God's bescherming

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

God's bescherming

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2016 13:31

In dit stukje op CIP:
In het diepste geheim smokkelde hij meer dan een miljoen Bijbels naar Oost-Europa. Undercover als zakenman, met gevaar voor eigen leven. Omdat mensen dachten dat hij zaken deed met “Je moet bereid zijn je leven te geven als je dit soort werk wilt doen. Het is niet zo dat je niks zal overkomen als je gelooft,” zegt bijbelsmokkelaar Hans Hamoen. Hij liet zijn indrukwekkende verhaal onlangs opnieuw in een boek vastleggen.

"Het is niet zo dat God je automatisch beschermt en dat je niks zal overkomen als je gelooft. Je moet bereid zijn je leven te geven als je dit soort werk wilt doen."


Het is een goede gewoonte om de dag te beginnen met het gebed, om God's Zegen en bewaring af te smeken. Als je dan toch iets overkomt, hoe is dan je dankgebed aan het einde van de dag?
Blijf je rotsvast in Hem geloven of zou het kunnen zijn dat je vertrouwen wankelt, al is het tijdelijk?

Momenteel heb ik een meisje in mijn direkte omgeving die hiermee worstelt. Ze had altijd het volste vertrouwen dat God haar zou beschermen en nu is haar toch iets ernstigs overkomen.
Hoe zou je haar bemoedigen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: God's bescherming

Berichtdoor StillAwake » 16 mar 2016 14:51

Chaya schreef:In dit stukje op CIP:
In het diepste geheim smokkelde hij meer dan een miljoen Bijbels naar Oost-Europa. Undercover als zakenman, met gevaar voor eigen leven. Omdat mensen dachten dat hij zaken deed met “Je moet bereid zijn je leven te geven als je dit soort werk wilt doen. Het is niet zo dat je niks zal overkomen als je gelooft,” zegt bijbelsmokkelaar Hans Hamoen. Hij liet zijn indrukwekkende verhaal onlangs opnieuw in een boek vastleggen.

"Het is niet zo dat God je automatisch beschermt en dat je niks zal overkomen als je gelooft. Je moet bereid zijn je leven te geven als je dit soort werk wilt doen."


Het is een goede gewoonte om de dag te beginnen met het gebed, om God's Zegen en bewaring af te smeken. Als je dan toch iets overkomt, hoe is dan je dankgebed aan het einde van de dag?
Blijf je rotsvast in Hem geloven of zou het kunnen zijn dat je vertrouwen wankelt, al is het tijdelijk?

Momenteel heb ik een meisje in mijn direkte omgeving die hiermee worstelt. Ze had altijd het volste vertrouwen dat God haar zou beschermen en nu is haar toch iets ernstigs overkomen.
Hoe zou je haar bemoedigen?

Accepteer ook als omgeving dat iemand boos kan (en mag) zijn op God.
De mooiste bemoediging die ik ooit ontvangen heb: "Ik zal voor je bidden, want ik begrijp dat jij het niet meer kunt..."
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: God's bescherming

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2016 15:50

Chaya schreef:In dit stukje op CIP:
In het diepste geheim smokkelde hij meer dan een miljoen Bijbels naar Oost-Europa. Undercover als zakenman, met gevaar voor eigen leven. Omdat mensen dachten dat hij zaken deed met “Je moet bereid zijn je leven te geven als je dit soort werk wilt doen. Het is niet zo dat je niks zal overkomen als je gelooft,” zegt bijbelsmokkelaar Hans Hamoen. Hij liet zijn indrukwekkende verhaal onlangs opnieuw in een boek vastleggen.

"Het is niet zo dat God je automatisch beschermt en dat je niks zal overkomen als je gelooft. Je moet bereid zijn je leven te geven als je dit soort werk wilt doen."


Het is een goede gewoonte om de dag te beginnen met het gebed, om God's Zegen en bewaring af te smeken. Als je dan toch iets overkomt, hoe is dan je dankgebed aan het einde van de dag?
Blijf je rotsvast in Hem geloven of zou het kunnen zijn dat je vertrouwen wankelt, al is het tijdelijk?

Momenteel heb ik een meisje in mijn direkte omgeving die hiermee worstelt. Ze had altijd het volste vertrouwen dat God haar zou beschermen en nu is haar toch iets ernstigs overkomen.
Hoe zou je haar bemoedigen?


Hm, lastig altijd. Psalm 91 Al vallen er duizenden aan linkerzijde en tienduizenden aan je rechterzijde, jouw zal niets kwaads overkomen. En aan de andere kant. Geloof is geen garantie dat je niks overkomt. De Bijbel staat vol voorbeelden. Het enige wat ik ervan kan zeggen:

Het aardse bestaan hier is niet onze blijvende plek. Een oud gezegde is: God belooft ons geen rustige vaart maar wel een behouden aankomst. Hij laat kwade dingen zelfs meewerken ten goede. Kijk naar Job. Naar Paulus, Jakobus, Petrus. Kijk naar Jezus. Gods bescherming houdt niet in dat ons niets overkomt maar wel dat Hij erbij is, ons draagt, ons helpt, alles laat meewerken ten goede en ons veilig naar onze eindbestemming brengt, dicht bij Hem. Het is heel moeilijk om dat duidelijk te maken, vaak zien we pas achteraf hoe God moeilijke dingen, lijden, pijn, verlies of wat dan ook gebruikte om ons dichter bij Hem te krijgen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: God's bescherming

Berichtdoor StillAwake » 16 mar 2016 15:52

Marnix schreef:Het is heel moeilijk om dat duidelijk te maken, vaak zien we pas achteraf hoe God moeilijke dingen, lijden, pijn, verlies of wat dan ook gebruikte om ons dichter bij Hem te krijgen.

Het moeilijke is inderdaad dat je dat pas achteraf (en lang niet altijd) ziet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: God's bescherming

Berichtdoor Teus » 16 mar 2016 21:00

Soms mag je direct zien dat het een onderdeel van Gods Plan is.
Dan ervaar je tevens Zijn zorg om het te kunnen ondergaan. Zelf vreugde kan er door ontstaan, door het besef dat het om jou gaat, dat God je toevertrouwd een onderdeel van Zijn Plan te mogen zijn.
Er zijn ook gebeurtenissen waar je hier niet achter komt waarom het gebeurt, straks wordt het allemaal duidelijk.

Hoe te troosten?
Samen bidden en vertellen wat God je hebt laten zien als voorbeeld dat Hij Zijn kinderen nooit uit Zijn hand laat ontglippen.
Dat Hij altijd zorgt.
Dat je mag vragen, en dat ook samen doet, om steun en welk doel het heeft in de verwachting of God het je duidelijk wil maken of niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: God's bescherming

Berichtdoor Chaya » 17 mar 2016 15:19

Marnix schreef:Hm, lastig altijd. Psalm 91 Al vallen er duizenden aan linkerzijde en tienduizenden aan je rechterzijde, jouw zal niets kwaads overkomen. En aan de andere kant. Geloof is geen garantie dat je niks overkomt. De Bijbel staat vol voorbeelden. Het enige wat ik ervan kan zeggen:

Dat lijkt dus een tegenstrijdigheid. Jou kan wel iets overkomen. Door een ongeluk of door een kwaadwillend persoon.
We bidden om bescherming, maar het wil dus niet zeggen dat we die avond weer veilig thuiskomen.
Teus schreef:Hoe te troosten?
Samen bidden en vertellen wat God je hebt laten zien als voorbeeld dat Hij Zijn kinderen nooit uit Zijn hand laat ontglippen.

Dat heeft een andere betekenis Teus. Dat betekent dat Hij Zijn kinderen niet voor eeuwig zal laten omkomen.
Maar misschien herinner je je nog de zendeling die doodgeschoten werd?
Zijn vrouw mag geloven dat hij voor eeuwig God groot mag maken, maar hij werd niet bewaard in dit aardse leven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: God's bescherming

Berichtdoor Teus » 17 mar 2016 15:54

Teus schreef:Hoe te troosten?
Samen bidden en vertellen wat God je hebt laten zien als voorbeeld dat Hij Zijn kinderen nooit uit Zijn hand laat ontglippen.

Chaya schreef: Dat heeft een andere betekenis Teus. Dat betekent dat Hij Zijn kinderen niet voor eeuwig zal laten omkomen.
Maar misschien herinner je je nog de zendeling die doodgeschoten werd?
Zijn vrouw mag geloven dat hij voor eeuwig God groot mag maken, maar hij werd niet bewaard in dit aardse leven.

Ben het niet met je eens Chaya, dat geldt in deze tijd ook.
Hoezo zou het nu niet gelden? Waar uit meen jij van niet?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: God's bescherming

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2016 16:09

Chaya schreef:Dat lijkt dus een tegenstrijdigheid. Jou kan wel iets overkomen. Door een ongeluk of door een kwaadwillend persoon.
We bidden om bescherming, maar het wil dus niet zeggen dat we die avond weer veilig thuiskomen.


Ja. Toch geloof is dat God het beste met me voor heeft, ook als ik moeilijke dingen meemaak. Op die manier kan niets je overkomen. Want je bent en blijft altijd in Gods hand. Zelfs als het omheil je treft. Zelfs als je sterft, wat we allemaal ooit moeten. Dan nog kan je niets kwaads overkomen. Want je bent en blijft in Gods hand en Hij brengt je tot je uiteindelijke doel en dat is niet een zorgeloos leven hier op aarde, maar eeuwig leven bij Hem, zonder ziekte, ellende, pijn, ongelukken enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: God's bescherming

Berichtdoor Chaya » 17 mar 2016 16:34

Teus schreef:Ben het niet met je eens Chaya, dat geldt in deze tijd ook.
Hoezo zou het nu niet gelden? Waar uit meen jij van niet?

Ik schreef niet: nu.
Ik weet niet waar jij dat uit opmaakt?
Ik noemde het voorbeeld van de zendeling, om aan te tonen dat ook God's kinderen iets ergs kan overkomen. Hij werd vermoord.
Ik had het voorbeeld van Baan, die doodgeschoten werd in Nigeria, maar hij is niet de enige helaas.
Die tekst betekent volgens mij dat God Zijn kinderen niet overlaat aan de satan. M.a.w. hij wil hen wel, maar dat zal niet lukken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: God's bescherming

Berichtdoor Teus » 17 mar 2016 17:01

Teus schreef:Ben het niet met je eens Chaya, dat geldt in deze tijd ook
.
Hoezo zou het nu niet gelden? Waar uit meen jij van niet?[/quote]
Chaya schreef:Ik schreef niet: nu.
Ik weet niet waar jij dat uit opmaakt?
Ik noemde het voorbeeld van de zendeling, om aan te tonen dat ook God's kinderen iets ergs kan overkomen. Hij werd vermoord.
Ik had het voorbeeld van Baan, die doodgeschoten werd in Nigeria, maar hij is niet de enige helaas.
Die tekst betekent volgens mij dat God Zijn kinderen niet overlaat aan de satan. M.a.w. hij wil hen wel, maar dat zal niet lukken.

Wat jij noemt is een belofte voor de eeuwigheid maar we hebben hier ook nog een weg te gaan.
Hier, nu, laat God ook Zijn kinderen niet uit Zijn Hand ontglippen. Marnix antwoordde er al op.
Hier kan ons iets ergs overkomen terwijl je verheugd mag zijn in de aanwezigheid van God in je hart.
Dat je Zijn zorg en bekommeringen opmerkt.
Dat we niet bang hoeven zijn dat ons iets overkomt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: God's bescherming

Berichtdoor mona » 17 mar 2016 17:07

Chaya schreef:"Het is niet zo dat God je automatisch beschermt en dat je niks zal overkomen als je gelooft. Je moet bereid zijn je leven te geven als je dit soort werk wilt doen."


Onze broeders en zusters die vervolgd worden leven altijd in deze realiteit: Het leven met Christus kost offers, misschien vraagt Hij ooit mijn leven voor Hem te offeren!

Marnix schreef:vaak zien we pas achteraf hoe God moeilijke dingen, lijden, pijn, verlies of wat dan ook gebruikte om ons dichter bij Hem te krijgen.
StillAwake schreef:Het moeilijke is inderdaad dat je dat pas achteraf (en lang niet altijd) ziet.

Ja, en niettemin toch je vertrouwen op Hem te stellen...

Ik blijf het moeilijk vinden. Ook gelovigen kennen periodes van diepe twijfel.
De satan zal altijd proberen een moeilijke situatie aan te grijpen om te proberen je van Christus los te krijgen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: God's bescherming

Berichtdoor Teus » 17 mar 2016 18:58

mona schreef: misschien vraagt Hij ooit mijn leven voor Hem te offeren!

Hoe sta je nu daar tegenover?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: God's bescherming

Berichtdoor mona » 18 mar 2016 08:46

Teus schreef:Hoe sta je nu daar tegenover?

Ik hoop met heel mijn hart dat ik mijn Heiland nooit zal verloochenen, ook niet als het mijn leven zou kosten.

Dit zeg ik vanuit mijn vredige situatie.
Maar ik vertrouw op Hem. Hij zal mij vasthouden en standvastig maken.
Maar als het mis gaat ligt dat aan mij, niet aan Hem!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: God's bescherming

Berichtdoor Teus » 18 mar 2016 09:27

Teus schreef:Hoe sta je nu daar tegenover?

mona schreef:Ik hoop met heel mijn hart dat ik mijn Heiland nooit zal verloochenen, ook niet als het mijn leven zou kosten.

Dit zeg ik vanuit mijn vredige situatie.
Maar ik vertrouw op Hem. Hij zal mij vasthouden en standvastig maken.
Maar als het mis gaat ligt dat aan mij, niet aan Hem!

Echt Mooi Mona,
God kent ons, Omdat we niets zonder Hem kunnen is ons vertrouwen op Hem genoeg
Het geeft vreugde als je dat vertrouwen mag hebben.
Dat vind ik altijd zo bijzonder, hoe God met mensen omgaat. Hij wil dat we Hem vertrouwen, Hij geeft zelf dat vertrouwen en beloont ons omdat we vertrouwen in Hem hebben. Bijzonder toch?
Dan maakt het je niets uit wat je boven het hoofd hangt, dan ben je niet bang meer, wat God van ons verlangt door vertrouwen op Hem. Angst is zonde, je eigen leven voorop stellen, maar als je dichtbij mag leven stel je God bovenaan en mag je uit hem leven en geloven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: God's bescherming

Berichtdoor Chaya » 18 mar 2016 13:30

Teus schreef:Wat jij noemt is een belofte voor de eeuwigheid maar we hebben hier ook nog een weg te gaan.
Hier, nu, laat God ook Zijn kinderen niet uit Zijn Hand ontglippen. Marnix antwoordde er al op.
Hier kan ons iets ergs overkomen terwijl je verheugd mag zijn in de aanwezigheid van God in je hart.
Dat je Zijn zorg en bekommeringen opmerkt.
Dat we niet bang hoeven zijn dat ons iets overkomt.

Ik zei dat ook hoor. :D
Maar goed, we zijn het dus toch eens.

Vanmorgen las ik deze Psalm boven mijn dagboekgedeelte:
Hij, die op Gods bescherming wacht,
Wordt door den hoogsten Ko - ning
Beveiligd in den duist'ren nacht,
Beschaduwd in Gods wo - ning.
Dies noem ik God, zo goed als groot
Voor hen, die op Hem bouwen,
Mijn burcht, mijn toevlucht in den nood,
Den God van mijn betrouwen.

Treffend!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten