Censura Morum

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Censura Morum

Berichtdoor Chaya » 21 okt 2015 15:07

Om het topic over de manier van preken niet verder te vervuilen, wil ik graag hier verder over het Heilig Avondmaal en meer nog, de week van voorbereiding.
In veel kerken is in de week van voorbereiding - meestal op de woensdag- of donderdagavond - een censura morum.
Dat houdt in dat lidmaten dan de gelegenheid krijgen bezwaren tegen belijdenis en wandel van de andere lidmaten in te brengen.
Geregeld lees ik hier geprikkelde reacties, als er maar enigszins getwijfeld wordt of kritisch gesproken over iemand's persoonlijk geloof.
Maar hiermee toon je de betrokkendheid en verantwoordelijkheid aan die wij jegens elkaar hebben!

En dan niet om de ander de maat te nemen, moedeloos te maken of in de hoek te zetten, maar om te voorkomen dat het Avondmaal ontheiligd wordt.
Zoals er vroeger 2 tafelwachten - broeders van de kerkenraad - ter weerszijde van de tafel stonden, met dit als doel.

Zijn de mensen hier bekend mee?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Censura Morum

Berichtdoor Nina » 21 okt 2015 15:21

Chaya schreef:
Dat houdt in dat lidmaten dan de gelegenheid krijgen bezwaren tegen belijdenis en wandel van de andere lidmaten in te brengen.


Met verbazing heb ik dit gelezen.. dat lidmaten de gelegenheid krijgen bezwaren in te brengen tegen belijdenis en wandel van ANDERE lidmaten.
Ik lees dit nergens in de Bijbel, wèl dat je JEZELF moet onderzoeken. Heb je nog iets recht te zetten tegenover je naaste e.d.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Censura Morum

Berichtdoor Chaya » 21 okt 2015 15:34

Nina schreef:Met verbazing heb ik dit gelezen.. dat lidmaten de gelegenheid krijgen bezwaren in te brengen tegen belijdenis en wandel van ANDERE lidmaten.
Ik lees dit nergens in de Bijbel, wèl dat je JEZELF moet onderzoeken.

Als jij iemand in volle vaart ziet fietsen, terwijl je weet dat aan het einde van de straat een groot diep gat is, laat je diegene dan gewoon doorrijden?

Ik vond een helder antwoord in de vragenrubriek:
Censura Morum is een zaak van heel de gemeente, niet alleen van de kerkenraad. Komt een gemeentelid op het Censura Morum (dat openlijk moet worden afgekondigd) met een gegrond (!) bezwaar tegen een Avondmaalsganger, dan moet de kerkenraad dit onderzoeken en zo nodig tot wering bij het Avondmaal overgaan. Dat is wel een van de laatste dingen die de kerkenraad doet. Men zoek eerst naar andere wegen. Wie met geldige redenen van het Avondmaal wordt uitgesloten, wordt ook uit de zaligheid uitgesloten (lees het formulier van de ban of de afsnijding van de gemeente van Christus; je kunt dit vinden achter in je psalmbijbeltje). Daarom is de uitsluiting zo ingrijpend.
Lees HIER de vraag met het hele antwoord.
Nina schreef:Heb je nog iets recht te zetten tegenover je naaste e.d.

In de eerste plaats tegenover God!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Censura Morum

Berichtdoor rotterdam » 21 okt 2015 15:46

[quote="Chaya"]
Als jij iemand in volle vaart ziet fietsen, terwijl je weet dat aan het einde van de straat een groot diep gat is, laat je diegene dan gewoon doorrijden?

Censura Morum is een zaak van heel de gemeente, niet alleen van de kerkenraad. [quote]

Als sensura morum wordt toegepast zoals het bedoeld is, dan is er niets op tegen.
Het is ontstaan als een soort vervanger van de biecht.
Maar Chaya, wees wel zo eerlijk erbij te vertellen dat men vroeger "teveel" "uit de bocht vloog" met de toepassing hiervan en dat het doodgewone roddel werd. Mede daarom hebben heel veel kerkenraden het afgeschaft.

Nina

Re: Censura Morum

Berichtdoor Nina » 21 okt 2015 15:57

In 1 Kor 11 staat:
'Maar laat ieder mens ZICHZELF beproeven, en laat hij zo eten van het brood en drinken uit de drinkbeker. Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt ZICHZELF een oordeel...'

Ik blijf erbij dat het zo moet, en niet anders. geen kijken naar de ander, maar naar jezelf. Het hele gebeuren van tafelwachters heb ik ook nooit begrepen. Zoals ik al zei: ik vind het een over-accentueren van een tekst.

Ik heb een tijdje geleden een aantal preken beluisterd op internet, het ging over 'de ware avondmaalsganger.' Het stemde me bedrukt, ik kan me voorstellen als je altijd onder zulke prediking zit en leert dat je bijna zonder zonden moet zijn om aan te kunnen, je niet meer durft.

Wat betreft dat goed maken met anderen: uiteraard staat in reine komen met God op de eerste plaats, maar het in reine komen met je naaste is zeker zo belangrijk:
Matt.5 : 23
' Als u dan uw gave op het altaar offert en u zich daar herinnert dat uw broeder iets tegen u heeft, laat uw gave daar bij het altaar achter, en ga heen, verzoen u eerst met uw broeder en kom dan terug met uw offergave.'

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Censura Morum

Berichtdoor Chaya » 21 okt 2015 15:57

rotterdam schreef:Maar Chaya, wees wel zo eerlijk erbij te vertellen dat men vroeger "teveel" "uit de bocht vloog" met de toepassing hiervan en dat het doodgewone roddel werd. Mede daarom hebben heel veel kerkenraden het afgeschaft.

Heb ik gezegd dat het overal volmaakt eraan toe ging?
Nee! En dat is niet de hoofdreden dat het afgeschaft is.
Een goede k.r. laat het niet afhangen van roddel, maar volgt de Bijbelse weg:
Een enig getuige zal tegen niemand opstaan over enige ongerechtigheid of over enige zonde, van alle zonde, die hij zou mogen zondigen; op den mond van twee getuigen, of op den mond van drie getuigen zal de zaak bestaan.
Wanneer een wrevelige getuige tegen iemand zal opstaan, om een afwijking tegen hem te betuigen;
Zo zullen die twee mannen, welke den twist hebben, staan voor het aangezicht des Heeren, voor het aangezicht der priesters, en der rechters, die in diezelve dagen zullen zijn.
En de rechters zullen wel onderzoeken; en ziet, de getuige is een vals getuige, hij heeft valsheid betuigd tegen zijn broeder;
Zo zult gijlieden hem doen, gelijk als hij zijn broeder dacht te doen; alzo zult gij het boze uit het midden van u wegdoen;
Dat de overgeblevenen het horen en vrezen, en niet voortvaren meer te doen naar dit boze stuk, in het midden van u.
En uw oog zal niet verschonen; ziel om ziel, oog om oog, tand om tand, hand om hand, voet om voet.


Verder is het zo dat,
In principe hoeft dit ook niet vanaf de kansel meegedeeld te worden dat er censura morum is. Er zijn kerken, vooral in hervormde gemeenten, waar censura morum breder is en gemeenteleden ook bezwaren in kunnen dienen tegen leer en leven van andere gemeenteleden.
Dus dan is het er wel, alleen "stil".
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Censura Morum

Berichtdoor Chaya » 21 okt 2015 16:04

Nina schreef:Ik heb een tijdje geleden een aantal preken beluisterd op internet, het ging over 'de ware avondmaalsganger.' Het stemde me bedrukt, ik kan me voorstellen als je altijd onder zulke prediking zit en leert dat je bijna zonder zonden moet zijn om aan te kunnen, je niet meer durft.

Dan vrees ik dat je of de verkeerde preken hebt beluisterd, of je hebt het niet helemaal goed begrepen.
Je moet nl. juist niet zonder zonden komen. Want dat kan helemaal niet.
De godvruchtige avondmaalganger heeft zichzelf leren kennen, door de werking van de Heilige Geest, dat hij zo voor God niet kan bestaan.

Zoals Petrus Immens in zijn geschrift zegt:
Zal dan een ziel tot zaligheid geloven, daar gaat vooraf:
Kennis, die zó noodzakelijk vereist wordt, dat het geloven zelf wel kennen genoemd wordt, Jesaja 53 : 11: "Door Zijn kennis zal Mijn Knecht, de Rechtvaardige, velen rechtvaardig maken."

DIT heb jij gehoord, als het goed is:
Hij ziet zichzelf in zijn ellendige, verloren en rampzalige toestand, waarin hij van nature is; hij ziet zijn zonden in alle verzwarende omstandigheden. Want de Geest zal de wereld van zonden overtuigen, of eigenlijk stom zetten, zodat ze niets zou weten in te brengen, Joh. 16 : 8. Door dit gezicht wordt hij verbrijzeld, week en nederig voor God. De hoogheid des harten wordt weggenomen; ja, dat gezicht werkt een ware verootmoediging, zodat de ziel uitroept met Efraïm: "Nadat ik aan mijzelf ben bekend gemaakt, heb ik op mijn heup geklopt; ik ben beschaamd en schaamrood geworden", Jer. 31 : 19. En dat gaat zó ver, dat ze wanhoopt aan zichzelf, maar daardoor wordt ze voorbereid:
om met het andere oog de Heere Jezus te zien als die grote Heiland en Zaligmaker, hetgeen voor zo'n gewonde en radeloze ziel allerdierbaarst en
verkwikkelijkst is, want de Geest ontdekt haar in Jezus.

Misschien wat lastiger om te lezen, 17e eeuws iets aangepast taalgebruik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Censura Morum

Berichtdoor Teus » 21 okt 2015 16:22

Uiterst opmerkelijk, een week van voorbereiding, ik zou me voor God kapot schamen als ik net voor dat ik Hem ontmoet me een week op moet poetsen om me acceptabel voor Hem te maken. het betekend dat ik dan buiten de avondmaalsperiode maar mijn eigen gang kan gaan of niet zo belangrijk is.
Je weet niet altijd of er een zwart gat aan het einde van de weg zit.
Waarvoor staan die wachten bij de tafel? Om je te waarschuwen achteraf dat je niet aan had mogen gaan? Waar en bij wie ligt die verantwoording dan? Wie is bevoegd om te zeggen dat iemand terecht of niet aan het avondmaal gaat? Zeker omdat je die gekleurde stropdas de volgende keer niet om moet doen? Je gelooft het niet maar het is werkelijk gebeurd.
Iets rechtzetten voordat je aan het avondmaal gaat? Alleen tijdens het avondmaal verwacht of heb je een ontmoeting met De Heere Jezus. Heb je normaal geen relatie met Jezus dan? leef je niet uit en met Hem en onderzoek je ook niet of er iets op te ruimen is om oprecht tegenover Hem proberen te leven?
En dan mag de gemeente ook nog bezwaar indienen, verschrikkelijk gewoon, we gaan zelf niet aan het avondmaal maar mogen wel bepalen en constateren dat iemand anders niet mag aangaan.
Er is er een die lacht maar ook Een Die huilt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Censura Morum

Berichtdoor Katlheen » 21 okt 2015 16:33

Ik ken dit gebruik niet, wel de tafelwachten. Ik heb die overigens nog nooit zien ingrijpen, maar dat terzijde :wink:

Hoe gaat die Censura Morum verder in zijn werk dan? Ga je 1 voor 1 de kerkenraadskamer binnen ofzo? Is het een plenair iets? En wat als je jouw klacht nu net tegen een ouderling is? (gewoon wat praktische vragen, ik probeer me er een voorstelling bij te maken).

Kan het kloppen dat men door dit soort dingen een nog zwaardere lading aan het avondmaal gaat hangen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Nina

Re: Censura Morum

Berichtdoor Nina » 21 okt 2015 16:42

Chaya schreef:
DIT heb jij gehoord, als het goed is:
Hij ziet zichzelf in zijn ellendige, verloren en rampzalige toestand, waarin hij van nature is; hij ziet zijn zonden in alle verzwarende omstandigheden. Want de Geest zal de wereld van zonden overtuigen, of eigenlijk stom zetten, zodat ze niets zou weten in te brengen, Joh. 16 : 8. Door dit gezicht wordt hij verbrijzeld, week en nederig voor God. De hoogheid des harten wordt weggenomen; ja, dat gezicht werkt een ware verootmoediging, zodat de ziel uitroept met Efraïm: "Nadat ik aan mijzelf ben bekend gemaakt, heb ik op mijn heup geklopt; ik ben beschaamd en schaamrood geworden", Jer. 31 : 19. En dat gaat zó ver, dat ze wanhoopt aan zichzelf, maar daardoor wordt ze voorbereid:
om met het andere oog de Heere Jezus te zien als die grote Heiland en Zaligmaker, hetgeen voor zo'n gewonde en radeloze ziel allerdierbaarst en
verkwikkelijkst is, want de Geest ontdekt haar in Jezus.


Nee, dat was niet de strekking van de preek. Maar ook in bovenstaande kan ik me niet vinden. Ik ben namelijk niet meer in mijn ellendige, verloren staat: ik ben een vergeven mens, die van genade mag LEVEN! Wat een rijkdom, wàt een vreugde!

Toen ik tot geloof kwam, was ik in een verloren staat, maar nu niet meer. Dat ligt achter mij. Geen zwarte kleding als teken van zondigheid, geen verbrijzeld hart meer, maar een blij hart. Ik mag God kennen! Nu heerst er dankbaarheid in mijn hart, ik mag over dit tijdige, soms zware leven heenkijken, en mijn ogen richten naar Hem en verwachtend uitzien naar wat komen gaat..

En ja, ik zondig nog steeds, en ben zo dankbaar voor een Vader die altijd op de uitkijk staat, en er naar verlangt dat ik terugkeer tot Hem. Soms niet te bevatten, dat God mij nog steeds wil, en liefheeft..

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Censura Morum

Berichtdoor mona » 21 okt 2015 17:47

Nina schreef:Met verbazing heb ik dit gelezen.. dat lidmaten de gelegenheid krijgen bezwaren in te brengen tegen belijdenis en wandel van ANDERE lidmaten.

Het Censura Morum is een stap die je nooit zomaar mag zetten.
Allereerst moet je zelf de Bijbelse weg bewandelen:
Heb je iets met je naaste: ga naar hem toe en bespreek het met hem.
Wil hij niet luisteren: neem nog een broeder mee.
Wil hij nog niet luisteren en gaat hij zijn eigen gang: dan mogen de oudsten/ouderlingen ingeschakeld worden, met name als het Heilig Avondmaal gehouden gaat worden.
Het is een ontzettend ingrijpende stap om iemand voor te dragen op het censura morum, dat kan dus alleen biddend, integer en zeer gefundeerd gedaan worden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Censura Morum

Berichtdoor rotterdam » 21 okt 2015 19:07

Chaya schreef:
rotterdam ; Maar Chaya, wees wel zo eerlijk erbij te vertellen dat men vroeger "teveel" "uit de bocht vloog" met de toepassing hiervan en dat het doodgewone roddel werd. Mede daarom hebben heel veel kerkenraden het afgeschaft.

Heb ik gezegd dat het overal volmaakt eraan toe ging?


Ik vroeg je alleen om dit wel te benoemen.
Jij en ik weten beide wat voor ellende, ruzies en gekonkel er in het verleden is ontstaan door censura morum.
M.i. is het daarom terecht afgeschaft.

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Censura Morum

Berichtdoor elephant60 » 22 okt 2015 04:59

Het Censura Morum is een stap die je nooit zomaar mag zetten.
Allereerst moet je zelf de Bijbelse weg bewandelen:
Heb je iets met je naaste: ga naar hem toe en bespreek het met hem.
Wil hij niet luisteren: neem nog een broeder mee.
Wil hij nog niet luisteren en gaat hij zijn eigen gang: dan mogen de oudsten/ouderlingen ingeschakeld worden, met name als het Heilig Avondmaal gehouden gaat worden.
Het is een ontzettend ingrijpende stap om iemand voor te dragen op het censura morum, dat kan dus alleen biddend, integer en zeer gefundeerd gedaan worden.


Zo staat het in Mattheus 18 (Statenvertaling):

15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Censura Morum

Berichtdoor rotterdam » 22 okt 2015 07:21

elephant60 schreef:
Zo staat het in Mattheus 18 (Statenvertaling):

15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.


Het probleem is - zie omschrijving van chaya ;

censura morum ; is ook dat gemeenteleden bezwaren in kunnen dienen tegen leer en leven van andere gemeenteleden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23569
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Censura Morum

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2015 09:40

Precies Mona. Je bespreekt het eerst met die ander. Onder vier ogen. Luistert die niet, dan neem je iemand mee, luistert hij dan nog niet, dan kan je het bij de kerkenraad neerleggen.

Het is overigens wel belangrijk om wat voor iets het gaat. We hebben hier regelmatig discussies over wat wel en niet geoorloofd is en daar wordt verschillend over gedacht. Af en toe de tweede dienst laten voor wat het is, een ijsje kopen op zondag. Dat soort dingen. Stel, jij hebt met dat laatste moeite. Je ziet een gemeentelid een ijsje kopen op zondag. Jij gaat naar die persoon toe maar die zegt: ja sorry maar volgens mij is daar Bijbels gezien niets mis mee. Censura morum dan maar? Lijkt me niet de bedoeling. Daarnaast, we doen allemaal verkeerde dingen, kan het ook zijn dat je iemand iets ziet doen wat verkeerd is. Maar die persoon weet dat ook en heeft spijt. Dan kan censura morum heel gevaarlijk zijn als je niet eerst die persoon onder vier ogen spreekt. Het avondmaal is er voor zondaren die zich afhankelijk weten van Jezus Christus en vergeving door Zijn offer.

Kortom, laten we het eens concreet proberen te maken. Wie heeft er zo wat recente concrete voorbeelden van censura morum? Ik denk dat dat niet zo snel voorkomt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten