@ Ereunao:
Excuus, die posting had ik dus gemist. Bedankt voor je moeite het nog een keer te posten.
Je exegese geeft wel stof tot nadenken
Groet, dalethvav
Moderator: Moderafo's
ereunao schreef:bla bla ... Daarom is er ook nog nooit een gereformeerde theoloog geweest, die een goede verklaring van de Apocalyps gegeven heeft, waarin de hele Schrift tot zijn recht komt. Israël heeft in deze verbondsvisie nooit een eigen identiteit gehad... bla bla...
Bij de vrouw in hst 12 valt deze misvatting helemaal direct op. Want de kerk heeft de Messias niet gebaard, maar Hij haar Jak.1:18. Maar naar het vlees is Hij uit Israël geboren. Die vrouw is dus Israël en niet de kerk... bla bla.
Volgens mij maak je een misvatting hier mbt de misvatting, en ik denk dat het een goede lakmoesproef is voor de validiteit van dit stukje (m.i. generaliserende en op vooroordelen gebasseerde) tekst. Volgens mij beweerd niemand dat de kerk de Messias heeft gebaard. Bewijs maar eens. En 1 of 2 personen/citaten is natuurlijk niet overtuigend voor een uitspraak als "nog nooit".
Wat men wel beweert, is dat de vrouw in hfstk 12 Israel is, maar dat het zaad (waar de draak krijg tegen ging voeren) alle christenen inhoudt. Er staat namelijk het "de overigen van haar zaad...[die] de getuigenis van Christus hebben". Een geestelijke lezing hiervan vind ik op zijn plaats, zoals op vele plekken in de Bijbel, en in navolging van hoe Christus en de apostelen zelf met het Woord omgingen.
Overigens erg interessant dat erbij staat dat dit zaad christen is, en Gods geboden bewaard. Hoezo mogen christenen niet meer herinnerd worden aan de geboden?
Nee hoor... alleen als je weer een vooroordeel toepast, namelijk dat ik gelovigen uit de Joden geen christenen noem. Maar dat doe ik niet (lees mijn vorige post maar na; maar wellicht moet de roze bril af...). In Christus is er geen onderscheid tussen Jood en Griek. Met christenen bedoel ik dus gelovigen uit de Joden en de Grieken. Dus ook het gelovig overblijfsel van Israel.ereunao schreef:Als de vrouw niet Israël maar de kerk voorstelt en dat Kind naar de Messias van Ps.2 en Openb.2:27 verwijst dan is het duidelijk dat in deze visie de kerk de Messias gebaard heeft. En in alle preken, meditaties en mij bekende commentaren zoals M.Henry en de Kantt. verwijzen hier naar de kerk en niet naar Israël. En dat jij hier onder de overigen van haar zaad christenen ( d.i. ware leden van de chr.kerk ) en niet het gelovig overblijfsel van Israël verstaat, zoals uit de context duidelijk blijkt, bewijst afdoende dat je de kerk op de plaats van Israël zet.
Dat zeg ik helemaal niet. Ik zei alle christenen (zie mijn vorige post maar weer....). Dat is: zij die christus belijden als Heere en Verlosser.ereunao schreef:Hier schiet je als een knullige jager in je eigen voet.Want als leden van de chr.kerk hier de overigen van haar zaad zijn,( dat staat er trouwens niet bij, dat maak jij ervan )...
Waarom proberen iets indirect afleiden als ik op een directe wijze zeg dat ik denk dat de vrouw Israel voorstelt? Is dat zodat je je vooroordelen lekker kwijt kunt? Of denk je dat ik niet opschrijf wat ik echt vind? Als dat zo is, wees dan een vent en zeg het gewoon...ereunao schreef:...dan is de kerk natuurlijk de vrouw die hen gebaard heeft en bewijs je dus zelf dat je die vrouw als de kerk ziet.
Laten we eerst bij deze tekst blijven en zorgen dat jij je vooroordelen kwijtraakt voor we door gaan. Eerst de melk, dan pas het vaste voedsel, niet?ereunao schreef: Maar Michaël is de beschermengel van Israël in de tijd van de gr.verdrukking waar het hier over gaat weet je? Zie Dan.12:1 ereunao
Nee hoor... alleen als je weer een vooroordeel toepast, namelijk dat ik gelovigen uit de Joden geen christenen noem. Maar dat doe ik niet (lees mijn vorige post maar na; maar wellicht moet de roze bril af...). In Christus is er geen onderscheid tussen Jood en Griek. Met christenen bedoel ik dus gelovigen uit de Joden en de Grieken. Dus ook het gelovig overblijfsel van Israel.
Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg alle christenen. Dat is: zij die christus belijden als Heere en Verlosser.
Erg typerend waarom je mij dit nu weer in de mond legt. Heb je wel eens jezelf onderzocht waarom je dat doet? Ben je zo erg verblind dat je nu niet ziet wat je aan het doen bent?
Waarom proberen iets indirect afleiden als ik op een directe wijze zeg dat ik denk dat de vrouw Israel voorstelt? Is dat zodat je je vooroordelen lekker kwijt kunt?
Laten we eerst bij deze tekst blijven en zorgen dat jij je vooroordelen kwijtraakt voor we door gaan. Eerst de melk, dan pas het vaste voedsel, niet?
ereunao schreef:blabla...blabla...etc...etc...etc...
n.b: Ik heb idd. niet goed gelezen toen ik dacht dat jij met het overblijfsel van Israël idd. gelovigen uit het volk Israël bedoelde terwijl nu blijkt dat je er de christenjoden mee bedoelt ereunao
Als je dat vindt, dan moet je de Bijbel eens goed gaan lezen. Een letterlijke/vleselijke lezing als deze moet dan evengoed voor jou tot de conclusie leiden dat de Bijbel, en dus God zichzelf tegenspreekt.ereunao schreef:Ik leidt niets indirect af, het is een logische conclusie dat je jezelf tegenspreekt als je enerzijds de vrouw als Israël ziet en tegelijk de overigen van haar zaad christenen noemt…
1. Ik lees vanaf het begin al mee.ereunao schreef:Alexander, jij komt hier op pag.6 plotseling binnenvallen.
Ik verplicht je nergens toe. Ik vraag je er geeneens om. Zoals ik al eerder zei, ik volg hierin Paulus en wat anderen hierover zeggen in het Woord, niet Ereunao.ereunao schreef:En dat is je goed recht, maar verplicht mij niet te gaan herhalen wat ik eerder op deze topic schreef over de relatie kerk-Israël.
Heb het al eerder gelezen. In mijn ogen is het grote nonsens wat je daar schrijft, en nog erger dan de vervangingsleer. Alsof de Gemeente straks gaat heersen over de Joden. Ipv het overheersen in deze bedeling, is jouw leer het heersen over de Joden in de volgende bedeling. Het NT lijkt mij duidelijk genoeg erover dat het uiteindelijk alleen erom gaat of het hart is besneden. Een zijweggetje voor de Joden is een voortzetting van het geloof dat de Farizeeers aanhingen. Neem als vb misschien ook de edele olijf waar Paulus het over heeft in de Romeinenbrief. Het is daar duidelijk dat het gaat over 1 edele olijf. Bevat in eerste instantie alleen de eigen takken (corresponderend met de Joden). Door ongeloof, zijn velen uit de boom gevallen. Door geloof, komen ze er terug in, samen met wilde takken: de heidenen die geloven. Het wordt hierin duidelijk dat de heidenen betrokken worden bij iets dat eerst alleen voor het uitverkoren volk van Israel was voortbestemd. Het geloof is de rode draad, en uit het NT blijkt dat dat ook in het OT het geval was. Eens zal God ook de gevallen takken (eigen takken) weer doen terugkeren. Allen op dezelfde boom, waarvan Christus de Wortel is. God is geen God van willekeurige verdeeldheid. God is Een. Zijn Volk is een.ereunao schreef:Om goed beslagen ten ijs te komen zou je I.p.v. met de deur in huis te vallen en met losse flodders die kant noch wal raken op mij te gaan schieten er beter aan gedaan hebben eerst eens omhoog te scrollen. En dan in het bijzonder de laatste posting van gravo eens goed te lezen waarin hij reageert op het citaat van mijn posting die hij in zijn geheel overgenomen heeft. Hij bezint zich daar nog steeds op . Daar zou jij een voorbeeld aan kunnen nemen.
Je bent goed in het onthouden van de lofprijzingen aan jouw adres. Volgens mij is dit van vele weken terug.ereunao schreef: En je zou er ook goed aan doen de terechtwijzing ter harte te nemen die je reeds eerder op een andere topic als reactie op je onbezonnen geschrijf gekregen hebt:
@ Alexander, je reactie is volkomen onterecht, Ereunao's bevindingen zijn zuiver, oprecht en zeer gedegen onderbouwd.
(Iets wat bij jou ontbreekt.)
En beslist niet hoogmoedig,
Hoe "ootmoedig" was Paulus trouwens in het corrigeren van dwalende gemeenteleden?
Ieder ander evangelie zij vervloekt, sprak hij. mealybug
Vollediger, ik viel jouw veroordelende uitspraak over gereformeerde theologen aan, en het is duidelijk dat je deze niet meer inhoudelijk kunt verdedigen... blijkens o.a. hoe je je nu laat zien... Als je geen scherpe kritiek duldt, ga dan niet op een reformatorisch forum alle gereformeerde theologen op een hoop gooien en valselijk beschuldigen.ereunao schreef:Ik heb het toen zelfs nog voor je opgenomen, wat bewijst dat ik wel degelijk bereid ben terechte kritiek serieus en ter harte te nemen. Maar wat je hier schrijft raakt werkelijk kant noch wal.
Jij begon je aanval op mij met het tot driemaal herhaalde denigrerende bla..bla ..bla, daarom sluit ik hier de discussie met jou af met een verwijzing naar Spr.17:28.
ereunao schreef:Maar dat bewijst niets over het territorium, het grondgebied, van dit koninkrijk alsof het niet eenmaal op deze aarde zou worden opgericht zoals o.a. Dan.7:13,14, Zach 14:9 en Openb.11:15 duidelijk bewijzen. H.gr.ereunao
Je noemt hier Openbaring 11:15.
Hoe verhoudt deze tekst zich tot de andere twee. Het lijkt er nl. op dat je het als een bewijstekst voor de eerste twee gebruikt.
Geef eens je persoonlijke exegese van Openb.11:15 in zijn context, zodat ik een beter beeld krijg van wat je bedoelt.
h.g.Learsi.
Die 'nonsens' staat anders duidelijk in de bijbel. De Gemeente zal met hem (Christus) regeren. En niet alleen over de Joden hoor.alexander91 schreef:In mijn ogen is het grote nonsens wat je daar schrijft, en nog erger dan de vervangingsleer. Alsof de Gemeente straks gaat heersen over de Joden. Ipv het overheersen in deze bedeling, is jouw leer het heersen over de Joden in de volgende bedeling.
Laat ik nou onlangs een preek hierover gehoord hebben. En het antwoord is "ja en nee". Er is niet alles mee gezegd als je zegt dat de vrouw Israël is. Je doet de tekst van Openbaring juist tekort als je de vrouw beperkt tot Israël. Dat blijkt ook uit vers 17 van dit hoofdstuk, want wordt gesproken over de "overigen van haar nageslacht, die de geboden van God in acht nemen en het getuigenis van Jezus Christus hebben." Als je dit beperkt tot Israël, dan sluit je allen buiten die "het getuigenis van Jezus Christus hebben", dus ook de nieuwtestamentische gelovigen uit de heidenen. Dan sluit je de schapen uit de heidenen uit die geweid worden door het Kind met de ijzeren staf die niet verbroken kan worden (Openb. 12:5). Het is waar dat Jezus v.w.b. het vlees voortgekomen is uit het volk Israël, maar de vrouw in Openb. 12 is groter/breder dan Israël alleen. Want ook Eva is oermoeder van die vrouw, want de Messias is het vrouwenzaad dat aan haar beloofd is. De vrouw uit Openb. 12 gaat dus vooraf aan Israël, omvat Israël zelf en omvat ook de nieuwtestamentische gelovigen uit alle volken (de kerk). De vrouw omvat hier dus zowel Israël als de kerk. Daarmee kan ze dus zowel de Messias voortbrengen, als dat de Messias de kerk voortbrengt. Er is geen absolute tegenstelling tussen Israël en de kerk. Dat gaat lijnrecht in tegen jouw visie, maar dat is dan maar zo.ereunao schreef:Bij de vrouw in hst 12 valt deze misvatting helemaal direct op. Want de kerk heeft de Messias niet gebaard, maar Hij haar Jak.1:18. Maar naar het vlees is Hij uit Israël geboren. Die vrouw is dus Israël en niet de kerk.
Kun je een bijbelboek opnoemen dat niet "joods" is? Ik niet... Wat ik wel weet, is dat Openbaring geschreven is aan de hele kerk van die dagen, dus inclusief de gemeenten van Klein-Azie (Openb. 1:4, Openb. 2 & 3). En vanaf Openb. 4 staat die kerk niet opeens buitenspel en wordt ze niet opeens een toeschouwer van wat er met Israël zal gebeuren (het woord Israël komt niet voor in Openbaring), maar is wat er gezegd wordt, ook aan haar gericht en gaat het ook over haar. Dat het taalgebruik "joods" is (in de zin dat Openbaring bol staat van de verwijzingen naar het Oude Testament), is daarbij niet iets bijzonders, want het hele NT staat daar vol mee.ereunao schreef:En zo ik nog honderden voorbeelden kunnen geven. Want heel de Apocalyps is een Joods boek. Alles wijst naar Israël, zowel in taal en stijl, als in de symbolen, getallen en geografische aanduidingen .
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 78 gasten