De "kerk", wat is dat nu precies ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

De "kerk", wat is dat nu precies ?

Berichtdoor mealybug » 05 jan 2015 07:36

In vandaag's Meditatie op refdag.nl lees ik dit:

"
Kerk als moeder -
Galaten 4:26

„Maar Jeruzalem dat boven is, dat is vrij, dat is ons aller moeder.”

Ook zegt Paulus over onze moeder, de kerk, dat zij geen dienstmaagd is, maar een vrije vrouw. Hoewel zij een vrouw alleen is, zal zij veel kinderen hebben, meer dan de vrouw die een man heeft. De kerk bezit dus een voortdurende ongereptheid en een nooit verwelkende vruchtbaarheid, net als Maria. Want wat Maria in het vlees mocht ontvangen, bewaarde de kerk in de geest. Met dit verschil dat Maria één kind ter wereld bracht, terwijl de kerk vele kinderen baart, die door de ene Christus tot één lichaam verzameld moeten worden.

Dit is dus de dag waarop Hij, door Wie de wereld is geschapen, ter wereld kwam. Dit is de dag waarop Hij door mens te worden onder ons aanwezig is – Die in kracht nooit afwezig was. En Hij kwam dus naar het Zijne, omdat Hij altijd al in deze wereld was. Hij was al in de wereld, maar het viel de wereld niet op, omdat het licht in de duisternis scheen, maar de duisternis het licht niet aannam. Hij kwam in het vlees om het vlees van gebreken te reinigen.

Aurelius Augustinus,

bisschop te Hippo

(”Preek 195”, 411)"

Word hier niet wat inlegkunde gebruikt, die eigenlijk niet klopt?
En wat is het verschil met "de Gemeente" ?

Jan
Kapitein
Kapitein

Re: De "kerk", wat is dat nu precies ?

Berichtdoor Jan » 05 jan 2015 08:03

Wat mij betreft een hoog 'babbel gehalte'.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 jan 2015 08:17

Jan schreef:Wat mij betreft een hoog 'babbel gehalte'.
En de onderbouwing daarvoor ?

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 05 jan 2015 09:13

Jan schreef:Wat mij betreft een hoog 'babbel gehalte'.

mealybug schreef:En de onderbouwing daarvoor ?

Wel in Gal. staat een verband tussen het 'Jeruzalem van boven' en 'onze moeder'. Er staat niet 'de kerk' en 'onze moeder'.

Ook zie ik niets over Maria in dat gedeelte. Maar dat heeft velen er niet van weerhouden om juist van alles over Maria te gaan beweren wat de Schriften niet doen. Hierin zien we denk ik iets van de zogenaamde Mariology.
Wikipedia: "Although Augustine did not develop an independent Mariology, his statements on Mary surpass in number and depth those of other early writers.[91] Even before the Council of Ephesus, he defended the ever Virgin Mary as the Mother of God, who, because of her virginity, is full of grace.[92] Likewise, he affirmed that the Virgin Mary "conceived as virgin, gave birth as virgin and stayed virgin forever".[93]"

Een fantast dus. Een duimzuiger.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 jan 2015 09:55

Jan schreef:Wel in Gal. staat een verband tussen het 'Jeruzalem van boven' en 'onze moeder'. Er staat niet 'de kerk' en 'onze moeder'.

Ook zie ik niets over Maria in dat gedeelte. Maar dat heeft velen er niet van weerhouden om juist van alles over Maria te gaan beweren wat de Schriften niet doen. Hierin zien we denk ik iets van de zogenaamde Mariology.
Wikipedia: "Although Augustine did not develop an independent Mariology, his statements on Mary surpass in number and depth those of other early writers.[91] Even before the Council of Ephesus, he defended the ever Virgin Mary as the Mother of God, who, because of her virginity, is full of grace.[92] Likewise, he affirmed that the Virgin Mary "conceived as virgin, gave birth as virgin and stayed virgin forever".[93]"

Een fantast dus. Een duimzuiger.

Zo zie ik het ook..
Daarom des te verontrustender dat een dergelijke "meditatie" gwoon in het RD wordt geplaatst.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 05 jan 2015 13:19

Fijn dat jullie het eens zijn samen, maar misschien kan je beginnen met wat meer je topicvraag toe te lichten?
Nu kom je gelijk al binnen met een - door jou - afgekeurd artikel uit het RD.
Als je een discussie over dit artikel wilt, geef dan aan waar je precies op in wilt gaan, en waarom je het artikel afkeurt, en hoe je het dan wel ziet en waarom.
Waarom open je anders dit topic? Alleen om af te geven op het artikel?

We weten hier allemaal dat dit (de kerk) één van je favoriete onderwerpen is.
Dus als je een topic hierover opent, begin dan ook met een zinvolle aanzet.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 05 jan 2015 14:00

mealybug schreef:Zo zie ik het ook..
Daarom des te verontrustender dat een dergelijke "meditatie" gwoon in het RD wordt geplaatst.

Ja goed opgemerkt.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 jan 2015 14:13

mona schreef:Waarom open je anders dit topic? Alleen om af te geven op het artikel?

We weten hier allemaal dat dit (de kerk) één van je favoriete onderwerpen is.
Dus als je een topic hierover opent, begin dan ook met een zinvolle aanzet.

De vraag is (wederom) wat is die "kerk", en wat is de gemeente (ekklesia)
Elkaar overlappende begrippen, of hebben ze weinig met elkaar te maken.
Waar komt dat woord "kerk" vandaan?

En wat is de zg "Moederkerk", want dat begrip vind ik weer niet in de Bijbel ?
Ik hoop dat ik nu duidelijk genoeg was en je een bijdrage hebt :wink:
Laatst gewijzigd door mealybug op 05 jan 2015 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 jan 2015 14:38

Overigens ... Refdag leest waarschijnlijk mee en heeft (geheel schuldbewust?) de Meditatie verwijderd .
Niet de eerste keer, trouwens..

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 jan 2015 15:22

mealybug schreef:Overigens ... Refdag leest waarschijnlijk mee en heeft (geheel schuldbewust?) de Meditatie verwijderd .
Niet de eerste keer, trouwens..

Ik denk niet dat dat door jouw topic komt, maar door andere lezers die gewoon een mailtje sturen aan het RD. :wink:

De kinderen van de vrije Sara, waren verbondskinderen.
De kinderen uit de dienstmaagd Hagar, die werden weggezonden.
Maar in Jezus (het hemelse Jeruzalem) geldt het verbond voor iedereen en zijn nu alle kinderen die in het geloof wedergeboren worden, kinderen van de vrije, oftewel verbondskinderen.
Heeft dus niets met Maria te maken, maar met de Heere Jezus.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 jan 2015 16:46

Bambi schreef:Ik denk niet dat dat door jouw topic komt, maar door andere lezers die gewoon een mailtje sturen aan het RD. :wink:

Dan kunnen ze er over de nieuwste, vervangende meditatie ook wel een paar verwachten, denk ik...

''Stralend als een bruidegom, gigantisch sterk, beminnelijk en vreeswekkend, ernstig en vriendelijk tegelijk, zacht voor goede mensen, bars voor slechte mensen. Hoewel Hij in de schoot van de Vader bleef, vulde Hij de buik van Zijn moeder. In het bruidsvertrek, dat is de moederbuik van de maagd, verbond de goddelijke natuur Zich met de menselijke. Daar is het Woord vlees geworden voor ons (Johannes 1:14)."

Sterk, beminnelijk vreeswekkend....waar haalde die Augustinus dat allemaal vandaan?
Het spreekt de woorden van Jesaja tegen!
En dat de moederbuik het bruidsvertrek is, moet ook iemand maar eens aannemelijk maken.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 jan 2015 17:05

mealybug schreef:
Dan kunnen ze er over de nieuwste, vervangende meditatie ook wel een paar verwachten, denk ik...

Die vorige staat er ook nog steeds. :lol:

mealybug schreef:''Stralend als een bruidegom, gigantisch sterk, beminnelijk en vreeswekkend, ernstig en vriendelijk tegelijk, zacht voor goede mensen, bars voor slechte mensen. Hoewel Hij in de schoot van de Vader bleef, vulde Hij de buik van Zijn moeder. In het bruidsvertrek, dat is de moederbuik van de maagd, verbond de goddelijke natuur Zich met de menselijke. Daar is het Woord vlees geworden voor ons (Johannes 1:14)."

Sterk, beminnelijk vreeswekkend....waar haalde die Augustinus dat allemaal vandaan?
Het spreekt de woorden van Jesaja tegen!
En dat de moederbuik het bruidsvertrek is, moet ook iemand maar eens aannemelijk maken.

Ja, het is de bedoeling dat dominees de Bijbel uitleggen en er niet nog dingen bij verzinnen, die nog ingewikkelder klinken voor de leek.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 jan 2015 17:25

Bambi schreef:Ja, het is de bedoeling dat dominees de Bijbel uitleggen en er niet nog dingen bij verzinnen, die nog ingewikkelder klinken voor de leek.

Leuk rooms woord,.... en zo is het cirkeltje weer rond :idea:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 jan 2015 19:49

Bambi schreef:Ja, het is de bedoeling dat dominees de Bijbel uitleggen en er niet nog dingen bij verzinnen, die nog ingewikkelder klinken voor de leek.

https://www.youtube.com/watch?v=h0JryHpTlD8 - Ds. E. F. Vergunst over Galaten 4 vers 26.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 jan 2015 21:49

Het Griekse woord " ecclesia ", wordt 115 keer gebruikt in het Nieuwe Testament, en in de meeste bijbels, is het altijd verkeerd vertaald als " kerk ", behalve in Handelingen 19: 32,39,41, waar het wel goed is vertaald met "vergadering" .
De HSV heeft het wel goed vertaald.

De eerste complete Engelse bijbel was de Tyndale Bijbel in ongeveer 1524, en deze Bijbel heeft het woord 'kerk' niet, het gebruikt het woord ' gemeente . " Ergens na deze bijbel, begonnen ze het woord "gemeente" met het woord "kerk" te vervangen.

Maar zoals we in de Bijbel lezen, 'woont God niet in tempelen met handen gemaakt " (Handelingen 17: 24,48, 2 Korinthe 5: 1, Hebreeën 9:24)
Want dat is de betekenis van het woord kerk.
"een plaats van verering van een religie als een Joodse of heidense tempel ".
Als de wereld zegt: "Kerk," denken ze aan een gebouw of een structuur , en dit is eigenlijk de oorspronkelijke betekenis van de kerk, maar op een of andere manier veranderd naar het lichaam van Christus

Terug naar “Archief”