Refozuil onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Juliah » 13 apr 2015 21:43

Dijkgraaf, een zeer gerespecteerd man en econoom, is geen bèta. En een psycholoog is ook geen bèta, maar een alfa. Ookal leer je neuro-aanverwante zaken.
Tot de bètawetenschappen behoren studies zoals Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, desnoods Levenswetenschappen en Wiskunde. Studies waarin de logica aan bod komt en expliciet over de wetenschappelijke theorie over de oorsprong van het leven (de cel) wordt gesproken.

Je begrijpt mijn punt niet denk ik. Ik zeg niet dat mensen met andere achtergronden of studies níet afhaken. Denk maar aan Franca Treur. Ik zeg ook niet dat alle bèta's afhaken. Denk maar aan Cees Dekker (maarja, niet bevindelijk) Maar het is toch een feit dat bijv de CSFR en een academische omgeving een katalysator is voor kerkverandering? Van bevindelijk naar minder strict of onkerkelijk?

En nee, ik denk niet aan Maarten t Hart. Die kwam overigens uit synodaal gereformeerd milieu, als je zijn boeken gelezen hebt.
Ik denk aan klasgenoten en dispuutsgenoten die keihard zijn afgehaakt tijdens hun bètastudie. En ik denk aan mijn eigen tijd in de collegebanken, tussen de bijna anti-religieuze biologen en het commentaar van de hoogleraar over welke 'halve zool' Intelligent Design bedacht heeft, want als ik 'God' was, dan had ik het wel zo en zo gedaan. (Moet ik je dit nu nog verder toelichten?)

Nog één voorbeeld om mijn idee te onderstrepen: de huidige discussie binnen de Gereformeerde Bond. Voorzitter Mensink die de boel op scherp stelt (tegen harmoniemodel schepping&evolutie) terwijl de GB prof vd Brink waarschuwt voor het idee om 'afstand te nemen van de evolutiegedachte.'
~Get out and do what we were meant to do~

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 09:45

Juliah schreef:Dijkgraaf, een zeer gerespecteerd man en econoom, is geen bèta. En een psycholoog is ook geen bèta, maar een alfa. Ookal leer je neuro-aanverwante zaken.
Tot de bètawetenschappen behoren studies zoals Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, desnoods Levenswetenschappen en Wiskunde. Studies waarin de logica aan bod komt en expliciet over de wetenschappelijke theorie over de oorsprong van het leven (de cel) wordt gesproken.

Je begrijpt mijn punt niet denk ik. Ik zeg niet dat mensen met andere achtergronden of studies níet afhaken. Denk maar aan Franca Treur. Ik zeg ook niet dat alle bèta's afhaken. Denk maar aan Cees Dekker (maarja, niet bevindelijk) Maar het is toch een feit dat bijv de CSFR en een academische omgeving een katalysator is voor kerkverandering? Van bevindelijk naar minder strict of onkerkelijk?

En nee, ik denk niet aan Maarten t Hart. Die kwam overigens uit synodaal gereformeerd milieu, als je zijn boeken gelezen hebt.
Ik denk aan klasgenoten en dispuutsgenoten die keihard zijn afgehaakt tijdens hun bètastudie. En ik denk aan mijn eigen tijd in de collegebanken, tussen de bijna anti-religieuze biologen en het commentaar van de hoogleraar over welke 'halve zool' Intelligent Design bedacht heeft, want als ik 'God' was, dan had ik het wel zo en zo gedaan. (Moet ik je dit nu nog verder toelichten?)

Nog één voorbeeld om mijn idee te onderstrepen: de huidige discussie binnen de Gereformeerde Bond. Voorzitter Mensink die de boel op scherp stelt (tegen harmoniemodel schepping&evolutie) terwijl de GB prof vd Brink waarschuwt voor het idee om 'afstand te nemen van de evolutiegedachte.'

Ook de ingenieursopleidingen behoren absoluut tot de Beta-hoek.
En neem van mij aan dat ik aardig war Christelijke (inderdaad wat minder bevindelijk) ingenieurs en Doctor-ingenieurs ken.
Ook ikzelf ben christen en ingenieur. Het kan dus wel, Beta-christen zijn....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor MoesTuin » 14 apr 2015 10:41

Volgens mij lopen er twee topics door elkaar, maar goed....

Ik durf te stellen dat de Refozuil (te verstaan die gemeentes waar uiterlijkheden en traditie belangrijker worden geacht dan het Getrouw Woord van God nav Johannes 3 vers 16) , achterhaald is en niet meer past in deze tijd.
Ik vraag me ook af waar je in de bijbel deze manier van kerk zijn kunt lezen. De Heere Jezus roept namelijk zondaren, dus je mag ze niet afhouden van Hem.
Generaties van weleer hebben het goed bedoeld, maar de tijden veranderen en Generaties zijn gegaan en de nieuwe generaties zouden ipv de traditie die hen veelal ook opgelegd is, zelf vanuit het eigen hart dienen te ontdekken om hetgeen ooit onstaan is tot zijn volle recht te laten en blijven komen in de tijd van het nu en heden.
De uiterlijke kenmerken lijken wel het belangrijkste in enkele reformatorische kringen (de laatste modes op allerlei gebied, tot eigen kledinglijnen en winkels), verplaats je is in een buitenstaander en probeer is op die manier objectief te kijken naar de Reformatorische kring met de daarbij ingeslopen (modebewust) uiterlijke kenmerken....
Zo is het nooit bedoeld door generaties van weleer.....

Een christen die eens bekeerd is, moet dagelijks bekeerd worden opnieuw.
Een Reformatorische kerk die Gereformeerd is moet steeds weer ge-reformeerd worden.

Anders gaat de kerk inzakken , afzakken, verzakken.

De oprichters van de kerk van weleer waren gegrepen door het Evangelie en in een waar Geloof werd dit aangenomen
En nu? wat een lauwheid, haat en nijd, ruzie en scheiding momenteel.
en twijfel en verschillende inzichten of het Woord van de Heere Jezus wel voor jou is, of niet, of wel.
het is ingezakt afgezakt en verzakt allemaal.

Alles wordt er aangedaan om de traditie staande te houden, maar men dient te beginnen bij het eigen hart, bij de kern van het Geloof
De Heere Jezus Christus en Zijn Liefde voor alle mensen die Borg wilt staan.

Helaas vertonen veel mensen voor kritische geluiden immuun te zijn en leggen dit naast hen neer, alles voor de traditie.


Afbeelding

Het Geloof wordt gewerkt in het hart en daar is het begin, de kiem, de oorsprong en van daaruit volgt de rest......
Gelukkig zijn er ook vele uitdragende Gemeentes die dit wel inzien en verstaan en kerk zijn temidden van de samenleving, met een open houding, maar vasthoudend aan Gods Woord.
Er is veel goeds en men leeft en werkt en getuigd vanuit de onderstaande levensovertuiging

O God, die mij heeft vrijgekocht (JdH 187)

https://www.youtube.com/watch?v=rJjNi7mQD6k


O God, die mij heeft vrijgekocht, en door Uw bloed gered;
Die, wat de duivel ook vermocht, mij voortleid, tred voor tred;
Die trouw mij voortgaat op de weg; Al is mijn pad ook ruw;
O, wijs mij steeds de rechte weg: maak mij een beeld van U

Koor:
Maak mij een beeld van U,
Maak mij een beeld van U,
Zo vol van ootmoed, liefde en trouw,
Maak mij een beeld van U.

Want vol van zwakheid is mijn ziel; toch ben ‘k door u gered;
Wanneer de strijd soms zwaar mij viel; gij hoordet mijn gebed;
Sterk, o mijn God, mij meer en meer; ja help en steun mij nu;
Leid aan UW hand mij trouwe Heer; maak mij een beeld van U

Ja Heer, hervorm mij naar Uw beeld; ’t is al wat mij bekoort;
Gedoog niet dat de zonde leeft; in ’t hart dat U behoort
Blijf met Uw liefde zo nabij; dat ik de zonde schuw;
Dat steeds Uw wil de mijne zij, maak mij een beeld van U!





Om tot je te nemen een verhelderende overdenking over De Zekerheid van het Geloof
Neem dit in je op, bewaar het in je hart en leef daaruit binnen je gemeente en draag het uit in de wereld

http://www.downloadpreken.com/artikelen/A063.pdf
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Juliah » 14 apr 2015 11:43

StillAwake schreef:Ook de ingenieursopleidingen behoren absoluut tot de Beta-hoek.
En neem van mij aan dat ik aardig war Christelijke (inderdaad wat minder bevindelijk) ingenieurs en Doctor-ingenieurs ken.
Ook ikzelf ben christen en ingenieur. Het kan dus wel, Beta-christen zijn....


Ok, bedankt voor de aanvulling. Maar lees ook mijn eerdere berichten terug.

Het is net of jullie niet op mijn punten ingaan, maar mij de les willen lezen:'maar... neem van mij aan.... ik ken er al zoveel... ik ken zelfs doctor-ingenieurs.' Moet ik hier van onder de indruk zijn? Denken jullie dat ik onder een steen leef?
Ik ken ze ook, gelukkig zijn ze er nog. Maar ik ken ook de afvallers en de anti's.
~Get out and do what we were meant to do~

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Rozijn » 14 apr 2015 11:48

Dat bedoelde ik in mijn vorige post: het wordt ervaring tegenover ervaring.
Zelf heb ik zowel een poosje een beta- als een alfa(gamma)opleiding gevolgd. De sociale studie stelde mij meer op de proef dan de betastudie.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2015 11:52

Juliah schreef:Dijkgraaf, een zeer gerespecteerd man en econoom, is geen bèta. En een psycholoog is ook geen bèta, maar een alfa. Ookal leer je neuro-aanverwante zaken.
Tot de bètawetenschappen behoren studies zoals Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, desnoods Levenswetenschappen en Wiskunde. Studies waarin de logica aan bod komt en expliciet over de wetenschappelijke theorie over de oorsprong van het leven (de cel) wordt gesproken.
'

Ja ja, dat weet ik, wij allemaal wel denk ik. Ik zei ook: Dijkgraaf is niet echt een beta, maar een gamma.
Ik snap ook wel het punt dat je probeert te maken, nl. dat bepaalde studies moeilijk samengaan met een eenvoudig christelijk geloof.
Als je vanuit de studie alles wetenschappelijk moet verklaren, met bewijzen, loop je vast in een bepaalde manier van geloven.
Juliah schreef:Het is net of jullie niet op mijn punten ingaan, maar mij de les willen lezen:'maar... neem van mij aan.... ik ken er al zoveel... ik ken zelfs doctor-ingenieurs.' Moet ik hier van onder de indruk zijn? Denken jullie dat ik onder een steen leef?
Ik ken ze ook, gelukkig zijn ze er nog. Maar ik ken ook de afvallers en de anti's.

Sorry als het zo overkwam, zo bedoelde ik dat niet. Ik denk geenszins dat jij onder een steen leef. :D
Ik denk dat slimheid/intelligentie je in de weg kan zitten. Maar dat hoeft niet. Een predikant moet tenslotte ook eerst het gymnasium afmaken, eerst met beta-vakken.

Laat ik het zo zeggen Juliah, iedereen kan afvallen. Op zn 18e, op zn 40e, zelfs op zn 75e. Ongeacht de opleiding.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 12:34

StillAwake schreef:Ook de ingenieursopleidingen behoren absoluut tot de Beta-hoek.
En neem van mij aan dat ik aardig war Christelijke (inderdaad wat minder bevindelijk) ingenieurs en Doctor-ingenieurs ken.
Ook ikzelf ben christen en ingenieur. Het kan dus wel, Beta-christen zijn....

Juliah schreef:Ok, bedankt voor de aanvulling. Maar lees ook mijn eerdere berichten terug.

Het is net of jullie niet op mijn punten ingaan, maar mij de les willen lezen:'maar... neem van mij aan.... ik ken er al zoveel... ik ken zelfs doctor-ingenieurs.' Moet ik hier van onder de indruk zijn? Denken jullie dat ik onder een steen leef?
Ik ken ze ook, gelukkig zijn ze er nog. Maar ik ken ook de afvallers en de anti's.

Ik ken meer anti's in de alfa-hoek, dus ik vermoed (aangezien het bij jou andersom is) dat er in alle hoeken van de maatschappij dezelfde problemen optreden.
Natuurlijk stelt een beta andere vragen, maar ook de alfa-vragen kunnen je geloof behoorlijk op de proef stellen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor learsi » 14 apr 2015 17:46

Chaya schreef:...... iedereen kan afvallen. Op zn 18e, op zn 40e, zelfs op zn 75e. Ongeacht de opleiding........


Mij lukt dat niet.............. :mrgreen:

h.g.
Learsi


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten