mealybug schreef:Alles wat maar aan ''die afschuwelijke moordenaars van Christus'' herinnerde, moest vergeten en uitgewist worden, de feestdagen, de cultuur, en vele andere zaken die ons duidelijkheid hadden kunnen geven in God's manier van communicatie, (Typologie!) en betekenissen van de gelijkenissen, etc.
Christenen mochten geen sabbat meer houden, Pasen en Pinksteren moesten op een andere datum gehouden worden die de paus had uitgevonden in zijn nieuwe kalender en ga zo maar door.
Met een beetje dwang heb je dan binnen een paar generaties al een traditie, natuurlijk.
Ja, het is wel duidelijk, je rekent jezelf niet meer tot de christelijke traditie.
Volgens mij zijn veel gelovigen voor wie de betekenis van Jezus Christus beperkt blijft tot een rol in het einde der tijden, verstrikt geraakt in een volstrekt onduidelijke chronologie.
Met andere woorden: ze kunnen de dingen niet meer in de goede volgorde zetten:
1.
Er is een constant onderling gebekvecht over de precieze gebeurtenissen. Omdat men zo stellig is en zoveel harde getallen hanteert (letterlijke Bijbellezing, immers) zijn er talloze scenario's in omloop, die even hard door anderen worden weersproken. Want met getallen en sequenties kan je alle kanten op. De data lijken hard, en daarmee betrouwbaar, maar het zijn in feite harde standaard legosteentjes (de getallen uit Daniël en Openbaring veranderen nooit meer), waarmee je toch heel verschillende gebouwen in elkaar kunt knutselen. Eindeloos veel volgordes, eindeloos veel visies derhalve.
De uitkomst is dat er geen eensluidende visie op de volgorde der dingen kan worden bereikt. Wie de wetten van de exacte wetenschap hanteert, wordt letterlijk "afgerekend" op de sommetjes.
2. Een ander probleem met het in de goede volgorde zetten zie ik, wanneer vroegere visies op de toekomst (uit de tijd van het OT, het NT of uit de lange geschiedenis van het christendom) worden beoordeeld op het feit of ze wel of niet overeenkomen met de eigen, huidige visie op de eindtijd.
Dat is natuurlijk heel vreemd, want de huidige visie wordt sterk beïnvloed door huidige gebeurtenissen, of het nu de stichting van de staat Israël is, of de crisis in het Westerse christendom dat leidt tot bepaalde eindtijdgevoelens. Vroegere generaties konden niet 'rekenen' met die gebeurtenissen.
Verkeerde plaatsing in de tijd van oorzaak en gevolg noemt men een anachronisme.
Ik kan je wel vertellen dat je hele generaties gelovigen bikkelhard moet veroordelen als je hen afrekent op het verschil tussen hun duiding van Bijbelteksten en jouw duiding van diezelfde Bijbelteksten.
Helaas zie ik dat dan ook grif gebeuren. Vroeger was het allemaal niks, ongeestelijk en zo verder. Het wordt helemaal erg wanneer de eigen visie wordt opgehemeld door te stellen dat het de enige echte door de Geest ingegeven visie is. Dan krijgt jouw visie opeens universele betekenis, die met terugwerkende kracht de eigenlijke betekenis van de Bijbel openbaart, waarmee duizenden jaren geloof tot een oninteressant intermezzo worden gedegradeerd en waarmee ook gesuggereerd wordt dat er een nieuwe openbaring bij is gekomen.
Een enigszins islamitische visie: alle voorgaande godsdienst wordt als rot, half, brak of vervalst afgedaan, en nu de profeet gesproken heeft, verklaren we al het voorgaande geloof als gemankeerde voorlopers van het Ware Geloof. De voorlopers moeten we zo snel mogelijk achter ons laten. Er is één God en Mealybug is Zijn profeet.
Misschien is het wel een erezaak voor je en stem je er mee in, wanneer ik vermoed dat je jezelf liever geen "christen" meer noemt, maar bijvoorbeeld Messias-belijdende jodengenoot.
Doe zelf maar eens een suggestie voor de Nieuwe Ware Religie, die in onze tijd dankzij een nieuwe openbaring is gesticht. Je kunt toch nauwelijks volhouden dat je nog enige band hebt met de eeuwenlange christelijke traditie. Die heb je echt afgezworen, volgens mij.
3. Een laatste breekpunt in de omgang met de volgorde der dingen is het volgende. Ik lees vaak dat Jezus belangrijke dingen tegenover minder belangrijke dingen plaatst. Jezus heeft de wet bijvoorbeeld meermalen samengevat om de kern, de eigenlijke bedoeling centraal te zetten. Mijn favoriete voorbeeld kun je lezen in Matth. 23, 23. Bekend is ook Zijn terugbrengen van de gehele Wet tot het gebod van de liefde. Even indrukwekkend is ook de gouden regel, dat je anderen moet behandelen, zoals je zelf behandeld wilt worden. Dit soort samenvattingen of "hoofdsommen" zijn ook een voorbeeld van 'zet in de goede volgorde'. Je kunt van alles hebben, zijn, wensen of doen, maar spiegel dat nu eens aan de belangrijkste zaak. Al sprak ik alle talen...., Zoek eerst het Koninkrijk...., balk en de splinter... enz. Je moet iets voorop zetten.
Welnu voor mij heeft het christelijk geloof ook zo'n hart. De kern van het christelijk geloof is gelegen in Jezus Christus zelf. In Zijn werk. Zijn komst, waarmee Hij verzoening, vergeving en verlossing bracht aan de mens is voor mij het belangrijkste. Dat God en mens weer verenigd konden worden door Zijn dood en opstanding staat voorop. Zonder die gave van God zou er helemaal niets gebeuren. De komst van Jezus Christus naar deze wereld is het kruispunt in de tijd, het enige werkelijke belangrijke moment waar het nog steeds om draait. Het was ook een noodzakelijke komst. Schuld, zonde, onheiligheid, onrecht en liefdeloosheid zijn de winnende krachten in de natuurlijke mens. Daar moeten we van verlost worden.
Al het andere, onder andere de vraag hoe gelovigen van OT en NT nu precies tot het geloof in Hem geraken is wel belangrijk, maar secundair. Ik ben niet bang dat dat niet goed komt. In Christus verzoent God de wereld met Zichzelf. De hele wereld, van vroeger, van nu en van later. Hoe dat gaat, zeker daar zijn boeken over vol geschreven (ook goeie boeken), maar die zaken zijn toch van minder groot belang dan Christus zelf. Hoe Israël daar in past, hoe de volken daar in passen, welke verschillen er zijn tussen hen of tussen gelovigen van OT en NT, ik laat het graag aan God over. Alles vloeit voort uit het ene beslissende middelpunt: de verzoening en verlossing door kruis en opstanding. Dat is de kern van mijn geloof. Hoe ik mij persoonlijk verbind aan Christus, als iemand die door hem verlost is en als iemand die hem volgt. En ik denk ook dat er geen andere kernen meer zijn.
Dit is de ene universele gebeurtenis, waar alles van afhangt. Hier komen God en mens samen.
Hoe het dan precies loopt in de eindtijd, ook daarvan geloof ik dat het in Gods handen is en dat ik er daarom geen zorgen over hoef te hebben. Ik vind het ook secundair en ik begrijp niet wat er nu wezenlijk verandert, wanneer ik mij daar intensief mee bezig houd. Ik geloof ook dat Jezus wederkomt, het behoort tot de klassieke en orthodoxe geloofsbelijdenis, maar juist omdat er in de Bijbel ook drempels worden opgeworpen die verhinderen dat we er alles over te weten kunnen komen, bezie ik het des te meer als een minder urgent aspect van mijn geloof. Voor wie het niet actueel maakt, is het ook niet actueel.
Ik laat me in ieder geval niet afleiden van de volgorde der dingen.
Het belangrijkste staat voorop. De steenrots.
Christus is alles en in allen (Col.). Daarom draag ik de titel 'christen' met dankbaarheid, blijdschap en verwachting.
Hij is niet de Christus, omdat Hij wederkomt, maar Hij komt weder, omdat Hij de Christus is.
gravo