Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor ahuibers » 03 jul 2015 10:52

2 Quotes uit dit topic over de kinderbijbel van van Dam.

blompje schreef:Ik lees even mee over de kinderbijbel.. voor de kleintjes lees ik de kijk en luister.voor de groten Van Dam. Maar dan sla ik stukken over mn bij de toepassing. Elke keer: bid maar veel of je ook in kindje vd Here mag worden; Hoe leg je dat uit aan n kind die dan zegt: dat ben ik toch allang mama! Vind het soms gewoon schokkend om die toepassingen te lezen, zo weinig zekerheid met betrekking tot het geloof!
..


blompje schreef:@de mensen die Van Dam lezen: hoe leggen jullie dat dan uit aan je kind? Dat ze voortdurend aandringen om maar om een nieuw hartje te blijven vragen? Het is nooit een bezit voor een kind, en ook nooit dankbaarheid om te weten dat jij Zijn geliefde kind mag zijn... Een kind gelooft juist nog zo mooi als een kind, dat mogen wij toch niet de kop indrukken met allerlei opmerkingen in de trant van: bid er maar veel om? Ik vraag me echt af hoe hier dan mee om wordt gegaan dus ik hoop dat iemand reageert...


Wellicht hier verder reageren?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2015 12:08

Ik zal proberen er iets over te zeggen.
Elke avond bad ik met mijn kinderen:
Ik ga slapen, ik ben moe.
En dan kwamen we bij de zin:
schoon mijn zonden velen zijn
maak om Jezus'wil mij rein.


en kreeg ik de vraag: wat is rein?

Het heeft niet zoveel te maken met onzekerheid. Maar met de leer dat wij allemaal bekeerd moeten worden en dat iedere dag een dagelijkse bekering nodig is. Het is noodzakelijk dat wij vragen om vergeving van onze zonden.
Zo leer je je kinderen al vroeg dat wij van onszelf zondige mensen zijn, maar dat de Heere ons in genade aan wil nemen.
En ons geloof is niet altijd even sterk aanwezig, het kan ook wel helemaal weg zijn.
Het oude volk zei dan:
de hel verschrikt niet en de hemel verkwikt niet.
Dat kan dus allemaal gebeuren. Er is anno 2015 niet zoveel gehoor meer naar, ben ik bang.
Maar het is wel waar.
Wie heeft nooit ervaren weg te zakken in een moeras van ongeloof?
Dat alle hoop je gans onviel, zegt de Psalmist.
En om dan te weten dat Hij getrouw is, dat het nooit van onze kant kan komen.
Ontroerend dat jouw kindje dan zegt: ik ben een kindje van de Heere. Worden als een kind, wat een evangelie!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor StillAwake » 03 jul 2015 12:13

Chaya schreef:Ik zal proberen er iets over te zeggen.
Elke avond bad ik met mijn kinderen:
Ik ga slapen, ik ben moe.
En dan kwamen we bij de zin:
schoon mijn zonden velen zijn
maak om Jezus'wil mij rein.


en kreeg ik de vraag: wat is rein?

Het heeft niet zoveel te maken met onzekerheid. Maar met de leer dat wij allemaal bekeerd moeten worden en dat iedere dag een dagelijkse bekering nodig is. Het is noodzakelijk dat wij vragen om vergeving van onze zonden.
Zo leer je je kinderen al vroeg dat wij van onszelf zondige mensen zijn, maar dat de Heere ons in genade aan wil nemen.
En ons geloof is niet altijd even sterk aanwezig, het kan ook wel helemaal weg zijn.
Het oude volk zei dan:
de hel verschrikt niet en de hemel verkwikt niet.
Dat kan dus allemaal gebeuren. Er is anno 2015 niet zoveel gehoor meer naar, ben ik bang.
Maar het is wel waar.
Wie heeft nooit ervaren weg te zakken in een moeras van ongeloof?
Dat alle hoop je gans onviel, zegt de Psalmist.
En om dan te weten dat Hij getrouw is, dat het nooit van onze kant kan komen.
Ontroerend dat jouw kindje dan zegt: ik ben een kindje van de Heere. Worden als een kind, wat een evangelie!

Is de dagelijks gevraagde vergeving in jou optiek dan hetzelfde als een dagelijkse vraag om bekering?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor MoesTuin » 03 jul 2015 12:15

Chaya schreef:Ik zal proberen er iets over te zeggen.
Elke avond bad ik met mijn kinderen:
Ik ga slapen, ik ben moe.
En dan kwamen we bij de zin:
schoon mijn zonden velen zijn
maak om Jezus'wil mij rein.


en kreeg ik de vraag: wat is rein?

Het heeft niet zoveel te maken met onzekerheid. Maar met de leer dat wij allemaal bekeerd moeten worden en dat iedere dag een dagelijkse bekering nodig is. Het is noodzakelijk dat wij vragen om vergeving van onze zonden.
Zo leer je je kinderen al vroeg dat wij van onszelf zondige mensen zijn, maar dat de Heere ons in genade aan wil nemen.
En ons geloof is niet altijd even sterk aanwezig, het kan ook wel helemaal weg zijn.
Het oude volk zei dan:
de hel verschrikt niet en de hemel verkwikt niet.
Dat kan dus allemaal gebeuren. Er is anno 2015 niet zoveel gehoor meer naar, ben ik bang.
Maar het is wel waar.
Wie heeft nooit ervaren weg te zakken in een moeras van ongeloof?
Dat alle hoop je gans onviel, zegt de Psalmist.
En om dan te weten dat Hij getrouw is, dat het nooit van onze kant kan komen.
Ontroerend dat jouw kindje dan zegt: ik ben een kindje van de Heere. Worden als een kind, wat een evangelie!


Schitterend......
Hier ook nog een hele mooie versie!

https://www.youtube.com/watch?v=ei1RrvW66M4
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2015 12:38

StillAwake schreef:Is de dagelijks gevraagde vergeving in jou optiek dan hetzelfde als een dagelijkse vraag om bekering?

In feite wel ja.
Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen een zgn. eerste bekering, dus van de oude naar de nieuwe mens en de dagelijkse bekering. En die houdt in dat wij onszelf leren kennen als zondaren van wie geen vruchten zijn te verwachten.
Met de kennis dat de Heilige Geest in ons hart een terugkeer tot God bewerkt, die oprecht berouw over de zonden teweeg brengt en tevens het vertrouwen schenkt dat de Heere ons in genade aan wil nemen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor StillAwake » 03 jul 2015 12:46

StillAwake schreef:Is de dagelijks gevraagde vergeving in jou optiek dan hetzelfde als een dagelijkse vraag om bekering?
Chaya schreef:In feite wel ja.
Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen een zgn. eerste bekering, dus van de oude naar de nieuwe mens en de dagelijkse bekering. En die houdt in dat wij onszelf leren kennen als zondaren van wie geen vruchten zijn te verwachten.
Met de kennis dat de Heilige Geest in ons hart een terugkeer tot God bewerkt, die oprecht berouw over de zonden teweeg brengt en tevens het vertrouwen schenkt dat de Heere ons in genade aan wil nemen.

Bedankt.
Ik draai nog net iets te kort mee in het refo-wereldje om alle terminologie te begrijpen, vandaar mijn vraag.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Anoniem_89

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Anoniem_89 » 03 jul 2015 23:52

Chaya schreef:.. en de dagelijkse bekering. En die houdt in dat wij onszelf leren kennen als zondaren van wie geen vruchten zijn te verwachten.
Met de kennis dat de Heilige Geest in ons hart een terugkeer tot God bewerkt, die oprecht berouw over de zonden teweeg brengt en tevens het vertrouwen schenkt dat de Heere ons in genade aan wil nemen.



Er staat geschreven dat wie in Christus Jezus zijn geen veroordeling meer is. Laten wij leven dóór de Geest. Daarom moeten wij ons denken constant vernieuwen, dus ons oog gericht houden op Jezus. Wij zijn geroepen om vruchten voort te dragen. Natuurlijk zondig ik nog steeds, maar ik mag weten dat ik uit genade mag leven. Daarom weet ik dat Hij mij zal vergeven wanneer ik Hem daarom vraag. Mijn oude 'ik' is met Hem gestorven en vanuit daar mag ik leven. Paulus leert ons in Gal. 2:20 dat Christus in ons leeft. Nogmaals.. Christus leeft in mij en in jou. Voor zover ik nog in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God die zijn leven gaf voor mij.

Ik denk dat het goed is als je je kinderen de handen opgelegd oplegt en hen ook de zegen van God meegeeft. Begrijp me niet verkeerd, bidden is ook goed. Maar hen zegenen en in verwachting uitspreken dat God hen zal leiden. Dat ze Jezus ook mogen leren kennen als hun Verlosser bij wie ze terecht kunnen, dat het geliefde kinderen van Hem zijn. Dat God ze mag gebruiken om een licht te zijn voor de kinderen om hen heen. De zegen is erg belangrijk in de bijbel namelijk..

(Ik begrijp dat je kinderen al ouder zijn nu, maar het is een voorbeeld).

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Teus » 04 jul 2015 00:16

StillAwake schreef:Is de dagelijks gevraagde vergeving in jou optiek dan hetzelfde als een dagelijkse vraag om bekering?
Chaya schreef:In feite wel ja.
Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen een zgn. eerste bekering, dus van de oude naar de nieuwe mens en de dagelijkse bekering. En die houdt in dat wij onszelf leren kennen als zondaren van wie geen vruchten zijn te verwachten.
Met de kennis dat de Heilige Geest in ons hart een terugkeer tot God bewerkt, die oprecht berouw over de zonden teweeg brengt en tevens het vertrouwen schenkt dat de Heere ons in genade aan wil nemen.



Ik ben van mening dat het anders ligt, hier gaat het om jezelf, het gaat nooit om ons altijd om Hem, De Allerhoogste.

In de ene bekering of de andere is geen onderscheid, elke keer moeten we tot God gaan, hoewel het altijd zonden is kan de feitelijke reden dat we tot Hem moeten gaan kan verschillend zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Teus » 04 jul 2015 01:05

2 Quotes uit dit topic over de kinderbijbel van van Dam.

blompje schreef:Ik lees even mee over de kinderbijbel.. voor de kleintjes lees ik de kijk en luister.voor de groten Van Dam. Maar dan sla ik stukken over mn bij de toepassing. Elke keer: bid maar veel of je ook in kindje vd Here mag worden; Hoe leg je dat uit aan n kind die dan zegt: dat ben ik toch allang mama! Vind het soms gewoon schokkend om die toepassingen te lezen, zo weinig zekerheid met betrekking tot het geloof!
..


blompje schreef:@de mensen die Van Dam lezen: hoe leggen jullie dat dan uit aan je kind? Dat ze voortdurend aandringen om maar om een nieuw hartje te blijven vragen? Het is nooit een bezit voor een kind, en ook nooit dankbaarheid om te weten dat jij Zijn geliefde kind mag zijn... Een kind gelooft juist nog zo mooi als een kind, dat mogen wij toch niet de kop indrukken met allerlei opmerkingen in de trant van: bid er maar veel om? Ik vraag me echt af hoe hier dan mee om wordt gegaan dus ik hoop dat iemand reageert...


ahuibers schreef:Wellicht hier verder reageren?


Inderdaad schokkend zulke uitspraken.
Ik vraag me af of De Heere Jezus in dat huis heerst, dat zou zo moeten zijn waardoor de kinderen opgroeien tussen ouders met een nabij leven.
Erg verdrietig dat een ouder kan zeggen tegen zijn of haar kind "Bidt maar veel of je een kindje van de Heere mag worden" je scheept het kind in feite af met iets waar jezelf als ouder geen grip op hebt. Is het niet de taak van een ouder om samen met het kind te bidden? Door deze uitspraak is het zichtbaar dat ze niet weten dat God nog liever wil dat het kind van Hem wordt. Het gaat om Zijn regie en het vertrouwen op Hem en als ouder kun je dat zo mooi samen met God door de kracht van de Heilige Geest in zo,n kind leggen, maar als je als ouder dat vertrouwen niet hebt?....... Kun je zien hoe groot de verantwoording van een ouder is, alleen al op dit gebied, het belangrijkste.
Weet je hoeveel vreugde God geeft als je je kind oprecht bij Hem brengt, er gebeuren echt wonderen hoor.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor benefietdiner » 04 jul 2015 20:09

ahuibers schreef:Wellicht hier verder reageren?

Van Dam heeft als grondslag Gereformeerde Gemeenten en dat is heel duidelijk waarneembaar in het schrijven van o.a. kinderbijbels.
Het begint al bij de kinderdoop. De Ger.Gem. (dus ook Van Dam) Leert dat als een kind gedoopt wordt het niet in maar buiten het verbond is, onbekeerd dus! Maar…… het kind is wel dicht in de buurt van dat verbond gekomen door geboorte. Uit dit oogpunt moet een kind dus ook leren bidden om bekeerd te worden of te vragen om in het verbond op genomen te worden. De opvoeding ligt hier bij de ouders. Dit is een verkregen verbond waar het kind niets aan kan toevoegen ook niet opdat het er om bid. Het is een totale afwachting, och mocht ons kind nog eens genade ontvangen.

Als je dus het grondbeginsel weet waaruit Van Dam schrijft begrijp je ook waarom Van Dam zegt: bid maar veel of je ook een kindje vd Here mag worden enz.

Anoniem_89

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 jul 2015 20:54

benefietdiner schreef:Van Dam heeft als grondslag Gereformeerde Gemeenten en dat is heel duidelijk waarneembaar in het schrijven van o.a. kinderbijbels.
Het begint al bij de kinderdoop. De Ger.Gem. (dus ook Van Dam) Leert dat als een kind gedoopt wordt het niet in maar buiten het verbond is, onbekeerd dus! Maar…… het kind is wel dicht in de buurt van dat verbond gekomen door geboorte. Uit dit oogpunt moet een kind dus ook leren bidden om bekeerd te worden of te vragen om in het verbond op genomen te worden. De opvoeding ligt hier bij de ouders. Dit is een verkregen verbond waar het kind niets aan kan toevoegen ook niet opdat het er om bid. Het is een totale afwachting, och mocht ons kind nog eens genade ontvangen.

Als je dus het grondbeginsel weet waaruit Van Dam schrijft begrijp je ook waarom Van Dam zegt: bid maar veel of je ook een kindje vd Here mag worden enz.


Maakt het nóg onduidelijker dan het al was.
Je laat je kind dopen, en dan komt het al wel dicht in de buurt van het verbond?
Dus eerst ben je ver weg van het verbond, dan kom je dichterbij en tot slot ben je er?

We slaan de bijbel open op het boek Handelingen, hoofdstuk 2;

Handelingen 2:
38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, (dus laat je dopen en je ontvangt de Heilige Geest, dus je hoeft niet nóg een keer 'ja' te zeggen), 39 want voor u geldt deze belofte (het is voor jullie!), evenals voor uw kinderen (het is voor jullie nageslacht!) en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’ (het is voor jullie achter-achter-achter-achterkleinkinderen!) 40 Ook op nog andere wijze legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht!’ (weg uit deze wereld, we moeten tot Hem komen).
41 Degenen die zijn woorden aanvaardden (ik bekeer mij), lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend. 42 Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen (Nu ik Hem aangenomen heb krijg ik verder onderwijs), vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor benefietdiner » 04 jul 2015 21:30

Anoniem_89 schreef:
We slaan de bijbel open op het boek Handelingen, hoofdstuk 2;

Handelingen 2:

Ja…. maar daar slaat Van Dam de bijbel niet open.
De Bijbel wordt eerst open geslagen bij de besnijdenis.
En die besnijdenis wordt overgeheveld naar de gemeente.
Ik wil het natuurlijk in dit topic niet over de doop gaan hebben maar daar ligt toch wel echt het beginsel over het leren bidden van kleine kinderen zoals Van Dam het schrijft.

Anoniem_89

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 jul 2015 22:56

Ja ik begrijp wat je wilt zeggen ;)

Ik zal erover ophouden, anders kunnen we gelijk weer door naar het topic over de doop :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2015 16:00

Chaya schreef:Ik zal proberen er iets over te zeggen.
Elke avond bad ik met mijn kinderen:
Ik ga slapen, ik ben moe.
En dan kwamen we bij de zin:
schoon mijn zonden velen zijn
maak om Jezus'wil mij rein.


en kreeg ik de vraag: wat is rein?

Het heeft niet zoveel te maken met onzekerheid. Maar met de leer dat wij allemaal bekeerd moeten worden en dat iedere dag een dagelijkse bekering nodig is. Het is noodzakelijk dat wij vragen om vergeving van onze zonden.
Zo leer je je kinderen al vroeg dat wij van onszelf zondige mensen zijn, maar dat de Heere ons in genade aan wil nemen.
En ons geloof is niet altijd even sterk aanwezig, het kan ook wel helemaal weg zijn.
Het oude volk zei dan:
de hel verschrikt niet en de hemel verkwikt niet.
Dat kan dus allemaal gebeuren. Er is anno 2015 niet zoveel gehoor meer naar, ben ik bang.
Maar het is wel waar.
Wie heeft nooit ervaren weg te zakken in een moeras van ongeloof?
Dat alle hoop je gans onviel, zegt de Psalmist.
En om dan te weten dat Hij getrouw is, dat het nooit van onze kant kan komen.
Ontroerend dat jouw kindje dan zegt: ik ben een kindje van de Heere. Worden als een kind, wat een evangelie!


Wat je noemt is wel een wereld van verschil met wat in de openingspost staat. Het gaat om vergeving, reinheid. Dat heb je alleen in Christus, als je met Hem bent gestorven en opgestaan. Als Hij je Zaligmaker is. Dat is inderdaad dagelijkse bekering. Vragen om een nieuw hartje hoort echter niet bij dagelijkse bekering maar bij de bekering waarbij Hij eerst niet je Zaligmaker is en daarna wel. De dagelijkse bekering is alleen mogelijk als je een nieuw hart hebt. En dan mag je je daar ook aan vastklampen, ook als je het gevoel hebt weg te zakken in ongeloof, als het je niet lukt om met dingen te breken, als het weg is. Hij verandert je identiteit niet, wie je in Christus mag zijn. Daar zegt de doop al wat over, God zegt er dingen over aan kinderen.... en dat moet je ze bij het opgroeien leren verstaan. Wie ze in Christus al zijn. Niet wie ze mogelijk kunnen worden als ze maar genoeg bidden om een nieuw hartje.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor ahuibers » 08 jul 2015 08:33

Anoniem_89 schreef:
We slaan de bijbel open op het boek Handelingen, hoofdstuk 2;

Handelingen 2:
38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, (dus laat je dopen en je ontvangt de Heilige Geest, dus je hoeft niet nóg een keer 'ja' te zeggen), 39 want voor u geldt deze belofte (het is voor jullie!), evenals voor uw kinderen (het is voor jullie nageslacht!) en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’ (het is voor jullie achter-achter-achter-achterkleinkinderen!) 40 Ook op nog andere wijze legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht!’ (weg uit deze wereld, we moeten tot Hem komen).
41 Degenen die zijn woorden aanvaardden (ik bekeer mij), lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend. 42 Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen (Nu ik Hem aangenomen heb krijg ik verder onderwijs), vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed.


Beste Anoniem_89,

Wellicht ook even de kanttekeningen erbij pakken. Die hebben de vertalers er niet voor niets bij gemaakt om ons te leren in welke context we het moeten zien.
40 Wordt behouden van dit verkeerd geslacht! (Dat is, onttrekt u, of scheidt u af, opdat gij behouden moogt worden. - Grieks krom, slim; geslacht der schriftgeleerden en Farizeën, en der andere ongelovige Joden)
41 Die dan zijn woord gaarne aannamen, (Of, met behagen, gewilliglijk; daartoe door de genade Gods gewillig gemaakt zijnde)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 84 gasten

cron