De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelovigen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor meribel » 10 dec 2014 00:14

kan iemand van refoweb leiding niet contact opnemen met die dominee hierover?
Ik kan me toch niet voorstellen dat dit als serieus advies hier gegeven wordt?
En wat vinden de andere deskundigen er dan van?
Nu hoef je het niet over alles eens te zijn met elkaar, maar dit is wel extreem afwijkend vind ik.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor henkie » 10 dec 2014 10:03

Je zou de dominee een vervolgvraag kunnen stellen met een reactie hierop...

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor Jan » 10 dec 2014 11:07

Jan schreef:Wat betreft het antwoord van Vergunst moet ik zeggen dat ik het een heel eind met hem eens kan zijn. Hij wijst op het feit dat God alleen Zijn zegen geeft in het huwelijk. Ook waarschuwt hij heel terecht tegen het gevaar van normalisatie/acceptatie van zonden door het in de praktijk niet af te keuren met daden. En ook zoekt hij de balans van naastenliefde om toch de deur niet helemaal dicht te gooien maar nog ruimte over te laten voor bekering.


StillAwake schreef:Ik kan ook een eind met hem meegaan, maar de stelling "Het is duidelijk dat de Heere verbiedt dat wij vriendschappelijke relaties onderhouden met hen die God en Zijn Woord verwerpen" lijkt mij onjuist.
Het is in elk geval niet zó duidelijk dat ik het in mijn Bijbeltje teruglees...


De dominee verwijst naar de Schrift en specifiek naar een aantal Schriftgedeelten waarbij hij de opmerking maakt dat hij erop vertrouwt dat wij dat zelf kunnen opzoeken en bestuderen. Daarin maakt hij m.i. een enorme denkfout. Mijn advies voor hem en zijn collega's is om vooral de Bijbel te laten spreken door het behandelen van de Schriftgedeelten en niet alleen een verwijzing te maken.

I.i.g. zijn dit de gedeelten die hij specifiek noemt:

Mat. 18 schreef: 15 Maar als uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga naar hem toe en wijs hem terecht tussen u en hem alleen; als hij naar u luistert, hebt u uw broeder gewonnen.
16 Maar als hij niet naar u luistert, neem er dan nog een of twee met u mee, opdat in de mond van twee of drie getuigen elk woord vaststaat.
17 Als hij niet naar hen luistert, zeg het dan tegen de gemeente. En als hij ook niet naar de gemeente luistert, laat hij dan voor u als de heiden en de tollenaar zijn.


Nou zijn er mensen die verwijzen naar Jezus die at met tollenaren en heidenen. Toch is het dezelfde Jezus die zegt dat er een onderscheid is tussen de omgang met een broeder die gehoorzaam is aan God. En een broeder die dat niet is. Er wordt hier immers als strafmaatregel de vergelijking gemaakt dat hij behandeld moet worden als de heiden/tollenaar. Waarvan we weten uit andere gedeelten dat men niet omging met hen. Daarin waren ze te veel doorgeslagen als ik het goed begrepen heb, maar toch was hun houding niet totaal fout. Zo bewijst ook voorgaande aanwijzing van Jezus zelf.

1 Kor. 5 schreef: 1 Men hoort algemeen dat er hoererij onder u voorkomt, en wel zo'n vorm van hoererij waarvan zelfs onder de heidenen geen sprake is, namelijk dat iemand de vrouw van zijn vader heeft.
2 En u doet zich zo gewichtig voor. Kunt u niet beter treuren, om dan hem die deze daad begaan heeft, uit uw midden weg te doen?
3 Ik heb, hoewel afwezig met het lichaam, maar aanwezig met de geest, namelijk reeds besloten – alsof ik aanwezig was – om hem die dat zo gedaan heeft,
4 in de Naam van onze Heere Jezus Christus, als u en mijn geest bijeengekomen zijn, in de kracht van onze Heere Jezus Christus,
5 over te geven aan de satan, tot verderf van het vlees, opdat de geest behouden zal worden op de dag van de Heere Jezus.
6 Uw roem is niet goed. Weet u niet dat een klein beetje zuurdeeg het hele deeg doorzuurt?
7 Verwijder dan het oude zuurdeeg, opdat u een nieuw deeg zult zijn. U bent immers ongezuurd, want ook ons Paaslam is voor ons geslacht: Christus.
8 Laten wij dus feestvieren, niet met oud zuurdeeg, ook niet met zuurdeeg van slechtheid en boosaardigheid, maar met ongezuurde broden van oprechtheid en waarheid.
9 Ik heb u geschreven in de brief dat u zich niet moet inlaten met ontuchtplegers.
10 Echter, niet in het algemeen met de ontuchtplegers van deze wereld, of met de hebzuchtigen, of rovers, of afgodendienaars, want dan zou u uit de wereld moeten gaan.
11 Maar nu heb ik u geschreven dat u zich niet moet inlaten met iemand die, terwijl hij een broeder wordt genoemd, een ontuchtpleger is, of een hebzuchtige, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover. Met zo iemand moet u zelfs niet eten.
12 Het is toch niet aan mij om hen die buiten zijn te oordelen? Oordeelt u immers niet alleen hen die binnen zijn?
13 Maar hen die buiten zijn, oordeelt God. En doe de kwaaddoener uit uw midden weg.


We kunnen niet een zelfde band hebben met een "kwaaddoener" als met een 'goeddoener'. De laatste kan een gelovige broeder zijn. De eerste een afvallige broeder of iemand die altijd al ongehoorzaam en ongelovig leefde.

In dit verband zegt de dominee o.a.: "Praktisch betekent dit dat er contact moet blijven." en "Ik zou toch de deuren ‘open’ houden," Want: "en wordt de drempel om ‘terug te keren’ veel te hoog." de drempel moet niet hoger worden dan nodig is. Toch kiezen de mensen eigenlijk zelf voor die drempel. " maar het is uiteindelijk hun keuze om de verhoudingen zodanig te verstoren door hun levenswijze.". En dan is het duidelijk vanuit het Woord dat wij keuzen te maken hebben. " Vanuit het Woord is het duidelijk wat we moeten doen als we moeten kiezen tussen de Heere Jezus en onze familie. Dit geval past daar heel goed in, want het is toch een keuze tussen liefde tot Gods wil en mijn natuurlijk liefde (lees Lukas 14:26)."

2 Thes. 3 schreef: 6 En wij bevelen u, broeders, in de Naam van onze Heere Jezus Christus, dat u afstand neemt van iedere broeder die ongeregeld wandelt en niet naar de overlevering die hij van ons ontvangen heeft.
7 Want u weet zelf hoe men ons behoort na te volgen. Wij hebben ons immers niet ongeregeld gedragen in uw midden
8 en wij hebben bij niemand brood gegeten voor niets, maar met inspanning en moeite werkten wij nacht en dag om niemand van u tot last te zijn.
9 Niet dat wij de bevoegdheid niet hebben, maar wij handelden zo opdat wij onszelf voor u tot een voorbeeld zouden stellen om ons na te volgen.
10 Want ook toen wij bij u waren, bevalen wij u dit: als iemand niet wil werken, zal hij ook niet eten.
11 Want wij horen dat sommigen onder u ongeregeld wandelen; zij werken niet, maar zijn bezig met nutteloze dingen.
12 Zulke mensen bevelen wij en sporen wij namens onze Heere Jezus Christus aan dat zij in alle rust aan het werk gaan en hun eigen brood eten.
13 En u, broeders, word niet moe goed te doen.
14 Als iemand niet gehoorzaam is aan ons woord door middel van deze brief, maak hem als zodanig bekend en laat u niet met hem in, opdat hij tot inkeer komt.
15 En beschouw hem niet als een vijand, maar wijs hem terecht als een broeder.


Laat u niet met hem in. Opdat hij tot inkeer komt.
Duidelijk dat het harde middel van uitsluiting zeer zeker een Bijbels gebod is.

2 Joh. 1 schreef: 7 Want er zijn veel misleiders in de wereld gekomen, die niet belijden dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Dat is de misleider en de antichrist.
8 Let op uzelf, opdat wij niet verliezen waarvoor wij gewerkt hebben, maar een vol loon mogen ontvangen.
9 Ieder die overtreedt en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; wie in de leer van Christus blijft, die heeft zowel de Vader als de Zoon.
10 Als iemand bij u komt en deze leer niet brengt, ontvang hem niet in huis en begroet hem niet.
11 Want wie hem begroet, die heeft deel aan zijn slechte werken
.


Mensen willen vaak hapklare begrijpbare altijd op alles toepasbare brokstukken aangereikt krijgen. Dat gaat niet. Men moet onderscheid maken tussen bepaalde zonden en situaties. Een ongetrouwde broer die altijd met dezelfde vrouw samenleeft is nog heel anders dan een ongetrouwde broer die regelmatig weer een ander 'als vrouw heeft'. Met de eerste zou ik wel een vriendschappelijke band kunnen houden maar met de laatste absoluut niet.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor meribel » 10 dec 2014 19:27

@Jan,

Op basis waarvan maak je dat verschil dan?
Waarom met de ene wel een vriendschappelijke band en met de ander niet?

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor DDD » 10 dec 2014 21:29

@Jan:

Het citeren van allerlei bijbelteksten maakt een standpunt niet bijbels gefundeerd, vooral niet als je de tekst niet uitlegt in zijn verband.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor Jan » 11 dec 2014 11:38

DDD schreef:@Jan:

Het citeren van allerlei bijbelteksten maakt een standpunt niet bijbels gefundeerd, vooral niet als je de tekst niet uitlegt in zijn verband.


Het verband is volkomen duidelijk voor een ieder die ook maar een korreltje liefde voor de waarheid heeft. Wie echter geen geloof heeft zal nooit tevreden zijn met welke duidelijke Bijbeltekst dan ook. Er kan letterlijk de doodstraf gegeven worden als teken van Gods afkeuring en toch zal het geen indruk maken op diegene die het niet wil en niet kan zien.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor Jan » 11 dec 2014 11:55

meribel schreef:@Jan,

Op basis waarvan maak je dat verschil dan?
Waarom met de ene wel een vriendschappelijke band en met de ander niet?


Gebaseerd op hoever men van Gods wil afwijkt en hoe Zijn strafwetten spreken over de afwijkingen.

In dit geval gaat het God om de band tussen een man en een vrouw die elkaar altijd trouw dienen te zijn. Dit is goed voor hun eigen hart en geest en het is goed voor eventuele kinderen. Het is ook goed voor een stabiele samenleving als deze is opgebouwd uit stabiele 'cellen'.

Een man en vrouw die elkaar trouw zijn maar niet getrouwd zijn, lopen meer risico op echtscheiding. Zij hebben niet ten volle de verantwoordelijkheid voor elkaar ingezien en genomen door dit te bekrachtigen door een bindende eed. Voor God en mensen.
Nu is ook het huwelijk tegenwoordig.... minder bindend dan het vroeger was. Het ene zal wel met het andere te maken hebben. Met acht het huwelijk van minder belang en men ziet de ernst niet meer in van geslachtsgemeenschap buiten het huwelijk. Maar God heeft het heel anders bedoeld voor ons.

De man die seks met verschillende vrouwen heeft lijkt al helemaal niet meer bezig te zijn met Gods wil aangaande trouw aan dezelfde vrouw en een plek creëren waar kinderen veilig kunnen opgroeien. Bovendien is het dan niets anders dan hoererij waardoor men steeds verder van God afkomt. Er zijn heel veel waarschuwingen tegen seksuele losbandigheid te vinden in het Woord.
Zie je het grote verschil in de ernst van de zonde? God geeft in Zijn wetten nog wel de ruimte voor het ongetrouwde paar om met elkaar te trouwen. Dat is zelfs Zijn gebod. Dat kan ik vertalen naar de ongetrouwde broer die nog mag en moet trouwen. Maar ik zie nergens enige ruimte voor 'de vrije seks'. Zoiets bestaat niet. Er moet altijd een rekening betaald worden want het is zeer destructief gedrag waar mensen vroeger of later achter komen. Daarom kan ik niet anders dan de deur dicht doen en alleen weer open doen als hij berouw krijgt.

Mee eens?
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor meribel » 11 dec 2014 14:02

nee niet mee eens,

Jan schreef:Gebaseerd op hoever men van Gods wil afwijkt en hoe Zijn strafwetten spreken over de afwijkingen.


kan jij vanuit de Bijbel wat je hier doet ook echt motiveren of gaat het dan toch meer gebaseerd op jouw gevoel ipv op Gods Woord?

ik lees namelijk in Mattheus 5, van de woorden van de Heere Jezus Christus zelf het volgende;
27 Gij hebt gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult geen overspel doen.

28 Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.


hoe kan jij dan beslissen of iemand wel of niet jouw vriendschap mag op basis van hoe zondig hij leeft?

er staat namelijk ook

1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.

3 En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?

4 Of, hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe, dat ik den splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog?

5 Gij geveinsde! werp eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om den splinter uit uws broeders oog uit te doen.


maar belangrijker is eigenlijk de vraag aan jou; wat is voor jouw je naaste.
Wie is dat allemaal?
Want we zijn het vast eens dat het grote gebod is Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.
Zijn voor jou ongelovigen ook je naasten?
Is je broer die samenwoont of met diverse vrouwen slaapt je naaste?
En hoe heb je die dan precies lief?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor mona » 11 dec 2014 14:06

Jan:
Als anderen dezelfde regels zouden hanteren als jij doet, zou je dan nog vrienden hebben?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor xsidd » 11 dec 2014 23:04

Wat ik heb ervaren nadat ik tot geloof kwam is, dat als ik vrienden had ,die me bij God vandaan trokken, ik overtuigd werd , dat ik afscheid moest nemen. Het ligt dus vooral mijns inziens aan het feit, hoe beinvloedbaar je bent.

Ik heb ook een goede vriend, die niet echt gelovig is. Maar als ik hem spreek, word ik daardoor niet bij God vandaan getrokken. Die vriend, laat mij in mijn waarde, en respecteert me, en wederzijds is dat ook zo.

Hiermee wil ik aangeven dat het niet zwart/wit is.

Af en toe kan ik ook getuigen naar die vriend, en Ik hoop in mijn hart, dat hij tot geloof mag komen in de Heere Jezus.

Dit geld mijns inziens voor vriendschappelijk relaties.

Als iemand als gelovige, echter wil trouwen met een ongelovige geldt. Trek GEEN juk (huwelijk) aan met een ongelovige. Dat klinkt hard, maar het scheelt dat ik zelf ook een een meisje gedag heb moeten zeggen,(om die reden) dus ik weet wat het inhoud uit ervaring.
Laatst gewijzigd door xsidd op 12 dec 2014 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor Jan » 12 dec 2014 15:59

meribel schreef:kan jij vanuit de Bijbel wat je hier doet ook echt motiveren of gaat het dan toch meer gebaseerd op jouw gevoel ipv op Gods Woord?


Een combinatie van verstand en gevoel maar altijd geleid door Gods woord (als het goed is). En daarmee bedoel ik beide testamenten.

ik lees namelijk in Mattheus 5, van de woorden van de Heere Jezus Christus zelf het volgende;
27 Gij hebt gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult geen overspel doen.

28 Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.

hoe kan jij dan beslissen of iemand wel of niet jouw vriendschap mag op basis van hoe zondig hij leeft?


De ernst van de zonde. In de voorgaande voorbeelden ging het niet alleen om de zonde in het hart maar ook de zonde in de praktijk.

Maar als het hart verrot is zal dat een uitwerking hebben. Want waar het hart vol van is loopt de mond van over. Ken je van die mensen die het altijd maar over seks/vunzige grappen hebben? En wat ze allemaal gedaan hebben het afgelopen weekend? Hoe is je verstandhouding met dat soort mensen? Voel je je thuis bij? Ga je het liefst veel mee om? Gezellig praten, elkaar opbouwen in het doen van goede daden?
Mij lukt dat niet. Ben ik dan verkeerd bezig? Denk het niet,
1 Kor. 15:33 schreef: 33 Dwaal niet: slecht gezelschap bederft goede zeden.


er staat namelijk ook

1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.

3 En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?

4 Of, hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe, dat ik den splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog?

5 Gij geveinsde! werp eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om den splinter uit uws broeders oog uit te doen.


Mooie Teksten he. Eerst je eigen zonden onder ogen zien en ze niet meer doen. En dan kun je ook goed oordelen over de zonden van je broer.

maar belangrijker is eigenlijk de vraag aan jou; wat is voor jouw je naaste.
Wie is dat allemaal?
Want we zijn het vast eens dat het grote gebod is Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.
Zijn voor jou ongelovigen ook je naasten?
Is je broer die samenwoont of met diverse vrouwen slaapt je naaste?
En hoe heb je die dan precies lief?


Je kunt ze i.i.g. niet liefhebben door hun gedrag te negeren en hun zonden goed te praten. Zoals de dominee al aangaf is het wel hun eigen verantwoordelijkheid die er voor zorgt dat wij in een situatie komen waarin we niet meer die hechte vriendschapsband kunnen onderhouden die we wel graag zouden willen.
Het is nl. een conflict tussen je naaste liefhebben en God liefhebben, dat is Zijn geboden. Zie het verhaal van de hoereerder die ten onrechte nog werd getolereerd in de gemeente. Dat kon echt niet doorgaan. Daar is God te heilig voor. En Jezus zegt dat iemand die zich niet laat vermanen als de heiden en tollenaar moet worden.
Daar hou je afstand van zolang ze kiezen voor hun zondige verlangens die ingaan tegen het liefhebben van God.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor xsidd » 12 dec 2014 22:33

Ik zit net te denken aan een verhaal, dat een satanist een christelijk meisje ontmoet, die hem meeneemt naar de kerk.

Die satanist kwam tot een levend geloof in de Heere Jezus Christus.

https://www.youtube.com/watch?v=JpmoZNjcc2M

Jesaja 55 vers 8 en 9.
8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.
9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarder alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten.
Laatst gewijzigd door xsidd op 12 dec 2014 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor DDD » 12 dec 2014 22:37

@Jan:

Je moet eens een cursus drogredenen volgen.

Waar je je nu bijvoorbeeld schuldig aan maakt is de overhaaste generalisatie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Overhaaste_generalisatie

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor BladeStraight » 12 dec 2014 22:58

Ik heb hier al eerder een topic geopend over de vraag of je een relatie met een ongelovige kunt hebben, iets waar ik nog steeds niet helemaal uit ben maar ik neig er nu wel naar om dit (om puur praktische redenen) liever niet te willen.

Vriendschappelijke relaties met mensen die niet geloven hebben is voor mij echt totaal geen issue. Vrijwel al mijn vrienden zijn niet gelovig, sommigen zijn moslim. Als ik eerlijk ben vind ik mensen die niet geloven soms een stuk vriendelijker dan de jongeren in de plaatselijke kerk. Wederzijds respect, en ook een bepaalde band of interesse lijken mij de drijfveren achter vriendschap. Natuurlijk geef ik soms mijn mening, gebaseerd op mijn Christelijk geloof, maar ik respecteer anderen. Ik kan niemand geloof geven, dat kan enkel God.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De Here verbiedt vriendschappelijke relaties met ongelov

Berichtdoor Jan » 13 dec 2014 14:04

xsidd schreef:Ik zit net te denken aan een verhaal, dat een satanist een christelijk meisje ontmoet, die hem meeneemt naar de kerk.

Die satanist kwam tot een levend geloof in de Heere Jezus Christus.

https://www.youtube.com/watch?v=JpmoZNjcc2M

Jesaja 55 vers 8 en 9.
8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.
9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarder alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten.


Zulke dingen kunnen gebeuren. Heb het filmpje niet bekeken. Maar een uitnodiging doen en een gesprek aangaan, is nog anders dan goede vrienden worden met iemand die Jezus niet liefheeft en zelfs zwaar anti Christelijke opvattingen heeft.
Ik heb vroeger ook een satanist gekend van het type 'doe wat je maar wilt'. Hij was totaal immoreel op seksueel gebied en beïnvloedde mij met verkeerde muziek en gedachtegoed. Hij had absoluut geen interesse voor de Bijbel behalve dan het ontkrachten en belachelijk maken ervan.
Bij dat soort figuren kunnen Chr. meisjes beter ver uit de buurt blijven.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten