De brug is opgehaald

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nina

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Nina » 29 dec 2015 10:35

Nina schreef:
Kijk Chaya, wat God 'achter de schermen doet' (met eerbied geschreven) dat weet ik natuurlijk niet. Ik wil er niet dieper op ingaan wat er speelde, maar ik wist dat ik zwaar gezondigd had en Vader verdriet had gedaan.
Natuurlijk trekt Gods Geest ons, (de Heilige Geest overtuigt ons ook van zonde), maar ik wilde zelf ook niets liever dan terugkeren en om vergeving vragen.


Maar toch is het cruciaal, die volgorde.
Dit gaat niet over het werk van God achter de schermen, maar wat Hij in je hart legt. En een mens blijft toch een afdwaler, want de wereld blijft lokken en trekken. Dan zal de één er meer en vaker last van hebben als de ander, maar we zijn "van één lap gescheurd".
Jij dwaalde af en jij keerde terug. Maar ik hoop dan zo te lezen dat God jou liet zien dat je zondigde, dat je afgedwaald was en Hij je weer liefdevol terugbracht. Dat bedoel je misschien ook, maar dat staat er niet.
Het is zo belangrijk om dat te blijven benadrukken. De Heilige Geest werkt in onze harten, uit onszelf willen we niet terug.



Kijk, hier lopen we er weer tegen aan dat ons taalgebruik heel verschillend is. Ik getuig hier van een ervaring, maar ben hier niet bezig een Bijbelse leer volledig uiteen te zetten. Ik gaf geen preek, ik gaf een stukje getuigenis.
Wat ik wist, was dat ik erg gezondigd had, en miste Gods nabijheid, en daarom wilde ik terug.


Ook al is het zo dat de Here mij heeft teruggebracht, jij wilt het kennelijk allemaal zo gedetailleerd mogelijk in kaart hebben gebracht in termen van de geestelijke en zielsbeleving, gerelateerd aan de complete Bijbelleer.
Jij wilt eenzijdig Gods werk belichten, maar die gaat NIET buiten de wil van de mens om.
Kijk bijvoorbeeld eens naar het verhaal van de verloren zoon. Die wil weg, en zijn Vader laat hem gaan. En ver weg bij zijn vader vandaan, gaat deze zoon zijn vader missen, en wil terug. Er staat niet dat deze vader telkens boden zond met de vraag: wanneer kom je thuis.Toen deze jongen terugkeerde, stond zijn Vader op de uitkijk. Ook dit verhaal staat in de Bijbel, naast teksten die er op wijzen dat God je wil bewerkt. Ze staan naast elkaar, zijn beide waar.

Ik vind in dit opzicht de leer in de reformatorische hoek een overbelichting van Gods kant, en de verantwoordelijkheid van de mens onderbelichten.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2015 10:44

Nina schreef:Ik vind in dit opzicht de leer in de reformatorische hoek een overbelichting van Gods kant, en de verantwoordelijkheid van de mens onderbelichten.

Dat is niet de bedoeling. Het gaat meer om de volgorde van de zaken.
Want anders preek je de valse lijdelijkheid.
Nina schreef:Ook al is het zo dat de Here mij heeft teruggebracht, jij wilt het kennelijk allemaal zo gedetailleerd mogelijk in kaart hebben gebracht in termen van de geestelijke en zielsbeleving,

Nee Nina, dat wil ik niet. Je hoeft niet in details te treden.
Zoals ik herboven ook zeg, de volgorde is cruciaal.
In de reformatorische prediking is het altijd: God op het hoogst verheerlijkt en de mens op het diepst vernederd.
En daar wil men niet meer aan (denk ik).

ds. Paul geeft hier dit antwoord:

Al zijn uitdrukkingen niet letterlijk in de Bijbel terug te vinden, dan kunnen ze toch wel waar zijn. Als ze maar op de Bijbel gegrond zijn. Denk aan het woord “sacramenten” enz. Nu, dat God op het hoogst verheerlijkt moet worden is volkomen bijbels. Lees de psalmen maar. Hoe vaak wordt de hele wereld opgeroepen Hem te verheerlijken. Dat de zondaar diep vernederd moet worden, daar spreekt Gods Woord duidelijk van. Lees o.a Rom. 3:9-20 maar. Wij zijn niet uitnemender, zegt Paulus.

Chaya schreef:want ik kan met al deze weldaden niet God gaan ontmoeten, want ik ken de Persoon van de Heere Jezus niet.

Wat zou jij deze mevrouw antwoorden?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Nina » 29 dec 2015 11:07

Chaya schreef:
Dat is ook het verschil in de leer. In evangelische kerken vinden ze in mensen nog veel goeds.
Ook het gevoel en emotie staat erg op de voorgrond.
In de rechterflank hebben ze zichzelf leren kennen als rechtelozen, de mevrouw in het antwoord ook. En dan krijg je dus dit te horen:

want ik kan met al deze weldaden niet God gaan ontmoeten, want ik ken de Persoon van de Heere Jezus niet.

Als je nu aan iemand die vraag stelt, die van zichzelf zegt dat hij bekeerd is, welk antwoord krijg je dan?

Weet je, mensen raken geprikkeld, want wie ben jij wel die deze vraag aan mij durft te stellen. Hoe durf je aan mij te twijfelen?


Ik denk dat je het niet juist omschrijft, in evangelische hoek zien ze niet nog zoveel goeds in de mens, maar wordt de mens meer gewezen op de eigen verantwoordelijkheid.
Ik ben het wel met je eens dat het gevoel en emotie soms erg op de voorgrond staat, maar dat is in reformatorische hoek net zo, zij dat het anders wordt beleefd. Men doet daar erg aan 'navelstaren' : heb ik wel genoeg zondekennis, ken ik dit-of-dat wel, enz..

Chaya, je schrijft '..die van zichzelf zegt dat hij bekeerd is...', dat klinkt al zò alsof jij de meetlat er langs legt, ik kan begrijpen dat dat mensen irriteert. Ik schreef eerder al eens, dat ik in mijn straat een aantal refo-families ken. Ik merk dat ze mij niet moeten, ze bekijken mij met argwaan. Ik gebruik hun taal niet, en dat maakt mij al verdacht. Ik verzucht niet genoeg dat ik een arme zondaar ben, en men vind het al helemaal niets dat ik durf te zeggen dat God van mij houdt! Ik vind dat zo jammer, ik ben er van overtuigd dat ze oprecht geloven en mijn broeders en zuster in de Here zijn - hoewel ze dat van zichzelf niet durven beweren. Zo jammer! En ik vraag me dan af: hoe kan je nu van de Here getuigen, als je zelf niet eens gelooft dat Hij met Zijn armen wijd open staat voor jou??

Nina

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Nina » 29 dec 2015 11:09

Chaya schreef:
Chaya schreef:
want ik kan met al deze weldaden niet God gaan ontmoeten, want ik ken de Persoon van de Heere Jezus niet.

Wat zou jij deze mevrouw antwoorden?


Mijn antwoord zou zijn: Hoe meent u die weldaden (welke?) te kennen en hoe meent u dan de Here Jezus te kunnen kennen?

Samanthi

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Samanthi » 29 dec 2015 11:36

Chaya schreef: Je moet geloven, hoe doe je dat? Hoe zeg je tegen een lamme dat hij gewoon moet gaan lopen?
Nee,, precies, dat kan niet.
Daar zal eerst een arts aan te pas moeten komen, krukken worden aangereikt, fysiotherapie worden gegeven.


Lieve Chaya
Ik zeg je dat God goedertieren boodschappers stuurt wanneer Hij wil en tot wie Hij wil, DLR.
Boven deze boodschappers hebben wij het Woord van God, in dit Woord van God staat Komt allen die vermoeid en belast zijn en ik zal U rust geven, door Zijn Woord zegt Hij dat ook tot jou en mij.

De man met de verdorde (verlamde) hand: de Heere Jezus zegt strek uw hand uit, ja maar dat kan toch niet, ik kan mijn hand niet uitstrekken ik ben verlamd, maar Hij deed het toch! Jij en ik zouden wij dan niet komen als hij ons roept?
We kunnen niet omdat we niet willen, echt Chaya daar zit het op vast, anders zou het toch Gods schuld zijn, God roept nodigt en lokt, Lieve Chaya Ik heb geen lust in je dood maar daarin dat je je bekeert en leef, bekeer je bekeer je want waarom zou je sterven? Dan kun je toch niet blijven zeggen ik kan het niet? Als de Heere het nu zo tegen ons zegt?

ps de gezonde gelovige is van Thomas Sheperd

Nina

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Nina » 29 dec 2015 11:41

Chaya, ik zou aan wat ik eerder schreef toe willen voegen:
De verborgen raad van God is nooit te vinden, alleen de geopenbaarde raad.
Die is alleen te vinden in de Schrift, niet in de eigen beleving, ziel of geest.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2015 11:58

Nina schreef:Mijn antwoord zou zijn: Hoe meent u die weldaden (welke?) te kennen en hoe meent u dan de Here Jezus te kunnen kennen?

Mooi. Ik vraag me intussen af wat het gebed was waar de dominee mee afsloot toen hij bij haar op bezoek was geweest (en welk bijbelgedeelte hij gelezen heeft).
Samanthi schreef:Ik zeg je dat God goedertieren boodschappers stuurt wanneer Hij wil en tot wie Hij wil, DLR.

Dat heb ik afgelopen zaterdag nog ervaren, toen Hij me een boodschap stuurde middels een aangereikte link.
Een getuigenis van een jonge vrouw, niet uit onze kerken (!) maar ik had het gevoel dat God tot mij sprak bij monde van deze vrouw.
Dat is zo bijzonder, dat kan ik niet eens iemand vertellen hoe dat beleefd wordt.
Samanthi schreef:We kunnen niet omdat we niet willen, echt Chaya daar zit het op vast, anders zou het toch Gods schuld zijn, God roept nodigt en lokt, Lieve Chaya Ik heb geen lust in je dood maar daarin dat je je bekeert en leef, bekeer je bekeer je want waarom zou je sterven? Dan kun je toch niet blijven zeggen ik kan het niet? Als de Heere het nu zo tegen ons zegt?

Toch denk ik dat het jou ook zo geleerd is, alleen, het is blijkbaar moeilijk om schriftelijk over te brengen.
Het is nooit de schuld van God, maar van nature blijven wij toch weglopers. Maar het is alles uit Hem, door Hem.
Samanthi schreef:ps de gezonde gelovige is van Thomas Sheperd

O ja, dat had ik moeten weten, sorry. Maar ik heb niet alle titels in mijn hoofd zitten. :wink:
Nina schreef:De verborgen raad van God is nooit te vinden, alleen de geopenbaarde raad.

Van harte mee eens!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor benefietdiner » 29 dec 2015 11:59

Toepasselijk in deze discussie Chaya.


Staan er verschillende soorten bekeringen in de Bijbel? Als eerste antwoord zou ik nee willen zeggen. Bij bekering is immers altijd sprake van omkeer en wel een omkeer van 180 graden. Je kunt niet half omkeren of driekwart. Het is goed of verkeerd, dood of leven, licht of duisternis. De verloren zoon liep eerst bij zijn vader vandaan en nadat hij tot inkeer gekomen was, liep hij naar zijn vader terug. Manasse, maar ook Paulus en Timotheüs hebben dezelfde omkeer meegemaakt.

Toch weten we dat omstandigheden verschillen en dat ook vanuit de persoonlijke beleving gezien er verschillen worden ervaren. Het is opmerkelijk dat juist die persoonlijke beleving in de Bijbel niet uitgebreid beschreven wordt. Misschien zou je graag hebben willen weten wat Paulus allemaal beleefd heeft in Damascus. Wat er staat, is genoeg en op dit punt is de Bijbel summier. Hiermee wordt voorkomen dat we ons op een verkeerde manier zullen spiegelen.

Dit alles betekent niet dat er geen verschillen worden ervaren. Bunyan heeft niet voor niets na de christenreis de christinnereis geschreven. Gods werk in altijd persoonlijk en uniek. Ik maak dit graag duidelijk met het voorbeeld van de natuurlijke geboorte. Elke geboorte is een geboorte, maar vrouwen die meerdere bevallingen hebben meegemaakt, zullen je kunnen vertellen dat elke bevalling anders was. De tijdsduur en de pijn waren niet gelijk. Bij de ene bevalling was de pijn beter draagbaar dan bij de andere, maar duurde het wel veel langer. Objectief gezien kun je dus niet gemakkelijk zeggen dat er de ene keer meer pijn was dan de andere keer, hoewel het waarschijnlijk is dat iemand na een paar jaar een beetje vergeten is dat het lang duurde, maar nog wel goed weet hoe intens het die andere keer was. Dit voorbeeld kan misschien helpen om te begrijpen dat de bekering van de een anders is dan die van de ander.

De Heere bekeert zondaren en doet dat door middel van de oproep tot bekering. De Heilige Geest gebruikt deze oproep zonder dat vooral te voorspellen valt hoe dat tot in detail zal gaan. Uiteindelijk gaat het er niet om in welke weg wij bekeerd worden, maar óf het gebeurd is. In dit verband moet ik denken aan een uitspraak die ik eens ergens las: als uw bekering precies zo gegaan is als u had verwacht, is het geen werk van God, maar van uzelf geweest.

Ten slotte merk ik op dat bekering geen eenmalige, maar een voortgaande zaak is. Pas bij de laatste snik is de bekering af en is de oude mens voor eeuwig weg.

Ds. R. W. Mulder


Samanthi

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Samanthi » 29 dec 2015 12:13

chaya schreef:Toch denk ik dat het jou ook zo geleerd is, alleen, het is blijkbaar moeilijk om schriftelijk over te brengen.
Het is nooit de schuld van God, maar van nature blijven wij toch weglopers. Maar het is alles uit Hem, door Hem.


Hier heb je het echt mis Chaya, mij is geleerd zoals die vrouw uit Staphorst, altijd maar weer in jezelf wroeten, terwijl de Heere lokt en nodigt, dat wij weglopers zijn is buiten kijf, maar dat staat tegenover het verhaaltje van een vrouw die nog dit en dat moet beleven en dan misschien eens er aan mag denken om behouden te worden, denk je echt dat de stokbewaarder op het dodelijk tijdsgewricht zat te wachten, terwijl dit een woord is dat door de berijmers vele vele eeuwen later bedacht is om het te laten rijmen?

Zoals die vrouw het leert dat is niet over te brengen uit de Schrift omdat het er niet in staat!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2015 12:16

benefietdiner schreef:Toepasselijk in deze discussie Chaya.

Zeker en hartelijk dank! :)
Daarin vind ik deze zin heel kenmerkend:
benefietdiner schreef:Ten slotte merk ik op dat bekering geen eenmalige, maar een voortgaande zaak is. Pas bij de laatste snik is de bekering af en is de oude mens voor eeuwig weg.

En dat heb ik dus ook gezegd, alleen anders verwoord.
Omdat ik dacht dat men het begrip "oude mens" misschien niet kent. Ik probeer zoveel mogelijk oude taal of tale kanaäns te vermijden, omdat dit nauwelijks nog gebruikt dan wel verstaan wordt.

Maar we begonnen dit topic over de vraag en het antwoord van deze mevrouw.
Die derde weg is niet bijbels, dus dat betekent onbekeerd. Maar ze zegt wel:
Ik ben uw Man, de Heere der Heirscharen. Dat was mijn vertroosting en tot bemoediging.
En het beklijfde in haar hart!
Wie laat haar dan zo twijfelen, satan, zij zelf?
We durven toch niet aan deze mevrouw te vertellen dat zij onbekeerd is, omdat zij op de 3e weg loopt?
En persoonlijk geloof ik dat ook niet, als ik zo lees wat haar innerlijk verlangen is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2015 12:24

Samanthi schreef:Hier heb je het echt mis Chaya, mij is geleerd zoals die vrouw uit Staphorst, altijd maar weer in jezelf wroeten, terwijl de Heere lokt en nodigt, dat wij weglopers zijn is buiten kijf, maar dat staat tegenover het verhaaltje van een vrouw die nog dit en dat moet beleven en dan misschien eens er aan mag denken om behouden te worden, denk je echt dat de stokbewaarder op het dodelijk tijdsgewricht zat te wachten, terwijl dit een woord is dat door de berijmers vele vele eeuwen later bedacht is om het te laten rijmen?

Nee dat bedoelde ik niet Samanthi, ik zeg niet dat wij geleerd hebben dat we moeten wroeten in onszelf. Juist niet! Dat brengt alleen maar verwarring met zich mee, dat wil satan juist! Want er is niks goed te vinden als we diep graven, toch?
Ik dacht dat jij onder diezelfde leer zit als waar ik onder zit. Dat meende ik op te maken uit jouw postings.

Wat ik persoonlijk denk is, dat deze mevrouw haar hele leven onder dezelfde prediking zit. Waar altijd een bepaalde weg wordt voorgehouden.
Men spreekt elkaar ook in deze geheimtaal aan en wee, als je die niet beheerst, dan wordt het niet echt bevonden.
Maar dergelijk taalgebruik moet wel bij je passen!
Na bekering gaan we niet opeens heel anders, soort middeleeuws praten.

Ik luister zelf tamelijk breed. Dus ik hoor niet die eenzijdigheid. En ook in de (uiterst) rechterflank is zoveel evangelie te horen!
Misschien is die lieve mevrouw op een dag zo beschaamd, dat ze haar leven zo getwijfeld heeft en niet vertrouwd heeft op de belofte die de Heere in haar hart gelegd heeft.
Maar dan zal ze niet uitgewonderd raken in de eeuwigheid.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Nina » 29 dec 2015 13:52

Nina schreef:Mijn antwoord zou zijn: Hoe meent u die weldaden (welke?) te kennen en hoe meent u dan de Here Jezus te kunnen kennen?


Chaya schreef:
Mooi. Ik vraag me intussen af wat het gebed was waar de dominee mee afsloot toen hij bij haar op bezoek was geweest (en welk bijbelgedeelte hij gelezen heeft).

Nina: Wat zou deze vrouw hierop antwoorden?
Kan jij dat verwoorden Chaya?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor benefietdiner » 29 dec 2015 14:17

Chaya schreef:Zeker en hartelijk dank! :)
Daarin vind ik deze zin heel kenmerkend:
Ten slotte merk ik op dat bekering geen eenmalige, maar een voortgaande zaak is. Pas bij de laatste snik is de bekering af en is de oude mens voor eeuwig weg.

En dat heb ik dus ook gezegd, alleen anders verwoord.
Omdat ik dacht dat men het begrip "oude mens" misschien niet kent. Ik probeer zoveel mogelijk oude taal of tale kanaäns te vermijden, omdat dit nauwelijks nog gebruikt dan wel verstaan wordt.

Dat je die ene zin kenmerkt vind begrijp ik ergens wel maar explicit is dat dus niet waar want er staan veel meer kenmerken in die er bij horen.
Juist dáár wijst die predikant naar en haalt een voorbeeld aan van een zwangere vrouw.

Tevens zegt hij:
Het is opmerkelijk dat juist die persoonlijke beleving in de Bijbel niet uitgebreid beschreven wordt. Misschien zou je graag hebben willen weten wat Paulus allemaal beleefd heeft in Damascus. Wat er staat, is genoeg en op dit punt is de Bijbel summier. Hiermee wordt voorkomen dat we ons op een verkeerde manier zullen spiegelen.


Wat ik bij jou opmerk in de discussie met Nina is dat jij één beleving de juist vind en daarom kopieerde ik juist Ds. R. W. Mulder.
Je zegt in principe het eens te zijn met Ds. maar toch geloof ik dat niet want een persoonlijke beleving staat niet uitgebreid beschreven (al dus de predikant) terwijl jij hier weldegenlijk een bepaalt stappenplan de juiste vind.

Chaya schreef:Maar we begonnen dit topic over de vraag en het antwoord van deze mevrouw.
Die derde weg is niet bijbels, dus dat betekent onbekeerd. Maar ze zegt wel:
Ik ben uw Man, de Heere der Heirscharen. Dat was mijn vertroosting en tot bemoediging.
En het beklijfde in haar hart!
Wie laat haar dan zo twijfelen, satan, zij zelf?
We durven toch niet aan deze mevrouw te vertellen dat zij onbekeerd is, omdat zij op de 3e weg loopt?
En persoonlijk geloof ik dat ook niet, als ik zo lees wat haar innerlijk verlangen is.

Dit is zo tegenstrijdig als wat. De reformatorische kerk de Ger.Gem.inNed waar zij in zit dié laat haar zo twijfelt staan. De verlossing in Christus wordt daar zó weinig of soms helemaal niet gepreekt dat je in een labyrint blijft rond dolen.
Ik kom zelf uit die kerk maar ik kon het er niet meer uithouden. Als jou verlossende Koning Jezus Christus zo bedekt en verborgen gepreekt wordt waarbij je achter allen woorden iets moet bedenken hoe het eventueel zou moeten zijn…… vreselijk. Wij leven in het geopenbaarde vlees geworden woord en dat is Jezus dé Christus toegepast aan je persoonlijk hart halleluja.

Ken je die toepassing ook Chaya?
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 29 dec 2015 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Samanthi

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor Samanthi » 29 dec 2015 14:18

chaya schreef
Nee dat bedoelde ik niet Samanthi, ik zeg niet dat wij geleerd hebben dat we moeten wroeten in onszelf. Juist niet! Dat brengt alleen maar verwarring met zich mee, dat wil satan juist! Want er is niks goed te vinden als we diep graven, toch?
Ik dacht dat jij onder diezelfde leer zit als waar ik onder zit. Dat meende ik op te maken uit jouw postings.

Wat ik persoonlijk denk is, dat deze mevrouw haar hele leven onder dezelfde prediking zit. Waar altijd een bepaalde weg wordt voorgehouden.
Men spreekt elkaar ook in deze geheimtaal aan en wee, als je die niet beheerst, dan wordt het niet echt bevonden.
Maar dergelijk taalgebruik moet wel bij je passen!
Na bekering gaan we niet opeens heel anders, soort middeleeuws praten.

Ik luister zelf tamelijk breed. Dus ik hoor niet die eenzijdigheid. En ook in de (uiterst) rechterflank is zoveel evangelie te horen!
Misschien is die lieve mevrouw op een dag zo beschaamd, dat ze haar leven zo getwijfeld heeft en niet vertrouwd heeft op de belofte die de Heere in haar hart gelegd heeft.
Maar dan zal ze niet uitgewonderd raken in de eeuwigheid.


Chaya ik denk dat we dichter bij elkaar zitten dan dat ik in de eerste instantie dacht, sorry voor mijn vooroordeel.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De brug is opgehaald

Berichtdoor MoesTuin » 29 dec 2015 14:24

Nina schreef:
Chaya schreef:
Mooi. Ik vraag me intussen af wat het gebed was waar de dominee mee afsloot toen hij bij haar op bezoek was geweest (en welk bijbelgedeelte hij gelezen heeft).

Nina: Wat zou deze vrouw hierop antwoorden?
Kan jij dat verwoorden Chaya?


Daar ben ik ook wel benieuwd naar naar het antwoord hierop van Chaya.
Als je dit topic zo doorleest, slingert Chaya alle kanten op, wat nogal verwarrend is, om nu een goed beeld te krijgen wat Chaya nu bedoeld soms.
Of ik kan het zo lezen als zijnde dat Chaya nog zoekende is.
Dat is een goede eigenschap, want wie oprecht zoekt, die zal vinden!

Zelf gaf ik het al in het begin van dit topic aan.......

MoesTuin schreef:Toch laat de Dominee de bijbel gesloten helaas in zijn eigen antwoord. (hij citeert wel een heel stuk de moeder, wat goed is, maar hij laat zelf grote kansen liggen in een eigen antwoord)
Ik had het aangevuld met de woorden.

Genade, het is misschien een moeilijk onderwerp voor u mevrouw, voor sommige lezers.
De volheid van de Genade, ook voor u / jou.

In de bijbel staat, "wie in de Heere Jezus gelooft, zal Eeuwig leven ontvangen"
Jezus neemt de zondaars aan, roept dit troostwoord toe aan allen.

In Psalm 86 staat



Psalm 86

1 Een gebed van David. HEERE! neig Uw oor, verhoor mij; want ik ben ellendig en nooddruftig.
2 Bewaar mijn ziel, want ik ben [Uw] gunstgenoot, o Gij, mijn God! verlos Uw knecht, die op U betrouwt.
3 Zijt mij genadig, HEERE! want ik roep tot U den gansen dag.
4 Verheug de ziel Uws knechts; want tot U, HEERE! verhef ik mijn ziel.
5 Want Gij, HEERE! zijt goed, en gaarne vergevende, en van grote goedertierenheid allen, die U aanroepen, HEERE!
6 HEERE! neem mijn gebed ter ore, en merk op de stem mijner smekingen.
7 In den dag mijner benauwdheid roep ik U aan, want Gij verhoort mij.
8 Onder de goden is niemand U gelijk, Heere! en er zijn geen gelijk Uw werken.
9 Al de heidenen, Heere! die Gij gemaakt hebt, zullen komen, en zullen zich voor Uw aanschijn nederbuigen, en Uw Naam eren.
10 Want Gij zijt groot, en doet wonderwerken; Gij alleen zijt God.
11 Leer mij, HEERE! Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams.
12 Heere, mijn God! ik zal U met mijn ganse hart loven, en ik zal Uw Naam eren in eeuwigheid;
13 Want Uw goedertierenheid is groot over mij; en Gij hebt mijn ziel uit het onderste des grafs uitgerukt.
14 O God! de hovaardigen staan tegen mij op, en de vergaderingen der tirannen zoeken mijn ziel; en zij stellen U niet voor hun ogen.
15 Maar Gij, Heere! zijt een barmhartig en genadig God, lankmoedig, en groot van goedertierenheid en waarheid.
16 Wend U tot mij, en zijt mij genadig, geef Uw knecht Uw sterkte, en verlos den zoon Uwer dienstmaagd.
17 Doe aan mij een teken ten goede, opdat het mijn haters zien, en beschaamd worden, als Gij, HEERE! mij geholpen, en mij getroost zult hebben.



David beroept zich hier op de Heere God, vanuit diepe diepe nood waarin hij verkeerd
in vers 2 staat, Verlos Uw knecht die op U vertrouwd, David rekent op de Heere, dat zijn roep gehoord wordt.

Er zijn mensen die zeggen: "de Heere is niets aan ons verplicht" maar dat klopt toch niet helemaal. God sloot een verbond " Ik zal u tot een God zijn, gij zult Mij tot een volk zijn" naar te lezen is in Psalm 81 Psalm 81 : 12
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig."


Dat is echt een belofte van God, een verbond, een eed, waarop de mens zich mag beroepen.
Geweldig is het om te mogen weten dat een mens die schuilt in Gods genade, Gods gunst genieten mag.
Genade is Gods gunst.

Psalm 86 begint met een roep vanuit de benauwdheid en opeens in vers 5 gaat het al over vergeving en daar tussen in zit de Genade, Gods gunst.
vers 5: Want Gij, HEERE! zijt goed, en gaarne vergevende, en van grote goedertierenheid allen, die U aanroepen, HEERE!


God is zo trouw, en zelf schiet ik zo vaak tekort en ben ik niet trouw, maar we mogen altijd een beroep doen, ondanks al onze vreselijke tekortkomingen, op Gods Trouw!

We mogen bidden, Heere ik ben toch Uw kind, maar ik ben geen lieverdje, ik ben Uw gunsteling, maar absoluut geen heilige, maar vol van zonde en het verkeerde, wilt U mij genadig vergeven.

Het is belangrijk om je schuld eerlijk onder ogen te zien zelf, loop er niet voor weg, maar staar je er ook niet op blind. Blijf er niet in hangen.
Zeg niet "Nou ja, zolang ik zo verkeerd en zondig ben, kan ik het wel vergeten"
dat klinkt vroom, maar dat is het niet.
Dan laat je je schuld belangrijker zijn dan Gods genade
Alsof je schuld niet opgewassen kan zijn tegen Gods genade
Dat klinkt wel heel nederig, maar is ten diepste heel hooghartig.
Wat wat denk je dan als mens wel, dat God het niet zou aan kunnen jou schuld?
David zegt "Maar gij zijt goed en gaarne vergevend, groot van goedentierenheid en trouw"!

Wat een genade!

Mensen roeren vaak in hun eigen ziel en daar vind je van alles, behalve wat je zou moeten vinden.
en heb je daar houvast aan?
De Heere God zegt, "Ik Ben die Ik Ben"

Een boot op zee werpt zijn anker uit in de zee om houvast te hebben, niet in zijn eigen ruim want dat helpt niks.
Waarin werpen wij het anker uit.
In het ruim van ons levenschip, de diepten van onze ziel, onze zonden? doe dit toch niet.
maar werp we het anker uit omhoog, daar is de grond, daar waar de Heere Jezus is met Zijn verzoenend bloed, we hebben een voorspraak bij de Vader. "Vader, ik wil niet dat dezen verloren gaan, want Ik heb verzoening voor hem voor haar gevonden"

Heere wees mij genadig, wilt U mij genadig aannemen.

Als ons hart ons veroordeeld, God is meer dan ons hart, want God is zo groot, dat Hij al verzoening deed voor dat iemand er om vroeg in Jezus, verzoening deed van alle zonden, ook die van gisteren en eergisteren.
ook al denken we dat we het wel kunnen vergeten, bid toch elke dag tot God, in oprechtheid en nederigheid, "Heere, vergeef mij mijn schulden, allemaal."

Want God is goed en gaarne vergevend en van grote goedertierenheid allen, die Hem aanroepen.

We hoeven ons niet te verstoppen, of wat dan ook te bedenken, maar kom te voorschijn in Zijn Licht
Net als de Gelijkenis van de verloren zoon.
toen die vader zijn zoon zag komen in de verte
toen werd hij met innerlijke ontferming bewogen, hij snelde hem tegemoed, omhelsde hem en maakte het goed

zo mogen wij ook komen.........

Wat een trouw, wat een genade onverdiend, maar in oprechtheid mogen we dit zeker weten aannemen.

Zingt maar mee? Groot is Uw trouw o Heer, aan mij onverdiend, ik was ontrouw, maar U blijft en bent altijd Dezelfde!

https://www.youtube.com/watch?v=5PlBKyYEccg


Groot is uw trouw, o Heer, )
mijn God en Vader. )
Er is geen schaduw van omkeer bij U. )
Ben ik ontrouw, Gij blijft immer Dezelfde )
die Gij steeds waart, )
dat bewijst Gij ook nu. ) 2 x

Refrein:
Groot is uw trouw, o Heer, )
groot is uw trouw, o Heer, )
iedere morgen aan mij weer betoond. )
Al wat ik nodig had, hebt Gij gegeven. )
Groot is uw trouw, o Heer, )
aan mij betoond. ) 2 x

Gij geeft ons vrede, vergeving van zonden, )
en uw nabijheid, die sterkt en die leidt: )
Kracht voor vandaag, )
blijde hoop voor de toekomst. )
Gij geeft het leven tot in eeuwigheid. ) 2 x

Refrein:
Groot is uw trouw, o Heer, )
groot is uw trouw, o Heer, )
iedere morgen aan mij weer betoond. )
Al wat ik nodig had, hebt Gij gegeven. )
Groot is uw trouw, o Heer, )
aan mij betoond. ) 2x
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten