De brug is opgehaald

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nina

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Nina » 28 dec 2015 12:13

Ik denk niet dat Chaya het aanvallend bedoelt, ik denk dat zij dit zo geleerd heeft.
Het is net zo zinloos om boos te worden op Chaya, als op de vrouw die beweert dat ze op de derde wandelt: ze hebben beiden geleerd dat het allemaal niet 'zo gemakkelijk' gaat.
Ik word boos op voorgangers die dit leren, die mensen laten denken dat er maar een paar mensen behouden worden en dat dat gaat na veel bidden en smeken. Als je dit je hele leven lang hoort, ga je dat geloven en denk je dat het inderdaad maar voor heel weinigen is weggelegd. En ja, het is waar: eng is de poort, maar tegelijkertijd wordt er gesproken over een schare die n iemand tellen kan.

Ik vind dat Chaya zich heel kwetsbaar heeft durven opstellen, want ik heel knap vind op dit forum..

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Chaya » 28 dec 2015 13:04

Nina schreef:Ik denk niet dat Chaya het aanvallend bedoelt, ik denk dat zij dit zo geleerd heeft.
Het is net zo zinloos om boos te worden op Chaya, als op de vrouw die beweert dat ze op de derde wandelt: ze hebben beiden geleerd dat het allemaal niet 'zo gemakkelijk' gaat.
Ik word boos op voorgangers die dit leren, die mensen laten denken dat er maar een paar mensen behouden worden en dat dat gaat na veel bidden en smeken. Als je dit je hele leven lang hoort, ga je dat geloven en denk je dat het inderdaad maar voor heel weinigen is weggelegd. En ja, het is waar: eng is de poort, maar tegelijkertijd wordt er gesproken over een schare die n iemand tellen kan.

Ik vind dat Chaya zich heel kwetsbaar heeft durven opstellen, want ik heel knap vind op dit forum..

Hoi Nina, daar ben ik weer. Blijkbaar ging het er weer heet aan toe, als er postings verwijderd zijn. Hoe heilzaam het is op zaterdag af te sluiten en op maandag pas weer terug te keren. :wink:

Allereerst zal ik proberen uit te leggen dat het gedicht anders bedoeld is dan menigeen dit opvat.
Hier is het in zijn geheel te lezen, in een antwoord van ds Pieters.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19326/bijbelse-taal
Het was zijn gehele antwoord!

Ik ben bang dat velen van de reformatorische prediking vervreemd zijn geraakt. Ik zit wel eens in de kerk, hoor de ds iets zeggen en denk dan: ow, als sommigen van het forum dit zouden horen, zouden ze woedend de kerk uitlopen misschien wel.
Samanthi schreef:Het spijt mij dat ik de discussie verstoort heb.Het was niet mijn intentie om met modder te gooien, maar ik vind dit echt een verschrikkelijk versje, dat wilde ik echt kwijt, je doet God te kort als je zegt dat Hij mensen de zaligheid niet gunt, terwijl Hij lokt en nodigt, geef Mij je hart, dit staat helemaal los van uitverkiezing,

Dat staat er helemaal niet Samanthi en zo is het ook niet bedoeld!
Geloof is een persoonlijke zaak. Als God de mens stilzet, komt hij in zulke grote verwondering, dat het voor hem of haar, de grootste van alle zondaren, ook mogelijk is. Of kennen we onszelf zo niet? Zijn we nog te goed in eigen oog?
Teus schreef:Dat is het niet! Ze hoeft zich niet onder de allernederigsten te scharen, ze moet geloven dat De Heere Jezus voor haar opgestaan is en dat God haar zonden wil vergeven. Ze moet willen en vertrouwen hebben dat de heere Jezus over haar heerst, haar leven in Zijn Handen leggen.
God wil geen lafhartige mensen, Hij wil aanvangkelijk mensen die vertrouwen op Hem



Dat is alsof je tegen een lamme zegt: ga toch gewoon lopen joh, je kunt het!

Nina, we staan echt dichter bij elkaar dan wij misschien zelf wel denken, laat staan anderen. Alleen al het feit dat je zo vriendelijk en geduldig blijft, respectvol naar mij toe, toont aan dat er zoveel "gunning" in jou zit.
En je doet zo je best om nog dichter naar mij toe te komen, terwijl je toch sommige dingen (nog) niet begrijpt die ik zeg.
Dat kan zitten in de prediking waar jij en ik onder zitten.
Bij mij is dat voornamelijk bevindelijk, ontdekkend, separerend.
Daar wordt mijn hart in verklaard. En dat geeft geen passieve houding hoor, zo van, nou ja, ik kan zelf toch niks aan mijn zaligheid doen, dus ik wacht wel af of God mij ook uitverkoren heeft.
NEE en nog eens NEE.
Ik heb gehoord hoe God werkte in harten van de mensen vóór de geboorte van Jezus.
Hij liet de H.G. spreken in het hart van de Wijzen. In feite kreeg de wrede koning Herodes ook het evangelie aangereikt, bij monde van de wijzen!
Maar deze verhardde zijn hart en verzon zelfs een list om die andere Koning te doden.

En weet je wat nu zo kenmerkend is? Ze verdwijnen allemaal. De wijzen gaan weer terug naar hun land en we horen er nooit meer iets van.
De herders gaan terug naar hun kudde en verdwijnen in de anonimiteit.
Omdat het alleen om Hem gaat.
Nina schreef:Ik word boos op voorgangers die dit leren, die mensen laten denken dat er maar een paar mensen behouden worden en dat dat gaat na veel bidden en smeken

Ken je die voorganger waar zij onder zit dan? Zou het niet die ds kunnen zijn die het antwoord gegeven heeft?
Gaat hij vervolgens preken tegen die moeder, en tegen ons, zo van: nee joh, zo zit het helemaal niet.
Nee.
God belooft ons geen kalme reis, zo zegt een tegeltjeswijsheid. Maar zo is het wel. Als we het leven van God's kinderen in de Bijbel lezen, is het ook geen kalme weg, zonder obstakels. O nee, ze vallen in twijfel, of ze worden opstandig, krijgen geen antwoord van God op hun tijd, of ze gaan eigengekozen wegen, tijdelijk.
Als God ons de rest van het leven zekerheid zou geven, dan worden we passief, want geen mens houdt het vol om dan actief bezig te blijven. Dan worden we zo gemakkelijk mogelijk slordig in kerkgang, bidden, Bijbel lezen.

Zegt de gelijkenis van het afgedwaalde schaap niet genoeg Nina? Ze hoorden allemaal bij de kudde, maar toch, het lokte zo, dus liep het schaap weg. Een mogelijk irritante vraag: waarom heb jij God dan nog echt nodig, als je alles zo zeker weet?
Let wel, ook onder God's volk zitten mensen met karakterverschillen.
Als je de christen- en christinnereis leest, wordt dat duidelijk. Christen ziet een leeuw liggen en wordt heel bevreesd. Hij durft niet verder. Christin ziet die leeuw en denkt: ooo, hij ligt aan de ketting en ze wandelt door.
Begrijp je? :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Nina » 28 dec 2015 13:30

Chaya schreef:
Ken je die voorganger waar zij onder zit dan? Zou het niet die ds kunnen zijn die het antwoord gegeven heeft?
Gaat hij vervolgens preken tegen die moeder, en tegen ons, zo van: nee joh, zo zit het helemaal niet.
Nee.


Nee, hij zegt inderdaad niets, en dat vind ik nu juist zo jammer. Hij suggereert dat het relaas van deze vrouw het overdenken waard is, ipv de dwaalleer aan de kaak te stellen. Gemiste kans!

God belooft ons geen kalme reis, zo zegt een tegeltjeswijsheid. Maar zo is het wel. Als we het leven van God's kinderen in de Bijbel lezen, is het ook geen kalme weg, zonder obstakels. O nee, ze vallen in twijfel, of ze worden opstandig, krijgen geen antwoord van God op hun tijd, of ze gaan eigengekozen wegen, tijdelijk.
Als God ons de rest van het leven zekerheid zou geven, dan worden we passief, want geen mens houdt het vol om dan actief bezig te blijven. Dan worden we zo gemakkelijk mogelijk slordig in kerkgang, bidden, Bijbel lezen.


Over wat voor soort zekerheid heb jij het? Ik heb het over de zekerheid dat God Mijn Vader is, en dat ik daar nooit aan hoef te twijfelen! God is zo goed! Lees eens die gelijkenis over de verloren zoon. Die Vader hield Zijn zoon niet tegen, maar stond wèl elke dag op de uitkijk of hij al terug kwam. Zo liefdevol is onze God! Die zekerheid maakt niet passief hoor, absoluut niet! Die zekerheid maakt dat ik dit leven aan kan.

Zegt de gelijkenis van het afgedwaalde schaap niet genoeg Nina? Ze hoorden allemaal bij de kudde, maar toch, het lokte zo, dus liep het schaap weg. Een mogelijk irritante vraag: waarom heb jij God dan nog echt nodig, als je alles zo zeker weet?


Oh, ik loop ook wel eens weg. Sinds mijn bekering heb ik zelfs eens heel ernstig gedwaald, ik wilde niets liever dan terugkeren tot Hem.
Mijn zekerheid bestaat er in dat ik zeker weet dat God bestaat, dat het tussen Hem en mij goed is door het offer van Zijn Zoon, en dat, wanneer Hij naar mij ziet door Zijn Zoon, hij een vergeven en gerechtvaardigd kind ziet waar Hij van houdt. Mijn zekerheid bestaat in Hèm, hoe zou ik dan zonder Hem kunnen?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Chaya » 28 dec 2015 13:46

Nina schreef:Nee, hij zegt inderdaad niets, en dat vind ik nu juist zo jammer. Hij suggereert dat het relaas van deze vrouw het overdenken waard is, ipv de dwaalleer aan de kaak te stellen. Gemiste kans!

Ik vind het geen dwaalleer, het is zoals mensen dit vaak beleven. Dat kan geen mens uit je praten.
Nina schreef:Over wat voor soort zekerheid heb jij het? Ik heb het over de zekerheid dat God Mijn Vader is, en dat ik daar nooit aan hoef te twijfelen! God is zo goed! Lees eens die gelijkenis over de verloren zoon. Die Vader hield Zijn zoon niet tegen, maar stond wèl elke dag op de uitkijk of hij al terug kwam. Zo liefdevol is onze God! Die zekerheid maakt niet passief hoor, absoluut niet! Die zekerheid maakt dat ik dit leven aan kan.

Thomas Sheperd verwoordt het zo:

De valse geest doet een mens geloven dat hij in de staat der genade is en dat hij zalig zal
worden, omdat hij Christus gesmaakt heeft, en zo vertroost is en dat nog wel
overvloedig. Maar de ware Geest overtuigt een mens ervan dat zijn staat goed en zeker is,
omdat hij niet alleen deze Christus gesmaakt heeft, maar Hem ook heeft gekocht, zoals
die wijze koopman in het Evangelie die zich verheugde dat hij de parel gevonden had,
maar het daarbij niet liet, maar die alles verkocht en de parel kocht.
Het is als met twee
marskramers die wijn komen kopen. De een proeft ervan en gaat weg in een roes en
komt zo tot de conclusie dat de wijn van hem is. Zo doet een mens die de valse geest
heeft, maar de man die de ware Geest bezit, proeft de wijn niet alleen, maar hij koopt
hem, al drinkt hij de wijn niet helemaal op wanneer hij ervan gaat proeven. Nadat hij
echter door het proeven ertoe aangezet is om de wijn te kopen, kan hij nu zeggen dat de
wijn van hem is. Zo verzaakt een kind van God, dat iets geproefd heeft van God en iets
van Christus, en iets van de beloften bij zijn eerste bekering, al proeft het niet al de
zoetigheid die er in Gods is, toch alles voor God en voor Christus. En zo neemt het God
en Christus wettig aan als zijn eigen bezit.


Dat wil zeggen, dat we kunnen menen behouden te zijn, maar dat het toch niet zo is. En dat is precies wat deze mevrouw ook zegt.
Het geloof omhelst al de verdiensten van Christus. Maar als je dat (nog) niet zo gevoelt en beleeft, dan durf je dat niet te zeggen, terwijl het misschien al wel helemaal vlak ligt.

En de verloren zoon keerde terug, maar hoe? Totaal leeg en berooid en al zou hij maar bij zijn vader in de stal moeten slapen, maar alstublieft, mag ik hier blijven? Eiste hij zijn rechtmatige plek terug? Kunnen we dat lezen?
Dat bedoelde ik eerder toen ik zei, dat desnoods een plaatsje helemaal achterin genoeg is.
God's Volk eist niets, vraagt niets, maar is stil verwonderd, omdat het op hem gemunt is.
Dan word je wel gunnend en je wil het voor iedereen, maar dat zal niet gaan.
Sterker nog, ik denk dat velen geprikkeld raken. Want het hoeft allemaal niet zo zwaar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Chaya » 28 dec 2015 13:48

Nina schreef:Oh, ik loop ook wel eens weg. Sinds mijn bekering heb ik zelfs eens heel ernstig gedwaald, ik wilde niets liever dan terugkeren tot Hem.
Mijn zekerheid bestaat er in dat ik zeker weet dat God bestaat, dat het tussen Hem en mij goed is door het offer van Zijn Zoon, en dat, wanneer Hij naar mij ziet door Zijn Zoon, hij een vergeven en gerechtvaardigd kind ziet waar Hij van houdt. Mijn zekerheid bestaat in Hèm, hoe zou ik dan zonder Hem kunnen?

Sorry Nina, ik hoop dat je niet boos op me wordt, maar...
wilde je zelf terug of lokte Hij je terug met zijn opzoekende Liefde?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Chaya » 28 dec 2015 14:14

Ik heb de reacties op de vraag gelezen, wat zijn het er veel :shock: en ik zal nog even benadrukken dat de derde weg niet Bijbels is. Hij bestaat niet. Dus in die zin kan ik Nina onderschrijven die het een dwaalleer vindt.
Wie twijfelt, op de derde wandelt dus, (die er niet is) loopt (nog) op de brede weg.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Samanthi

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Samanthi » 28 dec 2015 15:09

Chaya schreef: Maar de ware Geest overtuigt een mens ervan dat zijn staat goed en zeker is,
omdat hij niet alleen deze Christus gesmaakt heeft, maar Hem ook heeft gekocht, zoals
die wijze koopman in het Evangelie die zich verheugde dat hij de parel gevonden had,
maar het daarbij niet liet, maar die alles verkocht en de parel kocht.


Zou je dit uit kunnen leggen, ik snap het echt niet.
De Ware Geest overtuigt ons van oa zonden omdat we in Hem niet geloofd hebben.
Hij overtuigt ons niet dat wij Jezus gekocht hebben, daar snap ik echt niets van.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Chaya » 28 dec 2015 15:18

Samanthi schreef:Zou je dit uit kunnen leggen, ik snap het echt niet.
De Ware Geest overtuigt ons van oa zonden omdat we in Hem niet geloofd hebben.
Hij overtuigt ons niet dat wij Jezus gekocht hebben, daar snap ik echt niets van.

Dan heb je het verkeerd begrepen inderdaad. :D
Als je wilt kan ik je een leespreek toesturen, ik heb er eentje onlangs gedownload.
Stuur me dan maar een pb.
Hij is heel eenvoudig, maar glashelder.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor MoesTuin » 28 dec 2015 16:57

Chaya schreef:Het is blijkbaar erg lastig om gewoon inhoudelijk te reageren.

Ik heb de reacties op de vraag gelezen, wat zijn het er veel :shock: en ik zal nog even benadrukken dat de derde weg niet Bijbels is. Hij bestaat niet. Dus in die zin kan ik Nina onderschrijven die het een dwaalleer vindt.
Wie twijfelt, op de derde wandelt dus, (die er niet is) loopt (nog) op de brede weg.


Genoeg inhoudelijke reacties dacht ik zo Chaya
Gelukkig dat met veel moeite nu toch eruit komt bij jou dat de derde weg niet bijbels is en niet bestaat.
Eerder leek je jezelf te herkennen in de mevrouw, gezien je reacties, maar dat blijkt gelukkig niet zo te zijn naar nu te lezen is.
je gaat in je reacties wel alle kanten op.
Ik krijg soms geen goed beeld hierdoor.

Gelukkig mag je ervan weten dat het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen , die men niet ziet.

Als klein meisje zong Janneke Slagter het lied.... (en zo is het)
Zijn Liefde zocht mij teder

https://www.youtube.com/watch?v=5FybZM6fa3o

1.
Zijn liefde zocht mij teder,
Hij riep mij dag en nacht;
Hij vond en trok mij weder
uit duivels zondemacht.
Hij legde m´ op zijn schouders neer
en bracht mij tot de kudde weer.

Refrein:
Ja, zijn liefde zocht mij,
en zijn bloed, dat kocht mij;
Door genade ben ´k een kind van God.
Door genade ben ´k een kind van God.

2.
Hij reinigde mijn wonden,
Hij stilde al mijn pijn,
zodat nu al mijn zonden
door Hem gewassen zijn.
´k Heb vrede en blijdschap in mijn hart,
want Jezus droeg voor mij de smart.

3.
Nu is Hij weer verrezen
en zit aan Vaders zij.
Zijn naam wordt lof geprezen!
Daar bidt Hij thans voor mij,
vanwaar nog steeds de kracht van ´t bloed
mij voor de duivelsmacht behoedt.


Ja dan heb je Eeuwige Vrede en Zekerheid in je hart.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Nina

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Nina » 28 dec 2015 17:53

Nina schreef:Oh, ik loop ook wel eens weg. Sinds mijn bekering heb ik zelfs eens heel ernstig gedwaald, ik wilde niets liever dan terugkeren tot Hem.
Mijn zekerheid bestaat er in dat ik zeker weet dat God bestaat, dat het tussen Hem en mij goed is door het offer van Zijn Zoon, en dat, wanneer Hij naar mij ziet door Zijn Zoon, hij een vergeven en gerechtvaardigd kind ziet waar Hij van houdt. Mijn zekerheid bestaat in Hèm, hoe zou ik dan zonder Hem kunnen?


Chaya schreef:
Sorry Nina, ik hoop dat je niet boos op me wordt, maar...
wilde je zelf terug of lokte Hij je terug met zijn opzoekende Liefde?


Kijk Chaya, wat God 'achter de schermen doet' (met eerbied geschreven) dat weet ik natuurlijk niet. Ik wil er niet dieper op ingaan wat er speelde, maar ik wist dat ik zwaar gezondigd had en Vader verdriet had gedaan.
Natuurlijk trekt Gods Geest ons, (de Heilige Geest overtuigt ons ook van zonde), maar ik wilde zelf ook niets liever dan terugkeren en om vergeving vragen.

Nina

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Nina » 28 dec 2015 17:58

Chaya schreef:
Het geloof omhelst al de verdiensten van Christus. Maar als je dat (nog) niet zo gevoelt en beleeft, dan durf je dat niet te zeggen, terwijl het misschien al wel helemaal vlak ligt.


Ik denk dat op je gevoel afgaan niet juist is; je moet afgaan op wat de Bijbel leert. En die zegt dat God een beloner is, voor wie hem ernstig zoeken. Daarom vroeg ik de hele tijd: wat wil deze vrouw nog meer? God heeft al bevestigd dat hij haar Man wil zijn, wat zoekt ze dan nog verder, in plaats van te zeggen: 'Ja Heer, dank U!!!"

Ik kom zelf uit de evangelische hoek, en hoezeer ik die ook liefheb, ik ben niet blind voor de valkuilen. En een ervan is het gevoel dat wel eens een te grote rol speelt naar mijn idee, en ik vrees dat bevindelijk gereformeerden in diezelfde valkuil stappen bij tijd en wijle..

Samanthi

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Samanthi » 28 dec 2015 19:36

Chaya schreef:Dan heb je het verkeerd begrepen inderdaad. :D
Als je wilt kan ik je een leespreek toesturen, ik heb er eentje onlangs gedownload.
Stuur me dan maar een pb.
Hij is heel eenvoudig, maar glashelder.


Lief aangeboden, maar het hoeft niet,
Ik heb het boek 'de gezonde gelovige' deze wordt bij ons op lidmatenkring besproken, in de eerste hoofdstukken heb ik nog niets kunnen ontdekken van de gelovigen die in de Bijbel voorkomen, en ook de toeleidende weg, die besproken wordt komt niet in de Bijbel voor.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3461
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor benefietdiner » 28 dec 2015 20:04


Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Teus » 28 dec 2015 21:48

Teus schreef:Dat is het niet! Ze hoeft zich niet onder de allernederigsten te scharen, ze moet geloven dat De Heere Jezus voor haar opgestaan is en dat God haar zonden wil vergeven. Ze moet willen en vertrouwen hebben dat de heere Jezus over haar heerst, haar leven in Zijn Handen leggen.
God wil geen lafhartige mensen, Hij wil aanvankelijk mensen die vertrouwen op Hem



Chaya schreef:Dat is alsof je tegen een lamme zegt: ga toch gewoon lopen joh, je kunt het!



Dus jij geloofde je vader, je moeder of je vriendinnen nooit?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2015 10:05

Samanthi schreef:Ik heb het boek 'de gezonde gelovige' deze wordt bij ons op lidmatenkring besproken, in de eerste hoofdstukken heb ik nog niets kunnen ontdekken van de gelovigen die in de Bijbel voorkomen, en ook de toeleidende weg, die besproken wordt komt niet in de Bijbel voor.

Deze preek gaat niet over de toeleidende weg, maar heet De Parel van grote waarde.
Het boek wat jij hier noemt, ken ik niet.
Nina schreef:Kijk Chaya, wat God 'achter de schermen doet' (met eerbied geschreven) dat weet ik natuurlijk niet. Ik wil er niet dieper op ingaan wat er speelde, maar ik wist dat ik zwaar gezondigd had en Vader verdriet had gedaan.
Natuurlijk trekt Gods Geest ons, (de Heilige Geest overtuigt ons ook van zonde), maar ik wilde zelf ook niets liever dan terugkeren en om vergeving vragen.

Maar toch is het cruciaal, die volgorde.
Dit gaat niet over het werk van God achter de schermen, maar wat Hij in je hart legt. En een mens blijft toch een afdwaler, want de wereld blijft lokken en trekken. Dan zal de één er meer en vaker last van hebben als de ander, maar we zijn "van één lap gescheurd".
Jij dwaalde af en jij keerde terug. Maar ik hoop dan zo te lezen dat God jou liet zien dat je zondigde, dat je afgedwaald was en Hij je weer liefdevol terugbracht. Dat bedoel je misschien ook, maar dat staat er niet.
Het is zo belangrijk om dat te blijven benadrukken. De Heilige Geest werkt in onze harten, uit onszelf willen we niet terug.
Dat is ook het verschil in de leer. In evangelische kerken vinden ze in mensen nog veel goeds.
Ook het gevoel en emotie staat erg op de voorgrond.
In de rechterflank hebben ze zichzelf leren kennen als rechtelozen, de mevrouw in het antwoord ook. En dan krijg je dus dit te horen:

want ik kan met al deze weldaden niet God gaan ontmoeten, want ik ken de Persoon van de Heere Jezus niet.

Als je nu aan iemand die vraag stelt, die van zichzelf zegt dat hij bekeerd is, welk antwoord krijg je dan?

Weet je, mensen raken geprikkeld, want wie ben jij wel die deze vraag aan mij durft te stellen. Hoe durf je aan mij te twijfelen?
Ik zie het op het forum ook terug. Je wordt beticht van van alles en nog wat en toch.... is het Bijbels.
Maar ik ben er inmiddels wel achter dat het forum hier niet geschikt voor is. Er is achterdocht, persoonlijke hekel, kerkmuren blijken toch hoog.
Jij bent één van de uitzonderingen, anders was ik deze discussie al gestopt.
Ik vind het triest dat de oude leer niet meer herkend en aanvaard wordt. Ik begrijp heel goed hoe dat komt, want ik hoor ook wel eens die prediking. Een mens kan daar gerust onbekeerd onder blijven. Want Jezus is gestorven voor iedereen en je hoeft Hem alleen maar aan te nemen.
Daarom is zo'n mevrouw zo eenzaam (waarschijnlijk) want ze wordt niet begrepen.

Teus schreef:Dus jij geloofde je vader, je moeder of je vriendinnen nooit?

Ik had een hele lieve vader, die een leven dichtbij de Heere en Zijn woord leefde, maar toch zei hij dit nooit. Omdat hij wel wist dat het zo niet werkt.
Je moet geloven, hoe doe je dat? Hoe zeg je tegen een lamme dat hij gewoon moet gaan lopen?
Nee,, precies, dat kan niet.
Daar zal eerst een arts aan te pas moeten komen, krukken worden aangereikt, fysiotherapie worden gegeven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten