TV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marjolijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 01 okt 2002 09:37
Locatie: Berkenwoude City

Berichtdoor Marjolijn » 16 sep 2003 11:00

Hang een bordje aan de binnenkant voor de deur, en vraag je af: WWJD? Voordat je een tv gaat kopen.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 16 sep 2003 11:08

Nien:
Als er een filterTV op de markt komt, heb ik geen moeite met de TV.


Tja, da's wel makkelijk hè, als alles voor je geregeld wordt. Volgens mij kun je dit echter nooit volhouden om iets goed of af te keuren. We hebben onze eigen verantwoordelijkheid gekregen. Dat is een wezenlijk onderdeel van de schepping. God heeft er zelf niet voor gekozen om zonde uit te sluiten. Filter TV eisen komt op mij over als het stellen dat het drinken van alcohol alleen is toegestaan als je er absoluut niet dronken van kunt worden.Onzinnig dus.

BJ:
Volgens onze predikant zijn de mensen nu veel meer visueel ingesteld dan vroeger. Dit zou dan wat mij betreft ook een reden kunnen zijn voor wel of geen TV.


Of je past de prdiking aan. Lijkt me logischer. Voor een groep toegewijden kun je bepaalde restricties opleggen om een bepaalde vorm van communicatie vol te houden. Kenmerk van de evangelieverkondiging is echter dat we juist niet-toegewijden willen bereiken. De Joden een Jood etc.

Marnix:
Dan zie je de slechte dingen niet.... maar de goede dingen ook niet. Dat heeft dus ook zijn nadelen.


Ik kijk zelf ook best graag TV maar goede dingen? Eerlijk gezegd geloof ik niet dat er op TV goede dingen te vinden zijn die je niet op een andere manier ook kunt genieten. Als je geen TV hebt mis je volgens mij helemaal niets, hooguit een stuk (te?) makkelijke ontspanning. Het goedpraten van de TV door te wijzen op de goede dingen vind ik onzinnig. Zeg dan maar gewoon dat je het lekker vind. En daar is niets mis mee. Bij het eten van gebak wijzen we toch ook niet op de voedingswaarde?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2003 11:59

Ik kijk zelf ook best graag TV maar goede dingen? Eerlijk gezegd geloof ik niet dat er op TV goede dingen te vinden zijn die je niet op een andere manier ook kunt genieten. Als je geen TV hebt mis je volgens mij helemaal niets, hooguit een stuk (te?) makkelijke ontspanning. Het goedpraten van de TV door te wijzen op de goede dingen vind ik onzinnig. Zeg dan maar gewoon dat je het lekker vind. En daar is niets mis mee. Bij het eten van gebak wijzen we toch ook niet op de voedingswaarde?


Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Televisie geeft een bepaald gemak.... en biedt daardoor mogelijkheden die je anders niet zou hebben. Je kunt een film kijken over de natuur... nou kun je zeggen, ja je kunt ook zelf de natuur in gaan... maar niet iedereen heeft daar de mogelijkheden voor. En daarnaast kun je via de tv ook de natuur zien in andere werelddelen... daardoor kun je geraakt worden en iets van Gods grootheid zien (want Gods grootheid kun je in de schepping echt zien)
Je kunt een stuk zien over christenvervolgingen en daardoor geraakt worden, een financiele steun geven en ook geestelijke steun door voor ze te bidden. Je kunt als je ziek bent toch een kerkdienst zien. Je kunt een getuigenis van iemand op tv horen en daardoor gesterkt worden. Je kunt meezingen met een zangprogramma. God werkt ook door de televisie heen. Wat dacht je van ouderen die moeilijk kunnen lopen.... die kunnen via de tv een kerkdienst volgen. Wat dacht je van een moeder die een kleine baby heeft... die kan niet zomaar even naar een zangavond... maar kan wel een programma op tv kijken waarin mensen zingen voor God... en dan kan ze ook meezingen.

Niet altijd hebben mensen mogelijkheden dingen die ze via de tv zien en doen ook op een andere manier te zien en te doen. En soms is iets via de tv kijken inderdaad ook makkelijker..... tja... waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Maar zeg niet dat je tv niet kan goedpraten door op de goede dingen te wijzen. Ik vind het inderdaad wel eens lekker.... maar dat is niet het enige.... er is zeker ook wel voedingswaarde.

En vergeet niet dat je uiteindelijk met alles in je leven een goede en een slechte kant op kan... niet alleen met een tv. Ik kan uit een bijbel lezen maar ik kan iemand ook slaan met een bijbel. Dan zeg je toch ook niet: Tja, dan lees ik maar niet uit de bijbel? Of ik kan met een auto verkeersregels overtreden... dus rij ik maar geen auto meer? Als je alle waarmee je ook iets verkeerd kan doen dus maar achterwege laat kun je het beste in je bed gaan liggen en helemaal niks meer doen... Alhoewel... in je bed kun je ook verkeerde dingen doen...

Ik hoop dat je begrijpt welke kant je op wil... We hebben de verantwoordelijkheid om keuzes te maken. Als je met een tv verkeerde keuzes zou maken is het een goede keuze om de tv uit te houden of weg te doen. Maar dat wil niet zeggen dat als je met dingen goede keuzes maakt je toch maar dat niet zou moeten doen omdat je er ook een verkeerde keuze mee zou hebben kunnen maken.

Hang een bordje aan de binnenkant voor de deur, en vraag je af: WWJD? Voordat je een tv gaat kopen.


Vind ik niet relevant. Het gaat Jezus om je hart. En of dat hart klopt voor Hem blijkt niet uit het feit of je wel of niet een tv koopt maar uit wat je doet met die tv als je hem hebt. Een tv kopen op zich is niet fout. Dat ligt er aan hoe je die tv vervolgens gebruikt.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 16 sep 2003 14:20

Marnix:
Ik hoop dat je begrijpt welke kant je op wil...


Ik wel, maar ik heb niet het idee dat jij me helemaal begrijpt. ;-)
Ik heb helemaal niets tegen televisies op zich en zoals gezegd kijk ik zelf ook. Ik vind het alleen niet erg zinnig goede dingen van de TV aan te halen om het bezit/gebruik ervan goed te praten. Natuurlijk kan God werken d.m.v. de TV maar ik heb een dergelijke expliciet christelijk gebruik niet nodig om toch van m'n TV te kunnen genieten. Het is nooit handig om uitzonderingssituaties aan te dragen om iets in z'n algemeenheid goed te praten. Want dat jij uitzonderingen aandracht mag toch duidelijk zijn. Enerzijds uitzonderingen t.a.v. het uitgezondene. Getuigenissen en zangavonden zijn bij mij maar op hooguit 2 van de pakweg 12 nederlandstalige zenders te zien. En dan ook nog maar af en toe. Anderzijds heb je het over uitzonderingen t.a.v. het publiek. Ouderen, zieken, moeders met kinderen. Het overgrote deel van het uitgezondene en het publiek valt niet onder jouw voorbeelden.

Dat is één. Daarnaast vind ik eigenlijk dat we als christenen eigenlijk niet zo positief moeten staan tegenover televisie (dat is wat anders dat TV verbieden). Nogmaals, ik vind het prima om een TV te hebben en te gebruiken maar om nou de zegeningen van de TV te benadrukken vind ik weer wat overdreven. De TV kan tot zegen zijn maar is dat meestal niet. Als we met z'n allen niet zo lang op onze luie reet voor de TV zaten hadden we de verkondigende programma's van de EO wellicht niet eens nodig.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2003 16:33

Ik wel, maar ik heb niet het idee dat jij me helemaal begrijpt.
Ik heb helemaal niets tegen televisies op zich en zoals gezegd kijk ik zelf ook. Ik vind het alleen niet erg zinnig goede dingen van de TV aan te halen om het bezit/gebruik ervan goed te praten. Natuurlijk kan God werken d.m.v. de TV maar ik heb een dergelijke expliciet christelijk gebruik niet nodig om toch van m'n TV te kunnen genieten. Het is nooit handig om uitzonderingssituaties aan te dragen om iets in z'n algemeenheid goed te praten. Want dat jij uitzonderingen aandracht mag toch duidelijk zijn. Enerzijds uitzonderingen t.a.v. het uitgezondene. Getuigenissen en zangavonden zijn bij mij maar op hooguit 2 van de pakweg 12 nederlandstalige zenders te zien. En dan ook nog maar af en toe. Anderzijds heb je het over uitzonderingen t.a.v. het publiek. Ouderen, zieken, moeders met kinderen. Het overgrote deel van het uitgezondene en het publiek valt niet onder jouw voorbeelden.


Waarom mag je de tv niet worden goedgepraat door positieve dingen te noemen in een topic waarin tv wel wordt "slechtgepraat" door verkeerde dingen te noemen. Natuurlijk kun je ook van de tv genieten zonder die dingen die cht goed zijn... ik ga vanavond heerlijk een partij voetbal kijken. Daar geniet ik van. Maar je hoeft als je bijvoorbeled naar de tv kijkt niet een weegschaal-model te pakken... zo van: We zetten alle goede dingen aan de linkerkant en alle slechte dingen aan de rechterkant. En als de rechterkant dan zwaarder is dan de linkerkant moeten we dus maar niet te positief zijn. Je kunt namelijk gewoon die slechte dingen van de rechterkant af halen. Zelfs al staan er aan de linkerkant maar weinig dingen.... er staat dan voor jou altijd meer op dan aan de rechterkant :)

Dat is één. Daarnaast vind ik eigenlijk dat we als christenen eigenlijk niet zo positief moeten staan tegenover televisie (dat is wat anders dat TV verbieden). Nogmaals, ik vind het prima om een TV te hebben en te gebruiken maar om nou de zegeningen van de TV te benadrukken vind ik weer wat overdreven. De TV kan tot zegen zijn maar is dat meestal niet. Als we met z'n allen niet zo lang op onze luie reet voor de TV zaten hadden we de verkondigende programma's van de EO wellicht niet eens nodig.


Tja... maar zo gaat het nou eenmaal... met als dit en als dat... bereik je niet zoveel. Ik kijk trouwens nauwelijks tv hoor :) Maar wat dachtje van niet christelijke mensen? Ik ken mensen die niet chirstelijk waren maar door tv-programma's aan het denken zijn gezet. Een bewijs dat God zeker ook via een medium als TV mensenharten kan bereiken.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 sep 2003 18:39

Ik ken mensen die niet chirstelijk waren maar door tv-programma's aan het denken zijn gezet. Een bewijs dat God zeker ook via een medium als TV mensenharten kan bereiken.

Waarom zou een Christen dan een televisie nemen? Die is toch al onder het bereik van het evangelie?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2003 18:46

Ik wou alleen ff een andere kant laten zien.. want met de redeneringen van Klaas, dat we ons niet te positief moeten opstellen t.o.v. de tv kan dat alleen maar tot gevolg hebben dat we er oko maar geen programma's meer voor maken.

En als christen hoef je denk niet meer bekeerd te worden.... maar kun je weer gesterkt worden door een programma.... Op die manier kan God door tv dus in harten van christelijke en niet christelijke mensen werken.

Het mes snijdt dus aan 2 kanten.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 sep 2003 18:50

En als christen hoef je denk niet meer bekeerd te worden.... maar kun je weer gesterkt worden door een programma.... Op die manier kan God door tv dus in harten van christelijke en niet christelijke mensen werken.

Daar ben ik het niet mee eens, want een Christen kan alleen vertroosting van God ontvangen, door Zijn Woord. Een tv-programma is door mensen gemaakt, maar de Bijbel door God. Bovendien is de aanschaf van een televisie veel duurder dan een Bijbel => kapitalistisch => past niet bij een Christen.

joepie

Berichtdoor joepie » 17 sep 2003 06:50

caprice schreef:
En als christen hoef je denk niet meer bekeerd te worden.... maar kun je weer gesterkt worden door een programma.... Op die manier kan God door tv dus in harten van christelijke en niet christelijke mensen werken.

Daar ben ik het niet mee eens, want een Christen kan alleen vertroosting van God ontvangen, door Zijn Woord. Een tv-programma is door mensen gemaakt, maar de Bijbel door God. Bovendien is de aanschaf van een televisie veel duurder dan een Bijbel => kapitalistisch => past niet bij een Christen.


Wat doe je dan met een PC en internet in huis? Die is nog veel duurder dan die TV? Dan heb je toch genoeg aan de Bijbel?
En Boeken lees je dan zeker ook niet. Of de krant.

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Berichtdoor Sterretje » 17 sep 2003 09:33

Caprice... losstaand van het feit of ik het nu wel of niet eens ben met het gebruikt van een tv.

de bijbel is Gods Woord, tv is door mensen gemaakt.
-Een Christen kan ook 'indirect' vertroosting ontvangen door b.v. te
spreken met andere Christen over Zijn Woord, of het lezen van een
boek e.d.
-de tv is een medium, net zoals een predikant een medium is om Gods
Woord door te geven.
-kapitalistisch; zo ken ik er nog wel een paar.
Time flies when you have none!

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 17 sep 2003 09:39

de tv is een medium, net zoals een predikant een medium is om Gods
Woord door te geven


maar de vraag is, is het een goed medium?

antwoord ja en nee. op tv kunnen ze mooie dingen laten zien, maar er zijn ook veel programma's waar je van zegt dat is rotzooi daar mogen we onze ogen niet bloot aan stellen.

maar je komt dan gelijk bij een ander medium is internet een goed medium. hetzelfde antwoord als bij tv, ja en nee.

maar bij internet zit een filter (kan je instellen), en die heb je bij een tv niet. en een mens is zwak dus die zal die foute programma's wel eens bekijken.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Marjolijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 01 okt 2002 09:37
Locatie: Berkenwoude City

Berichtdoor Marjolijn » 17 sep 2003 10:27

[quote="Marnix"]
[quote]Hang een bordje aan de binnenkant voor de deur, en vraag je af: WWJD? Voordat je een tv gaat kopen.[/quote]

Vind ik niet relevant. Het gaat Jezus om je hart. En of dat hart klopt voor Hem blijkt niet uit het feit of je wel of niet een tv koopt maar uit wat je doet met die tv als je hem hebt. Een tv kopen op zich is niet fout. Dat ligt er aan hoe je die tv vervolgens gebruikt.[/quote]

En wel bidden: leid ons niet on verzoeking?!

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Berichtdoor Sterretje » 17 sep 2003 14:44

we hadden net college en toen ging het over de Jesus film
velen keuren hem af maar het blijkt dat hij tot veel zegen is. Vooral in moslim landen...
Time flies when you have none!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 19 sep 2003 10:07

Inderdaad.

Marjolein schreef:En wel bidden: leid ons niet on verzoeking?!


Ja inderdaad. Dat bid ik ook. Omdat die altijd op de loer liggen. Sorry hoor maar als je zo gaat redeneren durf ik ook niet meer naar het strand, naar de kroeg, of gewoon naar het winkelcentrum te gaan. Wie weet wat een verzoekingen ik kan tegenkomen. Ik maak denk ik deze reaktie nog even af en dan ga ik ook achter de pc weg.... Voor ik het weet zit ik op pagina's waar ik niet mag komen.

Als je tv kijkt heb je niet voor niks zo'n mooi kastje waarmee je kan zappen. Bovendien kijk ik al heel weinig tv en al helemaal nooit op tijdstippen dat er veel rotzooi op is... ik kijk soms sport, nieuws, soms een documantaire en heeeeeel soms een veel. Ik durf best te bidden: Leid me niet in verzoeking... en vervolgens de tv aanzetten. Ik hoop dat je daar geen problemen mee hebt?

joepie

Berichtdoor joepie » 19 sep 2003 10:20

Je moet ook bidden of je niet verzoeking gebracht wordt. Om niet deel te nemen aan de wereldse dingen die er op straat, in de winkel, in de bibbliotheek, op de markt, in de trein, in de bus, in de stad, op de radio, tv, internet, reclame die via de brievenbus je huis in komt, moet je wel vragen of God je wilt helpen om je niet in verzoeking te brengen.
Je kunt niet met gesloten ogen in deze wereld leven.
Dat is nu juist de opdracht. Wel in de wereld maar niet van de wereld worden. Gewoon met beide voeten op de grond. En zorgen dat je je licht niet onder de korenmaat zet doordat je zo bang bent voor al de verleidingen die er vanuit de wereld op ons af komen.
Nee juist zorgen dat je een licht bent voor anderen.
Dus gewoon gebruik kunnen maken van de nieuwe ontwikkelingen die er zijn in deze wereld. En niet stil blijven staan bij 100 jaar geleden. Durf te leven! Het is nu eenmaal zo dat alles twee kanten heeft. Een goede en een slechte. Maar daar ben je zelf verantwoordelijk voor.
Het goede hoef je niet weg te gooien voor het slechte.
En iets wat slecht is wordt niet ineens goed als een ANDER voor jouw gaat bepalen waar je wel of niet kunt komen. Zoals filternet.
Ik ben, met mijn zondige aard, zelf het filter voor de tv en internet.
En ja, dan val ik weleens in zonde, maar daar kan ik zelf weer voor bij God komen. En vragen of Hij mij wilt helpen om die verzoeking te weerstaan.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten