trouwen in mantelpakje

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

fleurande
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2015 09:35

trouwen in mantelpakje

Berichtdoor fleurande » 29 okt 2015 09:37

Is het gek om bij je eerste huwelijk als jonge bruid (begin 20) in een mantelpakje te gaan trouwen?
Omgeving vindt namelijk van wel..

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor benefietdiner » 29 okt 2015 09:42

fleurande schreef:Is het gek om bij je eerste huwelijk als jonge bruid (begin 20) in een mantelpakje te gaan trouwen?
Omgeving vindt namelijk van wel..

Om welke motieven?

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor tulp » 29 okt 2015 10:10

Trouwen in een mantelpakje is anders dan gebruikelijk.
Er zijn mensen die alles wat anders is gek of raar vinden.
Verwacht dus niet dat iedereen je er prachtig uit vindt zien op je trouwdag.
Als jij daar mee kunt leven en een mantelpakje past gewoon meer bij jou dan een witte jurk, dan zou ik het wel weten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2015 10:29

Tja, veel mensen verwachten een klassieke bruidsjurk. Het is dus niet vreemd dat mensen het opmerkelijk vinden als je in iets totaal anders trouwt.
Ik snap niet dat je daar zo verbaasd over bent. De vraag is of jij wat je doet laat bepalen door wat mensen van je verwachten of dat je je daar niets van aantrekt. In het laatste geval: Mantelpakje. Als je je echter heel druk maakt om wat anderen van jou en je keuzes vinden zou ik voor een jurk gaan. Of een middenweg. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor Mortlach » 29 okt 2015 10:38

fleurande schreef:Is het gek om bij je eerste huwelijk als jonge bruid (begin 20) in een mantelpakje te gaan trouwen?
Omgeving vindt namelijk van wel..


Heel eerlijk, waarom zou je je wat aantrekken van wat je omgeving van je huwelijk vindt? Het gaat die dag toch om jou en je man? Wat jullie leuk en comfortabel vinden?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor meribel » 29 okt 2015 11:00

heel koninklijk,
die zie je ook eerst trouwen in een mantelpakje
en later in een jurk in de kerk ingezegend worden


maar als trouw je in een spijkerbroek

doe gewoon wat jij ( en eventueel je aanstaande ) mooi en fijn vind,
it's your day!

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor tulp » 29 okt 2015 11:00

Mortlach schreef:Heel eerlijk, waarom zou je je wat aantrekken van wat je omgeving van je huwelijk vindt? Het gaat die dag toch om jou en je man? Wat jullie leuk en comfortabel vinden?


Ik kan me zomaar voorstellen dat het leuk is als je complimenten krijgt op je trouwdag over hoe mooi je er uitziet.

Mijn trouwjurk was niet standaard en ik wist van te voren dat bepaalde mensen hem niet mooi zouden vinden, maar als echt iedereen hem achterlijk/spuuglelijk/raar zou vinden, dan had ik toch nog even verder gezocht, denk ik. Er is altijd wel iets te vinden wat ik heel mooi vind en wat ook nog een paar (voor mij belangrijke) gasten kunnen waarderen. omhelzing-smile

fleurande
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2015 09:35

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor fleurande » 29 okt 2015 11:20

Zelf ben ik een beetje een alternatieveling en ik houd van eenvoud, vandaar mn keuze voor een mantelpakje. Daarbij ben ik gewend me weinig van andermans mening aan te trekken. Maar bij het uitzoeken van trouwkleding ligt dit net iets gevoeliger.
Volgens mn familie is het (ook Bijbels gezien) gepast dat je je op je trouwdag versiert voor je man en zij vinden dat daar een trouwjurk bij hoort.
Kweet niet goed wat ik van die bijbelse onderbouwing moet vinden, vandaar deze posting.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor Mortlach » 29 okt 2015 11:29

fleurande schreef:Zelf ben ik een beetje een alternatieveling en ik houd van eenvoud, vandaar mn keuze voor een mantelpakje. Daarbij ben ik gewend me weinig van andermans mening aan te trekken. Maar bij het uitzoeken van trouwkleding ligt dit net iets gevoeliger.
Volgens mn familie is het (ook Bijbels gezien) gepast dat je je op je trouwdag versiert voor je man en zij vinden dat daar een trouwjurk bij hoort.
Kweet niet goed wat ik van die bijbelse onderbouwing moet vinden, vandaar deze posting.


Echt waar? De bijbel mis-/gebruiken om je in een jurk te dwingen? 'Versieren' is nogal een breed begrip, nietwaar? Waarom dat per se een trouwjurk zou betekenen, is mij een raadsel. Bovendien zijn die dingen ook schreeuwend duur, dus als ze echt aandringen zou ik aan ze vragen of zij de jurk dan wel voor je willen betalen.

Maar goed, ik ben getrouwd in een spijkerbroek, overhemd en legerkisten. Vanwege de afstand was alleen de directe familie (ouders, zus) erbij, dus ik heb makkelijk praten. Mensen die menen zich zo met jouw huwelijksdag te mogen bemoeien, had al helemaal niet uitgenodigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor tulp » 29 okt 2015 11:43

fleurande schreef:Volgens mn familie is het (ook Bijbels gezien) gepast dat je je op je trouwdag versiert voor je man en zij vinden dat daar een trouwjurk bij hoort.


Doe als ik en zoek je mantelpakje/jurk samen uit. Dan weet je zeker dat je versierd genoeg bent en dat hij je prachtig zal vinden.
Mogelijk doe je het dan niet zoals het hoort of zoals 'ze' willen, maar mij lijkt dat de Bijbel het laatste woord moet hebben.
Als in de Bijbel staat dat je je op je trouwdag voor je man versiert, dan is het het belangrijkst dat hij je mooi versierd vindt.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor Johan100 » 29 okt 2015 11:49

gewist.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 22 jan 2017 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor LeChat » 29 okt 2015 11:55

Dat 'Bijbelse argument' vind ik echt onzin: versieren zou dus betekenen 'het doen volgens de conventies/tradities'? Als jij in een mantelpakje wilt trouwen en je a.s. man vindt dat ook mooi (ik zou het toch wel fijn vinden als hij mijn outfit op die dag mooi vond :)) dan is het toch prima!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor Mortlach » 29 okt 2015 12:18

Johan100 schreef:Dat meen je niet?


Geen woord van gelogen. En het was een geweldige dag, een mooie ceremonie met de mensen die belangrijk zijn in ons leven. Het gaat bij ons niet om uiterlijkheden en we hadden geen 2000 euro over voor een pak en jurk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor Mortlach » 29 okt 2015 12:19

LeChat schreef:Dat 'Bijbelse argument' vind ik echt onzin: versieren zou dus betekenen 'het doen volgens de conventies/tradities'? Als jij in een mantelpakje wilt trouwen en je a.s. man vindt dat ook mooi (ik zou het toch wel fijn vinden als hij mijn outfit op die dag mooi vond :)) dan is het toch prima!


Al had mijn vrouw die dag een jutezak aangetrokken, dan had ik toch echt nog steeds ja gezegd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: trouwen in mantelpakje

Berichtdoor Johan100 » 29 okt 2015 13:25

Oke, ik vind er niets van hoor, maar ik wist niet dat het voorkomt dat vrouwen in spijkerbroek en legerkistjes trouwen. Ik kijk daar van op.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten