Dummy schreef:Baby's zijn in Adam net zo goed gevallen als ieder ander. Dat is dus voldoende reden om ernstig te twijfelen aan jouw verhaal. Ik denk dat jij delen van de wet ook maar schrapt, want je zult het straffen tot in het 4e geslacht ook niet echt eerlijk vinden. En dat is wel om de zonden...
Het is geen excuus, het is gewoon een prima argument om inderdaad de uitverkiezing gewoon te verdedigen.
Misschien moet je even objectief naar die tekst kijken en niet vanuit jouw gezichtspunt.
Er staat dat God straft tot in het vierde geslacht wanneer mensen hem haten. Maar dat Hij barmhartig is tot in het duizendste geslacht wanneer ze hem liefhebben. Hoeveel geslachten zijn er sinds Adam en Eva of sinds Noach geweest? Reken het maar even uit, dan kom je bij lange na niet in de buurt van de duizend. Hoe kan je dit dan toepassen op uitverkiezing? Dan leer je dus gewoon dat iedereen behouden wordt.
En welke van de twee delen is sterker? Stel, iemands opa en oma geloofden maar zijn ouders niet. Dan zouden beide delen van het gebod dus opgaan. Gezegend omdat de opa en oma geloofden.... en tegelijk ook niet omdat de ouders niet geloofden. Als je toch een deel er uit wil halen, doe dan dat deel dat God barmhartig is tot aan duizenden geslacht van hen die Hem liefhebben. Dat houdt de gelovigen in en hun kinderen maar is ook een belofte voor wie niet gelooft, dat er bij Hem altijd genade, barmhartigheid en liefde is.