zwarte piet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

antoon

zwarte piet

Berichtdoor antoon » 18 sep 2015 18:30

Nu we de crisis gehad hebben en op dit moment een rariteiten kabinet, we helemaal duf en lamgeslagen zijnzijn komt de volgende gifbeker.
Geen zwart gekleurde piet meer in Haagse basis scholen. Ik wist niet wat ik zag en ik moet bijna de eerste gekleurde Hollander nog tegenkomen die uitgesproken tegen zwart is

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: zwarte piet

Berichtdoor Chaya » 19 sep 2015 09:54

Dat is het opmerkelijke ook.
Op de voormalige Nederlandse ABC eilanden wordt sinds jaar en dag sinterklaas gevierd, zelfs donkere mensen worden bijgeschminkt!
Ik beluisterde laatst een discussie op radio 5 en daarin belden heel wat "gekleurde" mensen.
Deze hadden nimmer deze discussie gevoerd en het was nog steeds geen issue in hun familie. En zoals jullie wellicht weten, die families zijn in de regel groot.
Ik zag de eerste kruidnootjes al verschijnen, er zaten witte tussen.
Ik las ergens dat een speciale pepernotenwinkel komt, waarin je deze met alle smaken kunt verkrijgen.
Het wordt op deze manier gewoon niet leuk meer. Het is van oorsprong een vrij eenvoudig kinderfeest, met een paar kleine kadootjes en liedjes en pepernootjes die gegooid worden.
Waarom toch, worden de tenen steeds langer?
Of is er teveel tijd om ergens over te zeuren?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: zwarte piet

Berichtdoor Yoshi » 19 sep 2015 10:03

De tenen worden steeds langer omdat men bloed ruikt. Nederland en het Nederlandse volk is ruggengraatloos. Zie de 2e kamer.
Het volgende project is overigens ook al in volle gang. De gouden koets, althans de afbeeldingen erop.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: zwarte piet

Berichtdoor meribel » 19 sep 2015 22:08

nou, ik zal wel weer de vreemde eend in de bijt zijn dan, maar ik vind het een moedig en dapper besluit van de haagse scholen. Fijn ook dat het een unaniem iets is. En zij weten en ervaren ook jaarlijks hoe voor sommige donkere kindjes het een lastig iets blijft. Ook míjn kinderen hebben tegenover een afrikaan rond sinterklaastijd weleens met angst aan de grond genageld gestaan omdat ze dachten dat het een zwarte piet was. Lijkt me zelf als zwart persoon ontzettend vervelend.

Ik hoop dat de rest van het land gewoon volgt, en het een kinderfeest maakt voor alle kindjes, zwart of wit.
Zodra de nieuwe pieten gewend zijn,dat kan nooit lang duren want een kind geloofd max. 3 actieve jaren in het hele fabeltje, dan hoeft het heikele onderwerp tenminste niet meer elk jaar terug te komen.

Super dus! Laat zien dat de nederlandse tradities niet gewoon blind gevolgd worden maar we ook nadenken bij wat we doen zonder mensen onnodig ( ookal is het onopzettelijk ) te kwetsen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: zwarte piet

Berichtdoor meribel » 19 sep 2015 22:09

Yoshi schreef:De tenen worden steeds langer omdat men bloed ruikt. Nederland en het Nederlandse volk is ruggengraatloos. Zie de 2e kamer.
Het volgende project is overigens ook al in volle gang. De gouden koets, althans de afbeeldingen erop.



nou dat zijn dan ook geen afbeeldingen waar ik als nederlander erg trots op ben. Sterker nog, ik schaam me dood. Dus mogen per direct witgekalkt. Pardon...goud gekalkt.

Yoshi

Re: zwarte piet

Berichtdoor Yoshi » 19 sep 2015 22:46

Waarom zou iemand zich moeten schamen voor de geschiedenis waar hij/zij zelf geen invloed op heeft gehad of deel van is geweest?

antoon

Re: zwarte piet

Berichtdoor antoon » 20 sep 2015 05:29

Yoshi schreef:
De tenen worden steeds langer omdat men bloed ruikt. Nederland en het Nederlandse volk is ruggengraatloos. Zie de 2e kamer.
Het volgende project is overigens ook al in volle gang. De gouden koets, althans de afbeeldingen erop.

Meribel schreef:
nou dat zijn dan ook geen afbeeldingen waar ik als nederlander erg trots op ben. Sterker nog, ik schaam me dood. Dus mogen per direct witgekalkt. Pardon...goud gekalkt.


Ik begrijp tegenstanders van de linken naar het verleden goed, maar wie moeten we allemaal wegdoen, zee generaals , bestuurders, Willem van het oranje was ook niet altijd een fris figuur, de hele geschiedenis reviseren dan blijft er van het erfgoed weinig over. en natuurlijk niet te vergeten de Bernhard die geen goed voorbeeld was - dat was hij ook niet- van de Hollandse degelijkheid.

het is een knie buigen voor het zwarte werelddeel, een gemeenschap waarvan we ook weinig goede voorbeelden hebben.
Ik vind het het beste als iedereen gewoon doet waar hij van nature goed in is, bv.
Duitsers zijn goed in volksdansen, een genot om dat te zien.
Zwarten zijn goed in sporten zoals vollybal en zingen ook tijdens kerkdiensten ook een genot omdat te zien.
Overigens komen veel blanken kijken naar de zwarte sporters, ik denk veel meer blanken dan zwarten, dus schaf het maar af want ze zijn speeltjes van de blanken

Het komt volgens mij ook meer op respect aan, als in die tijd dragers of bosgidsen van de blanke colonisten normaal behandeld werden en een normaal loon kregen was er niet zoveel aan de hand, maar er werd op ze neergezien en ze zullen niet veel gekregen hebben denk ik
als we nu respectloos neerzien op zwarte piet, ja dan is er een probleem, volgens mij is dat echter niet aan de orde.

Moeten we bezwijken voor oorringen omdat dat denigrerend is, het was hun mode en het staat de zwarten goed, wij, blanke mannen dragen ze ook meer en meer.

Waar ik geen bezwaar tegen heb is dat er een parodie gemaakt wordt van een paar blanken en ze super wit bijgeschminkt, laat ze er tussen lopen als witte piet, echter ik denk dat deze generatie altijd zwart met de pieten zal associëren

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: zwarte piet

Berichtdoor meribel » 20 sep 2015 07:55

antoon schreef:..echter ik denk dat deze generatie altijd zwart met de pieten zal associëren


deze generatie wel,
door dingen te veranderen; de volgende generatie niet meer.

de opmerking 'een knie buigen voor het zwarte werelddeel' heb ik geen problemen mee. Ik zie het zo totaal niet, want ik denk gewoon aan alle kinderen een fijn feest geven, maar mocht je het toch zo zien; als christen hoef je er nooit bezwaar tegen te hebben de minste te willen zijn.


Yoshi schreef:Waarom zou iemand zich moeten schamen voor de geschiedenis waar hij/zij zelf geen invloed op heeft gehad of deel van is geweest?


Ik kan zat derde generatie duitsers die zich schamen voor de geschiedenis van hun land.
Zo schaam ik me ook als blanke vrouw voor de vele wreedheden die zijn uitgevoerd onder het motto dat zwarte mensen toch maar domme apen zijn en ons ras superieur zou zijn.

Dat kan je bagataliseren door te zeggen; maar kijk, die was daar fout, en iedereen is ergens fout.
Ja dat zal vast wel.


Maar ons koloniale verleden in Indonesie is nu niet bepaald iets om vol trots over te praten of tentoon te stellen op een gouden koets.
Bescheidenheid en schaamte past ons als nederland een stuk beter.

Yoshi

Re: zwarte piet

Berichtdoor Yoshi » 20 sep 2015 09:46

meribel schreef:Ik kan zat derde generatie duitsers die zich schamen voor de geschiedenis van hun land.

Dat zal best. De zelfhaat zit er diep in in de westerse culturen, dus ook de Duitse.
Zo schaam ik me ook als blanke vrouw voor de vele wreedheden die zijn uitgevoerd onder het motto dat zwarte mensen toch maar domme apen zijn en ons ras superieur zou zijn.

Dan kan je je voor zoveel dingen schamen dat je simpelweg geen normaal leven meer kan hebben. Waarbij je alle eigenwaarde verliest.
Dat kan je bagataliseren door te zeggen; maar kijk, die was daar fout, en iedereen is ergens fout.
Ja dat zal vast wel.

Dat zijn feiten. Waarom zou ik mij voor van alles en nog wat schuldig moeten voelen waar ik geen aandeel of invloed op heb gehad? Al helemaal als de ander die schaamte niet heeft en het gebruikt om mijn cultuur met wortel en al te verwijderen uit deze samenleving.
Maar ons koloniale verleden in Indonesie is nu niet bepaald iets om vol trots over te praten of tentoon te stellen op een gouden koets.
Bescheidenheid en schaamte past ons als nederland een stuk beter.

Het zal ons naar de afgrond brengen en in de geschiedenisboeken bijschrijven als een van de vele volkeren die niet meer bestaan.
Want waar houd het op? Nergens, want altijd kiest er wel iemand voor om beledigd te zijn. Ja, beledigd voelen is een keuze en sommigen gebruiken die kaart te pas en te onpas om dingen gedaan te krijgen, om anderen te manipuleren.

Yoshi

Re: zwarte piet

Berichtdoor Yoshi » 20 sep 2015 09:50

meribel schreef:nou, ik zal wel weer de vreemde eend in de bijt zijn dan, maar ik vind het een moedig en dapper besluit van de haagse scholen. Fijn ook dat het een unaniem iets is. En zij weten en ervaren ook jaarlijks hoe voor sommige donkere kindjes het een lastig iets blijft. Ook míjn kinderen hebben tegenover een afrikaan rond sinterklaastijd weleens met angst aan de grond genageld gestaan omdat ze dachten dat het een zwarte piet was. Lijkt me zelf als zwart persoon ontzettend vervelend.

Veruit de meeste gekleurde personen vinden het ontzettend fijn om Sinterklaas te vieren. Het is een schreeuwende minderheid die ten koste van alles een feest wil kapot maken.

En wat is er moedig en dapper aan toegeven aan een klagende minderheid? Het is ruggengraatloos. En wie heeft het besloten? De ouders, de leerkrachten? Of een stel pennenlikkers op kantoor die de realiteit in het onderwijs al lang geleden uit het oog zijn verloren.

Ik heb als leerkracht in een MR en GMR gezeten en je wil niet weten hoe besluitvorming gaat binnen onderwijs stichtingen.

bassie76
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 mei 2007 19:27

Re: zwarte piet

Berichtdoor bassie76 » 20 sep 2015 10:23

Chaya schreef:Dat is het opmerkelijke ook.
Ik zag de eerste kruidnootjes al verschijnen, er zaten witte tussen.

Wat is er eigenlijk mis met witte kruidnoten? Is dit niet heel erg spijkers op laag water zoeken?
Witte kruidnoten zijn er overigens al sinds jaar en dag, dus.......

mohamed

Re: zwarte piet

Berichtdoor mohamed » 23 sep 2015 12:34

Begint deze discussie weer?

Zwarte Piet is een fictief figuur die hoort bij een kinderfeest. In Suriname is hij er ook alle jaren bij.

Afbeelding
'Een kindervrind, niemand die er wat van vindt'.

Ik lees momenteel het gouden paard van Suske en Wiske. Daarin worden inboorlingen zeer stereotyperend neergezet. Zo is er een scene waar een groep inboorlingen op de loop slaat, waarna Lambik zegt: 'die hebben nog nooit het geluid van een explosie gehoord.' Dat vind ik enorm grappig en ik ben blij dat ik zulke strips nog heb. Zo worden ze niet meer gemaakt, want alles moet politiek correct zijn. Suske en Wiske hebben plaatsgemaakt voor een koffiekleurig meisje genaamd Dora, die meer Engels dan Nederlands praat. Het is een ruil die zeker niet uit kan!

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: zwarte piet

Berichtdoor johannes1 » 25 sep 2015 11:44

mooie foto. De Zwarte Piet is donker dan de Sint regenboog-smile
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

mohamed

Re: zwarte piet

Berichtdoor mohamed » 25 sep 2015 17:15

Ik heb een foto gemaakt van het betreffende stukje uit de Suske en Wiske en het Gouden Paard. Als Zwarte Piet racisme is dan deze striptekening ook!

Afbeelding
Dit vind ik humor maar zuurpruimen kunnen er niet tegen.

Suske en Wiske maar uit de handel nemen?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: zwarte piet

Berichtdoor Arco » 29 sep 2015 15:07

Dit kwam ik tegen:

Wij hebben gelukkig geen discussies meer over zwarte piet.
We zijn gewoon gestopt met het vieren van Sinterklaas.
We hebben domweg geen zin meer om uit te leggen dat Sinterklaas allemaal lieve helpers heeft die eigenlijk zwart waren maar nu getroffen door allerlei enge ziektes steeds van kleur verschieten, en dat zwarte mensen niet aardig of juist streng kunnen zijn.
Hup alles in de zak en weg ermee !
De Kerstman doen we ook niet, zielig voor de hertjes en de dwergen snap je.
Wij hebben het zaai en oogstfeest ingevoerd.
Met het zaaifeest in het voorjaar krijgen de kleintjes educatief speelgoed, en de papa's en mama's bijv. gereedschap of iets wat bij zaaien past.
Met het oogstfeest, u raad het al, krijgen de kleintjes gewoon speelgoed enz. en de ouders op het thema passende kadoos.
Scheelt een hoop gedoe en is niet verweven met allerlei niet bestaande kletskoek.
En mocht het allemaal te nuchter overkomen, verkleed je in het voorjaar als een zaadje en in het najaar als een aardappel ofzo.
(Zal vast verkeerd uitgelegd worden maarrr, kinderen vinden verkleedpartijtjes schitterend hoor dus verzin iets leuks voor hen en maak er geen drama van, zolang zaai en oogst niet bij de VN gaan klagen natuurlijk.)


Laat ik helder zijn dat ik dit stuk niet onderschrijf. Maar het stoppen met sinterklaas, dat spreekt mij wel aan.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten