Hedendaags christendom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Hedendaags christendom

Berichtdoor Chaya » 14 dec 2015 16:01

Op een website las ik de volgende zin:
Ik wil nog eraan toevoegen dat het Europees christendom ook gebaseerd is op de goddeloze cultuur! Zéér terecht. Of u wel of niet leuk vindt. Kijk maar naar de EO- jongerendag. De EO-jongerendag is meer gericht op entertainment dan op Jezus! De auteur van de website 'Wat is waarheid?' schreef een rake opmerking:"Het hedendaagse christendom wordt overspoeld door een leger charlatans, clowns, managers, showmasters en valse profeten in allerlei soorten en maten, die het Evangelie hebben vervangen door een kermisattractie waarin de noodzaak van bekering door al dat vermaak wordt weggehoond." De harde boodschap is nog steeds zeer onaangenaam bij veel christenen.

En:
Paul Washer heeft een dringende boodschap voor iedereen. "MENSEN MOETEN NIET NAAR DE KERK KOMEN VANWEGE EEN KERKDIENST, MAAR VANWEGE CHRISTUS!" Eén van de meest destructieve systemen in de westerse kerk is volgens Paul Washer de wijsheid en filosofie van de wereld. Daarvoor waarschuwt de Bijbel allang zo ernstig! Het is allang bekend dat de hedendaagse kerk, ongeacht een kerkgenootschap of een charismatisch beweging, sterk beïnvloed is door de westerse filosofie en het humanisme.

bron: de burchtsion

Dat is nogal wat.
Mee eens? Mee oneens?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Hedendaags christendom

Berichtdoor BladeStraight » 14 dec 2015 16:54

Tot op zekere hoogte ben ik het daar mee eens. Er is inderdaad een charismatische beweging met een hoog feelgood gehalte, die geen Bijbelse visie op de gevallen staat van de mens heeft, en daarom gemakkelijk kan leiden tot verkeerd activisme en zelfbedrog. Het gaat me wat ver om het hele Europese christendom dat aan te rekenen. En ja, humanisme en filosofie heeft een grote invloed gehad op ons denken, dus ook op de manier waarop we met de Bijbel omgaan.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hedendaags christendom

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2015 17:31

Chaya schreef:Op een website las ik de volgende zin:
Ik wil nog eraan toevoegen dat het Europees christendom ook gebaseerd is op de goddeloze cultuur! Zéér terecht. Of u wel of niet leuk vindt. Kijk maar naar de EO- jongerendag. De EO-jongerendag is meer gericht op entertainment dan op Jezus! De auteur van de website 'Wat is waarheid?' schreef een rake opmerking:"Het hedendaagse christendom wordt overspoeld door een leger charlatans, clowns, managers, showmasters en valse profeten in allerlei soorten en maten, die het Evangelie hebben vervangen door een kermisattractie waarin de noodzaak van bekering door al dat vermaak wordt weggehoond." De harde boodschap is nog steeds zeer onaangenaam bij veel christenen.

En:
Paul Washer heeft een dringende boodschap voor iedereen. "MENSEN MOETEN NIET NAAR DE KERK KOMEN VANWEGE EEN KERKDIENST, MAAR VANWEGE CHRISTUS!" Eén van de meest destructieve systemen in de westerse kerk is volgens Paul Washer de wijsheid en filosofie van de wereld. Daarvoor waarschuwt de Bijbel allang zo ernstig! Het is allang bekend dat de hedendaagse kerk, ongeacht een kerkgenootschap of een charismatisch beweging, sterk beïnvloed is door de westerse filosofie en het humanisme.

bron: de burchtsion

Dat is nogal wat.
Mee eens? Mee oneens?


Het zal je misschien verbazen maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Natuurlijk moeten mensen naar de kerk komen vanwege Christus. Dat staat als een paal boven water. Maar geen enkele kerk kiest voor bepaalde vormen om een showtje te geven. Als er al wordt gekozen voor "show" is dat om daarmee de boodschap beter over te brengen. Of dat werkt, daar kunnen we over discussiëren, maar dat is wat anders dan roepen dat de show het doel is. Daarnaast kunnen aansprekende vormen wel helpen om mensen in de kerk te krijgen of te houden als ze eigenlijk geen zin hebben om naar de kerk te gaan. Het is wat cru maar soms kiezen mensen er voor om naar de kerk te gaan, niet uit liefde tot Christus die ze niet kennen of niet goed kennen of kwijt zijn geraakt, maar vanwege vormen. En dan zie je dat omdat de boodschap daar wel klinkt, sommigen tot geloof komen en Hem belangrijk gaan vinden in plaats van vormen.

De schrijver van het eerste stuk is duidelijk sterk bevooroordeeld vanuit zijn eigen cultuur. Zit blijkbaar in een dienst met klassieke vormen, een orgel, een gedragen preek. En als hij dan een stadion vol mensen ziet, 1x per jaar met moderne instrumenten, wat lichten en een preek in een taal die die jongeren goed kunnen begrijpen, dan ervaart hij zo'n cultuurshock, het is zo anders dan hij gewend is dat hij de inhoud niet meer hoort. Och och, wat een show. Maar wat zou een jongere die de rechts gereformeerde kerk niet kent vinden van een rechts gereformeerde kerkdienst? Ik heb wel eens mensen daar het zelfde van horen zeggen: Het leek wel alsof er een show van werd gemaakt. De kledij, de hoeden, met een strak gezicht heeeel langzaam zingen, de toon van de predikant.

Kortom, het eerste deel vind ik niet zo schokkend of spannend. Het is gewoon een cultuurverschil en mensen vinden andere culturen nou eenmaal raar. Het tweede is interessanter. Dat gaat niet over vormen maar over inhoud. Hoe zorgen we dat we Jezus volgen en niet onze westerse cultuur en filosofie?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaags christendom

Berichtdoor MoesTuin » 15 dec 2015 17:59

Chaya schreef:Dat is nogal wat.
Mee eens? Mee oneens?


Wat vind je er zelf van Chaya?
Het heeft 2 kanten en het is maar net vanaf welke kant je het wilt bekijken.
Op aarde is niets volmaakt en de Hoop die in ons is leeft voort en we zijn onderweg.
vingertjes wijzen naar elkaar heeft niet zoveel zin.
Gods weg en Plan is met een ieder verschillend.
Laten we eens eerst naar onszelf kijken en terugkeren in ons binnenste en innerlijkste, onze hartsgesteldheid.
En vragen aan de Heere om al het verkeerde weg te nemen, te bidden voor alle mensen op deze aarde, de mede gelovigen in Christus en in welke leer of vorm e.d. dan ook, vragen om Zijn Zegen over het goede en of de Heere wilt vergeven wat niet goed was en is.
Leven in afhankelijkheid van Hem in een hedendaags christendom in verbondenheid met vele mede gelovigen in Christus.
Je kan dit doen door enkel te zien op Hem, in Hem zijn we machtig en krachtig en zal je omgeving merken en proeven dat je anders bent, niet door uiterlijke vormen, maar in je hele doen en laten.
Laten we bidden met de woorden

De Heer zal voor je zijn, om je de juiste weg te wijzen.
De Heer zal achter je zijn, om je te beschermen tegen gevaar.
De Heer zal onder je zijn, zodat je nooit ten onder kunt gaan.
De Heer zal in je zijn, om je te troosten als je verdriet hebt.
De Heer zal naast je zijn als een beschermende muur, wanneer anderen over je vallen.
De Heer zal boven je zijn om je te zegenen.
Zo zegene je God, vandaag, morgen, al de dage dat je leeft, in eeuwigheid.
Amen.


Weest een Zegen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Hedendaags christendom

Berichtdoor mona » 15 dec 2015 19:11

Chaya schreef:Paul Washer heeft een dringende boodschap voor iedereen. "MENSEN MOETEN NIET NAAR DE KERK KOMEN VANWEGE EEN KERKDIENST, MAAR VANWEGE CHRISTUS!"
Volkomen met Paul Washer eens. Het volle licht moet vallen op Christus en Zijn verlossingswerk. Daar zijn niet alle vormen van expressie voor geschikt. Paulus leefde in een tijd van waarin theater en drama een grote rol vervulde in het volksvermaak. Toch heeft hij zich nooit van deze manieren bediend. Het heeft een groot gevaar van vervlakking en entertainment in zich.

MoesTuin schreef:Wat vind je er zelf van Chaya?
Het heeft 2 kanten en het is maar net vanaf welke kant je het wilt bekijken.

Je vraagt aan Chaya wat ze er van vind, maar zelf geef je evenmin antwoord op de vraag.
Want dat je het van alle kanten kunt bekijken is waar, maar dat daarmee zeg je niet van welke kant jij het dan bekijkt.
Dus van jullie allebei hoop ik nog op een antwoord :wink:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hedendaags christendom

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2015 19:20

De tijd van Paulus was veel meer een woordcultuur dan een beeldcultuur. Paulus kon zijn doelgroep prima bereiken mst betogen want daar hield men wel van. Dat Paulus geen toneelstukken hield zegt niet zoveel over bepaald gebruik van vormen in de kerkdiensten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaags christendom

Berichtdoor MoesTuin » 15 dec 2015 19:51

mona schreef:Je vraagt aan Chaya wat ze er van vind, maar zelf geef je evenmin antwoord op de vraag.
Want dat je het van alle kanten kunt bekijken is waar, maar dat daarmee zeg je niet van welke kant jij het dan bekijkt.
Dus van jullie allebei hoop ik nog op een antwoord :wink:

Zeker ben ik benieuwd wat de topic starter hier zelf van vind en vanuit welk oogpunt de topic starter dit topic is begonnen.
Hedendaags Christendom, ik kan er niet zoveel mee.....

De Heere God is een God van alle generaties, lees de geslachtsregisters er op na in de bijbel, zo ook voor de tijd waar we nu in leven en je kan het noemen hoe je wilt maar met de woorden van het Lied mag je met mij mee zingen en bidden
Eén Naam is onze hope

https://www.youtube.com/watch?v=9CIj28KRSs8

1
Een Naam is onze hope,
een grond heeft Christus' Kerk,
zij rust in ene dope,
en is zijn scheppingswerk.
Om haar als bruid te werven,
kwam Hij ten hemel af.
Hij was 't, die door zijn sterven
aan haar het leven gaf.

2
Vergaard uit alle streken
in heel de wereld een,
werd dit haar zalig teken,
dat allen is gemeen.
Een bede vouwt de handen,
een zegen breekt het brood,
een vuurbaak staat te branden
in 't duister van de dood.

3
Bij 't bloedlicht der flambouwen,
in 't heetste van de strijd,
wacht zij in stil vertrouwen
de vrede voor altijd,
tot eind'lijk voor haar ogen,
waarin 't verlangen brandt,
het schouwspel komt getogen
der Kerke triumfant.

4
In haar drie-een'ge Here,
nog in haar aardse strijd,
blijft zij met hen verkeren,
wien ruste werd bereid.
Geef dat in uw genade,
o God, ook eenmaal wij
langs uwe lichte paden
gaan tot der zaal'gen rei!


Of het onderstaande lied speciaal voor de jeugd die gebruikt maakt ook van de middelen van deze tijd......wat niet perse verkeerd hoeft te zijn. (100 jaar geleden sprak men er wellicht schande van hoe we iets nu normaal vinden, maar de tijd gaat verder en we zijn gewend geraakt aan dingen / traditie, wat we niet op willen geven. Maar daar gaat het nu juist niet om, het gaat om Christus en Zijn Genade werk en dat hij woning mag vinden heel persoonlijk in jou uw hart, dat je Hem mag kennen.
De Eeuwige God is u een woning en dan zijn onder u Zijn Eeuwige armen.

Wat God in deze tijd zoekt, dat is een jeugd die strijdt.
Die zich met ziel en lichaam, aan Christus heeft gewijd.
Maar niet in eigen krachten, zich inspant tot het werk.
God zoekt in deze dagen, een jeugd, in Zijn kracht sterk.

Wat God in deze tijd zoekt, dat is een jeugd vol vuur.
Die aan de Heiland trouw is, die Hem dient ieder uur.
Die niet slechts met de lippen, Hem Heer en Meester noemt.
God zoekt in deze dagen, een jeugd, die in Hem roemt.

Wat God in deze tijd zoekt, dat is een jeugd die blij,
Haar leven aan de Heer geeft, omdat zij wil dat Hij,
Die het haar heeft gegeven, Zijn koninkrijk slechts bouwt.
God zoekt in deze dagen, een jeugd, die Hem vertrouwt.

Wat God in deze tijd zoekt, dat is een jeugd die vraagt:
"Wat wilt Gij dat ik doen zal?", zodat de rest vervaagt.
Heer, neem ons jonge mensen, wij geven ons aan U,
Maak uit ons deze dagen, een jeugd, die strijdt voor U!.

Vervlakking komt overigens overal voor, dat is een gevaar die aan alle 2 de kanten schuilt, weest waakzaam, bid met vurige liefde en weest in geen ding bezorgd, maar laat bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. Bid voor elkaar Leef vanuit Zijn grenzeloze, vurige liefde.
Bid erom. Vraag erom. Blijf volhouden. En God zal het je geven. Want: God is dichtbij ieder die Hem aanroept en werkt dan samenbindend in verschillen die een eenheid in Hem kunnen vormen want God is Almachtig en voor Hem is niets onmogelijk.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hedendaags christendom

Berichtdoor Chaya » 15 dec 2015 22:34

MoesTuin schreef:Hedendaags Christendom, ik kan er niet zoveel mee.....

Waarom reageer je dan? :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hedendaags christendom

Berichtdoor Marnix » 16 dec 2015 09:19

Dat legt hij toch keurig uit?

Moestuin, ik heb met "hedendaags Christendom" wel wat. Juist omdat God van alle generaties is. Daarom is Hij ook de God van deze generatie. Hij wil niet in een bepaalde stijl van een bepaalde cultuur aanbeden worden. Hij is niet de God van het volk Israel die alleen met Psalmen op harp en citer geloofd wil worden. Of alleen met orgel. Of alleen met band. Hij wil geloofd worden in alle generaties, alle landen, alle talen met al die culturen. En juist daarom mogen we best nadenken hoe we kerk zijn in deze tijd. Qua vormen, God wil niet alleen gediend worden in de vormen van 10, 20, 100, 500, 2000 of 3000 jaar terug. Maar vooral ook qua inhoud en hoe we naar buiten treden als kerk.
Laatst gewijzigd door Marnix op 16 dec 2015 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hedendaags christendom

Berichtdoor Chaya » 16 dec 2015 15:25

Marnix schreef:Moestuin, ik heb met "hedendaags Christedom" wel wat. Juist omdat God van alle generaties is. Daarom is Hij ook de God van deze generatie.

Dat is helemaal de issue niet!
Dit was het punt: MENSEN MOETEN NIET NAAR DE KERK KOMEN VANWEGE EEN KERKDIENST, MAAR VANWEGE CHRISTUS!"

En deze zin:
Het hedendaagse christendom wordt overspoeld door een leger charlatans, clowns, managers, showmasters en valse profeten in allerlei soorten en maten, die het Evangelie hebben vervangen door een kermisattractie waarin de noodzaak van bekering door al dat vermaak wordt weggehoond." De harde boodschap is nog steeds zeer onaangenaam bij veel christenen.

Het gaat dus over de inhoud. Die moet steeds worden opgeleukt omdat er een dalend aantal kerkgangers is.
En heb je daar iets mee, vind je het nuttig, trekt het daadwerkelijk meer mensen dan of vind je dit verschrikkelijk en Godonterend?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaags christendom

Berichtdoor MoesTuin » 16 dec 2015 16:38

Chaya schreef:Waarom reageer je dan? :roll:


Mag ik niet meer reageren dan :mrgreen: =; :ddd

Tip: !:) : Lees nogmaals mijn reactie
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaags christendom

Berichtdoor MoesTuin » 16 dec 2015 17:01

Chaya schreef:Dit was het punt: MENSEN MOETEN NIET NAAR DE KERK KOMEN VANWEGE EEN KERKDIENST, MAAR VANWEGE CHRISTUS!"


Met de term hedendaags christendom heb ik niks.....
Met de bovenstaande dikgedrukte woorden , daar gaat het nu juist om!
welke kerkgemeenschap of vorm of wat dan ook men hanteerd.
er is veel gewoonte en zo hoort het gedrag, maar de drijfveer behoort Christus te zijn.
Wees voorzichtig verder in het be- en ver- oordelen van mede broeders en zuster in Christus, het oordeel is niet aan de mens.
Wij die in Hem geloven, worden bevolen ook eensgezind te zijn lezen we terug in Gods Woord.
Een in Christus (ook als iets niet volgens jou traditie of gewoonte verloopt!)
We blijven mede broeders en zusters in de Heer!
Hem zij al de eer!
Geloven betekent dat je met heel je hart en heel je ziel en heel je verstand en al je krachten op Jezus vertrouwt.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hedendaags christendom

Berichtdoor Marnix » 16 dec 2015 17:20

Chaya schreef:Dat is helemaal de issue niet!
Dit was het punt: MENSEN MOETEN NIET NAAR DE KERK KOMEN VANWEGE EEN KERKDIENST, MAAR VANWEGE CHRISTUS!"

En deze zin:
Het hedendaagse christendom wordt overspoeld door een leger charlatans, clowns, managers, showmasters en valse profeten in allerlei soorten en maten, die het Evangelie hebben vervangen door een kermisattractie waarin de noodzaak van bekering door al dat vermaak wordt weggehoond." De harde boodschap is nog steeds zeer onaangenaam bij veel christenen.

Het gaat dus over de inhoud. Die moet steeds worden opgeleukt omdat er een dalend aantal kerkgangers is.
En heb je daar iets mee, vind je het nuttig, trekt het daadwerkelijk meer mensen dan of vind je dit verschrikkelijk en Godonterend?


Ik heb daar al wat over gezegd. "Opgeleukt" is een denigrerende term. Ik zie het niet als "opleuken". Het evangelie mag in de taal en cultuur van deze tijd klinken. Juist omdat wat ik al zei, God en Zijn Woord van alle tijden is. Ook van deze tijd. Een band in de kerk, een predikant die heen en weer loopt ipv op een kansel staat, nieuwe liederen, dat soort dingen hebben niets met opleuken te maken.

Mensen moeten vanwege Christus komen. Dat is helaas niet altijd het geval. Dat gaat overigens niet alleen om mensen die wegblijven omdat ze de vorm saai of conservatief vinden, je hoort ook vaak genoeg dat mensen klagen, dreigbrieven schrijven of vertrekken omdat er dingen veranderen. Het blijft niet bij het oude vertrouwde. Ook dan kan je afvragen waar mensen voor komen. Voor de kerkdienst in een bepaalde vorm of voor Christus. Vormen aanpassen aan een cultuur, de beleving enz is overigens niet verkeerd. Paulus doet dat ook. Kijk bijvoorbeeld hoe hij dat in Athene doet. Aan een onbekende God. Hij speelt in op de multi-godsdienst van die tijd. Sommigen zouden het popi-jopie vinden. Maar Paulus zegt: Ik ben de Grieken een griek geworden, de Joden een Jood enz om hen voor Christus te winnen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaags christendom

Berichtdoor MoesTuin » 16 dec 2015 20:22

Eens met Marnix
@Chaya, je gebruikt eerst zelf harde woorden (richting de clowns e.d die zin met opsomming samengevat in kermisatractie ::(( ) en vervolgens begin je over de harde boodschap. :-k
Wat bedoel je met "de harde boodschap"?

MoesTuin
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hedendaags christendom

Berichtdoor Chaya » 16 dec 2015 20:23

MoesTuin schreef:Eens met Marnix
@Chaya, je gebruikt eerst zelf harde woorden

Het zijn niet mijn woorden, ik citeer!
Lees eerst eens goed voordat je reageert.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten