Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor ahuibers » 10 jul 2015 09:09

Marnix schreef:
Wat zegt de doop dan? Dat kinderen in zonde ontvangen en geboren zijn, van nature aan het oordeel onderworpen, maar toch in Christus geheiligd zijn. Hij neemt het op in Zijn verbond. De Dordtse Leerregels zeggen dat we niet hoeven te wanhopen over het lot van de jong gestorven kinderen. Waarom dan als ze zondig zijn? Er is maar 1 antwoord mogelijk: Ze zijn heilig en schoongewassen door Jezus Christus. Ze moeten geen kinderen van God worden. Ze zijn het en ze moeten het blijven. Je moet kinderen dus niet leren dat ze een nieuw hartje moeten krijgen maar dat Hij in hun hart woont en ze leren dicht bij Hem te (blijven) leven.


Marnix, volgens mij haal je het nu volledig uit de context van waarin het geschreven is.
Er was namelijk een beschuldiging van de kant van de Remonstranten. Die zeiden: volgens jullie, gereformeerden, met je verkiezingsleer kunnen zulke jonggestorven kinderen niet zalig worden.

In de Bijbel lezen we volgens mij geen voorbeelden, dus moeten we wat mij betreft heel voorzichtig zijn met dit onderwerp.
3 mogelijke antwoorden op de vraag naar de eeuwige bestemming van kinderen?:
1. Alle kinderen worden zalig: de opvatting van onder meer Zwingli, Toplady, John Newton en Spurgeon;
2. Alle verbondskinderen worden zalig, op grond van de belofte alléén: bijvoorbeeld Wilhelmus à Brakel en John Owen;
3. Alleen de uitverkoren kinderen worden zalig; een opvatting onder meer bij Beza en Smytegelt.

De theologen van de tweede opvatting leerden ook dat alleen uitverkoren kinderen zalig worden. „Zij wezen echter op het verbond als grond voor de zekerheid. Verbond en verkiezing vielen voor hen wat de jonggestorven kinderen betreft samen.”
( Dit stukje heb ik van Ds. M. A. Kempeneers )

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor ahuibers » 10 jul 2015 09:49

ajl schreef:Ik vind juist de toepassing van Van Dam beangstigend voor een kind. Ik heb het vroeger regelmatig gehoord en het maakte mij heel angstig. Ik ben juist zo blij dat onze kinderen zo onbevangen in hun geloof staan en zo vol vertrouwen op God mogen zien. Wie ben ik dan om te zeggen dat zij dagelijks om een hartje moeten bidden. Dat kan nl voor een ernstig en serieus kind heel beklemmend en beangstigend overkomen. En wij vinden dat geloven juist een rustpunt mag zijn en je leven en wij hopen onze kinderen bij te brengen dat ze met alles naar God toe mogen gaan. En daarom wil ik niet uit Van Dam voorlezen. Wat wel weer een ander ´probleem´ oproept, omdat Van Dam en Vreugdenhill de enige zijn die een kinderbijbel hebben gemaakt met alle verhalen erin.


Ik heb dat anders ervaren. Misschien door goede begeleiding van mijn ouders... Wij lezen voor de jongere kinderen kijk en luister, oudere kinderen het dagboek van Getrude de Regt. - Elke dag nieuw

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Dummy » 10 jul 2015 09:58

Wat is het werk van de Heilige Geest in deze?

Op het moment dat ik (menselijkerwijs gezien per ongeluk) geboren wordt uit ouders die geloven dan ben ik dus bekeerd.
Ik denk dat we dan een regeltje toe moeten voegen:

God maakt iedereen zalig, behalve als je geboren bent uit gelovige ouders, dan kan God er niet meer omheen, dan ben je gewoon zalig. Dat betekent dus dat Kaïn bij deze zalig verklaard kan worden, omdat 'de theologie' er al jaren vanuit gaat dat Adam en Eva wedergeboren zijn.

Hoe verklaar je dan dat Jakob behouden werd en Ezau niet?

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Dummy » 10 jul 2015 09:59

ahuibers schreef:Ik heb dat anders ervaren. Misschien door goede begeleiding van mijn ouders... Wij lezen voor de jongere kinderen kijk en luister, oudere kinderen het dagboek van Getrude de Regt. - Elke dag nieuw


Wat ajl stelde is ook helemaal geen argument. Omdat je een boodschap als angstig ervaart is ze niet waar. Sorry, maar ik kan niets met een dergelijk argument.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2015 11:31

Chaya schreef:Dat staat er niet!
Er staat:dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden. Dit leert ons de ondergang en besprenging met het water, waardoor ons de onreinigheid onzer zielen wordt aangewezen; opdat wij vermaand worden, een mishagen aan onszelf te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reinigmaking en zaligheid buiten onszelf te zoeken.

Dus als je je kinderen dit niet leert, onthoud je hen het meest belangrijke in hun leven.


Je stopt na de intro, voordat de kern van het formulier is genoemd. Dat begint daarna al: Ondanks wat jij noemt zijn de kinderen in Christus geheiligd. Van nature zondig en onder het oordeel MAAR toch in Christus geheiligd.

Ik citeer nog even verder uit dit formulier:

- In de tweede plaats betuigd de doop de afwassing van de zonden door Jezus Christus

- Als wij gedoopt worden in de naam van de Vader, betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt

- Als wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden en ons in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding inlijft. Zo worden wij van al onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend.

- Als wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen en ons tot leden van Christus heiligen wil. Zo wil Hij ons schenken wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonde en de dagelijkse vernieuwing van ons leven, totdat wij uiteindelijk in de gemeente van de uitverkorenen in het eeuwige leven geheel rein een plaats zullen ontvangen.

- De doop is immers een zegel en ontwijfelbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.

- Want zonder dat zij het weten, hebben zij ook deel aan de verdoemenis in Adam en zo worden zij ook zonder het te weten in Christus tot genade aangenomen.

- Omdat (onder het nieuwe verbond) de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, behoort men de kleine kinderen als erfgenamen van het rijk van God en van Zijn verbond dopen.

De doop staat bol van beloften, maar niet voor beloften voor een mogelijke toekomst, mits het kind een nieuw hartje krijgt. Het gaat telkens over de HUIDIGE staat van de pasgeboren baby. Het kind is geheiligd in Christus, in het verbond (en niet op een erf of zo), de zonden zijn afgewassen door Jezus Christus, ingelijfd in Zijn gemeenschap, De Geest wil in je wonen en je schenken wat je in Christus HEBT. Het kind wordt zonder het te weten in Christus tot genade aangenomen en is erfgenaam van Gods rijk. Dat is de uitgangspositie. Dat moet je kinderen bij het opgroeien leren verstaan. En dan is er ook de eis. Niet een eis die je eerst moet houden voordat die beloften in vervulling gaan maar omdat ze al in vervulling zijn gegaan. Het is de verplichting die je hebt als kind van God en erfgenaam van Zijn rijk. Dat is heel wat anders dan "bid maar om een nieuw hartje". Het gaat om het leven als kind van Hem omdat je dat bent. Je moet de beloften niet verdienen want je behoud ligt in Hem. Niet door eigen kracht maar door Zijn genade. Dat mag je steeds meer gaan ontdekken, daar mag je uit leren leven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2015 11:37

Dummy schreef:Wat is het werk van de Heilige Geest in deze?

Op het moment dat ik (menselijkerwijs gezien per ongeluk) geboren wordt uit ouders die geloven dan ben ik dus bekeerd.
Ik denk dat we dan een regeltje toe moeten voegen:

God maakt iedereen zalig, behalve als je geboren bent uit gelovige ouders, dan kan God er niet meer omheen, dan ben je gewoon zalig. Dat betekent dus dat Kaïn bij deze zalig verklaard kan worden, omdat 'de theologie' er al jaren vanuit gaat dat Adam en Eva wedergeboren zijn.

Hoe verklaar je dan dat Jakob behouden werd en Ezau niet?


Je kan je zaligheid niet verdienen. Je kan het echter wel verspelen. Dat is ook wat Esau deed. Je hoort als gedoopt kind in het verbond maar dat is geen vrijbrief tot de hemel. Je kan het verbond verbreken, bij Hem weglopen. Maar dat verandert de uitgangspositie niet. Je bewering dat Kain dus zalig verklaard kan worden klopt niet. Dan maak je een karikatuur van het verbond.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Dummy » 10 jul 2015 13:53

Marnix schreef:
Je kan je zaligheid niet verdienen. Je kan het echter wel verspelen. Dat is ook wat Esau deed. Je hoort als gedoopt kind in het verbond maar dat is geen vrijbrief tot de hemel. Je kan het verbond verbreken, bij Hem weglopen. Maar dat verandert de uitgangspositie niet. Je bewering dat Kain dus zalig verklaard kan worden klopt niet. Dan maak je een karikatuur van het verbond.


Dus God bekeert mij doordat mijn ouders in het verbond zijn. Dat betekent dus dat als ik verder niks van mijn ouders erover hoor en ik dus eigenlijk niet weet dat ik in het verbond ben dat ik dan toch zomaar in de hemel kom?

Ik kan dit geen wonder meer vinden. God is gebonden aan mij of ik erin blijf of niet. Dat lees ik nergens in de Bijbel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2015 14:29

Nee, wat jij zegt lees je nergens in de Bijbel. Maar je zegt ook heel wat anders dan wat ik zeg. Heb je uberhaupt gelezen wat ik schreef? Zo te zien niet want wat je zegt is in strijd met wat ik zei. Ik zeg niet dat God je bekeert maar je in Zijn verbond opneemt als je ouders daar ook in zijn. Dat je vanuit die uitgangspositie onderwezen mag worden in wat het kind zijn van God inhoudt. Ik zeg ook dat je doop geen vrijbrief voor de hemel is. Jij beweert precies het tegenovergestelde in je reactie en zegt vervolgens dat dat niet klopt. Juist.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor benefietdiner » 10 jul 2015 16:24

Marnix schreef:
Je stopt na de intro, voordat de kern van het formulier is genoemd. Dat begint daarna al: Ondanks wat jij noemt zijn de kinderen in Christus geheiligd. Van nature zondig en onder het oordeel MAAR toch in Christus geheiligd.

Ik citeer nog even verder uit dit formulier:

- In de tweede plaats betuigd de doop de afwassing van de zonden door Jezus Christus

- Als wij gedoopt worden in de naam van de Vader, betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt

- Als wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden en ons in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding inlijft. Zo worden wij van al onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend.

- Als wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen en ons tot leden van Christus heiligen wil. Zo wil Hij ons schenken wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonde en de dagelijkse vernieuwing van ons leven, totdat wij uiteindelijk in de gemeente van de uitverkorenen in het eeuwige leven geheel rein een plaats zullen ontvangen.

- De doop is immers een zegel en ontwijfelbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.

- Want zonder dat zij het weten, hebben zij ook deel aan de verdoemenis in Adam en zo worden zij ook zonder het te weten in Christus tot genade aangenomen.

- Omdat (onder het nieuwe verbond) de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, behoort men de kleine kinderen als erfgenamen van het rijk van God en van Zijn verbond dopen.

De doop staat bol van beloften, maar niet voor beloften voor een mogelijke toekomst, mits het kind een nieuw hartje krijgt. Het gaat telkens over de HUIDIGE staat van de pasgeboren baby. Het kind is geheiligd in Christus, in het verbond (en niet op een erf of zo), de zonden zijn afgewassen door Jezus Christus, ingelijfd in Zijn gemeenschap, De Geest wil in je wonen en je schenken wat je in Christus HEBT. Het kind wordt zonder het te weten in Christus tot genade aangenomen en is erfgenaam van Gods rijk. Dat is de uitgangspositie. Dat moet je kinderen bij het opgroeien leren verstaan. En dan is er ook de eis. Niet een eis die je eerst moet houden voordat die beloften in vervulling gaan maar omdat ze al in vervulling zijn gegaan. Het is de verplichting die je hebt als kind van God en erfgenaam van Zijn rijk. Dat is heel wat anders dan "bid maar om een nieuw hartje". Het gaat om het leven als kind van Hem omdat je dat bent. Je moet de beloften niet verdienen want je behoud ligt in Hem. Niet door eigen kracht maar door Zijn genade. Dat mag je steeds meer gaan ontdekken, daar mag je uit leren leven.

Ja inderdaad dat staat allemaal in het doopformulier maar…. zegt de Bijbel dat ook ?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Chaya » 10 jul 2015 19:25

benefietdiner schreef:Ja inderdaad dat staat allemaal in het doopformulier maar…. zegt de Bijbel dat ook ?

Wat denk je zelf?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2015 23:10

Niet zo vreemd als er geschreven wordt aan mensen die op latere leeftijd, door het horennvan het evangelie, tot geloof zijn gekomen. Het een sluit het ander niet uit. Iemand die later tot geloof komt wordt dan in het verbond ingelijfd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 jul 2015 00:39

Avondmaal: de start van een nieuw verbond


‘Het nieuwe verbond, dat door mijn bloed gesloten wordt.’

Lucas 22:20

Met de instelling van het avondmaal begint het nieuwe verbond. Een geweldige afspraak, door God zelf hard gemaakt, die we kunnen beleven met brood en wijn.

Hier, met de instelling van het avondmaal, zou dan ook eigenlijk het Nieuwe Testament moeten beginnen. Jezus had zich heel zijn optreden onderworpen aan het oude verbond: het verbond van de wet, dat alleen voor Israël gold (Gal. 4:4-5). Het grootste deel van het Oude Testament speelt zich af onder dit wetsverbond. Het was tijdelijk en ging van Mozes (Ex. 19) tot Jezus (Luc. 22:19). Jezus komt nu met een nieuw verbond, dat universeel en eeuwig is. Maar wel pas als zijn bloed heeft gevloeid (Hebr. 9:12).

Het oude verbond regelde de omgang van God met Israël. Maar het kon er niet voor zorgen dat je in Gods ogen volmaakt werd en het hielp je ook niet af van je zondebesef (Hebr. 10:1-3). Jezus heeft dit verbond opgeheven en zijn nieuwe verbond ervoor in de plaats gegeven, dat niet van ons afhangt, maar uitsluitend van Hem. Dankzij Hem kunnen we nu wel zonder zondebesef leven, in de wetenschap dat God ons heilig en volmaakt heeft verklaard (Hebr. 10:8-14).

Dat vieren we tijdens het avondmaal: Jezus’ lichaam en bloed, die voor ons garant staan. Tegelijkertijd werkt het geloof dat ermee opgewekt wordt een ongekende kracht in ons uit. Want telkens als we brood en wijn tot ons nemen, bevestigt de heilige Geest dat we een nieuwe schepping van Jezus’ kwaliteit zijn (Hebr. 10:15-18).

Je kunt dit niet vaak genoeg tot je nemen. De eerste gemeente deed het dagelijks aan huis (Hand. 2:46). Jezus heeft dan ook gezegd dat je het telkens opnieuw kunt gebruiken.

‘Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken’ (Luc. 22:19).

Johannes 13:1-30 Matteüs 26:26-29 Marcus 14:22-25 Lucas 22:19-20

Bron klikkerdeklik

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Dummy » 11 jul 2015 11:11

Marnix schreef:Nee, wat jij zegt lees je nergens in de Bijbel. Maar je zegt ook heel wat anders dan wat ik zeg. Heb je uberhaupt gelezen wat ik schreef? Zo te zien niet want wat je zegt is in strijd met wat ik zei. Ik zeg niet dat God je bekeert maar je in Zijn verbond opneemt als je ouders daar ook in zijn. Dat je vanuit die uitgangspositie onderwezen mag worden in wat het kind zijn van God inhoudt. Ik zeg ook dat je doop geen vrijbrief voor de hemel is. Jij beweert precies het tegenovergestelde in je reactie en zegt vervolgens dat dat niet klopt. Juist.


Ik geef een interpretatie van jouw woorden. Dat dat niet jouw punt is, dat geloof ik zonder meer. Maar hoe zie je dan het verband: Zijn in het verbond en dus behouden als je jong sterft in het licht van de bekering? Dan is er toch geen bekering nodig? Als je beweert dat je het verbond kan verbreken, leg mij dan eens uit welk verbond je bedoelt? Dan blijft mijn punt:

Dummy schreef:Dus God bekeert mij doordat mijn ouders in het verbond zijn. Dat betekent dus dat als ik verder niks van mijn ouders erover hoor en ik dus eigenlijk niet weet dat ik in het verbond ben dat ik dan toch zomaar in de hemel kom?


toch gewoon staan?

Ik krijg het idee dat in het verbond zijn wat anders is dan bekering. Dus je kunt zonder bekeerd te worden in het genadeverbond zijn en behouden worden. Hoe denk jij daarover?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Teus » 12 jul 2015 14:53

Anoniem_89 schreef:
Komt nog bij dat God er vast wel voor gezorgd heeft dat een simpele ziel zoals ik het nog kan begrijpen ;)
Daarnaast hebben we ook de Geest nog, we kunnen wel alles willen verklaren. Maar dat gaat ook niet zonder leiding van Hem.


Inderdaad, dat vind ik juist het bezwaarlijke van kanttekeningen en nieuwe vertalingen. Het zijn vaak eigen interpretaties, eenvoudiger uitleg of overnames van andere personen.
De Bijbel moet zo begrijpelijk mogelijk gemaakt worden zodat we de Heilige Geest niet meer nodig hebben om hem te begrijpen. Voor iedereen toegankelijk zegt men dan.
Een list? misschien wel, de diepte van betekenis van bepaalde teksten raken vaak vervaagd om het aangenamer of zelfs gemakkelijker te maken, zelfs buiten de Heere Jezus om, ja zelfs....eenvoudigweg.......gewoon fout.

We willen alles begrijpen, de hele Bijbel kennen maar wat heb je er aan als Jezus niet je Heiland en Verlosser is?

We hoeven ons geen Bijbelkennis te bekomen, God verlangt het niet van ons. Er wordt, om tot bekering te komen, wel gezegd "lees maar veel oudvaders en bidt maar veel". Waarom oude schrijvers raadplegen? zij dragen niets bij een bekering, en wat bidt je dan?
God zegt "kom zoals je bent", eenvoudiger kan het niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kinderbijbel van Dam - toepassing: steeds vragen om bekering

Berichtdoor Teus » 12 jul 2015 16:23

God zegt in Zijn Woord, de Bijbel, niet in formulieren en of dergelijke geschriften, "Laat de kinderen tot Mij komen en verhinder ze niet"
God wist al van deze discussie waar de meesten de kinderen verhinderen tot God te laten gaan.
Wij bepalen wel wat God met kleine kinderen moet doen terwijl Hij Zelf zegt "laat ze tot mij komen"

Kleine kinderen voelen zich niet verantwoordelijk voor hun zonden, veelal weten ze niet eens wat fout is, laat staan dat ze weten wat ze God moeten belijden, zij kunnen zich niet bekeren. Voor hun zonden is betaald en erkennen dat ze God misdaan hebben en nodig hebben kunnen ze niet. God houdt onbeschrijflijk veel van ze en zal ze Zijn Liefde niet onthouden. Omdat we een rechtvaardig God hebben weet ik zeker dat Hij Zich over zeer jonge kinderen en gehandicapten zal ontfermen.

Een gruwelijke uitspraak van een dominee waarbij ik destijds kerkte, hij zei "brandhout voor de hel" tegen de doopouders in de doopdienst, zonder enige bewogenheid.Weet je hoeveel verdriet hiermee aan God gedaan wordt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten