Biddag 2015

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Biddag 2015

Berichtdoor Chaya » 10 mar 2015 15:30

Zoals jullie misschien wel weten, is er in veel kerken morgen biddag.
Het heet landelijke Biddag, maar Zeeland en Urk doen het op een andere datum, dat is van oudsher zo.

Ik ben wel ellendig en arm,
maar de HEERE denkt aan mij;
Psalm 40:18a

Wat kan het ons goed doen wanneer we in moeilijke omstandigheden verkeren en mensen tegen ons zeggen: we denken aan je. Dan bedoelen ze: we bidden voor je of we zullen eens kijken of we je kunnen helpen. Dat denken uit zich dus in iets doen. Nu, zoveel te meer mag dat een troost zijn wanneer de Heere aan ons denkt. Omdat het immers niet vanzelf spreekt dat God aan ons denkt.

Het zou terecht zijn wanneer de Heere niet meer aan ons zou denken vanwege onze zonden. Daar hebben we het toch zelf naar gemaakt! Het is dus een wonder van genade dat Hij naar ons omziet.
David spreekt zichzelf geen moed in door te zeggen: ik mag dan wel ellendig zijn, maar ik denk aan de Heere. Dat zou natuurlijk wel een vrome gedachte zijn, maar in wezen zou hij zich dan aan zijn eigen denken ophalen. Nee, het is juist andersom: de HEERE denkt aan mij! Dat geeft voor David de doorslag.
Hij voelt zichzelf ellendig en zeer hulpbehoevend, maar.... Dat alles veranderende woordje maar. Het staat niet eens in de grondtekst, maar je moet het er wel bij denken: Ik ben ellendig en arm. De HEERE denkt aan mij. Wel, daar behoort echt een woord tussen en dat kan niet anders dan een woord zijn dat tegen-stellingen verbindt. Dat is het maar van het geloof.

Ik ben wel ellendig in mijn zonden. Ik struikel zo vaak. Dat blijft niet bij één ding. Het kan mij zo aangrijpen dat ik in wezen niet één van Gods goede geboden houden kan en dat ik schuldig sta aan al Zijn geboden. Ik ben wel ellendig in de moeiten en tegen-slagen in mijn leven. Al die dingen waar ik geen grip op heb en waar ik in eigen kracht niet tegenop kan of niet uit kan komen. En zeker wanneer het lang duurt. Als er gezinszorgen, huwelijksmoeiten, opvoedingsproblemen, stress, lichamelijke kwalen of psychische aandoeningen zijn. Als ik in een dal zit van schaduw des doods... Vul deze opsomming zelf maar aan met waar u of jij juist mee zit.
Wanneer er vragen opkomen over Gods leiding in mijn leven. Waarom lopen de dingen zo? Waarom gaat het niet anders, ondanks dat ik er steeds om bid?
Of wanneer ik twijfel of ik wel een echt kind van God ben. Ja, of de Heere wel ooit in mijn hart begonnen is. Ik ben wel ellendig en arm. Ja, Heere, U weet het waar ik mee zit en wat mij overspoelt.

Maar... Dat is ook het maar van de Heilige Geest. Want Hij overtuigt zondaren toch van hun zonde? En dat doet Hij nooit zonder dat Hij hen ook Gods genade in Christus leert. Dan leren we de Heere Jezus nodig krijgen voor al onze ellende. De Geest van Christus brengt ook tot Christus. Aan het leven, de woorden en het kruis van Christus kunnen wij aflezen dat God aan ons denkt. Hij is de enige goede Herder, Hij zorgt voor onze ziel en leidt ons leven.
Kijk, dan laat de Heilige Geest ons zulke goede dingen van God denken. Dan beseffen we dat het enkel genade is dat Hij Zich met ons leven inlaat. Dan worden we van binnen blij. Dan ontstaat er die blijde zekerheid: de Heere denkt aan mij! Ook aan mij in al mijn ellende en moeite.

Niet alleen maar mensen denken aan mij, hoe goed ze dat ook bedoelen. Maar de machtige en barmhartige Heere denkt aan mij.
Als wij een plaats in Zijn gedachten hebben, dan hebben we die ook in Gods hart. Ja, zo komt het tot de blijde troost. Dan leren we alles over te geven in Zijn zorgende en besturende handen. Ons schuldverslagen hart, maar ook ons twijfelmoedige of wanhopige of bezorgde hart.
David gaf alles aan God over en daardoor kreeg hij innerlijke rust en vertrouwen. Nu stond hij er niet meer alleen voor. Dat scheelde alles. Dat mag ook gelden voor ieder die het bij de Heere zoekt.

Ja, Hij denkt aan mij om Zijn goedheid eer te geven.

ds. H. D. Rietveld
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Biddag 2015

Berichtdoor Chaya » 11 mar 2015 11:35

Afbeelding

bron: M. van der Meulen
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 mar 2015 11:50

Hoewel een nobel gebaar en ik hoop dat het helpt, staat nergens in de Bijbel dat er met gevouwen handen gebeden werd.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 11 mar 2015 12:03

mohamed schreef:Hoewel een nobel gebaar en ik hoop dat het helpt, staat nergens in de Bijbel dat er met gevouwen handen gebeden werd.
Prima Mo, dan doe jij dat gewoon niet.
Wat is jouw gebedshouding dan, als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen?
En, vind je het wel zinvol een biddag?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2015 14:46

Vast niet want een biddag heb je in de Bijbel ook niet ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 mar 2015 16:44

mohamed schreef:Hoewel een nobel gebaar en ik hoop dat het helpt, staat nergens in de Bijbel dat er met gevouwen handen gebeden werd.

Het hoeft zo niet Mohamed.
Vanmiddag gehoord dat een kind van God voortdurend met Hem spreekt.
In de auto, op weg naar het werk, op de fiets, tijdens de werkzaamheden.
En dan zijn onze handen niet altijd gevouwen, als we maar eerbiedig met Hem spreken.
Maar gevouwen handen zijn een symbool van overgave, mooi toch?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 11 mar 2015 17:05

mona schreef:En, vind je het wel zinvol een biddag?
Marnix schreef:Vast niet want een biddag heb je in de Bijbel ook niet
Computers ook niet :wink:

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 11 mar 2015 17:11

Chaya schreef:Maar gevouwen handen zijn een symbool van overgave, mooi toch?
Ja, dat vind ik mooi.
En knielen ook vind ik. Het is een beetje off-topic misschien, maar vinden jullie de gebedshouding belangrijk?
Chaya schreef:Vanmiddag gehoord dat een kind van God voortdurend met Hem spreekt.
De communicatielijn
met God is altijd open, waar je ook bent en wat je ook doet.
Er kan veel gebed zijn 'met de pet op'.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 mar 2015 17:51

mona schreef:Prima Mo, dan doe jij dat gewoon niet.
Wat is jouw gebedshouding dan, als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen?
En, vind je het wel zinvol een biddag?

Ik heb geen specifieke bid houding, want er is niets verborgen voor God. Vanwege mijn overtuiging dat er niets verborgen is voor God vind ik een biddag niet nodig, maar ik snap best dat mensen er baat bij kunnen hebben. Soms bid ik zelf ook ondanks die opvatting, heel tegenstrijdig inderdaad en dat weet ik.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2015 11:21

Chaya schreef:Het hoeft zo niet Mohamed.
Vanmiddag gehoord dat een kind van God voortdurend met Hem spreekt.
In de auto, op weg naar het werk, op de fiets, tijdens de werkzaamheden.
En dan zijn onze handen niet altijd gevouwen, als we maar eerbiedig met Hem spreken.
Maar gevouwen handen zijn een symbool van overgave, mooi toch?

De handen vouwen is geen teken van overgave.

Daniël knielde om te bidden, drie keer per dag. Petrus bad geknield bij het sterfbed van Dorkas. De dichter van Psalm 123 slaat zijn ogen op naar de Heer. Jezus sloeg zijn ogen op naar de hemel voor zijn 'hogepriesterlijk gebed'. In Getsemane smeekte Hij geknield en diep voorovergebogen. Salomo lag bij de inwijding van de tempel geknield voor het altaar, zijn handen ten hemel geheven. Van Mozes en Aäron, Jozua en Ezechiël wordt verteld dat ze zich voorover op de grond wierpen in gebed.

Met geheven handen bidden de dichters van Psalm 28, 63, 77, 88, 134, 141 - de handpalmen gericht naar de hemel of naar het allerheiligste in de tempel, waar God woonde. Staande, met geheven handen, is waarschijnlijk eeuwenlang de gebedshouding geweest in de tempel, de synagoge en de vroege kerk. ,,Zodra ik de stad uit ben, zal ik de handen opheffen'', zegt Mozes, als de farao hem heeft gevraagd te bidden dat God een einde maakt aan de plaag van donder en hagel.

Gevouwen handen komen in de Bijbel wel voor, maar alleen in negatieve zin: als teken van luiheid, nietsdoen, een slaaphouding. 'Nog even slapen, nog even sluimeren, nog even liggen met gevouwen handen - daar komt uw armoede aangelopen, en uw gebrek als een gewapend man.' Zo stond het, tot de Nieuwe Bijbelvertaling het wegvertaalde, in het Spreukenboek tot twee keer toe. Met de armen over elkaar achteroverleunen, zou je nu misschien zeggen. bron

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 19 mar 2015 13:15

mohamed schreef:Vanwege mijn overtuiging dat er niets verborgen is voor God vind ik een biddag niet nodig, maar ik snap best dat mensen er baat bij kunnen hebben.
Wat voor baat zouden ze er dan volgens jou van kunnen hebben?
mohamed schreef:Soms bid ik zelf ook ondanks die opvatting, heel tegenstrijdig inderdaad en dat weet ik.
Waarom doe je het dan toch?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2015 13:26

Focus op afhankelijkheid van God, dat Hij geeft en wij door mogen geven?

Gevouwen handen zijn inderdaad geen teken van overgave in de Bijbel. Handen samen en ogen dicht zijn meer bedacht om je niet af te kunnen laten leiden door naar dingen te kijken, aan dingen te zitten enz. Daarom doen veel mensen het. Prima. Het is alleen geen Bijbelse opdracht natuurlijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2015 15:16

mohamed schreef:Vanwege mijn overtuiging dat er niets verborgen is voor God vind ik een biddag niet nodig, maar ik snap best dat mensen er baat bij kunnen hebben.

mona schreef:Wat voor baat zouden ze er dan volgens jou van kunnen hebben?

Omdat het kan opluchten.
mohamed schreef:Soms bid ik zelf ook ondanks die opvatting, heel tegenstrijdig inderdaad en dat weet ik.

mona schreef:Waarom doe je het dan toch?

Dat heb ik gezegd, waarom vraag je naar de bekende weg?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2015 15:19

Marnix schreef:Focus op afhankelijkheid van God, dat Hij geeft en wij door mogen geven?

Gevouwen handen zijn inderdaad geen teken van overgave in de Bijbel. Handen samen en ogen dicht zijn meer bedacht om je niet af te kunnen laten leiden door naar dingen te kijken, aan dingen te zitten enz. Daarom doen veel mensen het. Prima. Het is alleen geen Bijbelse opdracht natuurlijk.

In de Bijbel wordt het vouwen van de handen geassocieerd met sluimeren en luiheid, hoe is dat gebruik dan in de kerk geslopen als zijnde een teken van overgave? Zelfs Calvijn bad niet met gevouwen handen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2015 16:43

Het is in de kerken meestal geen teken van overgave maar meer een gewoonte, heeft met eerbied te maken. Met gevouwen handen kan je niet in je neus peuteren of met andere dingen bezig zijn. Op zich is dat niet verkeerd. Dat in spreuken in sommige vertalingen het met luiheid wordt geassocieerd wil niet zeggen dat een christen die met gevouwen handen bidt daarom lui is. Luiheid is wat anders dan tijdens het bidden je niet laten afleiden door dingen. Als er een moment is dat je stil mag zitten, dan wel tijdens het gebed.

Terug naar “Archief”