De genademiddelen en tot geloof komen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Starter
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2014 23:13

De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor Starter » 22 mar 2015 16:42

Dit topic is bedoeld om te bespreken of en hoe je tot geloof komt door het waarnemen van de genademiddelen als het gebed, een preek beluisteren, lijzen in de Bijbel. Hier wordt vaak toe aangezet, maar heeft het ook zin?

Het volgende las ik in het jongerenblad van de Gereformeerde Gemeenten (Daniël) via Digibron:

De één zegt dan bijvoorbeeld: Neem de middelen waar of ga maar veel naar de kerk, misschien wil de Heere er in meekomen. Een ander zegt: Vraag er maar om, misschien wil de Heere nog op je neerzien. Maar….al die dingen hebben mijn ouders en grootouders, ooms en tantes ook allemaal gedaan en zover ik weet is er nog nooit één van onze familie tot bekering gekomen. Is de uitkomst dan toch vaag en onzeker?


Met name het dikgedrukte deel vond ik tamelijk schokkend. Is dat een veelvoorkomend verschijnsel, hele onbekeerde families en jarenlang de genademiddelen gebruiken, maar niet tot geloof komen?
Wat zijn jullie ervaringen met bidden, kerkbezoek, bijbellezen, etc.? Ben je er door tot geloof komen?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4564
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor naamloos » 22 mar 2015 17:46

Lijkt me niet zo moeilijk, je gelooft wat je hoort en leest of je gelooft het niet.
In het eerste geval moet je de keuze maken of je je leven aan God wilt toewijden, en je geeft jezelf in vertrouwen aan hem over.
In het tweede geval snap ik met de beste wil van de wereld niet wat je je hele leven te bidden en in de kerk te zoeken hebt.
De boodschap van God verandert echt niet. Of je die nou 1 of 100.000 x hoort.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2407
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor Teus » 22 mar 2015 18:04

@Starter, het hele citaat is erg schokkend.

God roept ieder mens op zich te bekeren, daardoor is het citaat niet waar.
God is het enige middel tot Genade, je bekeren tot God. Je zonden belijden en de wil dat God over je regeert, je leven in Zijn Handen leggen.
God wil een totale overgave.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3493
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor benefietdiner » 23 mar 2015 07:54

Starter schreef:Wat zijn jullie ervaringen met bidden, kerkbezoek, bijbellezen, etc.? Ben je er door tot geloof komen?

Er is expliciet maar één genademiddel en dat is Jezus de Christus.
Een ander genademiddel bestaat er niet!

Er zijn wel hulpmiddelen die kunnen leiden naar het genademiddel zoals het eerste grote hulpmiddel namelijk het lezen en bestuderen van de Bijbel.

Daarnaast zijn er nog velen hulpmiddelen die persoonlijk zijn en zeker geen voorbeeld of regel voor anderen zijn om tot Jezus te komen.

Ik kan wel mijn hulpmiddel vertellen aan jou hoe mijn persoonlijk geloof tot Jezus geleid heeft maar dat is geen voorbeeld voor jou om door die weg ook tot Hem te komen.
Dat is de grote fout van de quote uit het blad Daniël die jij aanhaalde.

Een vaste route om de Heere Jezus te vinden, bestaat niet bij God. B.v. Zacheüs zag pas dat hij fout zat toen Jezus zijn leven binnen stapte.

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor Calvinist » 11 jun 2015 22:35

Allereerst moeten we maar niet te snel ons oordeel over de staat van iemand geven, zou ik tegen de topic-starter willen zeggen.
Er is een volk dat (nog) niet spreken kan, maar wel kennis mag hebben aan ontvangen genade. Er zijn stille onder het volk van God, waar de HEERE al veel heeft gewerkt in het leven door Zijn lieve Geest. Die al opgewassen zijn in de kennis en genade van de Heere Jezus Christus, maar waar de HEERE nog niet te spreken geeft. Hierin moeten we maar niet te karrig denken van de HEERE.
Daarnaast is er een zekere spanning; Genade is geen erfgoed! Je opa en je vader bekeerd, betekent niet automatisch dat jij het ook ben of worden zal. Nee een Gods wonder moet er plaatsvinen uit onverdiened genade alleen, gewerkt door de HEERE Zelf in het leven. Maar aan de andere kant werkt God door de geslachten heen, van geslachten tot geslachten. De HEERE is Gods van het verbond! Maar daar valt niet op te roemen van onze zijde, maar dan mogen we wel hopen opdat Hij ons barmhartig zij.
Als volgt wil ik ingaan op het waarnemen van de genademiddelen. Ze zijn al genoemd. Het geloof wordt gewerkt door het gehoor en wat men hoort dat is het gepredikte Woord. Dat wil zeggen daar waar de Bijbel opengaat, daar wil de HEERE werken. Maar het geloof wordt nooit buiten het Woord omgewerkt. Want de Heilige Geest werkt als Schenker van het geloof door het Woord. Hij is daarin onmisbaar. Maar als God het moet werken en zal werken op Zijn tijd in het leven van de Zijnen, waarom moet ik dan de genademiddelen waarnemen? Omdat het je verantwoordelijkheid is. Want je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen zaligheid. En als je niet voldoet aan de oproep tot geloof en de eis van bekering dan ligt dat niet aan de HEERE, maar aan onszelf. Dan hebben wij niet gewild. God maakt Zich eeuwig vrij van een zondaar in het onvoorwaardelijk aanbieden van Zijn heil in Christus aan ons. En allen die nederig naar Hem vragen, zal Hij aannemen. Allen die Hem zoeken, zullen Hem vinden. Allen die tot Hem komen, zal Hij nooit uitwerpen. Weten we niet te komen tot Hem? dat we de HEERE zouden bidden dat we door Hem gaande zouden gemaakt worden. Kunnen we Hem niet vinden? Dat we Hem smeken ons te trekken tot Hem.
Dat is het waarnemen, gebruikmaken, van de genademiddelen! Namelijk met het Woord verkeren aan Zijn genadetroon, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor MoesTuin » 12 jun 2015 09:27

Het is al gezegd in bovenstaande reacties.
k heb ook vaak te doen met sommige mensen die maar niet willen of durven aannemen wat er voor ze klaarligt. En met de mensen die dat eigenlijk wel willen, maar niet durven omdat ze overschreeuwd worden dat het zomaar niet kan....

Zacheus werd in bovenstaande reacties genoemd en wat is Zacheus toch een mooi voorbeeld in de bijbel.
De schare, al die mensen stonden in de rij voor de Heere Jezus, Zacheus (de tollenaar, zeer slecht bekend staande) werd verhinderd hierdoor bij de Heere Jezus te kunnen komen, maar de Heere Jezus, zag hem, riep Zacheus! en de mensen die voor de Heere Jezus in de rij stonden, begonnen hierover te twisten, schande te spreken.


Lucas 19 schreef:Zacheüs

1 En Hij kwam Jericho binnen en ging erdoor.
2 En zie, er was een man, Zacheüs geheten, die oppertollenaar was, en hij was rijk.
3 En hij trachtte te zien, wie Jezus was, en slaagde er niet in vanwege de schare, want hij was klein van gestalte.
4 En hij liep hard vooruit en klom in een wilde vijgeboom om Hem te zien, want Hij zou daarlangs komen.
5 En toen Jezus bij die plaats kwam, keek Hij naar boven en zeide tot hem: Zacheüs, kom vlug naar beneden, want heden moet Ik in uw huis vertoeven.
6 En hij kwam vlug naar beneden en ontving Hem met blijdschap.
7 En toen zij het zagen, morden zij allen en zeiden: Hij is bij een zondig man binnengegaan om zijn intrek te nemen.
8 Maar Zacheüs ging staan en zeide tot de Here: Zie, de helft van mijn bezit, Here, geef ik de armen, en indien ik iemand iets heb afgeperst, vergoed ik het viervoudig.
9 En Jezus zeide tot hem: Heden is aan dit huis redding geschonken, omdat ook deze een zoon van Abraham is.
10 Want de Zoon des mensen is gekomen om het verlorene te zoeken en te redden.


Door het Geloof uit Genade alleen kan je behouden worden

Efeze 2 schreef:8 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God;


Romeinen 8 schreef:24 Want in die hoop zijn wij behouden. Maar hoop, die gezien wordt, is geen hoop, want hoe zal men hopen op hetgeen men ziet?


https://www.youtube.com/watch?v=hN-d8EscUz4

Genade, zo oneindig groot.
Dat ik, die 't niet verdien
het leven vond, want ik was dood
en blind, maar nu kan 'k zien.

Genade die mij heeft geleerd
te vrezen voor het kwaad.
Maar ook - als ik mij tot Hem keer
dat God mij nooit verlaat.
[/quote]


Genade, het is misschien een moeilijk onderwerp voor sommige lezers.

In Psalm 86 staat



Psalm 86

1 Een gebed van David. HEERE! neig Uw oor, verhoor mij; want ik ben ellendig en nooddruftig.
2 Bewaar mijn ziel, want ik ben [Uw] gunstgenoot, o Gij, mijn God! verlos Uw knecht, die op U betrouwt.
3 Zijt mij genadig, HEERE! want ik roep tot U den gansen dag.
4 Verheug de ziel Uws knechts; want tot U, HEERE! verhef ik mijn ziel.
5 Want Gij, HEERE! zijt goed, en gaarne vergevende, en van grote goedertierenheid allen, die U aanroepen, HEERE!
6 HEERE! neem mijn gebed ter ore, en merk op de stem mijner smekingen.
7 In den dag mijner benauwdheid roep ik U aan, want Gij verhoort mij.
8 Onder de goden is niemand U gelijk, Heere! en er zijn geen gelijk Uw werken.
9 Al de heidenen, Heere! die Gij gemaakt hebt, zullen komen, en zullen zich voor Uw aanschijn nederbuigen, en Uw Naam eren.
10 Want Gij zijt groot, en doet wonderwerken; Gij alleen zijt God.
11 Leer mij, HEERE! Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams.
12 Heere, mijn God! ik zal U met mijn ganse hart loven, en ik zal Uw Naam eren in eeuwigheid;
13 Want Uw goedertierenheid is groot over mij; en Gij hebt mijn ziel uit het onderste des grafs uitgerukt.
14 O God! de hovaardigen staan tegen mij op, en de vergaderingen der tirannen zoeken mijn ziel; en zij stellen U niet voor hun ogen.
15 Maar Gij, Heere! zijt een barmhartig en genadig God, lankmoedig, en groot van goedertierenheid en waarheid.
16 Wend U tot mij, en zijt mij genadig, geef Uw knecht Uw sterkte, en verlos den zoon Uwer dienstmaagd.
17 Doe aan mij een teken ten goede, opdat het mijn haters zien, en beschaamd worden, als Gij, HEERE! mij geholpen, en mij getroost zult hebben.


David beroept zich hier op de Heere God, vanuit diepe diepe nood waarin hij verkeerd
in vers 2 staat, Verlos Uw knecht die op U vertrouwd, David rekent op de Heere, dat zijn roep gehoord wordt.

Er zijn mensen die zeggen: "de Heere is niets aan ons verplicht" maar dat klopt toch niet helemaal. God sloot een verbond " Ik zal u tot een God zijn, gij zult Mij tot een volk zijn" naar te lezen is in Psalm 81 Psalm 81 : 12
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig."

Dat is echt een belofte van God, een verbond, een eed, waarop de mens zich mag beroepen.
Geweldig is het om te mogen weten dat een mens die schuilt in Gods genade, Gods gunst genieten mag.
Genade is Gods gunst.

Psalm 86 begint met een roep vanuit de benauwdheid en opeens in vers 5 gaat het al over vergeving en daar tussen in zit de Genade, Gods gunst.
vers 5: Want Gij, HEERE! zijt goed, en gaarne vergevende, en van grote goedertierenheid allen, die U aanroepen, HEERE!


God is zo trouw, en zelf schiet ik zo vaak tekort en ben ik niet trouw, maar we mogen altijd een beroep doen, ondanks al onze vreselijke tekortkomingen, op Gods Trouw!

We mogen bidden, Heere ik ben toch Uw kind, maar ik ben geen lieverdje, ik ben Uw gunsteling, maar absoluut geen heilige, maar vol van zonde en het verkeerde, wilt U mij genadig vergeven.

Het is belangrijk om je schuld eerlijk onder ogen te zien zelf, loop er niet voor weg, maar staar je er ook niet op blind. Blijf er niet in hangen.
Zeg niet "Nou ja, zolang ik zo verkeerd en zondig ben, kan ik het wel vergeten"
dat klinkt vroom, maar dat is het niet.
Dan laat je je schuld belangrijker zijn dan Gods genade
Alsof je schuld niet opgewassen kan zijn tegen Gods genade
Dat klinkt wel heel nederig, maar is ten diepste heel hooghartig.
Wat wat denk je dan als mens wel, dat God het niet zou aan kunnen jou schuld?
David zegt "Maar gij zijt goed en gaarne vergevend, groot van goedentierenheid en trouw"!

Wat een genade!

Mensen roeren vaak in hun eigen ziel en daar vind je van alles, behalve wat je zou moeten vinden.
en heb je daar houvast aan?
De Heere God zegt, "Ik Ben die Ik Ben"

Een boot op zee werpt zijn anker uit in de zee om houvast te hebben, niet in zijn eigen ruim want dat helpt niks.
Waarin werpen wij het anker uit.
In het ruim van ons levenschip, de diepten van onze ziel, onze zonden? doe dit toch niet.
maar werp we het anker uit omhoog, daar is de grond, daar waar de Heere Jezus is met Zijn verzoenend bloed, we hebben een voorspraak bij de Vader. "Vader, ik wil niet dat dezen verloren gaan, want Ik heb verzoening voor hem voor haar gevonden"

Heere wees mij genadig, wilt U mij genadig aannemen.

Als ons hart ons veroordeeld, God is meer dan ons hart, want God is zo groot, dat Hij al verzoening deed voor dat iemand er om vroeg in Jezus, verzoening deed van alle zonden, ook die van gisteren en eergisteren.
ook al denken we dat we het wel kunnen vergeten, bid toch elke dag tot God, in oprechtheid en nederigheid, "Heere, vergeef mij mijn schulden, allemaal."

Want God is goed en gaarne vergevend en van grote goedertierenheid allen, die Hem aanroepen.

We hoeven ons niet te verstoppen, of wat dan ook te bedenken, maar kom te voorschijn in Zijn Licht
Net als de Gelijkenis van de verloren zoon.
toen die vader zijn zoon zag komen in de verte
toen werd hij met innerlijke ontferming bewogen, hij snelde hem tegemoed, omhelsde hem en maakte het goed

zo mogen wij ook komen.........

Wat een trouw, wat een genade onverdiend, maar in oprechtheid mogen we dit zeker weten aannemen.
Groot is Uw trouw o Heer, aan mij onverdiend, ik was ontrouw, maar U blijft en bent altijd Dezelfde!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor Chaya » 12 jun 2015 09:33

MoesTuin schreef:Het is al gezegd in bovenstaande reacties.
k heb ook vaak te doen met sommige mensen die maar niet willen of durven aannemen wat er voor ze klaarligt. En met de mensen die dat eigenlijk wel willen, maar niet durven omdat ze overschreeuwd worden dat het zomaar niet kan....

Zacheus werd in bovenstaande reacties genoemd en wat is Zacheus toch een mooi voorbeeld in de bijbel.
De schare, al die mensen stonden in de rij voor de Heere Jezus, Zacheus (de tollenaar, zeer slecht bekend staande) werd verhinderd hierdoor bij de Heere Jezus te kunnen komen, maar de Heere Jezus, zag hem, riep Zacheus! en de mensen die voor de Heere Jezus in de rij stonden, begonnen hierover te twisten, schande te spreken.

Zacheus kwam niet uit zichzelf Moestuin. Dit verlangen legde de Heilige Geest in het hart van Zacheus.
MoesTuin schreef:toen werd hij met innerlijke ontferming bewogen, hij snelde hem tegemoed, omhelsde hem en maakte het goed

Nee Moestuin, de zoon kwam berooid van alles en wist dat hij gezondigd had.
Je laat het belangrijkste weg. nl. dat de zoon belijdt: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u, en ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3493
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor benefietdiner » 12 jun 2015 10:14

Chaya schreef:Zacheus kwam niet uit zichzelf Moestuin. Dit verlangen legde de Heilige Geest in het hart van Zacheus.

Nee Moestuin, de zoon kwam berooid van alles en wist dat hij gezondigd had.
Je laat het belangrijkste weg. nl. dat de zoon belijdt: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u, en ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden.

Tsja…….. dat zijn nu juist twee grote struikelblokken die jij Chaya (en veel orthodox kerk genootschappen met jou) neer legt om tot Hem te gaan!!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor MoesTuin » 12 jun 2015 10:35

Chaya schreef:Nee Moestuin, de zoon kwam berooid van alles en wist dat hij gezondigd had.
Je laat het belangrijkste weg. nl. dat de zoon belijdt: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u, en ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden.


Zeker, en daarbij bleef het niet want.....heden is aan dit huis redding geschonken want de Zoon des mensen is gekomen om het verlorene te zoeken en te redden!
Wat een Genade als je dit mag kennen en weten alles in en uit Hem alleen!



https://www.youtube.com/watch?v=EumYf-FjEKM

1
Zijn liefde zocht mij teder,
Hij riep mij dag en nacht;
Hij vond en trok mij weder
uit 's duivels zondemacht.
Hij legde m' op Zijn schouders neer
en bracht mij tot de kudde weer.

Refr.
Ja, Zijn liefde zocht mij
en Zijn bloed, dat kocht mij:
door genade hen 'k een kind van God,
door genade ben 'k een kind van God.

2
Hij reinigde mijn wonden,
Hij stilde al mijn pijn,
zodat nu al mijn zonden
door Hem gewassen zijn.
'k Heb vreed' en blijdschap in mijn hart,
want Jezus droeg voor mij de smart.

3
Nu is Hij weer verrezen
en zit aan 's Vaders zij;
Zijn Naam zij lof geprezen,
daar bidt Hij thans voor mij;
vanwaar nog steeds de kracht van 't bloed
mij voor des satans macht behoedt.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor Chaya » 12 jun 2015 10:41

benefietdiner schreef:Tsja…….. dat zijn nu juist twee grote struikelblokken die jij Chaya (en veel orthodox kerk genootschappen met jou) neer legt om tot Hem te gaan!!

Nee het is geen struikelblok, integendeel.
Een mens gaat van nature niet terug, maar heeft het prima naar de zin in de wereld, totdat.....
De één komt nooit zover dat hij bij de varkens verblijft, de ander wel.
Des te groter het Wonder!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3493
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor benefietdiner » 12 jun 2015 11:15

Chaya schreef:Nee het is geen struikelblok, integendeel.
Een mens gaat van nature niet terug, maar heeft het prima naar de zin in de wereld, totdat.....
De één komt nooit zover dat hij bij de varkens verblijft, de ander wel.
Des te groter het Wonder!

Ik zeg niet dat het niet waar is wat je zegt maar struikelblokken! MoesTuin zei: omdat ze overschreeuwd worden.
Als wij van tevoren (voordat een mens tot geloof komt) zeggen: ‘het is genade’ dan is dat een struikelblok op hun weg naar verlossing. Idem als wij van te voren zeggen ‘het is een wonder hoor’ of 'dat het maar gebeuren mag dat God naar je om ziet’ en ‘bid maar veel’ enz. zijn zaken die wel waar zijn maar op een totaal verkeerd tijdstip.
Zacheus word hier genoemd en die stond aan het begin om tot geloof te komen.
Dacht je dat Zacheus dacht: o ja, dat is genade dat ik in die boom klim en nu werkt de Heilige Geest in mij want Jezus stopt en zegt tegen mij kom uit die boom want ik moet vandaag in je huis zijn. NEE!
Dat is idem zo voor de verloren zoon!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor Chaya » 12 jun 2015 11:33

benefietdiner schreef:Zacheus word hier genoemd en die stond aan het begin om tot geloof te komen.
Dacht je dat Zacheus dacht: o ja, dat is genade dat ik in die boom klim en nu werkt de Heilige Geest in mij want Jezus stopt en zegt tegen mij kom uit die boom want ik moet vandaag in je huis zijn. NEE!
Dat is idem zo voor de verloren zoon!

Zacheus was het hoofd van de tollenaren, dat werd je alleen als je keihard en nietsontziend was.
Ze werkten zelfs voor de Romeinen!
Zou zo één, uit zichzelf, tot de Heere Jezus gaan?
Wat lezen we in de Bijbel:
Ik zal zeggen tot het Noorden, geef en tot het Zuiden, houdt niet terug, breng Mijn zonen van verre en Mijn dochters van het einde der aarde.
Gods opzoekende liefde zorgde ervoor dat Zacheus in de boom klom en tot de Heere Jezus ging.
En wij denken zo niet, dat is juist het probleem!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor Speedy » 12 jun 2015 11:41

Chaya schreef:Zacheus was het hoofd van de tollenaren, dat werd je alleen als je keihard en nietsontziend was.


Dit is niet waar. Het is altijd zo voorgesteld in de prediking t/m eind negentigerjaren. Maar huidig onderzoek geeft aan dat hier anders over wordt gedacht.
Chaya schreef:Ze werkten zelfs voor de Romeinen!
Zou zo één, uit zichzelf, tot de Heere Jezus gaan?
Wat lezen we in de Bijbel:
Ik zal zeggen tot het Noorden, geef en tot het Zuiden, houdt niet terug, breng Mijn zonen van verre en Mijn dochters van het einde der aarde.
Gods opzoekende liefde zorgde ervoor dat Zacheus in de boom klom en tot de Heere Jezus ging.
En wij denken zo niet, dat is juist het probleem!


Dat ze zelfs werkten voor de Romeinen is niet het punt, maar het feit dat ze zich ontreinigden, dat was het grootste punt. Want de Joden deden in die tijd erg goede zaken met Rome, alleen in Israel gingen de Romeinen elke keer de grens over van het godsdienstige. Neem de aquaduct geschiedenis, neem het opstellen van de beeltenissen van de keizer in de buurt van Jeruzalem en in Jeruzalem.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor mona » 12 jun 2015 12:25

Starter schreef:Dit topic is bedoeld om te bespreken of en hoe je tot geloof komt door het waarnemen van de genademiddelen als het gebed, een preek beluisteren, lijzen in de Bijbel. Hier wordt vaak toe aangezet, maar heeft het ook zin?
wat is de achterliggende gedachte van deze vraag?
Heb je het idee dat het geen zin heeft (gezien wat je citeert uit de Daniel)?
Als je al vragen hebt bij het doel van het bidden of het doel van Bijbellezen,
begin je dan al niet met het in twijfel trekken ervan?

De twijfel aan de zin ervan, ligt niet in het Woord, of in het bidden. (of eigenlijk: aan God)
Het ligt aan het hart van de mens zelf.

Maar dat is nooit het laatste woord,
Dit is een betrouwbaar woord en alle aanneming waard dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaars zalig te maken. -- 1 Timoteus 1:15
Het negeren en afwijzen van dit woord (op welke manier ook, werelds of vroom) betekent je ondergang, waarvoor je zelf verantwoordelijk bent.
Het genadeaanbod is voor iedereen, en niet alleen voor de uitverkoren mensen.
Er staan duidelijke beloftes voor hen die zoeken, bidden, kloppen. Matteus 7 : 7,8

God is altijd de eerste, maar dat ontslaat ons nooit van onze verantwoordelijkheid.
Trouwens er is maar één Genademiddel: Jezus Christus.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor Calvinist » 12 jun 2015 14:19

Uit je reacties, MoesTuin, proef ik een stuk bitterheid richting Reformatorische kerken en christenen. Waarom dan toch vraag ik mij af? Heb je hier specifieke redenen voor? Als dit te persoonlijk is voor op het forum, mag (als het wil) ook via PB doen. Maar ik zal nu ingaan op je reactie.
Ik heb ook vaak te doen met sommige mensen die maar niet willen of durven aannemen wat er voor ze klaarligt. En met de mensen die dat eigenlijk wel willen, maar niet durven omdat ze overschreeuwd worden dat het zomaar niet kan....

Liefde voor je naasten die nog onbekeerd voort reizen naar de eeuwigheid is goed. Werd er maar meer in de praktijk gevonden, want hebben wij onze naasten over voor het verderf? Hebben we onszelf over voor het verderf? Dat we ons dagelijks zouden haasten en spoeden om ons levenwil!

Mensen die niet willen. Ja die zijn er! Vreselijk niet te willen weten of horen van de Allerhoogste God. Maar zo zijn wij allemaal van nature MoesTuin. Een mens wil geen gemeenschap met God. In het Paradijs hadden we volmaakte omgang met de Heere, maar nu? Door onze val in Adam hebben wij God niet in erkentenis genomen. Zijn we tegen Hem opgestaan en van Hem weggegaan. Waarom? Omdat we eigen baas wilde zijn, we het beter wisten dan onze Schepper. En waar komt die onwil van de mensen dan vandaan? Ja uit de zondeval. Waar wij als mensen geroepen hebben niet te willen dat Hij Koning over ons zijn zou, maar we namen zelf de kroon op. Namelijk de kroon des satans. Autonomie, zelfbeschikking. Wij willen niet met God rekening houden. En waarin zien we dat bevestigt? In ons dagelijks overtreden van Zijn geboden, in ons dagelijks afhoereren van Hem, ja dagelijks Hem te vertoornen door onze wanbedrijven. We zijn alle van dezelfde lap gescheurd.

Mensen die niet het niet willen aannemen wat er voor ze klaarligt? Wat ligt er voor ze klaar? Waar hebben ze recht op? Nergens op! Want hoe zouden wij ergens recht op hebben, terwijl we een hemelhoge schuld hebben? Hoe kan ik de prijs der ziele, dat rantsoen, in tijd noch eeuwigheid voldoen? Nooit nooit zal dat kunnen!

Wat ligt er dan voor ons klaar? De rampzaligheid? Nou die hoeven we niet meer te grijpen, want we zijn er een handbreed van verwijderd, we liggen in Adam al verloren. Maar daar doel je niet op. Dat weet ik ook wel. Je doelt op het leven dat er is in Christus. En gelukkig maar mogen we daar heen verwijzen, naar Hem wiens Naam is Jezus; zaligmaker van zondaren. Maar ligt dat klaar voor ons? Dat grote Heilgeheim, zomaar voor het oprapen. Ja het ligt klaar, want de Heere bied het ons dag aan dag, als het Woord opengaat, Zijn heil in Christus aan. Hij is een gewillige Zaligmaker. Maar van wie? Van rechtvaardigen? Van hoogmoedigen? Van autonome mensen? Nee toch? Onrechtvaardigen, nederigen, ootmoedigen en niks bezittende mensen. Daar is Hij voor gekomen, om daarvoor de prijs te betalen met Zijn dierbare harte Bloed. En wie zijn dat? Die door de Geest overtuigd zijn van zonde, gerechtigheid en oordeel. Die het leven niet meer hebben in zichzelf, daarvoor ligt het heil klaar. Wat? Ja! Maar weet je wat die telkens moeten inleven? Ik? Verlossing voor mij? Dat is te groot! Het is rechtvaardig als U, o Heilige Israëls, nooit meer naar mij zou om zien. Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig. En voor zulk één heeft de Heere Jezus Zich van eeuwigheid Borg gesteld. Daar schenkt de Heere Zijn genade aan, het geloof maakt Hij gaande in het hart. En door het geloof, wat een gave Gods is, mogen ze weten Hij voor mij daar ik anders de eeuwige dood had moeten sterven. Door het geloof neemt Hij ze aan tot kinderen Gods.

Dan is er een volk dat uitziet naar het heil in Christus. Die uitzien naar de Zaligmaker, die hunkeren naar het Bloed. Maar daar voor hoeft een ander niet te zeggen je kan het niet pakken, want daar komen ze zelf wel achter. Vuile besmeurde handen die niet geen kracht hebben om het aan te grijpen. Dat is de harde en ernstige realiteit. En wat nu het wonder daarin is? Nooddruftigen zal Hij verschonen en armen uit gena. Hij wil en zal het geven op het noodgeschrei, dan doet Hij grote wonderen.

Je exegese wat betreft Zacheus. Daar zal ik een nieuw onderwerp voor openen, gezien de lengte van de posting. Het moet wel leesbaar blijven, toch?

Je zegt dat de Heere niks aan ons verplicht is. Tenminste dat het niet waar is, want God heeft het in Zijn verbond belooft. Dan noem je Psalm 81 vers 12. De Heere is aan ons niks verplicht, dat te ontkennen dat vervreemde mij. De Heere aan ons iets verplicht? Aan ons? Wat is de mens? Wat is in hem te prijzen? Dat Gij het acht en gunsten wilt bewijzen? Ooit gezongen? Psalm 144 vers 2? De Heere is NIKS verplicht aan ons, want wij hebben het verbond alreeds verbroken. Wij hebben de Heere niet gediend zoals Hij gediend moet worden. Wij hebben Hem niet geacht, maar veracht. En dan is God aan een opstandig alles verknallend mensenkind iets verplicht? Nee wij zijn wat aan God verplicht, namelijk aan ons Schepper. Hij heeft recht op ons, wij niet op Hem. Wij hebben nergens op te pleiten. Wij hebben nergens bij Hem mee aan te komen. Want we liggen terecht verloren. Heb je dat ooit beseft MoesTuin? Met minder kan het niet!

Maar wat een wonder van onverdiende genade! Van vrije genade! De Heere is wél getrouw! Hij houd Zijn Woord (Psalm 87). Hetgeen eenmaal uit Zijn lippen ging, het blijft vast en onverbroken. Wat een wonder! En hoe weten we dan dat Hij Zijn Woord houd? Omdat Hij een volk, dat nooit naar Hem zou vragen van uit zichzelf, in de stilte der nooit begonnen eeuwigheid heeft verkoren tot het eeuwige leven. Daar reeds heeft Hij Zijn gemeente verkozen, om het in de tijd bijeen te vergaderen vanuit allerlei windstreken. Dat heilverbond is niet het verbond met alle mensen gesloten, maar het verbond met Zijn uitverkoren Kerk. Die mogen pleiten en die mogen roemen. Roemen in de Heere alleen. Wie zijn dan Zijn uitverkorenen? We weten het niet, voor ons onbekend. Maar we hebben er wel rekening mee te houden. En omdat we het niet weten moet zondag aan zondag, ja elke dag, dat Woord tijdig en ontijdig verkondigd worden. Dat er behoud is in het Gods Lam. Dat er genade te verkrijgen is voor de grootste der zondaren. Een verkondigen in diepe afhankelijkheid van de Heilige Geest en in biddend opzien tot God, mocht Hij Zich wenden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten