag.
Een stem als een rasp, hoest als een bronchitislijder, 30 euro lichter, maar weer blij met zijn paffies.
Iemand maakte een opmerking over het mogelijke verbod dat men wil. Een rookvrije zone rondom de Hogeschool, het Erasmus MC en het Erasmiaans gymnasium. Een hele wijk rookvrij!
De man werd woest. Wij, rokers, worden zo gediscrimineerd, we worden gezien als criminelen, terwijl we de staatskas spekken.
Sja.... Hij had wel een puntje. €)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Roken

Berichtdoor Veendam » 04 aug 2018 12:58

Chaya schreef:Vanmorgen stond ik in de P.rimera op mijn beurt te wachten. Een meisje had een verschrikkelijke hoestbui.
Ze kreeg zelfs een glaasje water van de verkoopster.
Toen het bedaard was kocht ze 2 pakjes sigaretten en een aansteker.
Daarna was een oudere man aan de beurt, hij bestelde zware shag.
Een stem als een rasp, hoest als een bronchitislijder, 30 euro lichter, maar weer blij met zijn paffies.
Iemand maakte een opmerking over het mogelijke verbod dat men wil. Een rookvrije zone rondom de Hogeschool, het Erasmus MC en het Erasmiaans gymnasium. Een hele wijk rookvrij!
De man werd woest. Wij, rokers, worden zo gediscrimineerd, we worden gezien als criminelen, terwijl we de staatskas spekken.
Sja.... Hij had wel een puntje. €)


Het klopt dat mensen de staatskas spekken wanneer ze shag of sigaretten kopen.
Aan de andere kant gaat er ook heel veel geld uit de staatskas voor de medische behandeling van mensen die veel en langdurig gerookt hebben om klachten te behandelen die redelijkerwijs terug te verwijzen zijn naar het rookgedrag.
Had die man dan een puntje ? Of is die punt eigenlijk een komma ?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Roken

Berichtdoor coby6 » 04 aug 2018 13:04

Chaya schreef:Vanmorgen stond ik in de P.rimera op mijn beurt te wachten. Een meisje had een verschrikkelijke hoestbui.
Ze kreeg zelfs een glaasje water van de verkoopster.
Toen het bedaard was kocht ze 2 pakjes sigaretten en een aansteker.
Daarna was een oudere man aan de beurt, hij bestelde zware shag.
Een stem als een rasp, hoest als een bronchitislijder, 30 euro lichter, maar weer blij met zijn paffies.
Iemand maakte een opmerking over het mogelijke verbod dat men wil. Een rookvrije zone rondom de Hogeschool, het Erasmus MC en het Erasmiaans gymnasium. Een hele wijk rookvrij!
De man werd woest. Wij, rokers, worden zo gediscrimineerd, we worden gezien als criminelen, terwijl we de staatskas spekken.
Sja.... Hij had wel een puntje. €)

Het is voor zijn eigen bestwil. Bijna niemand rookt meer op m'n werk sinds ze naar buiten zijn verbannen, ook in de winter.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Roken

Berichtdoor Pcrtje » 04 aug 2018 13:43

Veendam schreef:Het klopt dat mensen de staatskas spekken wanneer ze shag of sigaretten kopen.
Aan de andere kant gaat er ook heel veel geld uit de staatskas voor de medische behandeling van mensen die veel en langdurig gerookt hebben om klachten te behandelen die redelijkerwijs terug te verwijzen zijn naar het rookgedrag.
Had die man dan een puntje ? Of is die punt eigenlijk een komma ?
d:)b
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Roken

Berichtdoor Chaya » 04 aug 2018 14:00

Veendam schreef:Het klopt dat mensen de staatskas spekken wanneer ze shag of sigaretten kopen.
Aan de andere kant gaat er ook heel veel geld uit de staatskas voor de medische behandeling van mensen die veel en langdurig gerookt hebben om klachten te behandelen die redelijkerwijs terug te verwijzen zijn naar het rookgedrag.
Had die man dan een puntje ? Of is die punt eigenlijk een komma ?

Kijk naar de smiley Veendam. :wink:
De man had in zonverre een puntje, dat hij idd wel flink belasting af moet dragen in verhouding. Maar natuurlijk is dat terecht. Het zou nog meer moeten zijn om kostendekkend te maken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Roken

Berichtdoor Veendam » 04 aug 2018 22:10

Chaya schreef:Kijk naar de smiley Veendam. :wink:
De man had in zonverre een puntje, dat hij idd wel flink belasting af moet dragen in verhouding. Maar natuurlijk is dat terecht. Het zou nog meer moeten zijn om kostendekkend te maken.


Dan zal hij nog meer moeten roken en er ook nog bij drinken, daar zit ook flink wat geld bij voor de schatkist.
Als ze dan de wiet nog legaliseren dan komt daar ook accijns en BTW over heen dan dat ook weer de schatkist in.
Tjaaaa wie weet komt die man dan een heel eind met het doneren aan de schatkist der Nederlandsche Staat.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Roken

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2018 10:39

Helemaal vreemd is de vraag van Johan niet.

Enige tijd geleden was er een probleem met fipronil in eieren. Dit spul is niet eens echt gevaarlijk voor de volksgezondheid, toch werden tig duizend kippen afgeslacht en mochten de eieren niet verkocht worden. Tabak etc. is veel slechter voor de volksgezondheid, maar dit mag wel gewoon verkocht worden.

Eigenlijk is een het een heel hypocriet gedoe.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Roken

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2018 21:11

Optimatus schreef:Helemaal vreemd is de vraag van Johan niet.

Enige tijd geleden was er een probleem met fipronil in eieren. Dit spul is niet eens echt gevaarlijk voor de volksgezondheid, toch werden tig duizend kippen afgeslacht en mochten de eieren niet verkocht worden. Tabak etc. is veel slechter voor de volksgezondheid, maar dit mag wel gewoon verkocht worden.

Eigenlijk is een het een heel hypocriet gedoe.


Lastige is dat tabak erg ingeburgerd was in het volg en in de inkomsten van de staat toen men ontdekte dat het niet gezond is. Aan fipronil verdient de staat niets en het is ook niet zo dat het erg ingeburgerd is onder het volk, dat ze er maar moeilijk afscheid van kunnen nemen. Een grens trekken is ook wel lastig. Mag een sigaar dan ook niet meer? Pijp? De e-sigaret? En worden alcohol, snacks enz dan ook verboden?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Roken

Berichtdoor coby6 » 06 aug 2018 22:43

Optimatus schreef:Helemaal vreemd is de vraag van Johan niet.

Enige tijd geleden was er een probleem met fipronil in eieren. Dit spul is niet eens echt gevaarlijk voor de volksgezondheid, toch werden tig duizend kippen afgeslacht en mochten de eieren niet verkocht worden. Tabak etc. is veel slechter voor de volksgezondheid, maar dit mag wel gewoon verkocht worden.

Eigenlijk is een het een heel hypocriet gedoe.

Ja, maar als ze de verkoop nu gaan verbieden, gaan mensen in opstand komen of naar Polen om ze goedkoper te halen.
Dat ze die zooi zo duur maken vind ik asociaal trouwens. Lekker geld verdienen aan andermans ellende. Een pak wijn kun je voor 2,50 krijgen in de Aldi.
Als ze het duurder maken, ga je alleen maar minder eten en je honger wegroken met goedkopere shag zonder filter.
Waarom weegt gij geld af voor wat niet vervult?
Toen ik weleens een pakkie kocht om er 1 te roken, liet ik de rest bij de openbare asbak liggen voor de eerlijke vinder.

Yoshi

Re: Roken

Berichtdoor Yoshi » 10 aug 2018 10:29

coby6 schreef:Ja, maar als ze de verkoop nu gaan verbieden, gaan mensen in opstand komen of naar Polen om ze goedkoper te halen.

Een opstand zie ik in Nederland niet gebeuren, zeker niet voor zoiets. Er worden nu al veel sigaretten uit het oosten gesmokkeld.
Dat ze die zooi zo duur maken vind ik asociaal trouwens. Lekker geld verdienen aan andermans ellende. Een pak wijn kun je voor 2,50 krijgen in de Aldi.
Als ze het duurder maken, ga je alleen maar minder eten en je honger wegroken met goedkopere shag zonder filter.

Dan hebben die mensen de prioriteiten niet helder. Daarbij moeten ze geholpen worden.
Ik zou graag zien dat de samenleving langzaam beweegt naar een rookvrije samenleving.
Mensen die nu nog roken mogen wat mij betreft dan ook meer voor de zorgverzekering betalen. In mijn omgeving zijn veruit de meeste rokers gestopt. Dat tabak duurder werd heeft daarbij ook geholpen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Roken

Berichtdoor coby6 » 10 aug 2018 12:00

Yoshi schreef:Een opstand zie ik in Nederland niet gebeuren, zeker niet voor zoiets. Er worden nu al veel sigaretten uit het oosten gesmokkeld.

Dan hebben die mensen de prioriteiten niet helder. Daarbij moeten ze geholpen worden.
Ik zou graag zien dat de samenleving langzaam beweegt naar een rookvrije samenleving.
Mensen die nu nog roken mogen wat mij betreft dan ook meer voor de zorgverzekering betalen. In mijn omgeving zijn veruit de meeste rokers gestopt. Dat tabak duurder werd heeft daarbij ook geholpen.

Geholpen? Hoe? Ik ben begonnen met roken in een inrichting waar ze me zogenaamd hielpen met hun oxazepam en antidepressiva erin douwen. Als ze me die zooi niet hadden gegeven was ik er niet eens terecht gekomen en niet gaan roken om nog een beetje normaal te blijven. Al die patienten daar die gratis vol werden gedouwd met pillen waren aan het roken. Eentje maakte ze zelf met een apparaatje. Was heel goedkoop.
Ik ben begonnen omdat een schizofrene drugsverslaafde daar zei: Neem er eentje. Word je rustig van.

Yoshi

Re: Roken

Berichtdoor Yoshi » 10 aug 2018 12:02

Vrij simpel. Kosten tegenover baten zetten. Is het mij nog waard om zoveel geld te besteden aan een slechte gewoonte. Rationele mensen zullen dan al snel nee invullen en stoppen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Roken

Berichtdoor coby6 » 10 aug 2018 12:15

Heb je een postnatale depressie. Christelijke psychiater geeft je dozen vol vergif. Bel je m op. Zeg ik wil er nu ineens een eind aan maken. Stond gewoon in de bijsluiter. Oh nee hoor. Dat kan niet. Verdubbelde de dosis. Lag de volgende dag met een overdosis van dat gif (meneer moest op vakantie) aan de slootkant. Huwelijk naar de knoppen. Kerk naar de knoppen. Kinderen kwijt.
Later zag ik Hal Lindsey preken tegen drugs en ben in een klap met 8 oxazepam per dag en antidepressiva gestopt, maar wel blijven roken. Wat een ramp om daar af te komen. Nu geef ik nog 30 euro per week uit aan nicotinekauwgom. De Enige die helpt is God, niet psychiaters. Ik wou er al nooit heen, maar ze bleven drammen vanuit de kerk.
Laatst gewijzigd door coby6 op 10 aug 2018 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Re: Roken

Berichtdoor Yoshi » 10 aug 2018 12:17

Ik had het over geestelijk gezonde mensen. Voor mensen die al de nodige geestelijke problemen hebben zal het vast anders zijn. Ik ben overigens wel degelijk geholpen door een psycholoog een paar jaar geleden.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Roken

Berichtdoor coby6 » 10 aug 2018 12:29

Yoshi schreef:Ik had het over geestelijk gezonde mensen. Voor mensen die al de nodige geestelijke problemen hebben zal het vast anders zijn. Ik ben overigens wel degelijk geholpen door een psycholoog een paar jaar geleden.

Ja mijn vader is gewoon gestopt cold turkey. Maar die werd ook chagrijnig. Je moet immer rustig en blij zijn als je kinderen hebt. Zonder hulp van God kun je niet even gaan stoppen.
Die psycholoog daar was de enige die normaal was en me niet als een volslagen gek behandelde. Ik heb meer wat tegen pillendouwers.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten