Cultuurchristendom (verdwijnt?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Chaya » 18 mar 2016 14:17

Tot vandaag had ik dit woord nog nooit gelezen of gehoord.
Misschien goed om daar eens met elkaar over van gedachten te wisselen.
Wat is het en wat is de reden dat het verdwijnt?
Behoor je wellicht tot één van de verdwijners?
Een citaat dat ik las op CIP:

Arjan Plaisier: "Het cultuurchristendom verdwijnt"
"De kerk komt op eigen benen te staan. Het cultuurchristendom verdwijnt," reageert PKN-scriba Arjan Plaisier op het KRO-onderzoek 'God in Nederland'. Uit het onderzoek blijkt dat een overgrote meerderheid van de Nederlanders (82 procent) nooit of bijna nooit in de kerk komt en nog maar veertien procent gelooft in een persoonlijke God.
ONGELOVIGEN WEGGEZET ALS STOMKOPPEN
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2016 08:46

Daar ging de preek gisteren ook over.

Cultuurchristendom is wat in bevindelijke kringen "naamchristenen" of "naamsgeloof" heet. Lid van een kerk zijn uit gewoonte, omdat het hoort maar er verder niets mee hebben. Papieren leden, mensen die met kerst nog naar de kerk gaan omdat ze dat gewend zijn. Dat soort dingen. Vroeger zeiden heel veel Nederlanders bij dit soort onderzoeken: Ik ben hervormd. Of katholiek. Ik ga nooit naar de kerk, ik bid niet, ik doe er niets aan maar ik ben lid, ben gedoopt. Misschien trouwen en rouwen nog in de kerk maar dat is het wel. Vroeger was dat vrij normaal. Nu Nederland ontkerkelijkt en het christendom een steeds kleine stroming wordt kiezen veel mensen ervoor om hun lidmaatschap op te zeggen. Sommigen ook uit protest vanwege verhalen die ze horen over misbruik en dat soort zaken bijvoorbeeld.

Of je zelf tot een van de verdwijners hoort? Daar ben je zelf bij. Het gaat er om dat je je relatie met Hem levend houdt. Het naamchristendom verdwijnt omdat mensen dat niet deden. Omdat het alleen uit gewoonte was.

En belangrijker vraag vind ik: Wat doen we als christen met deze informatie. Nu we steeds meer een minderheid worden. Wordt het niet tijd dat we gaan nadenken over onze plek in de samenleving en hoe we over Hem vertellen, mensen laten zien dat het fijn is om bij een kerk te horen enz. Daar is nu duidelijk een ander geluid voor nodig dan zeggen: Als mensen over God willen horen komen ze maar naar de kerk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 21 mar 2016 09:05

Eens met Marnix.
De kerk moet terug naar de Kern, back to the basic.
Al dat geneuzel om pietluttige zaken moet stoppen (externe zaken zoals uiterlijkheden e.d.)
Terug naar de binnenkamer, de kern van het geloof.....
Het is enkel de Heere Jezus Christus en die gekruisigd, niets meer of minder.....
Het is bijna Pasen......

Dé vraag voor iedereen die naar redding zoekt.
"Hoe kunnen we gered worden? Wat is de weg naar de hemel?"

"Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij," zegt de Heere Jezus.
De perfecte samenvatting van het Evangelie!
Het antwoord voor iedereen die vraagt: "Hoe kan ik in de hemel komen?"
Jezus is de enige Weg naar God.
Niet meer en niet minder.

We hebben een Woord voor de wereld.
"Heerlijk Evangelie Woord"
Daar kan geen ingewikkelde "discussie" tegen op, of een mens die alles tot in de puntjes goed lijkt te weten hoe het wel of niet hoort niet tegen op , of de mens die een minachtende blik werpt tov de ongelovige of mede christen niet tegen op.....
Het maakt je stil, nederig en dan pas kan je je mede mens bereiken.
Hij moet wassen, ik moet minder worden

Heerlijk Evangeliewoord - (Joh189)

https://www.youtube.com/watch?v=Exp3v5OpZL8

1
Heerlijk Evangeliewoord:
Jezus neemt de zondaars aan!
Hoe ver ook verdwaald van God,
vrij mag elk tot Jezus gaan.

Koor:
Roept dit woord aan allen toe:
Roept verblijd aan allen toe:
2
Komt tot Hem, Hij geeft u rust,
blijft niet langer verre staan;
dat u niets weerhoud' van Hem,
Jezus neemt u, zondaars aan.
3
En als ik Hem eens zal zien
en ik voor Zijn troon zal staan,
zal mijn lied voor eeuwig zijn:
Jezus nam m' als zondaar aan.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 21 mar 2016 09:44

Marnix schreef:
En belangrijker vraag vind ik: Wat doen we als christen met deze informatie. Nu we steeds meer een minderheid worden. Wordt het niet tijd dat we gaan nadenken over onze plek in de samenleving en hoe we over Hem vertellen, mensen laten zien dat het fijn is om bij een kerk te horen enz. Daar is nu duidelijk een ander geluid voor nodig dan zeggen: Als mensen over God willen horen komen ze maar naar de kerk.

Niet helemaal mee eens.
Ik vind het niet belangrijk te laten zien dat het fijn is in een kerk.
Juist dat stuit veel mensen tegen de borst en het gaat zo snel om ons zelf.
De regeltjes die nageleefd moeten worden vindt men niet fijn.
M,i, is het beter te vertellen wie Jezus in je leven is, hoe het komt dat je niet bang bent en dat je Iemand hebt die je helpt als je in nood zit.
Dat je toekomst verzekerd is en dat het heel eenvoudig is om dat ook te hebben en te vertellen hoe je er aan komt.
De cijfers die zeggen hoeveel mensen er in de kerk komen zeggen me niets.
De cijfers die zeggen hoeveel mensen er geloven die in een kerk zitten zeggen mij meer.
De tendens lijkt wel dat het goed zit wanneer je wekelijks in de kerk komt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2016 10:20

Het gaat in de eerste plaats om wat God doet, wie Jezus is. Maar ik vind dat daarnaast de kerk ook aantrekkelijk mag zijn.

Kijk eens naar de eerste gemeente. Men had alles gemeenschappelijk, kwam bij elkaar, at met elkaar, bad met elkaar en voor elkaar. Men was een eenheid, een gemeenschap en dat is heel belangrijk aan het kerk-zijn. Als ik kijk hoe dat met kringen en zo gaat, samen eten, samen lachen en samen huilen, samen bidden en samen danken, elkaar helpen met allerlei praktische zaken, elkaar tot hand en voet zijn, samen God loven.... Dat is erg fijn en ik denk dat de kracht van de kerk ook in dat gemeenschappelijke zit. Zeker in een tijd waarin mensen soms nauwelijks aan relaties toekomen, waar men de buurt soms nauwelijks kent enz. Dat kan een reden voor mensen zijn om daar ook bij te willen horen en dat geeft mogelijkheden om ze over Jezus te vertellen. Dat werkt veel beter dan wat je ook vaak ziet: Christenen zeggen: Als mensen over God willen horen moeten ze maar naar de kerk komen. En de niet-christenen zeggen: De kerk? Pff, saai, onbekende cultuur, daar ga ik dus echt niet naartoe.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 mar 2016 11:09

Ik heb mensen ontmoet die zichzelf cultuurchristen noemen en lacherig doen over christenen die geloven in Bijbelse profetieën. In feite bezie ik hen als seculiere christenen, als lege huizen zonder ziel.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 mar 2016 11:13

Marnix schreef:Het gaat in de eerste plaats om wat God doet, wie Jezus is. Maar ik vind dat daarnaast de kerk ook aantrekkelijk mag zijn.

Kijk eens naar de eerste gemeente. Men had alles gemeenschappelijk, kwam bij elkaar, at met elkaar, bad met elkaar en voor elkaar. Men was een eenheid, een gemeenschap en dat is heel belangrijk aan het kerk-zijn. Als ik kijk hoe dat met kringen en zo gaat, samen eten, samen lachen en samen huilen, samen bidden en samen danken, elkaar helpen met allerlei praktische zaken, elkaar tot hand en voet zijn, samen God loven.... Dat is erg fijn en ik denk dat de kracht van de kerk ook in dat gemeenschappelijke zit. Zeker in een tijd waarin mensen soms nauwelijks aan relaties toekomen, waar men de buurt soms nauwelijks kent enz. Dat kan een reden voor mensen zijn om daar ook bij te willen horen en dat geeft mogelijkheden om ze over Jezus te vertellen. Dat werkt veel beter dan wat je ook vaak ziet: Christenen zeggen: Als mensen over God willen horen moeten ze maar naar de kerk komen. En de niet-christenen zeggen: De kerk? Pff, saai, onbekende cultuur, daar ga ik dus echt niet naartoe.

Voor de eerste christenen was God geen vreemde, zij hadden van hem gehoord zijnde joden en ze wisten door de leer dat er een messias zou komen. Tegen hen werd er anders gepreekt als men tegen een onbeschreven blad zou vertellen over God. Een persoon die nog nooit heeft gehoord van een profeet, zal zich niet bekeren vanwege een profetie over een lam wat zijn mond niet opentrekt. Deze mensen zullen dan zeggen: 'maar hij zei wel wat.'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2016 12:05

Daarom moet je "de Joden een Jood en de heidenen een heiden" zijn.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 21 mar 2016 15:28

Teus schreef:De regeltjes die nageleefd moeten worden vindt men niet fijn.

Is dit jouw idee over een kerk of denken die mensen dat?
Teus schreef:uist dat stuit veel mensen tegen de borst en het gaat zo snel om ons zelf.

Die mensen schijnen er totaal geen moeite mee te hebben als het om regels van de voetbalclub of biljartclub gaat.
IEDERE instelling heeft regels, anders wordt het een janboel. Dus met regels is niets mis.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2016 16:15

Met de regels van een voetbalclub worden vaak ook niet gehandhaafd door de bezoekers.....

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 21 mar 2016 19:29

Marnix schreef:Het gaat in de eerste plaats om wat God doet, wie Jezus is. Maar ik vind dat daarnaast de kerk ook aantrekkelijk mag zijn.

Juist, voor iemand die al zoekende is is het mooi.
Als je iemand wil laten zien, over wil halen, hoe het is, het leven met Jezus, die geheel vreemd hier in is is de kerk niet aantrekkelijk. Tenzij er goede muziek en een biertje is.
Vertellen over wat Jezus doet is interessanter voor hun, dat is mijn ervaring. Wat je ze te vertellen hebt, zodat ze met open mond staan te luisteren en willen dat je voor ze bidt, samen bidden willen ze dan helaas niet. Later komen ze er ook nog eens op terug. Als je het over de kerk begint, luisteren ze opeens niet meer.
Een collega spreekt alleen over de kerk, noemen hem ook niet meer bij naam. Ze noemen hem "de kerkganger".
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 21 mar 2016 19:50

Teus schreef:De regeltjes die nageleefd moeten worden vindt men niet fijn.

Chaya schreef:Is dit jouw idee over een kerk of denken die mensen dat?

Dit is niet mijn idee Chaya, dat is de wil van God, Hij stelt de regels. Valt niet altijd mee maar daar wil ik naar luisteren.
De mensen denken het niet alleen maar zeggen het ook.
Teus schreef:uist dat stuit veel mensen tegen de borst en het gaat zo snel om ons zelf.

Chaya schreef:Die mensen schijnen er totaal geen moeite mee te hebben als het om regels van de voetbalclub of biljartclub gaat.
IEDERE instelling heeft regels, anders wordt het een janboel. Dus met regels is niets mis.

Klopt, daarom sluit ik me niet bij een instelling aan. De bijeenkomst waar ik vaak kom is het absoluut geen janboel hoor.
Het hangt er vanaf welke regels er gesteld worden.
Bij een biljartclub heb je tijden en opzet van de vereniging zelf maar de spelregels bepaalt het spel, daar heeft niemand invloed op.
Bij een kerk heb je dat ook maar de "spelregels" van het geloven bepaald God.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 22 mar 2016 14:00

Teus schreef:Klopt, daarom sluit ik me niet bij een instelling aan. De bijeenkomst waar ik vaak kom is het absoluut geen janboel hoor.

Okay, maar toch.... ook daar regels, wellicht andere, maar iedereen kan daar ook niet doen en laten naar eigen believen, toch?
Teus schreef:Bij een kerk heb je dat ook maar de "spelregels" van het geloven bepaald God.

Als je bedoelt dat God in je hart legt op welke wijze je naar Zijn stem wilt luisteren, dan kan dat ook goed in een reguliere kerk hoor.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 22 mar 2016 16:04

Teus schreef:Klopt, daarom sluit ik me niet bij een instelling aan. De bijeenkomst waar ik vaak kom is het absoluut geen janboel hoor.

Chaya schreef:Okay, maar toch.... ook daar regels, wellicht andere, maar iedereen kan daar ook niet doen en laten naar eigen believen, toch?

Nee, we hebben ook regels zoals hoe laat we beginnen en wanneer er ouderenmiddagen zijn.
Maar regels zoals wanneer belijdenis, dopen en aan het avondmaal gaan hebben we niet. Er is geen controle op iemands zijn geestelijke staat om aan het avondmaal te gaan. Als bij ons vreemden aan willen gaan wordt op hun eigen verantwoordelijkheid gewezen en wat er nodig is om aan te kunnen gaan. Ook voor kleding of dergelijke zijn geen regels. Waar je mee over straat kan met een goed geweten tegenover God kun je ook aan het avondmaal.
Teus schreef:Bij een kerk heb je dat ook maar de "spelregels" van het geloven bepaald God.

Chaya schreef:je bedoelt dat God in je hart legt op welke wijze je naar Zijn stem wilt luisteren, dan kan dat ook goed in een reguliere kerk hoor.
Inderdaad maar dat is bij iemand direct uit de wereld en voor het eerst in de kerk komt niet aanwezig, het gaat er om om dat te verkrijgen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 22 mar 2016 16:42

Teus schreef:Maar regels zoals wanneer belijdenis, dopen en aan het avondmaal gaan hebben we niet. Er is geen controle op iemands zijn geestelijke staat om aan het avondmaal te gaan. Als bij ons vreemden aan willen gaan wordt op hun eigen verantwoordelijkheid gewezen en wat er nodig is om aan te kunnen gaan.

Het spijt me Teus, maar je zult begrijpen dat ik hier grote moeite mee heb.
Onze eigen verantwoordelijkheid kan er soms ruim mee door, als je begrijpt wat ik bedoel. Is niet persoonlijk, maar in algemene zin bedoeld!
Er staat in een gewone kerk geen controleur die iedere avondmaalganger controleert.
Maar een bepaalde kerkordelijke regel is toch wel nuttig.

Terug naar “Archief”