Bezoldiging directies goede doelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Bezoldiging directies goede doelen

Berichtdoor StillAwake » 12 dec 2014 11:56

Een paar week geleden ontving ik via een collega een lijstje met de salarissen van directies van goede doelen.
Nu was het mij bekend dat er bij bepaalde goede doelen enorm veel geld binnen wordt geharkt door de directie.
Wat mij echter verbaasde (en schokte) was dat de bezoldiging van de directeuren van een aantal christelijke hulporganisaties ook ruimschoots boven een ton per jaar liggen.

Ik krijg in dat soort gevallen een klein beetje het idee dat mijn gift naar de Audi van de directeur gaat, in plaats van de arme kindertjes die ik denk te helpen.
Ben ik de enige die daar een beetje een rotgevoel bij heeft?
En in hoeverre is er een gevoelsmatig maximum op dergelijke salarissen (er is wel een maximum, maar dat gaat dus ruimschoots over de eerdergenoemde ton heen, maar dat ligt voor mijn gevoel te hoog...).
Op de website van één van deze organisaties kwam ik hierover een vraag tegen.
In het antwoord werd gerept over de arbeider die zijn loon waard is, maar dit soort bedragen begrijp ik toch niet...

Katlheen
Majoor
Majoor

Re: Bezoldiging directies goede doelen

Berichtdoor Katlheen » 12 dec 2014 13:25

Tja, bij dat soort organisaties krijg ik ook altijd een wrang smaakje in de mond. Natuurlijk moet je iemand een fatsoenlijk inkomen bieden voor het werk wat hij of zij doet. Anderzijds, gezien de bestaansreden van zo'n organisatie, mag je ook verwachten dat wanneer je daar directeur wordt, je dat vooral ook doet vanuit principes en minder voor het geld. Van mij mogen de salarissen van dat soort figuren dan ook een stuk lager liggen dan wat ze nu zijn.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 12 dec 2014 13:31

Natuurlijk moet deze organisaties, vooral als ze groot zijn, goed geleid worden. En personen met die capaciteiten zijn nu eenmaal schaars, dus duur. Echter ben ik het helemaal met je eens, leiding geven aan zo'n organisatie moet voor een groot deel vanuit een overtuiging/principe komen en mag niet dienen voor zelfverrijking.

Maar goed, dat blijken sommige mensen die zich zelf heel wat vinden nogal eens te vergeten.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 dec 2014 13:33

over welke goede doelen gaat het?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 dec 2014 13:47

meribel schreef:over welke goede doelen gaat het?

Het gaat in deze discussie niet om het noemen van namen, en het in diskrediet brengen van organisaties.
Het gaat me om de discussie, zonder dat deze goede doelen daar schade van ondervinden (hoewel ikzelf bij een aantal organisaties mijn donateurschap heb opgezegd).

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 12 dec 2014 14:04

Hier zijn er een aantal: http://www.gemiddeld-inkomen.nl/salarissen-directeurs-goededoelen-2013

Ik vind het nog best meevallen, vooral gezien het feit dat dit vaak capabele mensen zijn die in het bedrijfsleven een veelvoud van hun salaris hadden kunnen verdienen. Ik merk zelf vaak dat het salaris van directeuren nogal vaak wordt gebruikt als argument om maar niets te hoeven geven. 'Het geld komt vaak slecht terecht' is nog zo'n mooie. Natuurlijk moet je goed opletten hoe en waaraan je iets geeft, maar het mag niet ertoe leiden dat er maar helemaal niets gegeven wordt.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 12 dec 2014 14:28

Grote doelen krijgen geen cent van mij. Alleen de kleinere initiatieven soms nog waar redelijkerwijs aangenomen mag worden dat het geld gebruikt wordt voor een goed doel waarmee niet de boot van de directeur mee bedoeld wordt of het bekostigen van zijn gokverslaving.

Overigens geloof ik niet meer in het positief effect van vele zogenaamde goede doelen. Alsof geldgebrek het grootste probleem in de wereld is en door genoeg geld de welvaart gegarandeerd wordt. Toch lees ik in de Bijbel dat geld een bijzaak is en gehoorzaamheid aan Gods geboden de hoofdzaak. Wanneer de hoofdzaak gevolgd wordt zal de bijzaak als zegen van God ook in orde komen.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 dec 2014 14:40

@bladestraight, dat lijstje ken ik maar daar zitten toch geen specifiek christelijke goede doelen tussen?

@Stillawake, waarom kan je dat niet openbaar maken? Of anders pb-en?
Ik zou graag willen weten of ik aan een doel doneer, waar het eigenlijk naar de directeur gaat

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 dec 2014 15:19

meribel schreef:@bladestraight, dat lijstje ken ik maar daar zitten toch geen specifiek christelijke goede doelen tussen?

@Stillawake, waarom kan je dat niet openbaar maken? Of anders pb-en?
Ik zou graag willen weten of ik aan een doel doneer, waar het eigenlijk naar de directeur gaat

Alle goede doelen zijn verplicht de salarissen van de directie openbaar te maken.
Je kunt het dus zelf nazoeken.
Zolang ik niet 100% zeker ben van de juistheid van de genoemde bedragen wil ik er géén anti-reclame voor maken.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 dec 2014 15:21

BladeStraight schreef:Hier zijn er een aantal: http://www.gemiddeld-inkomen.nl/salarissen-directeurs-goededoelen-2013

Ik vind het nog best meevallen, vooral gezien het feit dat dit vaak capabele mensen zijn die in het bedrijfsleven een veelvoud van hun salaris hadden kunnen verdienen. Ik merk zelf vaak dat het salaris van directeuren nogal vaak wordt gebruikt als argument om maar niets te hoeven geven. 'Het geld komt vaak slecht terecht' is nog zo'n mooie. Natuurlijk moet je goed opletten hoe en waaraan je iets geeft, maar het mag niet ertoe leiden dat er maar helemaal niets gegeven wordt.

Exact het argument waarbij de graaicultuur bij overheidsinstellingen en banken ook werd en wordt verdedigd.
Hoeveel capaciteiten heb je nodig om een dergelijke club te besturen...?
En helemaal schokkend als dit gebeurd bij stichtingen die verder op vrijwilligers draaien!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 12 dec 2014 16:55

StillAwake schreef:Exact het argument waarbij de graaicultuur bij overheidsinstellingen en banken ook werd en wordt verdedigd.
Hoeveel capaciteiten heb je nodig om een dergelijke club te besturen...?
En helemaal schokkend als dit gebeurd bij stichtingen die verder op vrijwilligers draaien!

Het lijkt veel, maar als je bedenkt dat ze over het grootste deel 52% belasting betalen, houden ze er netto iets meer dan de helft aan over.
Dat is dus ongeveer €4.000,- per maand.

Kijk maar in dit staatje:

http://www.gemiddeld-inkomen.nl/bruto-netto

En als je het helemaal uit wil rekenen, helemaal onderaan staat de verdeling van de percentages per bedrag.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 14 dec 2014 18:19

Edoch we hadden 't over goede doelen, waar die mannen natuurlijk ook veel invloed hebben op hun eigen beloning. Noemen we ze nog de Grote Graaiers?
Maar weet je hè, ooit zullen we allemaal rekenschap af moeten leggen van ons leven, tegenover Hem Die alles al weet. Zou Hij laten zien hoeveel arme kindertjes er méér dood zijn gegaan van de honger, door het aandeel van de centen welke de mannen met de grote auto's zich toe-eigenden?

Je zult zo maar de rest van de nimmer eindigende eeuwigheid in moeten gaan ...............

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 14 dec 2014 18:23

@ Bambi: jij rekent ons dus voor dat meer dan de helft van dat deel van onze onze gift wat aan de strijkstok blijft hangen extra belasting is.
Geen vrolijke gedachte toch?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2014 20:11

Lock&Stock schreef:Natuurlijk moet deze organisaties, vooral als ze groot zijn, goed geleid worden. En personen met die capaciteiten zijn nu eenmaal schaars, dus duur. Echter ben ik het helemaal met je eens, leiding geven aan zo'n organisatie moet voor een groot deel vanuit een overtuiging/principe komen en mag niet dienen voor zelfverrijking.

Maar goed, dat blijken sommige mensen die zich zelf heel wat vinden nogal eens te vergeten.

Nou ja, dat zeg je nu wel, maar in de praktijk zou dat behoorlijk scheef gaan. Ik ken geen getallen, maar stel dat zo'n baan bij het Rode Kruis o.i.d. een ton per jaar oplevert. Genoeg geld voor de meesten van ons en lijkt acceptabel. De rest zou maar zelfverrijking zijn. Geen idee hoe hard die mensen werken, maar in die kringen is het eerder 80 uur per week dan 60. Dan begint dat tonnetje al te verbleken.

En als zo iemand in het bedrijfsleven een half miljoen zou kunnen verdienen voor dezelfde inzet, dan vraag je hem/haar dus eigenlijk 400.000 euro per jaar aan goede doelen te schenken. Lijkt me niet bepaald redelijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 14 dec 2014 20:16

Door het feit dat die salarissen zo hoog liggen, geef ik dus niet aan goede doelen. Als ze zo goed zijn als ze zich voordoen, moeten ze ook die salarissen ook aanpassen aan hun doelstellingen...
Szent az Úr

Terug naar “Archief”