De bedelaarsgestalte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor mona » 03 jun 2016 09:59

MoesTuin schreef:iedereen moet dat zelf maar weten, maar als je hier gaat vertellen wat beter niet kan en wel kan, dat werkt niet.

Als iedereen het zelf maar moet weten, dan geldt dat ook voor iedereen, toch?
Ik kan me toch echt niet aan de indruk onttrekken dat als Chaya rechstaf zegt, dat jij linksaf noemt.
Als Chaya kleding ondergeschikt zou noemen, zou je zeggen dat het belangrijk is om je mooi voor God aan te kleden.
Waarschijnlijk prikkelen haar reacties jou een beetje MoesTuin. Althans, dat laat je nog wel eens expliciet in je reacties merken.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor Chaya » 03 jun 2016 14:47

En dan kun je er wederom een berichtje over lezen:

De mens is te hoogmoedig om bedelaar te zijn aan de troon van Gods genade. Daarom is het werk van de Heilige Geest nodig om ons te overwinnen.

Dat zei ds. J. J. van Eckeveld donderdagavond in Gouda tijdens een thema-avond van de Cursus Godsdienst Onderwijs (CGO) uitgaande van de Gereformeerde Gemeenten.

RD.nl
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor MoesTuin » 03 jun 2016 17:27

MoesTuin schreef:iedereen moet dat zelf maar weten, maar als je hier gaat vertellen wat beter niet kan en wel kan, dat werkt niet.

mona schreef:Als iedereen het zelf maar moet weten, dan geldt dat ook voor iedereen, toch?
Ik kan me toch echt niet aan de indruk onttrekken dat als Chaya rechstaf zegt, dat jij linksaf noemt.
Als Chaya kleding ondergeschikt zou noemen, zou je zeggen dat het belangrijk is om je mooi voor God aan te kleden.
Waarschijnlijk prikkelen haar reacties jou een beetje MoesTuin. Althans, dat laat je nog wel eens expliciet in je reacties merken.


Ik zou zeggen, lees mijn hele reactie eens, want met zo 'n klein stukje eruit halen komt het inderdaad nogal uit zijn verband over :lol:
Er staan veel belangrijkere dingen in mijn reactie (waar je slechts een stukje uit pikt)
Als je goed die reactie leest, zie je dat Chaya deze zelfs bevestigd in haar aller laatste reactie.
Dus zo erg als je het graag zou willen uitvergroten, gaat in deze dus niet op.
Valt weer mee toch voor je!
Wat betreft je voorbeeld, die gaat in deze niet op, oneens dus.

MoesTuin schreef:
Ds Terpstra is predikant in de Gereformeerde kerk aldaar.
Trek de lijn is door.....en kijk eens eerlijk naar jezelf.......
Wat halen we nog meer in de kerk, moderne kleding (van boven tot onder / hoed tot schoen hak)
Als je als bedelaar komt is dat ook van ondergeschikt belang....
ten diepste wel.....
Ik zit er verder niet mee hoor, laat dat duidelijk zijn, iedereen moet dat zelf maar weten, maar als je hier gaat vertellen wat beter niet kan en wel kan, dat werkt niet.
De Heere God heeft met ieder mens weer een ander plan, dat kan je niet in één vat of vorm of regel gieten.
Gods Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt.
Dat is maar goed ook.
En dat zegt ds Terpstra gelukkig ook duidelijk in deze bijdrage!


Chaya schreef:En dan kun je er wederom een berichtje over lezen:

De mens is te hoogmoedig om bedelaar te zijn aan de troon van Gods genade. Daarom is het werk van de Heilige Geest nodig om ons te overwinnen.




schaapje schreef:
Wat je zegt Moestuin over moderne kleding komt bij mij een beetje vreemd over, we gaan toch niet in lompen of in kleding van een eeuw geleden naar de kerk.


Het gaat mij er alleen om, hoe je met kleding omgaat....is het het belangrijkste waar het om gaat (zondagse kleding, niet onder willen doen voor de ander, een nog grotere hoed dan de ander. of is het gewoon een bijzaak. Tuurlijk hoef je niet in lompen, maar is de kleding het belangrijkste (modeshow in de kerk) of kom je om de Heere God te ontmoeten. De Heere God ziet het hart aan en niet je kleding! Je mag komen hoe je bent!
Als dat maar duidelijk is en daar ging het me om. :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor schaapje » 03 jun 2016 17:43

Inderdaad Moestuin de Here ziet het hart aan en niet de kleding en of de (te) grote hoed.

Zondagsmorgens zie ik bij ons in de hal vaak twee vrouwen, ik geloof dat het zusters zijn. ze zijn in het diepzwart gekleed, schoenen kousen, jas en hoed, en wachten op een familielid om naar de kerk te gaan. Wat mij opvalt.., ze zijn ontzettend vriendelijk ook als ik voorbij kom in mijn spijkerbroek, schatten van mensen, ik kom ze ook vaak in de lift tegen, altijd een praatje en een vriendelijke lach.
Waarom vertel ik dit, ik moet denken aan dat sombere zwarte kleding vaak in adem genoemd wordt met een somber gezicht en dat is dus niet altijd zo.
Hoe langer ik Here God ken hoe meer ik leer en mijn vooroordelen eens aan de kant moet zetten en moet open staan hoe anderen in het geloof staan. Deze vrouwen gaan in het zwart of ze nou denken dat dit moet of ze doen het uit gewoonte het gaat mij niets aan, want God ziet hun hart aan.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor mona » 03 jun 2016 20:54

schaapje schreef:Waarom vertel ik dit, ik moet denken aan dat sombere zwarte kleding vaak in adem genoemd wordt met een somber gezicht en dat is dus niet altijd zo.

Fijn dat je dit even benoemt.
Ook al ben ik zelf niet van de sombere kleding, toch hebben deze mensen wel mijn hart.
Vooral omdat er zoveel lieve, oprechte en vrolijke mensen tussen zitten.
Maar ook omdat er achter al dat zwart zoveel geloofsonzekerheid en strijd schuilgaat.
Dat raakt me altijd.

Maar het is waar, ik ervaar soms ook de andere kant:
de afwijzing om je uiterlijk.
Het niet verder kunnen of durven kijken dan eigen kaders.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2016 13:00

Het is een gewoonte, traditie, cultuurding.... en daar kom je als mens makkelijk in "vast" te zitten. Zoals de ouden zongen piepen de jongen. Sombere kleding zegt inderdaad op zich niets over het hart. Vrolijke kleren ook niet. Zelfs een t-shirt en korte broek niet. Dus laten we elkaar gewoon niet oordelen op basis van uiterlijkheden maar kijken naar de vruchten. Dat is een betere maatstaf.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2016 15:02

Marnix schreef:Het is een gewoonte, traditie, cultuurding.... en daar kom je als mens makkelijk in "vast" te zitten. Zoals de ouden zongen piepen de jongen. Sombere kleding zegt inderdaad op zich niets over het hart. Vrolijke kleren ook niet. Zelfs een t-shirt en korte broek niet. Dus laten we elkaar gewoon niet oordelen op basis van uiterlijkheden maar kijken naar de vruchten. Dat is een betere maatstaf.


Fijn dan geen topics meer over hoe men zich behoort te kleden.
Alhoewel ..... t-shirt kan ...korte broek draag je aan het strand.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor Chaya » 06 jun 2016 15:39

Marnix schreef:Het is een gewoonte, traditie, cultuurding.... en daar kom je als mens makkelijk in "vast" te zitten. Zoals de ouden zongen piepen de jongen. Sombere kleding zegt inderdaad op zich niets over het hart. Vrolijke kleren ook niet. Zelfs een t-shirt en korte broek niet. Dus laten we elkaar gewoon niet oordelen op basis van uiterlijkheden maar kijken naar de vruchten. Dat is een betere maatstaf.

Aan een appelboom zullen nooit kersen komen. M.a.w. wat in het hart leeft, zal uiterlijk te merken zijn.
Het ging hier helemaal niet over kleding, het zou hier moeten gaan om een bedelaarsgestalte.
Dat sommigen hier dan meteen een beeld in zien van een kromlopend oud somber ogend mannetje of vrouwtje kennelijk, toont wel aan dat het niet begrepen wordt.
De bedelaarsgestalte jegens de Heere kan nl. ook in een millefleurs japonnetje of lichtgrijze broek. Desnoods in pyjama!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2016 16:14

Dat zeg ik inderdaad ook. Het gaat om het hart, niet om de kleding.

Maar ik blijf er mee zitten dat het beeld van bedelaar versus het beeld van kind. Wat is het verschil dat dat beeld van kind niet gewoon wordt gebruikt (wat volgens mij het Bijbelse beeld is wat dezelfde afhankelijkheid uitbeeldt?) Als de Bijbel het beeld van kind leert met die bijbehorende afhankelijkheid, het allemaal van Vader verwachten, de handen ophouden, wat is dan de meerwaarde van het beeld van "bedelaar"?

Ik vind het beeld van kinderen en erfgenamen mooier omdat het veel rijker is, veel dieper, het gaat om je identiteit, je relatie tot de Vader, zonder iets af te doen aan de afhankelijkheid van het beeld van de bedelaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor pindas83 » 06 jun 2016 20:04

Marnix schreef:Dat zeg ik inderdaad ook. Het gaat om het hart, niet om de kleding.

Maar ik blijf er mee zitten dat het beeld van bedelaar versus het beeld van kind. Wat is het verschil dat dat beeld van kind niet gewoon wordt gebruikt (wat volgens mij het Bijbelse beeld is wat dezelfde afhankelijkheid uitbeeldt?) Als de Bijbel het beeld van kind leert met die bijbehorende afhankelijkheid, het allemaal van Vader verwachten, de handen ophouden, wat is dan de meerwaarde van het beeld van "bedelaar"?

Ik vind het beeld van kinderen en erfgenamen mooier omdat het veel rijker is, veel dieper, het gaat om je identiteit, je relatie tot de Vader, zonder iets af te doen aan de afhankelijkheid van het beeld van de bedelaar.


Het is ook een veel beter, meer omvattend beeld! De Here Jezus gebruikt het tenslotte niet voor niets. Naast afhankelijkheid heeft een kind (als het goed is) ook het volste vertrouwen in vader en twijfelt geen moment als deze hem of haar iets belooft dat hij het ook zal doen.
Bedelaars verwachten eigenlijk nooit wat en wat ze krijgen is mooi meegenomen.
Is dat eigenlijk niet gewoonweg ongeloof, hand ophouden maar niet erop vertrouwen dat je wat krijgt of misschien maar een klein beetje?
Als bedelaar de lading beter had gedekt, hadden we dat gelezen waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor pindas83 » 06 jun 2016 20:19

schaapje schreef:
Fijn dan geen topics meer over hoe men zich behoort te kleden.
Alhoewel ..... t-shirt kan ...korte broek draag je aan het strand.


Fijn dat je het hebt begrepen :?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor Johan100 » 06 jun 2016 20:29

Weten we dat er ook valse nederigheid bestaat met een groot ego!?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2016 21:39

? Leg eens uit wat je bedoelt en wat dat met dit onderwerp te maken heeft?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4551
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor naamloos » 06 jun 2016 22:18

Mij boeit het niet hoeveel dominees je vinden kunt die het over een bedelaarsgestalte hebben, dat maakt het nog niet waar.
Johan100 schreef:Weten we dat er ook valse nederigheid bestaat met een groot ego!?
Jezelf bedelaar noemen i.p.v. een kind zou je inderdaad valse nederigheid kunnen noemen, maar om er meteen een groot ego aan te verbinden?
Waarschijnlijk denken ze gewoon dat God dat zo wil.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor Johan100 » 06 jun 2016 22:21

Wat het met het onderwerp te maken heeft lijkt me niet moeilijk.
Bedelaar en nederig zijn niet exact dezelfde begrippen, maar hebben wel met elkaar te maken en als je het topic een beetje gevolgd heb begrijp je het wel denk ik.
Ik bedoel het als stelling en het is ook zo dat je een grond kan maken van je nederigheid en voorbij gaat aan de Heere Jezus. En je denkt er aangenaam mee te zijn. Dan is je hart gesteldheid niet juist.
Ook kan er achter zogenaamde nederigheid een groot ego schuilgaan.
Niet alle voor het oog 'nederigheid' is echte nederigheid, zoals een verbroken hart waar God naar vraagt. Het is niet alles goud wat er blinkt.
Toch?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten