Voorleesboeken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Eruanna
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mei 2007 20:50

Voorleesboeken

Berichtdoor Eruanna » 30 sep 2015 19:50

Ik lees regelmatig mee op dit forum, en zag pas een topic over kinderbijbels etc.
Daaraan gelinkt vroeg ik me af: welke ("christelijk verantwoorde") boeken lezen jullie nog meer voor? Wat zijn echte aanraders?
Wij hebben bijv. een dochter van bijna vier die we elke avond een verhaaltje voorlezen. We hebben Jip en Janneke al gehad, en "Elke dag kinderdag", en zo nog wat meer. Vooral die "Elke dag kinderdag" viel erg in de smaak. Kennen jullie meer van dat soort boeken, met korte verhaaltjes?
Van ons hoeft er niet per se een duidelijk christelijk sausje over te liggen (daar zijn wel weer andere momenten voor), als de belevingswereld maar een beetje aansluit.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Voorleesboeken

Berichtdoor Sabra » 01 okt 2015 07:03

Je kunt denken aan boeken van Richard Scarry, zijn hier behoorlijk favoriet.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Voorleesboeken

Berichtdoor MissF » 01 okt 2015 08:47

Hier hebben we eerder heel veel boeken van W.G. van de Hulst gelezen. Ouderwets, maar de kinderen vinden het nog steeds geweldig.
En nu zijn we bezig in boek 15 van Pinkeltje, daar zijn we al 1,5 jaar zoet mee (met deel 1 t/m 14 dan ;) ). Dat leest lastiger voor, maar ook daar genieten ze van.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Voorleesboeken

Berichtdoor ajl » 01 okt 2015 09:28

Pinkelte vinden onze kinderen ook geweldig, maar met W.G. van der Hust kan ik ze echt niet boeien.
Wij hebben Pluk van de Peteflat voogelezen en Otje. Beer en Egel vinden ze ook erg leuk. De boeken van Marianne Busscher en Ron Schröder zijn ook erg leuk; zoals het leukste vakantievoorleesboek, of het boek voor de kleuters of het opa en oma voorleesboek.
Of het boek 'Ik ben Bas' en het vervolg ' Bas, ga je mee 'is geweldig. In dit boek gaat het ook erg om de taalontwikkeling van een kind. Het is dubbelboek, 1 met prenten en een boek met opdrachten en verhaaltjes en vragen, erg leuk.

De boeken van Richard Scarry zijn bij ons ook favoriet. Er zijn gewoon zoveel leuke kinderboeken , maar je moet wel zoeken.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Voorleesboeken

Berichtdoor Evelien » 01 okt 2015 15:18

Wij hebben hier van alles liggen. Otje maar ook Puk van de petteflat. Maar ook bijv. Kikker, van Max Velthuijs.
Zijn favoriete boek is tot nu toe deze:

http://www.bol.com/nl/p/het-is-herfst/1001004002816825/

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Voorleesboeken

Berichtdoor Rozijn » 01 okt 2015 18:21

Lars en Lieke, of andere boeken van Gisette van Dalen. Voor te lezen vanaf een jaar of 4.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Voorleesboeken

Berichtdoor juffiejuf » 01 okt 2015 18:29

Bobbi, Kikker, Dikkie dik en verder wordt hier dagelijks uit Bas voorgelezen.

Tobbe
Mineur
Mineur
Berichten: 185
Lid geworden op: 23 feb 2005 09:39
Locatie: Nederland

Re: Voorleesboeken

Berichtdoor Tobbe » 01 okt 2015 20:28

Alle verhalen van Kikker en Pad, en ook de rest van Arnold Lobel. De boeken van Eric Carle, boeken van Jaap ter Haar zoals de serie van Lotje en de dierentuin of die van Saskia en Jeroen.

Zelf zijn we onze dochter (sinds twee weken 4 jaar) al lange tijd 's avonds uit Het kleine huis op de prairie aan het voorlezen. We zitten nu in deel 5 en het blijft (tot mijn verbazing) onverminderd populair. Ik vind het ook wel belangrijk dat het boek voor jezelf aangenaam is om avond aan avond uit voor te lezen. En dat vind ik bij die huis-tuin-keukenverhalen meestal niet het geval. En daarnaast leren kinderen er ook veel van, alleen al qua woordenschat en blik op de wereld. Wanneer we in een boek dan iets interessant tegenkomen, dan kun je over dat onderwerp weer boeken in de bibliotheek halen. Zelf vroeger vond ik Jaap en Gerdientje heel leuk, met name dat ze naar Indië gingen op zo'n groot zeeschip etc. Daar kon je je dan ook van alles bij voorstellen. Van Van der Hulst heb ik pas nog wat boekjes op de kop getikt, maar dat viel me echt tegen; de opmaak alleen al en wat een tráág t e m p o ...... Maar wanneer dat vroeger bij jezelf of in je herinnering heel spannend is voorgelezen, zul je er vast ook weer anders tegenaan kijken.

Eruanna
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mei 2007 20:50

Re: Voorleesboeken

Berichtdoor Eruanna » 02 okt 2015 08:33

Bedankt voor de tips allemaal! Bij verschillende auteurs heb ik idd iets van "oh ja, natuurlijk!". Andere ken ik niet, daar ga ik eens naar op zoek. Vooral die met veel korte verhalen in een boek zijn ideaal bij het naar-bed-gaan, andere prentenboeken e.d. lezen we meer overdag. Maar dat is ook leuk natuurlijk ;)

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Voorleesboeken

Berichtdoor pien » 03 okt 2015 11:58

Hier zijn ze erg gecharmeerd van de boeken van Toon Tellegen ( en ik ook). :D

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Voorleesboeken

Berichtdoor LeChat » 03 okt 2015 20:28

Wij hebben net vandaag bij Kruidvat het boekje "Hoera, ik heb een dierenvriendje" gekocht, ze hadden er een heleboel van die serie, nu voor maar € 2,99 (elders een tientje). Onze zoon is bijna 1, maar vond de plaatjes meteen al geweldig, en de verhaaltjes zijn in dichtvorm (2 bladzijden), dus leest lekker en kort - tip voor de wat kleinere kinderen :)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Voorleesboeken

Berichtdoor jaccootje85 » 04 okt 2015 18:17

Hier is Bobbi vooral favoriet. Verder heeft ze vooral kijkboeken waar woordjes bij staan. En die boekjes van Daan en Dibbes, van Annelies Tanis...
Szent az Úr

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Voorleesboeken

Berichtdoor pien » 05 okt 2015 20:30

O Bobbi, ja , die vind ik ook zo leuk!!!

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Voorleesboeken

Berichtdoor *Annet* » 11 okt 2015 21:23

Jip en Janneke!

wie is daar nu niet groot mee geworden
ja, dat is mijn mening dan he.....


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten