Hoofddoekjesbeleid op basisschool

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marvin
Verkenner
Verkenner

Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor Marvin » 14 sep 2015 19:44

Mijn vrouw werkt als leerkracht basisonderwijs op een Protestants Christelijke school. Deze school is een multiculturele school waar kinderen op zitten van verschillende culturen en geloven. Op deze school komen ook Turkse/Marokkaanse kinderen die vrijwel allemaal moslim zijn.

Moslims krijgen wel geloofsleer mee als opvoeding vanuit de school. Op zich is dit prima natuurlijk. Momenteel is het meisjes niet toegestaan om een hoofddoek te dragen. Ouders die helpen (bijvoorbeeld overblijf) wordt dit wel toegestaan. Er zou een stagiaire stage komen lopen maar zij is geweigerd omdat zij een hoofddoek draagt. Deze weigering gaf de directeur van de school stof tot nadenken: waarom weigeren wij eigenlijk hoofddoekjes? Er werd een email naar alle collega's gestuurd met daarin de vraag.
Voor mij (en mijn vrouw) is dit vrij duidelijk: het is een Protestants Christelijke school dus draag je de leer van de Bijbel uit, niet de leer van de koran. Christelijke normen en waarden zouden gehanteerd moeten worden. Zelf denken we ook dat we ons op een hellend vlak bevinden. Als een lerares een hoofddoek op mag, waarom zou een kind dat dan niet mogen? Mijn vrouw heeft binnenkort een gesprek met de directeur over dit onderwerp. Ik ben nog aan het zoeken naar meerdere argumenten (met of zonder de Bijbel) tegen hoofddoekjes voor de klas. Iemand nog een tip hiervoor?
So Long And Thanks For All The Fish!

Yoshi

Re: Hoofddoekjesbeleid op basisschool

Berichtdoor Yoshi » 14 sep 2015 20:42

Dat kan interessant worden. :)
Ik vind het sowieso al heel bijzonder dat een protestants-christelijke school in Nederland zichzelf multicultureel noemt. Succes met het voorbereiden van het gesprek.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2015 21:01

Waarom zou je het willen verbieden? Hoofddoeken dragen is ook christelijk. Maria draagt er een op nagenoeg alle afbeeldingen die van haar gemaakt zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Maria.

Vergelijk dat eens met het volgende:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Moslima.

Laten we niet hypocriet zijn, het enige wat je als christen tegen het dragen van hoofddoeken in kan brengen is dat het gedateerd is. Of moeten moslima's hun hoofden dan maar bedekken met pruiken zoals jodinnen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 sep 2015 21:33

Interessant. Onze zoon gaat ook net naar school en in het boekje staat ook iets over het dragen van een hoofddeksel. Zal het eens opzoeken in wat voor context ze het gebruiken (overigens gaat hij niet naar een chr. school).

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 15 sep 2015 11:13

Marvin schreef:Mijn vrouw werkt als leerkracht basisonderwijs op een Protestants Christelijke school. Deze school is een multiculturele school waar kinderen op zitten van verschillende culturen en geloven. Op deze school komen ook Turkse/Marokkaanse kinderen die vrijwel allemaal moslim zijn.

Moslims krijgen wel geloofsleer mee als opvoeding vanuit de school. Op zich is dit prima natuurlijk. Momenteel is het meisjes niet toegestaan om een hoofddoek te dragen. Ouders die helpen (bijvoorbeeld overblijf) wordt dit wel toegestaan. Er zou een stagiaire stage komen lopen maar zij is geweigerd omdat zij een hoofddoek draagt. Deze weigering gaf de directeur van de school stof tot nadenken: waarom weigeren wij eigenlijk hoofddoekjes? Er werd een email naar alle collega's gestuurd met daarin de vraag.
Voor mij (en mijn vrouw) is dit vrij duidelijk: het is een Protestants Christelijke school dus draag je de leer van de Bijbel uit, niet de leer van de koran. Christelijke normen en waarden zouden gehanteerd moeten worden. Zelf denken we ook dat we ons op een hellend vlak bevinden. Als een lerares een hoofddoek op mag, waarom zou een kind dat dan niet mogen? Mijn vrouw heeft binnenkort een gesprek met de directeur over dit onderwerp. Ik ben nog aan het zoeken naar meerdere argumenten (met of zonder de Bijbel) tegen hoofddoekjes voor de klas. Iemand nog een tip hiervoor?

Hoi Marvin,

Moeilijk dilemma. Maar zoals je zelf zegt, er staat Prot. Chr. op het naambordje van de school en dan mag je die normen en waarden vasthouden.
Het gaat niet slechts om een hoofddoekje, het is een uiting van een geloof dat haaks op het chr. geloof staat.
Hier op de christelijke basisschool zijn kinderen niet verplicht om bijvoorbeeld kerst mee te vieren (in de kerk) maar tijdens het bidden moeten ze wel eerbiedig zitten.
En luisteren naar het Bijbelverhaal.
Je zou als argument zeker kunnen gebruiken dat ALLE hoofddeksels niet mogen.
De meeste middelbare scholen hanteren ook dit beleid, anders bestaat het gevaar dat het merendeel met een hoofdtelefoon en/of petje op zit tijdens de les.
Bij veel bedrijven mogen vrouwen ook geen hoofddoekje dragen. En dat is dan niet eens op religieuze gronden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 15 sep 2015 12:33

Marvin schreef:Mijn vrouw werkt als leerkracht basisonderwijs op een Protestants Christelijke school. Deze school is een multiculturele school waar kinderen op zitten van verschillende culturen en geloven. Op deze school komen ook Turkse/Marokkaanse kinderen die vrijwel allemaal moslim zijn.

Als je als Christelijke school moslimkinderen aanneemt begeef je je sowieso op een hellend vlak.
Zou jij als christen je kinderen op een moslimschool willen doen?
Zou jij als christen je kinderen op een moslimschool mogen doen?
Waarom zou een christelijke school zijn regels dan ineens moeten aanpassen?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 sep 2015 13:05

mijn kinderen zitten op een pc school, en er is net een vluchtelingen gezin gekomen, de meisjes ook met hoofddoek. Ik heb geen enkel bezwaar!! Laat ze zich alsjeblieft welkom en vrij voelen hier.

De andere kinderen die en moslim zijn, daar dragen de moeder een hoofddoek maar de meisjes hoeven pas na hun menstruatie.

van stagiaires en personeelsleden wordt verwacht dat ze het christelijk onderwijs onderschrijven en kunnen uitdragen.
Van ouders wordt alleen verwacht dat ze respect hebben en geen bezwaar tegen de liederen, kerkbezoeken, bijbelverhalen enzovoorts, maar wordt geen christelijke overtuiging 'ge eist'

ik ben heel blij met dat beleid!

beste Marvin, waarom op zoek gaan naar argumenten tegen een hoofddoek? Ga op zoek naar argumenten vóór.
Mohamed heeft er al één aangedragen zie ik.

Marvin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marvin » 15 sep 2015 13:52

Zelf vind ik het goed voorstel om alle hoofddeksels te verbieden, ongeacht geloofsovertuiging. Een petje op in de klas is ook geen gezicht...

Toch vind ik dat een leerkracht die het 'hoofd' van de klas is christelijke normen en waarden moet uitdragen en geen islamitische normen en waarden.

Ik wil eigenlijk totaal niet gaan zoeken naar argumenten voor want dan kunnen we net zo goed het 'Christelijk Protestants' van het bord van school halen of er een streep doorheen zetten.

@StillAwake:
Ik zou mijn kinderen niet op een islamitische school doen.
Zelf vind ik dit wel mogen want dat beslissen de ouders maar ik zou het alleen niet doen.
Als mijn kinderen op een islamitische school zouden zitten, vind ik het niet onlogisch dat een leerkracht daar een hoofddoek zou kunnen hebben. Maar we hebben het over een Christelijke school en daar vind ik een hoofddoek voor de klas 'not done'.
So Long And Thanks For All The Fish!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 15 sep 2015 14:00

Marvin schreef:Zelf vind ik het goed voorstel om alle hoofddeksels te verbieden, ongeacht geloofsovertuiging. Een petje op in de klas is ook geen gezicht...

Toch vind ik dat een leerkracht die het 'hoofd' van de klas is christelijke normen en waarden moet uitdragen en geen islamitische normen en waarden.

Ik wil eigenlijk totaal niet gaan zoeken naar argumenten voor want dan kunnen we net zo goed het 'Christelijk Protestants' van het bord van school halen of er een streep doorheen zetten.

@StillAwake:
Ik zou mijn kinderen niet op een islamitische school doen.
Zelf vind ik dit wel mogen want dat beslissen de ouders maar ik zou het alleen niet doen.
Als mijn kinderen op een islamitische school zouden zitten, vind ik het niet onlogisch dat een leerkracht daar een hoofddoek zou kunnen hebben. Maar we hebben het over een Christelijke school en daar vind ik een hoofddoek voor de klas 'not done'.

In hoeverre kan en wil zo'n school christelijk blijven als er moslims toegelaten worden? Het is een dilemma, maar wel één die de school zelf (in een eerder stadium) over zich heeft afgeroepen...

antoon

Berichtdoor antoon » 15 sep 2015 14:10

De schrift gebiedt aan vrouwen die Goddelijk onderricht onderwijzen in het geval er geen man aanwezig is om dat te doen onderdanig te zijn aan de man, een vorm is dan om een hoofddoek te dragen als teken van onderworpenheid, trouwens ook in andere gevallen ,zo ook Rebekka die deed als teken van haar onderworpenheid een hoofddoek om toen zij Isaäk, haar verloofde, ontmoette (Ge 24:65).

Gewoon op straat lopen is geen onderwijs geven, er is volgens mij geen dwingende reden om dan het hoofd te bedekken, er wordt echter ook helemaal niets verkeerds gedaan, dus vrouwen moeten hun eigen keus dan maar maken.
Laatst gewijzigd door antoon op 15 sep 2015 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 15 sep 2015 14:23

antoon schreef:De schrift gebiedt aan vrouwen die Goddelijk onderricht onderwijzen in het geval er geen man aanwezig is om dat te doen onderdanig te zijn aan de man, een vorm is dan om een hoofddoek te dragen als teken van onderworpenheid
Gewoon op straat lopen is geen onderwijs geven, er is geen dwingende reden om dan het hoofd te bedekken, er wordt echter ook niets verkeerds gedaan, dus vrouwen moeten hun eigen keus dan maar maken

En aan welke man moet een vrouw onderdanigheid betonen als er geen man aanwezig is?

antoon

Berichtdoor antoon » 15 sep 2015 14:24

En aan welke man moet een vrouw onderdanigheid betonen als er geen man aanwezig is?

ik denk dan uit respect voor Gods regeling van zaken

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 15 sep 2015 14:43

Maar wat is christelijk onderwijs? Onderwijs waar christelijke normen en waarden worden uitgedragen, of onderwijs waar alleen maar christenen zitten?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

antoon

Berichtdoor antoon » 15 sep 2015 14:54

Maar wat is christelijk onderwijs? Onderwijs waar christelijke normen en waarden worden uitgedragen, of onderwijs waar alleen maar christenen zitten?

In weerwil of het nu bijbels juist of onjuist is wat onderwezen wordt, heb ik het gevoel dat zoiets niet meer bestaat, als goed praktiserend katholiek zou je er van uitgaan dat Pauselijk gezag hooggehouden wordt of er tenminste respect voor is , daar is in het katholiek onderwijs vaak geen sprake meer van

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 sep 2015 14:58

Katlheen schreef:Maar wat is christelijk onderwijs? Onderwijs waar christelijke normen en waarden worden uitgedragen, of onderwijs waar alleen maar christenen zitten?

Inderdaad!
Wat mij betreft het eerste.

Terug naar “Archief”