Spreeuw schreef:In Genesis 22 lezen we dat God Abraham op de proef stelt. God geeft Abraham de opdracht zijn zoon, Izak, te offeren. Onderweg naar de offerplaats vraagt Izak aan zijn vader: "Zie, het vuur en het hout, maar waar is het lam voor het brandoffer?" Waarop Abraham antwoordt: "God zal Zichzelf van een lam ten brandoffer voorzien, mijn zoon." Als Abraham op het punt staat om zijn zoon te slachten, zegt de engel des HEREN tegen hem: "Strek uw hand niet uit naar de jongen, en doe hem niets, want nu weet ik dat u godvrezend bent, en uw zoon, uw enige, van Mij niet hebt onthouden." Dan is daar het ram in de struiken, en hij offert dat in plaats van zijn zoon. Abraham noemt de naam van deze plaats: "De HERE zal het voorzien! Daarom wordt heden ten dage gezegd: Op de berg des HEREN zal het voorzien worden!"
Verwijst dit offer naar Golgotha, waar God heeft voorzien in het offer van Zijn Zoon?
Door te sterven aan het kruis van Golgotha nam Jezus de zonde van de wereld op Zich. Door het geloof in Hem zijn we voor eeuwig gered.
Quispel schreef:
Het offer verwijst naar dood en opstanding. Abram geloofde in de opstanding en bood daarom zijn zoon aan. Hij offreerde zijn zoon en dat is een beeld van dood EN opstanding. HIj geloofde dat zijn zoon zou opstaan uit de dood. En het kruis was een slachtoffer. Je zou een overzicht moeten maken van de soorten offers die er zijn onder het Oude Verbond om dit offer te kunnen rubriceren.
Kun je een aantal dingen misschien verduidelijken?
1) Hoezo verwijst het offer van Abraham naar dood en opstanding?
2) Waar haal je vandaan dat Abram in de opstanding geloofde?
3) Waar haal je vandaan dat Abram daarom zijn zoon aanbood? Dat staat er niet. Wat wel blijkt, is Abram God vreesde. Is het niet waarschijnlijker dat hij hier zijn gehoorzaamheid liet zien?
4) Waar haal je vandaag dat het offeren van zijn zoon een beeld is van dood en opstanding? Offeren is typisch iets voor genoegdoening. Lomp gezegd is het een betaalmiddel.
5) Christus heeft gezegd dat het de Schriften zijn die van Hem getuigen. De gelijkenis van dit verhaal met het offer van het Lam vind ik eerlijk gezegd treffend, en bewijst voor mij dat wat Christus zei klopte. Eigenlijk hadden wij mensen zelf met ons leven moeten betalen voor onze zonden, maar in Zijn Genade zorgde God voor een Borg, een Middelaar, het Lam van God, dan voor onze zonden geofferd is. Hoe duidelijk wil je het hebben, en de veelheid van dergelijke gelijkenissen in het OT met Christus zijn op zijn minst verdacht, vind je niet?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin