waarom zoveel verschillende kerken????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Lizzy
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2003 18:15
Locatie: H.I. Ambacht

waarom zoveel verschillende kerken????

Berichtdoor Lizzy » 01 sep 2003 20:03

Ik heb een vraagje. (nog nergens anders kunnen lezen)
Waarom zijn er zo vreselijk veel verschillende kerken?
Sommige ken ik wel, maar al die verschillen!!
We dienen toch allemaal 1 en Dezelfde God??????!!!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 01 sep 2003 20:42

Tja, de vraag is heel simpel. Het antwoord is denk ik veel moeilijker. Maar ook wel weer logisch. Er zijn steeds ontwikkelingen in de kerken geweest. En op een gegeven moment zijn mensen het niet eens met de gang van zake in de kerk. En daar gaan ze zich dan tegen verzetten als het ware. Wat dan uiteindelijk meestal als gevolg had dat er een nieuw kerkverband werd gesticht. Of dat er stromingen binnen een kerkverband zijn onstaan. Dat maakt het nog onoverzichtelijker.

En inderdaad, we geloven allen in dezelfde God. En dat zou dus kunnen inhouden dat we allemaal lid kunnen zijn van dezelfde kerk. Maar iedereen mag gelukkig geloven op zijn of haar manier. Dus waar hij of zij zich thuis voelt. En dan is het een voordeel dat er meerdere kerken zijn. Wel denk ik dat het bij een aantal kerken zo is dat de onderlinge verschillen zo klein zijn dat het beter is om 1 kerk te vormen.

Maar ja, als we het helemaal goed willen bekijken moeten we dus even in de kerkgeschiedenis duiken.

joris

Berichtdoor joris » 01 sep 2003 20:52

heel simpel: omdat we het sinds de zondeval allemaal beter denken te weten. Omdat we net als kain en abel elkaar de hersens inslaan. Omdat we bovenop de toren van Babel staan onze communicatie te verwarren. Omdat we de kerkmuren bouwen zonder het zwaard in de hand te houden zoals bij Nehemia. omdat we nog steeds op zoek zijn naar de paaltejs waarover Petrus liep.

Gebruikersavatar
@tlantis
Sergeant
Sergeant
Berichten: 470
Lid geworden op: 25 jul 2003 10:43
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 01 sep 2003 21:37

joris schreef:heel simpel: omdat we het sinds de zondeval allemaal beter denken te weten. Omdat we net als kain en abel elkaar de hersens inslaan. Omdat we bovenop de toren van Babel staan onze communicatie te verwarren. Omdat we de kerkmuren bouwen zonder het zwaard in de hand te houden zoals bij Nehemia. omdat we nog steeds op zoek zijn naar de paaltejs waarover Petrus liep.
Amen!
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 02 sep 2003 10:38

Bijna niet anders te beantwoorden,d an dat dit van de mens uitgaat en dit zeker niet de wil van God is, zoals we die in de Bijbel kunnen lezen, daar werd gestreeft naar eenheid.

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 02 sep 2003 14:43

Kan er geen eenheid in verscheidenheid zijn?

Gebruikersavatar
Jardena
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 aug 2003 21:13
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Berichtdoor Jardena » 02 sep 2003 18:06

Vergelijk het met een fietswiel, stel je de spaken voor als de verschillende kerken, die door de mensen die ze bezoeken zo verschillend gemaakt worden! Precies in het midden op de as staat Jezus.
Hoe meer jou leven draait om jou kerk, jou dominee, hoe dichter je bij de band staat, hoe verder de spaken uit elkaar staan, en hoe groter de verschillen zijn. Maar hoe meer het jou om God draait, hoe dichter je bij de as staat, en als je een fietswiel goed bekijkt zie je dat de spaken elkaar bij de as bijna raken en in sommige gevallen zelfs overlappen.

Ik denk dat er helaas veel te veel mensen naar een bepaalde kerk gaan om die kerk of om de dominee. Terwijl het niet uitmaakt in welke kerk je bent als het je maar om God te doen is

God Bless All Of You
Unaware, I have been unfair
I've been unfit for blessings from above
But even I can see The sacrifice You made for me.
To show that I have never been unloved
It's because of you, And all that you went through
I know that I have never been unloved"

mirjamvandorp
Mineur
Mineur
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jul 2003 21:08
Locatie: Oldebroek

Berichtdoor mirjamvandorp » 02 sep 2003 19:25

Dit is een vraag waar ik ook al een tijdje over na zit te denken maar ik kom er nog niet helemaal uit. Wel weet ik dat de verschillen vaak in bijzaken zitten. Eigenlijk slaat het dus in veel gevallen nergens op. Ik weet ook dat ik het errug jammer vind dat er zoveel verdeeldheid en haat onderling is. Hoe willen wij liefde uitstralen op deze manier als we elkaar alsmaar zwart maken????
Een onchristelijk collegaatje van mij zei pas tegen mij: ' Ik geloof best dat er een God is maar van dat Christendom van jou kan ik nou ik niet echt blij worden. Onderling is er zoveel ruzie dat ik vind dat ze het eerst zelf maar eens met elkaar moeten uitzoeken, hoe het nu eigelijk allemaal echt zit met God.
Daar stond ik dan met mijn mond vol tanden. Wat moest ik zeggen???? Ze heeft echt gelijk!!!! Ik wordt soms zelf ook kotsmisselijk van al dat gedoe van die verschillende kerken. :oops:
He died for me, I life for Him!

Wilko
Mineur
Mineur
Berichten: 153
Lid geworden op: 13 sep 2002 16:04

Berichtdoor Wilko » 02 sep 2003 21:00

Voor de Reformatie had je de Rooms Katholieke Kerk. Deze ondermijnde de leer van de zaligheid die Jezus ons leerde. De RKK leert namelijk dat je goede werken ook ertoe doen als het om de zaligheid gaat, je wordt er ook uit gerechtvaardigd, het geloof in Jezus Christus is niet genoeg. Jezus is niet DE Zaligmaker, je moet zelf ook je steentje bijdragen. Deze kerk had heel veel dwalingen.

Na de Reformatie heb je in Nederland de Hervormde (Gereformeerde) Kerk, deze beleed de zuivere leer der waarheid: Christus alleen maakt zalig. In haar belijdenis spreekt ze de Bijbel na en daarmee laat ze zien dat ze Christus als Hoofd heeft en naar deze kerk gingen de gelovigen toen.

Daarnaast heb je de Dopersen, deze wilden een zuivere kerk zonder huichelaars en gingen beoordelen of haar leden wel bekeerd waren. Dit is niet goed, want een mens kan niet over het hart oordelen. Zij zagen de NHK als een valse kerk, want er waren ook huichelaars bij.

Daarnaast heb je de Evangelische stroming die zich niet wil voegen bij de NHK omdat zij de kinderdoop verwerpt.

Daarnaast heb je de (Chr.) Geref. Kerken, (Oud) Geref. Gem. (in Ned.), (Ned.) Geref. Kerken
Deze zijn allemaal voortgekomen uit de afscheiding in 1834 en 1886. Zij hebben zich van de NHK afgescheiden omdat de NHK de tucht niet meer handhaafde als het gaat om dwaalleer verkondigen vanaf de kansel. In die tijd werd er (net als nu) veel dwaalleer in hervormde kerken geleerd. Het feit dat de synode dat goedkeurde was aanleiding om de NHK een valse kerk te noemen, hoewel sommigen nog altijd wel terug willen keren als men de tucht weer gaat handhaven en de dwaalleraren in de NHK eruit werpt.

Ik denk dat ik nu wel de kerkelijke verdeeldheid heel simpel heb verklaard. Maar ik hoop het wel helder te hebben gedaan. Al die afscheidingen is schuld aan onze kant, we mogen Christus wel bidden om eenheid in de waarheid. Want als er geen eenheid in de waarheid is, dan is het geen echte, bijbelse eenheid. Een kerk is namelijk te herkennen aan het feit dat ze leert wat Bijbels is, wat ze van Christus geleerd heeft.

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 10 sep 2003 09:28

Waar we eigenlijk weer heen zouden moeten, is een gemeente zoals in Handelingen 2, Die heel dicht bij Jezus stond, en die elkaar steunden in alle opzichten. Ik ben alleen bang dat het niet mogelijk is om alle kerken ooit weer met de neus dezelfde kant op te krijgen.

Sterker nog: hoe graag ik het ook zou willen, is het niet eens mogelijk om alle refowebbers in dezelfde gemeente te krijgen.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

caprice

Berichtdoor caprice » 10 sep 2003 21:20

Al die verschillende kerkverbanden zijn inderdaad ook niet door Gods handen voortgebracht.

Tenminste... In feite heeft God ervoor gezorgd dat de Reformatie kwam (of hervorming, voor de hervormden onder ons).
De Roomse kerk dwaalde. Daardoor is de reformatie in gang gekomen. Uiteindelijk ontstond de Nederlands hervormde kerk. Enkele predikanten konden het hier ook niet meer met de leer eens worden en stichtten zelf gemeenten, Ledeboeriaanse gemeenten en de Kruisgemeenten. Deze gingen samen in 1907, maar er bleven toch weer een aantal kerken achter. In feite waren er dus nog steeds twee kerkverbanden. En dan nog het gebeuren van 1953...

Het is mooi dat er weer gepraat wordt over samengaan van de Gereformeerde gemeenten en de Gereformeerde gemeenten in Nederland. In feite zouden de Hervormden op g.g. zich dan ook bij dit nieuwe kerkgenootschap kunnen voegen als zij zich afscheiden bij de S.O.W.-kwestie.

Maar zover is het nog lang niet.

Daarom vind ik het heel goed dat er in Veenendaal elke woensdagavond door de Stichting Saambinding een kerdienst wordt gehouden. Er preken wel alleen hervormde predikanten, maar ik denk dat niet veel mensen uit de hele gereformeerde gezindte bezwaren tegen de prediking inbrengen. Ik in elk geval niet.

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 dec 2002 13:10
Locatie: Ede

Berichtdoor Andreas Poetin » 11 sep 2003 09:10

Waarom er zo veel kerken zijn?
Omdat er zoveel kerken zo verschrikkelijk dwalen!
bij dezen neem ik alles terug wat ik gezegd heb

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 11 sep 2003 09:17

Andreas Poetin schreef:Waarom er zo veel kerken zijn?
Omdat er zoveel kerken zo verschrikkelijk dwalen!



Dat kan jij makkelijk zeggen en ik ben het ook helemaal met je eens, maar we denken allemaal dat we in de juiste kerk zitten en ik geloof ook niet dat er maar 1 kerk de waarheid leert, God plaatst de Zijne niet in een heel klein hokje.
Maar goed het gaat eigenlijk niet om de kerk waarin je zit, maar om het woord wat je iedere keer weer te horen krijgt.
Laatst gewijzigd door Ikke21 op 11 sep 2003 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 sep 2003 10:17

Er is geen 1 juiste kerk.
Er is geen 1 ware leer wat betreft stromingen.
Er is geen 1 reden tot verdeeldheid, Gods woord is toch zo duidelijk?
Er is geen 1 reden om een andere 'stroming' af te doen als dwaalleer.

Er is wel 1 3-enig God.
Er is wel 1 Bijbel waar wel allemaal in moeten geloven.
Er is wel 1 waar christelijk geloof.

Mensen zijn arrogant, eigenzinnig, egoistisch, idioot, etc. Daarom hebben we zelf voor die verdeeldheid gezorgd en gekozen.
Verder ben ik het met Joris eens.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8214
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 sep 2003 11:03

Ik zit juist met het probleem naar welke kerk ik nou moet gaan...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten