Uitgaan: thuis voor 00:00?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lola_BEAM
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2016 13:15

Uitgaan: thuis voor 00:00?

Berichtdoor Lola_BEAM » 23 feb 2016 13:31

Zijn er jongeren die bij feestjes op zaterdagavond om geloofsredenen voor 00:00 naar huis gaan?
Ik ben benieuwd naar jouw verhaal en wil je graag interviewen voor BEAM.
Ben of ken jij zo iemand? Laat het me weten! Je kunt hieronder reageren of mailen naar lola.brouwer@eo.nl.

Gebruikersavatar
Robin84
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2012 19:49
Locatie: Gouda

Re: Uitgaan: thuis voor 00:00?

Berichtdoor Robin84 » 16 mar 2016 13:30

Niet allemaal tegelijk ;-)
~ Sola Gratia ~

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Uitgaan: thuis voor 00:00?

Berichtdoor pannenkoek » 16 mar 2016 14:05

Ja hoor, moest ik 25 jr geleden.
Als wij nu weg gaan zijn we voor 00.00 thuis.
Nooit met een opgestoken vinger tegen onze kinderen gezegd dat zij dat ook moeten, maar door zelf het voorbeeld te geven doen zij dat ook.
Ze zijn 19 en 20 jr. De andere twee hebben nog geen rijbewijs, die heb je hier op het platteland wel nodig om fatsoenlijk weg te kunnen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Uitgaan: thuis voor 00:00?

Berichtdoor StillAwake » 16 mar 2016 14:59

pannenkoek schreef:Ja hoor, moest ik 25 jr geleden.
Als wij nu weg gaan zijn we voor 00.00 thuis.
Nooit met een opgestoken vinger tegen onze kinderen gezegd dat zij dat ook moeten, maar door zelf het voorbeeld te geven doen zij dat ook.
Ze zijn 19 en 20 jr. De andere twee hebben nog geen rijbewijs, die heb je hier op het platteland wel nodig om fatsoenlijk weg te kunnen.

Maar is het dan zondagavond om 00u00 meteen ook weer maandag, de dag waarop ineens weer veel meer mag?
Ik ken het hele gebruik niet, voor mij is (afgezien van oudjaarsavond) de dag voobij als ik in mijn bed stap, en begint hij als ik er weer uit klim...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Uitgaan: thuis voor 00:00?

Berichtdoor pannenkoek » 16 mar 2016 15:26

Wat bedoel je er mee dat het zondagav. om 0.00 weer maandag is? dat ze dan wel laat thuis mogen komen? na 0.00??
Zondag zijn ze allemaal thuis, en talen er niet naar om weg te gaan. Maandag gewoon weer naar school.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Uitgaan: thuis voor 00:00?

Berichtdoor StillAwake » 16 mar 2016 15:29

pannenkoek schreef:Wat bedoel je er mee dat het zondagav. om 0.00 weer maandag is? dat ze dan wel laat thuis mogen komen? na 0.00??
Zondag zijn ze allemaal thuis, en talen er niet naar om weg te gaan. Maandag gewoon weer naar school.

Houdt de enigzins gewijde sfeer die rond de zondag hangt dan ineens op om 00u00?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitgaan: thuis voor 00:00?

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2016 16:22

StillAwake schreef:Houdt de enigzins gewijde sfeer die rond de zondag hangt dan ineens op om 00u00?

In refokringen begon de zondag op zaterdagavond om 11.59 uur. Dan moest je binnen zijn.
Een enkele wat soepeler vader nam het wat minder nauw, maar haalde toch de jongelui op zondagmorgen uit bed met de mededeling:
's avonds een vent, 's ochtends een vent.
Op zondagavond na 24 uur voer de vissersvloot van bijv. Urk weer uit.
Het is hier en daar nog wel een soort "wetje" maar het wordt wel minder.
Ouders zien liever hun kroost om 1 uur heelhuids thuiskomen, dan dat zij zouden moeten racen, met alle gevaren vandien.

Er is nu ook een leer die zegt dat de zondag al ingaat op de zaterdagavond wanneer de zon ondergaat en dus in feite op zondagavond bij zonsondergang afgelopen is.

Het gaat erom dat mensen een strikte rustdag willen houden. En die grens zul je dan ergens trekken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Uitgaan: thuis voor 00:00?

Berichtdoor StillAwake » 16 mar 2016 16:31

Chaya schreef:In refokringen begon de zondag op zaterdagavond om 11.59 uur. Dan moest je binnen zijn.
Een enkele wat soepeler vader nam het wat minder nauw, maar haalde toch de jongelui op zondagmorgen uit bed met de mededeling:
's avonds een vent, 's ochtends een vent.
Op zondagavond na 24 uur voer de vissersvloot van bijv. Urk weer uit.
Het is hier en daar nog wel een soort "wetje" maar het wordt wel minder.
Ouders zien liever hun kroost om 1 uur heelhuids thuiskomen, dan dat zij zouden moeten racen, met alle gevaren vandien.

Er is nu ook een leer die zegt dat de zondag al ingaat op de zaterdagavond wanneer de zon ondergaat en dus in feite op zondagavond bij zonsondergang afgelopen is.

Het gaat erom dat mensen een strikte rustdag willen houden. En die grens zul je dan ergens trekken.

OK, duidelijk.
Nooit van gehoord, maar zo leer je nog eens wat...

Ik vierde ooit mijn verjaardag op zaterdagavond, en toen hechtten sommigen er aan dat ik de laatste visite om 23u59 de deur uit zette.
Ik heb dat niet zo begrepen (en het ook niet gedaan, om 04u00 de laatsten eruit gezet, maar wel onder het motto 's avonds een vent, 's morgens een vent), maar nu snap ik de denkwijze.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitgaan: thuis voor 00:00?

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2016 16:59

Ik heb nooit om 12 uur thuis hoeven zijn op principiële redenen. Ik denk dat we niet zo met de zondag om hoeven te gaan. Dat God er geen belang aan hecht dat je om 12 uur thuis bent. Als mensen het wel doen moeten ze dat zelf weten maar het is een menselijke regel. En een middelmatige zaak ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Uitgaan: thuis voor 00:00?

Berichtdoor Speedy » 16 mar 2016 17:28

Ach laten we maar eens op letten hoe belangrijk de Joden de sabbat vinden. Voor hen duurt de sabbat 25 uur om zeker van te zijn dat de sabbat voorbij is. De dag van rusten, de dag die God hen geeft. De Joden snappen er niks van hoe vaak 'goedkoop' Christenen met hun dag van rust omgaan.

We weten zo goed dat God ergens wel of geen belang aan hecht, maar letten wij er eens op dat wij ergens belang aan hechten? Misschien is het dan eens geen middelmatige zaak, maar wordt het een hartenzaak!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Uitgaan: thuis voor 00:00?

Berichtdoor Johan100 » 16 mar 2016 17:49

Je kan je ook afvragen wat dat voor feestjes zijn die tot na 00.00 duren. Dat is wellicht belangrijker?
Maar dat geldt ook door de weeks dan?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Uitgaan: thuis voor 00:00?

Berichtdoor meribel » 16 mar 2016 18:55

ik moest altijd om twaalf uur thuis zijn ongeveer, maar had ook niets met sabbatsrust of wat dan ook te maken,
gewoon een mooie tijd om weer 'binnen' te zijn.
feestjes die tot na twaalven duurden kan ik me niet herinneren,
en zou het ergens een keer zo zijn geweest hadden mijn ouders daar vast niet moeilijk over gedaan,
belangrijker was; wie bracht me thuis en kennen we hem :lol:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Uitgaan: thuis voor 00:00?

Berichtdoor StillAwake » 16 mar 2016 19:20

Johan100 schreef:Je kan je ook afvragen wat dat voor feestjes zijn die tot na 00.00 duren. Dat is wellicht belangrijker?
Maar dat geldt ook door de weeks dan?

Jij komt alleen op feestjes die voor 12 uur afgelopen zijn?
Ik zelden om eerlijk te zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Uitgaan: thuis voor 00:00?

Berichtdoor StillAwake » 16 mar 2016 19:21

Speedy schreef:Ach laten we maar eens op letten hoe belangrijk de Joden de sabbat vinden. Voor hen duurt de sabbat 25 uur om zeker van te zijn dat de sabbat voorbij is. De dag van rusten, de dag die God hen geeft. De Joden snappen er niks van hoe vaak 'goedkoop' Christenen met hun dag van rust omgaan.

We weten zo goed dat God ergens wel of geen belang aan hecht, maar letten wij er eens op dat wij ergens belang aan hechten? Misschien is het dan eens geen middelmatige zaak, maar wordt het een hartenzaak!

Toch had Jezus juist om dergelijke redenen kritiek op de joden.
Ze pakten het zo in in regeltjes dat de geest van de Sabbat wegviel.
En om eerlijk te zijn krijg ik dat gevoel in de refohoek ook wel eens...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Uitgaan: thuis voor 00:00?

Berichtdoor meribel » 16 mar 2016 19:22

echt niet?

zijn dat dan georganiseerde feesten ofzo?
hier ook verjaardagen en bruiloften, alles eindigt wel zo ongeveer rond twaalven


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten