De EO Jongerendag 2016

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor StillAwake » 19 feb 2016 14:22

onesimoes schreef:Misschien tijd voor een refo jongerendag of bestaat dat al?

Zou je daar buitenkerkelijken mee trekken denk je?
Of wordt het dan "jij in jouw klein clubje, en ik in het mijn..."?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2016 16:35

onesimoes schreef:
Over de "geestelijke boost" heb je gelijk, maar er zijn twee partijen, elk verantwoordelijk voor zijn part: de verkondiger van de boodschap, en de ontvanger van de boodschap.
Als een predikant op zondag in de kerk zijn werk goed verricht heeft en de ontvanger zelf doet er niets mee, dan heeft de predikant daar geen schuld aan.
Maar als degene die de boodschap verkondigt (of door zang, of door preek) de waarheid dermate verwaterd, dan is dat de fout van de boodschapper. Dat is in mijn ogen iemand de woestijn in sturen met twee druppels water om de tocht te overleven.

Misschien overdrijf ik een beetje, maar dat is in mijn ogen wat er gebeurt. Er wordt zoveel tijd en geld gestoken in zo'n EO jongerendag, terwijl er weinig inhoud is en dat is in mijn ogen jammer.

Misschien tijd voor een refo jongerendag of bestaat dat al?


Met alleen Psalmen op orgelbegeleiding. Want de rest mag niet. Zal veel jongeren trekken ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Nina » 19 feb 2016 16:41

De EO jongerendag wordt door heel veel refo jeugd bezocht. Net zoals de Opwekkings conferentie met Pinksteren door veel refo gezinnen wordt bezocht.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Speedy » 19 feb 2016 17:20

Nina schreef:De EO jongerendag wordt door heel veel refo jeugd bezocht. Net zoals de Opwekkings conferentie met Pinksteren door veel refo gezinnen wordt bezocht.


Ach ja, wat is tegenwoordig nog refo.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Chaya » 19 feb 2016 20:30

Speedy schreef:Ach ja, wat is tegenwoordig nog refo.

En wat dan onder deze definitie zou vallen, gaat één keer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor mohamed » 20 feb 2016 02:15

onesimoes schreef:Misschien tijd voor een refo jongerendag of bestaat dat al?

Marnix schreef: Met alleen Psalmen op orgelbegeleiding. Want de rest mag niet. Zal veel jongeren trekken ;)

:lol:

Misschien wordt het nog leuk als Balkenende komt en wat bier mee naar binnen kan smokkelen, maar dat maakt het nog geen jongerendag. :mrgreen:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor MoesTuin » 20 feb 2016 09:37

Marnix schreef: Met alleen Psalmen op orgelbegeleiding. Want de rest mag niet. Zal veel jongeren trekken ;)



Het was er wel, weet niet of het er nog is, mooi hoor! volle zaal!

https://www.youtube.com/watch?v=GwspTWKCS_M

(vanaf minuut 13 hét Orgel, maar dat is bijzaak)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor lekkerbek » 21 feb 2016 08:40

Ik houd niet zo van dit sarcasme: orgel en psalmen zal wel veel jongeren trekken.
Dus de eo jongerendag trekt door de muziek jongeren, niet door de Heere Jezus zelf! Ik heb ook jongerendagen meegemaakt, voor refo's, in de Rai, vanuit de gereformeerde gemeente werden hier bondsdagen georganiseerd. Het zat tjokvol! En ja, orgel en psalmen.......en sprekers! Heb hier zeer goede herinneringen aan!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2016 09:16

Oh ik bedoel het ook niet negatief, ik geloof dat dat prachtig kan zijn. Alleen denk ik dat de groep die de jongerendag bezoekt daar niet zo snel naartoe zou gaan. Wat dat betreft snap ik wel dat ze qua vormen het iets anders doen. Dat heeft met de jongerencultuur te maken, als je iets voor jongeren organiseert is het niet zo vreemd dat men daar bij aan probeert te sluiten.en er zit op dat vlak natuurlijk wel wat verschil ook tussen reformatorische jongerencultuur en die van de rest van christelijk Nederland, zo eerlijk moeten we ook wel zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor mohamed » 21 feb 2016 12:52

Geef me dan de RKK maar, die nodigt gewoon normale bands voor zulke evenementen i.p.v. die gospel zooi.

Yoshi

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Yoshi » 21 feb 2016 13:19

lekkerbek schreef:I
Dus de eo jongerendag trekt door de muziek jongeren, niet door de Heere Jezus zelf!

Ik heb jongerenwerk gedaan binnen mijn kerk. Veelal gaan jongeren gewoon voor een gezellige dag met elkaar. Dat geloof er bij komt kijken is een aardige bijkomstigheid maar veelal niet het primair belang.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor de passant » 21 feb 2016 13:41

mohamed schreef:Geef me dan de RKK maar, die nodigt gewoon normale bands voor zulke evenementen i.p.v. die gospel zooi.

De RK , aangenomen dat je de Rooms Katholieke Kerk bedoelt, is de laatste 50 jaar dan ook leeg gelopen , daar hebben die beatmissen van rond 1970 niets aan kunnen veranderen, integendeel , het illustreerde alleen maar de radeloosheid van de Rooms Katholieke leiding aan , die aan de ene kant nog met haar voeten in de middeleeuwen stond of nog steeds staat en aan de andere kant zich afvroeg van "hoe houden we alle mensen binnen".
Trouwens wat voor bekrompen idee heb jij van gospel muziek? zooi noem je het zelfs!

Yoshi

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Yoshi » 21 feb 2016 14:19

Yep, en een paar tiental jaar later begon de ontkerkelijking binnen de PKN (en haar voorlopers) en met de huidige communicatiemiddelen zal ook de ontkerkelijking niet lang op zich laten wachten binnen de wat strengere gereformeerde kerken.

mohamed

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor mohamed » 21 feb 2016 22:56

lekkerbek schreef:I
Dus de eo jongerendag trekt door de muziek jongeren, niet door de Heere Jezus zelf!

Yoshi schreef:Ik heb jongerenwerk gedaan binnen mijn kerk. Veelal gaan jongeren gewoon voor een gezellige dag met elkaar. Dat geloof er bij komt kijken is een aardige bijkomstigheid maar veelal niet het primair belang.

Zo is dat, want in het geloof is geen dwang.

mohamed

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor mohamed » 21 feb 2016 23:08

mohamed schreef:Geef me dan de RKK maar, die nodigt gewoon normale bands voor zulke evenementen i.p.v. die gospel zooi.

de passant schreef:De RK , aangenomen dat je de Rooms Katholieke Kerk bedoelt, is de laatste 50 jaar dan ook leeg gelopen , daar hebben die beatmissen van rond 1970 niets aan kunnen veranderen, integendeel , het illustreerde alleen maar de radeloosheid van de Rooms Katholieke leiding aan , die aan de ene kant nog met haar voeten in de middeleeuwen stond of nog steeds staat en aan de andere kant zich afvroeg van "hoe houden we alle mensen binnen".

De katholieke kerk staat juist (in vele opzichten) midden in de wereld en probeert zich niet te verzetten tegen de realiteit, maar in bepaalde zaken ook zeker niet. En hoe kom je er bij dat het ledental slinkt? Er zijn wereldwijd ruim 1,2 katholieken, zie hier.

Verder zijn het juist evangelische christenen die het oude denken praktiseren onder de vlag van modern.
de passant schreef:Trouwens wat voor bekrompen idee heb jij van gospel muziek? zooi noem je het zelfs!

Jazeker noem ik het zooi, er zit geen goeie plaat tussen want ik heb er nog nooit een gehoord. Het enige wat ik hoor is dweperige teksten over hetzelfde liedje van een arme junk die de heroïne inruilt voor God. Ik vind dat nogal onkies, om God te associëren met iets zo vergankelijk als drugs en dan tegelijkertijd wijzen naar mensen die wel eens een jointje roken. ](*,)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten