Mijn vrouw werkt als leerkracht basisonderwijs op een Protestants Christelijke school. Deze school is een multiculturele school waar kinderen op zitten van verschillende culturen en geloven. Op deze school komen ook Turkse/Marokkaanse kinderen die vrijwel allemaal moslim zijn.
Moslims krijgen wel geloofsleer mee als opvoeding vanuit de school. Op zich is dit prima natuurlijk. Momenteel is het meisjes niet toegestaan om een hoofddoek te dragen. Ouders die helpen (bijvoorbeeld overblijf) wordt dit wel toegestaan. Er zou een stagiaire stage komen lopen maar zij is geweigerd omdat zij een hoofddoek draagt. Deze weigering gaf de directeur van de school stof tot nadenken: waarom weigeren wij eigenlijk hoofddoekjes? Er werd een email naar alle collega's gestuurd met daarin de vraag.
Voor mij (en mijn vrouw) is dit vrij duidelijk: het is een Protestants Christelijke school dus draag je de leer van de Bijbel uit, niet de leer van de koran. Christelijke normen en waarden zouden gehanteerd moeten worden. Zelf denken we ook dat we ons op een hellend vlak bevinden. Als een lerares een hoofddoek op mag, waarom zou een kind dat dan niet mogen? Mijn vrouw heeft binnenkort een gesprek met de directeur over dit onderwerp. Ik ben nog aan het zoeken naar meerdere argumenten (met of zonder de Bijbel) tegen hoofddoekjes voor de klas. Iemand nog een tip hiervoor?