Happinez magazine

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Happinez magazine

Berichtdoor mona » 20 jul 2016 12:30

Marnix schreef: Overigens kent de oosterse levensstijl wel leerzame zaken over rust brengen in je lichaam, tijd nemen om na te denken, de stilte zoeken, mediteren. Daar kunnen we als westerse christenen denk ik nog wel wat van leren.


Als westerse christenen de Bijbel beter zouden lezen, zouden ze ook daarin kunnen lezen wat goed is voor het lichaam en voor de geest.
Je rust nemen, goed eten, goed slapen een dag je werk van je af zetten, zorgen voor je lichaam (tempel van God!) door goede voeding, goed voor de schepping zorgen, alles staat in de Bijbel.
En daarboven ook nog wat goed is voor de ziel. Dat missen alle andere levensstijlen en religie's!

Marnix schreef:De Bijbel leert dat "dingen van afgoden" niet verkeerd zijn als je niet in ze gelooft.

Dingen van de afgoden, wat zijn dat volgens jou?
Ik geloof niet in Boeddha maar ik hoef zijn beeld niet in de tuin. Juist daarom wil ik zijn beeld niet in de tuin.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Happinez magazine

Berichtdoor Teus » 20 jul 2016 12:59

Alles wat we nodig hebben om naar Gods wil te leven kunnen we leren van Zijn Zoon Jezus Christus.
We dienen Hem te volgen, Zijn voetstappen te drukken.
Het zou te gek zijn dat we nodig hebben wat in afgodsdiensten gebruikt wordt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Happinez magazine

Berichtdoor Chaya » 20 jul 2016 13:32

Marnix schreef:De Bijbel leert dat "dingen van afgoden" niet verkeerd zijn als je niet in ze gelooft.

Waar kan ik dat terugvinden?

Ik lees wel in Jesaja: En elkeen der afgoden zal ganselijk vergaan.
en Zacharia
En het zal te dien dage geschieden, spreekt de HEERE der heirscharen, dat Ik uitroeien zal uit het land de namen der afgoden, dat zij niet meer gedacht zullen worden; ja, ook de profeten, en den onreinen geest zal Ik uit het land wegdoen.


Het maakt dus niet uit of je erin gelooft of niet.
Trouwens, een afgod hoeft niet persé een beeld te zijn, het kan ook je lichaam, je sport, je geld, je verzameling zijn. Alles wat je van God afhoudt is een afgod.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Happinez magazine

Berichtdoor hans0166 » 20 jul 2016 14:08

Teus schreef:afgodsdiensten


de aanleiding van dit of topic gaan was Oosterse religie... NIET afgodendienst.

het christendom zelf is oosters, heeft nauwe verbindtenissen met vele andere stromingen die daar ook bestaan ( hebben) er is alleen een andere weg ingeslagen.
Geloof is nooit een absolute waarheid. Oosters is dus ook niet per definitie afgodendienst of slecht.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Happinez magazine

Berichtdoor Teus » 20 jul 2016 16:07

Teus schreef:afgodsdiensten


hans0166 schreef:de aanleiding van dit of topic gaan was Oosterse religie... NIET afgodendienst.

het christendom zelf is oosters, heeft nauwe verbindtenissen met vele andere stromingen die daar ook bestaan ( hebben) er is alleen een andere weg ingeslagen.
Geloof is nooit een absolute waarheid. Oosters is dus ook niet per definitie afgodendienst of slecht.


Ik heb het niet over uit welke windstreek het geloof komt.
Alle geloof wat buiten God, De Schepper van hemel en aarde is, is afgoderij.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Happinez magazine

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2016 21:12

Mona, Chaya, als het bijvoorbeeld gaat over vlees dat aan afgoden geofferd is zegt Paulus dat je dat gerust kan eten als je weet dat er geen afgoden bestaan. Weet je dat echter niet, dan kom je in gewetensnood. Wat dat betreft kan je dus prima Happinez lezen waar ik overigens nog nooit in heb gelezen dat Buddha bestaat. Hooguit is er soms aandacht voor dingen die uit die cultuur komen en die op zich niet verkeerd zijn, sterker nog, zoals je terecht opmerkt Mona, in de Bijbel kan je dat ook lezen. Als je in dat blad dan iets leest over mediteren, daarvoor de stilte zoeken en je denkt: ja, dat moet ik ook meer doen want zo kan ik beter, bewuster met God communiceren, wat is dan het gevaar?

Een boeddha-beeld in je tuin zetten kan geen kwaad als je die niet aanbidt maar heeft ook geen meerwaarde tenzij je het heel mooi vindt, wat ik me maar moeilijk kan voorstellen ;) en als anderen er wel moeite mee hebben is dt ook een goede reden om het na te laten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Happinez magazine

Berichtdoor JeeWee » 21 jul 2016 08:04

Ik sta een beetje verbaasd te kijken over de milde reacties op een blad als Happinez.
Het begint al lekker: Mág een christen...
Toch even aan Paulus vragen: "Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is geoorloofd, maar niet alles bouwt op".

Bladen als Happinez en Flow bouwen niet op.
Luther zei ooit dat je de duivel op klompen al van verre hoort aankomen, maar op sokken is het linker...

Waarom zou je deze bladen willen lezen? Het probeert invulling te geven aan de menselijke zoektocht naar geluk, maar dan buiten Jezus om.
Geluk zit in je zelf en geluk straal je dus uit.

Een christen weet echter dat als hij niet vanuit de verticale lijn gevuld wordt door Jezus Christus met het volmaakte geluk, hij of zij nooit echt echte geluk kan doorgeven in horizontale lijn. Al sinds mensenheugenis zijn we op zoek naar geluk. Er is niets nieuws onder de zon.
Maar waar is het ware geluk?
Er is maar één weg: "Ik ben de Weg."

Mág Happinez?

Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten