Bijzondere ervaringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Chaya » 11 mar 2015 12:18

N.a.v. een al wat oudere vraag in de rubriek alhier:
Is alle ervaring binnen het christendom afkomstig van God?

Volgens ds. Paul - die het antwoord gaf - helaas niet.

Let op oorsprong, verschijnsel zelf, en de uitwerking. Daaruit wordt duidelijk of iets uit God of uit de satan is.

Is alle ervaring in het christendom en in onze gezindte afkomstig van God? Helaas niet en daarom is het nodig die te toetsen. Een van de geestelijke gaven die wij steeds harder nodig hebben, is het “onderscheiden van de geesten” ( 1 Korinthe 12:10). Ook in onze ervaringen kan satan zich voordoen al een engel des lichts.
Het GEHELE ANTWOORD kun je hier lezen.

Met name dit gedeelte: De valse profeten hebben slechts een geruststellende en sussende boodschap. Hun levenswijze is verkeerd en zij sterken de handen van de boosdoeners (vs. 14). Het is mogelijk dat deze valse profeten overtuigd waren van de juistheid van hun boodschap, maar de uitwerking gaat tegen Gods wil in. Daarom is het in onze tijd van belang om te zien hoe de levenswijze is van hen die zeggen een religieuze ervaring te hebben gehad,
vind ik opmerkelijk.
M.a.w. als je een bijzondere ervaring krijgt die je geruststelt, is die dan per definitie vals?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Bambi » 11 mar 2015 13:43

Lees Jeremia 5 eens, dan zie je wat er echt door die valse profeten goedgepraat en verkondigd werd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 mar 2015 16:33

Mijn vraag was eigenlijk: in het heden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 mar 2015 17:07

Chaya schreef:M.a.w. als je een bijzondere ervaring krijgt die je geruststelt, is die dan per definitie vals?

Ik denk dat je conclusie een beetje kort door de bocht is.
En daarom raadde ik je aan om Jeremia 5 eens te lezen.
Daar zie je dat het volk massaal hoererij bedrijft en de profeten keuren dat goed.
In Jeremia 32 lees je zelfs dat die profeten zelf overspel plegen en tegen anderen mensen die behoorlijk de fout in gaan, uit naam van God zeggen dat ze vrede zullen hebben en hun geen kwaad zal overkomen.
En daarmee het doel hebben dat het volk zich niet zal bekeren.

Als een mens persoonlijk met God leeft en van God bijv. de geruststelling krijgen dat ze een lange broek mogen dragen, dan is er niks mis met die geruststelling.
Maar in de ogen van anderen wel.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 mar 2015 17:11

Bambi schreef:
Als een mens persoonlijk met God leeft en van God bijv. de geruststelling krijgen dat ze een lange broek mogen dragen, dan is er niks mis met die geruststelling.
Maar in de ogen van anderen wel.

Blijft toch mijn vraag, hoe weet je nu of dit een valse geruststelling is of niet?
En dan gaat het niet persé over een broek, dat is in feite bijzaak, het gaat om een kwestie dus.
Hoe toets je dit aan Gods Woord en dus niet aan anderen?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 mar 2015 17:32

Hangt er vanaf waar het om gaat.
Gaat het over gewone levensvragen of de geestelijke staat.
Wat ik dan doe is:
Aan God vragen of het van Hem komt en afwachten.
Soms krijg ik dan van Hem het advies om in de Bijbel bepaalde dingen te lezen.
Soms komt het besef gelijk, soms krijg je op zondag in de preek een bevestiging, soms lees je de bevestiging in Chr. lectuur of boeken, bijv in je bijbels dagboek
Vaak komt het besef later pas, dat het toch echt van God kwam.

En zo leer je te onderscheiden, zodat je steeds vaker het besef gelijk hebt dat het van God kwam.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 mar 2015 17:54

Zag toevallig net dat ze op facebook een praatgroep hebben met de naam:

"Aartsengel Michaël spiritueel psychologisch healingshoekje"

Daarvoor hoef je niet bijzonder wijs in de leer te zijn, om te begrijpen dat dit alle kenmerken van een valse profeet in zich heeft.
-Doet zich voor als de engel des lichts,
-Genezing,
-Zal ook wel iets gezegd worden in trend van:"Niets is fout, als het voor jou goed voelt"
-Er zullen ook wel allerlei boodschappen doorgegeven worden die uit "het licht" komen.
enz.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 11 mar 2015 17:59

@Chaya

Ik moest net denken, aan een stuk uit de Bijbel.

Deuteronomium 13 vers 1 t/m 4 (HS).
1 Als in uw midden een profeet opstaat of iemand die dromen heeft, en u een teken of wonder geeft,
2 en dat teken of dat wonder waarvan hij tot u gesproken had, komt en hij zegt: Laten we achter andere goden aan gaan, die u niet kent, en laten we die dienen,
3 luister dan niet naar de woorden van die profeet of naar hem die die dromen heeft! Want de HEERE, uw God, stelt u dan op de proef om te weten of u de HEERE, uw God, liefhebt met heel uw hart en met heel uw ziel.
4 Achter de HEERE, uw God, moet u aan gaan, Hem moet u vrezen, Zijn geboden moet u in acht nemen en Zijn stem gehoorzamen; Hem moet u dienen en u aan Hem vasthouden.

Ik heb naar mijn mening bemerkt, dat een aantal Christenen, huidige profeten en leraren, willen beoordelen, met als maatstaf : Aan de boom, herken je de vruchten. Maar er is nog een Bijbeltekst, waarin het volgende word gezegd.

2 Petrus 2 vers 1 (HS)
1 Maar er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die heimelijk verderfelijke afwijkingen in de leer zullen invoeren. Daarmee verloochenen zij zelfs de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen zij een snel verderf over zichzelf.

Met de nadruk, op het woord heimelijk. Als er heimelijk, verderfelijke afwijkingen in de leer worden ingevoerd, is dat dus heimelijk, en niet zichtbaar op het eerste gezicht. En ik denk zelf, dat dit, ook in deze tijd, aan de orde is.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 mar 2015 18:36

xsidd schreef:2 Petrus 2 vers 1 (HS)
1 Maar er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die heimelijk verderfelijke afwijkingen in de leer zullen invoeren. Daarmee verloochenen zij zelfs de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen zij een snel verderf over zichzelf.

Met de nadruk, op het woord heimelijk. Als er heimelijk, verderfelijke afwijkingen in de leer worden ingevoerd, is dat dus heimelijk, en niet zichtbaar op het eerste gezicht. En ik denk zelf, dat dit, ook in deze tijd, aan de orde is.

Klopt, dit is ook het grote gevaar.
Las gisteren een stukje op CIP van een Amerikaanse dominee, die zegt dat God geen plan heeft met ons leven.
Dat we zelf overal voor kiezen, zoals een beroep.
Waarom zou je dan moeten bidden: "Uw wil geschiedde"
Voor mij is zo'n dominee ook een valse leraar.
Want als hij geroepen is door God om dominee te worden, dan weet Hij dat God wel degelijk een plan met ons leven heeft, maar dat wij vaak niet gehoorzamen, door onze eigen zin door te drijven, ipv aan Hem te vragen wat Hij wil dat we kiezen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 11 mar 2015 20:01

@Bambi

Ja, God heeft zeker een plan met ons leven! In sommige kringen word dat plan van God, voorgehouden aan de mensen als zijnde een plan, waarin mede aardse rijkdom, en welvaart gegeven zullen worden. Ik heb al bemerkt, dat als je bijvoorbeeld dan vraagt aan iemand, (die daarin gelooft), hoe het dan zit, met de broeders en zusters, die worden gedood en afgeslacht om het geloof, de kar ineens stil staat. Ik kreeg geen antwoord. Natuurlijk kan God een mens financieel rijk zegenen, maar het is mijns inziens, geen vast gegeven ,of standaard gegeven, alsof dat altijd Gods plan zou zijn.

En ja, ik herken dat niet luisteren ook in mijn eigen leven.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 12 mar 2015 09:36

Chaya schreef:Blijft toch mijn vraag, hoe weet je nu of dit een valse geruststelling is of niet?
Zonder meteen flauw te doen en mijn standpunten buitensporig te profileren binnen deze discussie durf ik toch te beweren dat jouw vraag, Chaya, immer onbeantwoord blijft. Er zijn evenveel meningen als er christenen bestaan; en al die meningen zijn tegenstrijdig met elkander. De een vindt staat achter het standpunt en zal jou vertellen dat het 'ware' geruststelling is, de ander vindt het daarentegen juist valse geruststelling. Er is moeilijk onderscheid te maken tussen wie nou wel en wie nou niet gelijk heeft. We zullen nooit precies kunnen achterhalen of bepaalde geestelijke ervaringen van God gekomen zijn of juist niet. Je ervaring toetsen aan de Bijbel is slechts een richtlijn, want al die talloze verschillende interpretaties van die Bijbel maken het er niet makkelijker op. Wat de een op basis van de Bijbel een goede houding vindt, vindt de ander juist niet.

Uiteindelijk moet we zelf bepalen of wij denken dat iets al dan niet van God gekomen is.
"Een libelle zweeft over het water..."

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 mar 2015 11:09

xsidd schreef:@Chaya

Ik moest net denken, aan een stuk uit de Bijbel.

Deuteronomium 13 vers 1 t/m 4 (HS).
1 Als in uw midden een profeet opstaat of iemand die dromen heeft, en u een teken of wonder geeft,
2 en dat teken of dat wonder waarvan hij tot u gesproken had, komt en hij zegt: Laten we achter andere goden aan gaan, die u niet kent, en laten we die dienen,
3 luister dan niet naar de woorden van die profeet of naar hem die die dromen heeft! Want de HEERE, uw God, stelt u dan op de proef om te weten of u de HEERE, uw God, liefhebt met heel uw hart en met heel uw ziel.
4 Achter de HEERE, uw God, moet u aan gaan, Hem moet u vrezen, Zijn geboden moet u in acht nemen en Zijn stem gehoorzamen; Hem moet u dienen en u aan Hem vasthouden.

Ik heb naar mijn mening bemerkt, dat een aantal Christenen, huidige profeten en leraren, willen beoordelen, met als maatstaf : Aan de boom, herken je de vruchten. Maar er is nog een Bijbeltekst, waarin het volgende word gezegd.

2 Petrus 2 vers 1 (HS)

Ja inderdaad, ik zit op christian forums, daar hebben we nu verwoede discussies over once saved always saved. De helft gelooft dat niet en een man vnl. waarschuwt continu tegen afval en roept op tot heiligheid, maar iemand suggereerde dat ie een valse profeet is en ze zijn ervan overtuigd dat het niet uitmaakt wat je doet, je kunt je redding niet verliezen. Dat wordt gewoon gepreekt ook. Ik had het over die verloren zoon, die vader zei: mijn zoon leeft weer en hij was verloren en is gevonden, nee hoor, hij was gewoon nog steeds een zoon, je kunt leven als de duivel en je nooit ervan bekeren volgens hen, maar als je een keer in je leven het zondaarsgebed hebt opgezegd zit het wel snor.
Ik gaf als voorbeeld een atheist die gelovig is geweest en boeken schrijft om mensen van hun geloof af te trekken, is die dan ook nog steeds gered? Ja hoor zegt ze, niks aan de hand.
Ik snap best dat mensen geen zin hebben de hele tijd te twijfelen aan hun redding maar hier worden mensen die dus echt in de zooi zitten aangemoedigd om er gewoon in door te gaan, maakt allemaal niks uit.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 mar 2015 13:54

Pcrtje schreef:Uiteindelijk moet we zelf bepalen of wij denken dat iets al dan niet van God gekomen is.

Die houding is zeker niet passend bij een christen die uit de Bijbel wil leven.
Je kunt het niet altijd voor een ander bepalen, dat is waar, maar als je zelf een bijzondere ervaring, of tekst gekregen heb, dien je wel te onderzoeken of het van God komt, voordat je er mee op de loop ga.
En als je getuige bent van een bijzondere ervaring bij iemand anders, leg hem of haar niet te snel de handen op waarschuwt de Bijbel.
Satan heeft ook de macht om bijzondere ervaringen te laten plaatsvinden, alles om de christen verder bij God vandaan te brengen en dat lukt hem nogal eens, te vaak.

Een mooi voorbeeld is misschien dit:
De geestelijke band tussen Maria en haar nicht Elizabet:
En het geschiedde, als Elizabet de groetenis van Maria hoorde, zo sprong het kindeken op in haar buik; en Elizabet werd vervuld met den Heiligen Geest;
En riep uit met een grote stem, en zeide: Gezegend zijt gij onder de vrouwen, en gezegend is de vrucht uws buiks!
En van waar komt mij dit, dat de moeder mijns Heeren tot mij komt?
Want zie, als de stem uwer groetenis in mijn oren geschiedde, zo sprong het kindeken van vreugde op in mijn buik.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 12 mar 2015 13:56

Chaya schreef:N.a.v. een al wat oudere vraag in de rubriek alhier:
Is alle ervaring binnen het christendom afkomstig van God?

Volgens ds. Paul - die het antwoord gaf - helaas niet.

Let op oorsprong, verschijnsel zelf, en de uitwerking. Daaruit wordt duidelijk of iets uit God of uit de satan is.

Is alle ervaring in het christendom en in onze gezindte afkomstig van God? Helaas niet en daarom is het nodig die te toetsen. Een van de geestelijke gaven die wij steeds harder nodig hebben, is het “onderscheiden van de geesten” ( 1 Korinthe 12:10). Ook in onze ervaringen kan satan zich voordoen al een engel des lichts.
Het GEHELE ANTWOORD kun je hier lezen.

Met name dit gedeelte: De valse profeten hebben slechts een geruststellende en sussende boodschap. Hun levenswijze is verkeerd en zij sterken de handen van de boosdoeners (vs. 14). Het is mogelijk dat deze valse profeten overtuigd waren van de juistheid van hun boodschap, maar de uitwerking gaat tegen Gods wil in. Daarom is het in onze tijd van belang om te zien hoe de levenswijze is van hen die zeggen een religieuze ervaring te hebben gehad,
vind ik opmerkelijk.
M.a.w. als je een bijzondere ervaring krijgt die je geruststelt, is die dan per definitie vals?

Die is uiteraard niet per defenitie vals.
We hebben 3 mogelijkheden.

Vanuit jezelf, wat heel makkelijk tot satan gerekend kan worden, die grens vind ik voor mezelf moeilijk te bepalen. In onze gedachten kunnen bepaalde dingen zo mooi in elkaar passen we kunnen het zo beredeneren hoe iets komt en denken op een gegeven moment dat het van God is. Het kan zelfs een tevreden gevoel geven. Ik merk wel eens op dat mensen ineens zin hebben om iets te doen, ook al lijkt het goed te zijn en het direct bestempelen dat het van de Heilige Geest komt. Vaak wordt vergeten dat we gewoon mensen zijn met een redelijk verstand en vreemde, foute danwel goede hersenspinsels.

Van satan, als het op een prettige manier leidt tot foute dingen is het niet zo moeilijk te bepalen dat het van satan komt maar hij kan ook de Bijbel gebruiken, hij gebruikt zelfs Gods volk om zijn gruwelijke plannen uit te voeren. Satan is zo machtig dat hij blijdschap kan geven en zo laat lijken dat het van God is, met name als hij ook nog de Bijbel er bij gebruikt. Hij is ook bij machte te genezen, een lekker tevreden gevoel te geven, zelfs lijkt het een goede manier van kerken te zijn, in de macht van satan. Ken je dat, die schouderklopjes als je je goed gedraagt, netjes 2x naar de kerk, een flinke duit in de kerkzak? God geeft geen schouderklopjes hoor.

Van God, als we veel van God willen verstaan moeten we van Hem Zijn, geborgen in Jezus Christus.
Als we God willen verstaan hebben we ontvankelijk hart nodig en dat kan alleen in relatie met Hem door de kracht van de Heilige Geest. Een ontvangkelijk hart hebben we nodig om onze relatie te verstevigen, te groeien in het geloof maar ook om te verstaan, begrijpen en op te merken wat God ons te zeggen heeft.
Als God iets geeft, kenbaar maakt of van je verlangt komt Hij altijd met Zijn Liefde. Dat kan niet anders, als Hij bij Zijn kinderen komt, ook al vermanenend, dat doet Hij uit Liefde. Die Liefde gaat gepaard met blijdschap dat wij ook weer uiten, vaak gematigde of stralende blijdschap en vaak ook wel een traantje.

Het tevreden gevoel wat satan geeft is heel wat anders als de vreugde die God geeft. De vreugde van God kan niemand evenaren en is dus makkelijk te onderscheiden.
Als je de Liefde van God niet ervaren hebt is het moeilijk te bepalen waar een bepaalde blijdschap vandaan komt, ik noem satan wel eens de aap van God, hij probeerd God altijd na te doen en hij komt dicht in de buurt, betreft de waarnemingen.
Zo zie je maar weer dat je ook hierom van God moet zijn om het leven in bepaalde opzichten makkelijker te kunnen zien maar vooral belangrijk natuurlijk voor toekomst.

Het kan in sommige gevallen dat als iemands relatie met God voor een tijdje niet goed is, beetje in de put zit, de Heilige Geest niet zo sterk aanwezig is en God komt met iets dat dan de twijfel heel groot is, dan resteerd in gesprek gaan met God en Bijbel lezen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 12 mar 2015 14:15

@Chaya

Het is denk eerst belangenrijk om te weten, waarover je gerust gesteld word? 2 verschillende voorbeelden. Als je bijvoorbeeld over het bewust praktiseren van een zonde word gerust gesteld, zou ik dat niet als een ervaring van God zien. God laat zeker zonden zien, maar zal je over het bewust praktiseren van zonden nooit gerust stellen. Maar als je als Kind van God twijfelt over je redding, en ineens ervaar je de rust en vrede van Hem in je hart, dat je mag weten dat Hij je Borg en Verlosser is, kan je er geloof ik van uit gaan, dat het wel van God komt.

Terug naar “Archief”