"Het is volbracht" (τετέλεσται)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

"Het is volbracht" (τετέλεσται)

Berichtdoor Spreeuw » 02 dec 2014 14:58

Johannes 19:30 Statenvertaling
Toen Jezus dan den edik genomen had, zeide Hij: Het is volbracht; en het hoofd buigende, gaf den geest.


"Het is volbracht". Dit zijn de laatste woorden die Jezus uitsprak aan het kruis. Wat betekenen deze woorden precies? In de kanttekeningen van de Statenvertaling staat hierbij: "Namelijk alles wat Ik moest lijden om de mensen met God te verzoenen, en wat door de profeten daarvan tevoren gezegd is geweest."

In de grondtekst staat τετέλεσται. Het werkwoord τελέω betekent "afmaken", "eindigen" of "voltooien". Kan τετέλεσται nog op een andere manier vertaald worden dan "Het is volbracht"?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: "Het is volbracht" (τετέλεσται)

Berichtdoor elbert » 02 dec 2014 16:42

Ik heb eens van een predikant in een preek gehoord, dat het woord τετέλεσται in het Romeinse rijk onder een betaalde rekening werd geschreven: "voldaan". De uitleg voor ons is dan niet moeilijk: Jezus heeft voor ons de rekening betaald!
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: "Het is volbracht" (τετέλεσται)

Berichtdoor Teus » 02 dec 2014 17:22

Inderdaad, Hij heeft betaald, alles gedaan om de weg te openen voor een ieder die zich tot God bekeerd, de zonden erkent en belijdt en hem erkent als Verlosser, bereidt is zijn of haar leven in Zijn handen te leggen vertrouwende op de beloftes die Hij gedaan heeft.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: "Het is volbracht" (τετέλεσται)

Berichtdoor BladeStraight » 02 dec 2014 19:51

Teus schreef:Inderdaad, Hij heeft betaald, alles gedaan om de weg te openen voor een ieder die zich tot God bekeerd, de zonden erkent en belijdt en hem erkent als Verlosser, bereidt is zijn of haar leven in Zijn handen te leggen vertrouwende op de beloftes die Hij gedaan heeft.


Dus ook een Arminiaan houd de doctrine van de particuliere verzoening?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: "Het is volbracht" (τετέλεσται)

Berichtdoor Teus » 02 dec 2014 21:09

Teus schreef:Inderdaad, Hij heeft betaald, alles gedaan om de weg te openen voor een ieder die zich tot God bekeerd, de zonden erkent en belijdt en hem erkent als Verlosser, bereidt is zijn of haar leven in Zijn handen te leggen vertrouwende op de beloftes die Hij gedaan heeft.


BladeStraight schreef:Dus ook een Arminiaan houd de doctrine van de particuliere verzoening?


Ik heb het alleen over Gods Woord, verder heb ik weinig of niets met iets anders te maken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: "Het is volbracht" (τετέλεσται)

Berichtdoor BladeStraight » 02 dec 2014 23:56

Teus schreef:Ik heb het alleen over Gods Woord, verder heb ik weinig of niets met iets anders te maken.


Toch volgt dat, als jij (wat ook Bijbels is) stelt dat Jezus betaald heeft voor de zonden van de gelovigen, Hij niet voor iedereen betaald heeft.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: "Het is volbracht" (τετέλεσται)

Berichtdoor mealybug » 03 dec 2014 06:26

BladeStraight schreef:
Toch volgt dat, als jij (wat ook Bijbels is) stelt dat Jezus betaald heeft voor de zonden van de gelovigen, Hij niet voor iedereen betaald heeft.


Hij heeft iedereen gekocht, maar niet iedereen wil dat er voor hem/haar betaald wordt.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: "Het is volbracht" (τετέλεσται)

Berichtdoor BladeStraight » 03 dec 2014 09:31

mealybug schreef:
Hij heeft iedereen gekocht, maar niet iedereen wil dat er voor hem/haar betaald wordt.


Dus de mens heeft het laatste woord, en Christus' bloed is dus voor sommigen verspild?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: "Het is volbracht" (τετέλεσται)

Berichtdoor mealybug » 03 dec 2014 20:56

BladeStraight schreef:Dus de mens heeft het laatste woord, en Christus' bloed is dus voor sommigen verspild?


De mens die de genade niet aanneemt, blijft verantwoordelijk voor wat hij is en doet en zal geoordeeld worden, de gelovige bekeerde christen zal niet geoordeeld worden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "Het is volbracht" (τετέλεσται)

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2014 09:59

Het is volbracht betekent dan ook niet "alles is klaar".


Bladestraight, de Bijbel is er duidelijk over dat niet iedereen wordt gered maar dat Jezus Christus offer wel voldoende is om de hele wereld te redden. Hij droeg alle zonden. Maar alleen wie geloven zullen gered worden. Maar wie niet gered worden zullen nooit kunnen zeggen: Ja maar ik kon ook niet gered worden want Jezus stierf wel voor anderen maar niet voor mij omdat ik niet uitverkoren was.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: "Het is volbracht" (τετέλεσται)

Berichtdoor Arco » 04 dec 2014 10:03

De rekening van schuld, die is betaald.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: "Het is volbracht" (τετέλεσται)

Berichtdoor Teus » 04 dec 2014 11:35

Marnix schreef:Het is volbracht betekent dan ook niet "alles is klaar".
]

Jezus zei aan het kruis "Het is volbracht"
Dat betekend zeer zeker wel dat het klaar is. Hij moest lijden voor de zonden van de mensen, dat was de taak aan het kruis, en hij heeft het geheel volbracht, Hij heeft alles betaald.
Heeft niet met profetieën te maken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: "Het is volbracht" (τετέλεσται)

Berichtdoor learsi » 04 dec 2014 13:02

Het zaligmaken van hen die in Zijn Naam geloven(Joh.1:12/13), is één van de gevolgen van het volbrachte werk. Het volbrachte werk is ook grond en oorzaak van Zijn opstanding en de zending van de Heilige Geest. Het is de grond voor het ontvangen van alle macht in hemel en op aarde.(Math.28:16-20)
Hij zal alle heerschappij en alle macht en kracht te niet doen(lopende de "wereldgeschiedenis"). Hij heerst als Koning totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten gelegd zal hebben.(1Kor15:24-26)

Dat "het volbracht is", heeft dus tot gevolg dat Hij Koning is en regeert en dat Hij het werk dat de Vader Hem in handen gegeven heeft, tot een gelukkig einde zal brengen (ook al zal dat met veel verdukkingen gepaard gaan).

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "Het is volbracht" (τετέλεσται)

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2014 15:45

Teus schreef:
Jezus zei aan het kruis "Het is volbracht"
Dat betekend zeer zeker wel dat het klaar is. Hij moest lijden voor de zonden van de mensen, dat was de taak aan het kruis, en hij heeft het geheel volbracht, Hij heeft alles betaald.
Heeft niet met profetieën te maken.


Het betekent niet: Alles is klaar. Hij moest nog naar de hemel gaan en de Geest zou uitgestort worden en Hij zal nog terugkomen om de levenden en de doden te oordelen.

Het is betaald, voldaan... het offer is volbracht. Dat bedoelde ik.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: "Het is volbracht" (τετέλεσται)

Berichtdoor bernard 3 » 04 dec 2014 22:54

spreeuw schreef:Johannes 19:30 Statenvertaling
Toen Jezus dan den edik genomen had, zeide Hij: Het is volbracht; en het hoofd buigende, gaf den geest.


"Het is volbracht". Dit zijn de laatste woorden die Jezus uitsprak aan het kruis. Wat betekenen deze woorden precies? In de kanttekeningen van de Statenvertaling staat hierbij: "Namelijk alles wat Ik moest lijden om de mensen met God te verzoenen, en wat door de profeten daarvan tevoren gezegd is geweest."

In de grondtekst staat τετέλεσται. Het werkwoord τελέω betekent "afmaken", "eindigen" of "voltooien". Kan τετέλεσται nog op een andere manier vertaald worden dan "Het is volbracht"?


Het verlossingsplan voorgesteld in de tabernakeldienst leert ons dat De Zoon van God pas door zijn plaatsvervangend sterven het recht kon verwerven om als Middelaar tussen God de Vader en de mensheid op te treden.

Dit onderdeel was volbracht bij zijn kruisdood.
Doch nu moest Hij verder in de hemel nog zijn taak als Middelaar – Hogepriester verder zetten die uiteindelijk zal uitmonden in Zijn taak als Koning –Rechter die zal oordelen en afsluiten met de strafuitvoering bij zijn tweede wederkomst.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten