"als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

"als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

Berichtdoor ben db bd » 04 nov 2014 10:07

"als hij wist hoe wij hem verwachten ..."
zo vlak na de oorlog was er niet veel om te verwachten van Sinterklaas. We waren bijna allemaal arm.
Maar wat stond er een spanning op onze verwachting; 'zou de goede Sint wel komen, nu het weer zo lelijk vind.'

weet u, veel (vooral oudere) mensen vinden samen met mij de tijd hard aantrekken; er trekken zich donkere wolken samen boven onze boze wereld. Wij vinden het weer lelijk worden. Dat zou wel eens een heleboel 'verdrukking', of gewoon pure verdrukking, grote zelfs, kunnen worden, zien we in.

"mijn ziel vol angst en zorgen, wacht sterker op de Heer, dan wachters op de morgen ......".
Bij ons in de kerk zingen we gewoon alles kritiekloos mee, wat er opgegeven wordt. Menen we dit ook?
" 't hijgend hert, dar jacht ontkomen, schreeuwt niet sterker naar 't genot van de frisse waterstromen, dan mijn ziel verlangt naar God."

vanmorgen werd ik wakker met de vraag: als de Heere Jezus vandaag nou eens terug zou komen, of met een maand, zou ik dan verwachtingsvol genoeg zijn om opgenomen te worden? Het is een kwestie van minder dan een seconde, zoals het in mijn Bijbel staat, bij de laatste bazuin.
Je moet als het ware magnetisch genoeg zijn om mee getrokken te kunnen worden, zei een evangelist tegen ons.

Johannes zag in zijn profetisch vergezicht in de hemel een grote schare die niemand tellen kon, welke uit de grote verdrukking op aarde kwam.
Het waren er ontelbaar dus! Ze waren onthoofd, meen ik gelezen te hebben. Dat gebeurt tegenwoordig door ISIS gerust ook al met een 'aardappelschilmesje', zag ik op TV.

Zouden die allemaal de opname gemist hebben? Omdat ze niet 'magnetisch' genoeg waren? Niet verwachtingsvol genoeg? Of omdat ze andere dingen aan hun hoofd hadden? Of gewoon omdat ze niet in die flauwe kul geloofden? Nog andere mogelijkheden? 'Dat moet je geestelijk zien' ? Hoe gaat dat 'geestelijk zien' dan in z'n werk?
Wie heeft er een mening over deze m.i. steeds actueler wordende vraag?

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: "als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

Berichtdoor Jan » 04 nov 2014 10:44

De verwachting hoort inderdaad te zijn alsof Hij vandaag terug komt. Alsof je vandaag alles achter moet laten en niet meer achterom moet kijken. Niet alleen de verwachting moet er zijn maar ook de gevolgen van deze verwachting, de keuzen die we maken.

Als het gaat om 'de opname'... dat wordt vaak uitgelegd alsof Christenen het grote leed wat komen gaat (of al is) bespaard wordt. Er zijn inderdaad Teksten die daarop slaan. Er is inderdaad een verzamelen van Christenen om Hem te ontmoeten in de lucht. En er is een kerk die zich niet schaamt voor al Jezus woorden en nog een kleine kracht heeft overgehouden. Zij zullen daarom gespaard worden voor bepaalde verzoekingen die over heel de aarde zullen komen.

Maar de andere opname waar de Bijbel over spreekt is minder bekend. Wordt minder teruggezien in de keuzen van de vertalers als die bijv. het woord "aangenomen" gebruikt i.p.v. "weggenomen". Kijken we naar de verwijzing naar het verhaal van Noach en we zien wie er overblijven en wie er weggenomen worden. Zoals toen het water de goddelozen wegnam hebben we nu de verwachting van het hemelse vuur dat wie zal wegnemen?
Wie zijn de struikelblokken die verwijderd worden uit Gods koninkrijk? En wie zijn het onkruid dat verbrand gaat worden? En dat is dus een heel andere 'opname'. Nl. niet die van heiligen maar van goddelozen. Geen opname maar een wegneming. Geen aanneming maar een verwijdering.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: "als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

Berichtdoor MoesTuin » 04 nov 2014 11:16

Het probleem is dat we het niet weten.
We weten het niet.
We weten niet precies wat ons nog te wachten staat.

Dat maakt een mens onzeker, en men gaat speculeren.
Maar de komst van de Heere zal zijn als een dief in de nacht.
Niemand weet van de dag, nog het uur.

We kunnen het beter overgeven aan Hem, onze Heere God, die als een Vader wil zijn voor Zijn kinderen.

Hier op het forum zie je het ook, christenen, op allerlei "kerk - eilandjes"
ze bestrijden elkaar, hoe erg!
Maar satan lacht, dat is zijn doel.
christenen en kerken uit elkaar drijven....

Zelfs binnen het internet is er een degelijk refo forum die mensen weg houdt van christus, mensen er voor veroordeeld en in de ban doet!

O, hoe onbijbels, Christus roept en nodigt en werkt nog steeds het geloof in mensen harten....
Ja, daar gaat het om, om je persoonlijk, om jou persoonlijk.
Je bent uniek, de Heere God is een werk in jou hart begonnen en zal niet laten varen het werk wat Hij begonnen is.

Kun je het zeggen, Ik zie een Poort wijdt open staan, ook voor mij, ook voor mij, enkel uit genade alleen in geloof gewerkt in en door alles uit Christus alleen, de enigste weg naar de God de Vader tot behoudt.....

Bid er maar om, oprecht en eerlijk, nederig en uit niets verdient.
Dan kan je uiteindelijk zingen, vanuit je hart en met geheel je ziel.....

https://www.youtube.com/watch?v=mUWUdXuhjvQ

Ik zie een Poort wijdt open staan, ook voor u, jou en mij schreef:1
Ik zie een poort wijd open staan,
waardoor het licht komt stromen
van 't kruis, waar 'k vrijlijk heen mag gaan
om vrede te bekomen.

Refrein:
Genade Gods, zo rijk en vrij!
Die poort staat open ook voor mij!
Voor mij! Voor mij!
Staat open, ook voor mij.

2
Die open poort laat d' ingang vrij,
aan wie komt binnen vlieden;
aan rijk en arm, aan u en mij
komt Jezus vrede bieden.

Refrein

3
Die open poort leidt tot Gods troon:
gaat door, laat niets u hind'ren;
neemt op uw kruis, aanvaardt de kroon,
die God biedt aan Zijn kind'ren

Refrein

4
In 't hemelrijk, voor Jezus' troon
daar leidt het kruis tot zegen;
daar dragen wij voor kruis een kroon
door Jezus' bloed verkregen.

Refrein
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: "als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

Berichtdoor Julian Brasser » 04 nov 2014 22:40

Zelf baseer ik mijn 'pre-tribulation Rapture' (opname vóór de 7-jarige verdrukking) verwachting op de volgende dingen:
- de volgorde van de feesten in Leviticus 23
- Het feit dat er 7 volle dagen zitten tussen het bazuinenfeest (opname) en de grote verzoendag (wederkomst).
- In de oude joodse huwelijksceremonie kwam de bruidegom haar bruid net vóór middernacht halen (lees Mattheüs 25), als een dief in de nacht dus. Maar niet nadat de vader van de bruidegom het sein had gegeven dat het mocht gaan beginnen (dáárom zegt Jezus dat niemand de dag noch de ure weet, dan Zijn Vader). In een draagstoel (opname) werd de bruid naar de kamer gebracht die de bruidegom voor haar had klaargemaakt (Jezus zei dat hij weg ging om een plaats voor de bruid klaar te maken, en wanneer Hij dat gedaan heeft, zou hij de bruid naar zich toe halen) en daarna verbleef de bruid met haar bruidegom eerst zeven dagen in de bruidskamer, voordat het bruiloftsmaal en het in het openbaar naar buiten komen kon gaan beginnen (namelijk de bruiloft van het Lam en gelijk daarna de wederkomst, zie Openbaring 19)

Zie: http://opnamevandegemeente.blogspot.nl/

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: "als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

Berichtdoor Julian Brasser » 04 nov 2014 22:51

Ik zou bijna een zeer troostvol argument vergeten...

Hier komt'ie:

Uit: http://opnamevandegemeente.blogspot.nl/

Jesaja en de opname
Uit Gods vaste tijdspatronen en methodieken, maar ook uit de woorden van Jezus,
van de profeten en de apostelen blijkt dat het Oude en Nieuwe Testament volledig
als één geheel moeten worden beschouwd. Het Vernieuwde Verbond is immers door
God aangeboden aan dezelfde partij als bij het Oude Verbond.

Profeten als Ezechiël, Hosea, Joël, Daniël, Zefanja, Zacharia en ook Jesaja beschrijven
al uitvoerig de Eindtijd waarin wij nu leven. De profeet Jesaja profeteerde zelfs al in de 8e eeuw voor Christus over het Vrederijk en voorzegde toen al wat er met de
volken rondom Israël zal gebeuren. Dezelfde profeet Jesaja verwees toen al naar de
Opname van de Bruid vóór de Grote Verdrukking als hij schrijft:

“van ganser harte verlang ik naar U in de nacht, uit het diepst van mijn gemoed zoek
ik U.” (Jes. 26:9)


Dit verlangen in de nacht verwijst niet naar een gewone bruid en bruidegom maar
naar de Bruid die voor middernacht de Bruidegom verwacht. Jesaja gaat namelijk
verder en schrijft:

“Herleven zullen uw doden - ook mijn lijk -, opstaan zullen zij. Ontwaakt en jubelt, gij,
die woont in het stof……..Kom, mijn volk, ga in uw binnenkamers, en sluit uw deuren
achter u; verberg u een korte tijd, tot de gramschap over is. Want zie, de Here verlaat
Zijn plaats om de ongerechtigheid der bewoners van de aarde aan hen te bezoeken.” (Jes. 26:19)


Jesaja gebruikt hier voor het woord “deur” het Hebreeuwse woord “deleth” dat ook
vertaald kan worden als ”de deuren van de hemel”. Voor de binnenkamer gebruikt
Jesaja een woord dat van het Hebreeuwse woord “hadar” komt en dat “slaapkamer”
of de “allerbinnenste kamer” of ook “de bruidskamer” (Hetzelfde woord wordt gebruikt voor de kamer van de bruidegom in Joel 2:16!) betekent en tegelijkertijd
een plaats is om je te verbergen!

Terwijl Jesaja ongeveer 2800 jaar geleden op profetische wijze de eindtijd beschrijft,
roept Jezus Christus ook nu hetzelfde tegen de Bruidsgelovigen in de eindtijd: Kom,
sluit de poorten van de hemel achter je Mijn Bruid en verberg je een korte tijd in
de kamer van de Bruidegom, tot de tijd van de gramschap voorbij is. Wat een mooi
aanbod om een korte tijd in de binnenste kamer en veiligste schuilplaats te mogen
verblijven, totdat de tijd van Gods heilige toorn voorbij is. De Bruid die zich heeft
voorbereid en de Gemeente waarbij het oordeel begon en die gezuiverd is, zal deze
gramschap niet mee hoeven maken.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2018
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: "als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

Berichtdoor gravo » 05 nov 2014 01:03

Julian Brasser schreef:Zelf baseer ik mijn 'pre-tribulation Rapture'.....(...)


Je kunt het nog zo'n mooie naam geven, het verhult echter niet dat die hele eindtijd-kletskoek, die de laatste tijd ook Refoweb vervuilt, in de grond van de zaak niets anders is dan een kinderachtige godsdienstige hobby die door volwassen mensen wordt gepraktiseerd.

Het is van eenzelfde domheid als de zogenaamde 'preppers' in Amerika. Zelden zulke leeghoofdige en bange lapzwanzen gezien.
Het is net suikerzakjes plakken voor grote mannen of wipwappen op een te kleine wipwap voor grote kinderen.
Het geeft de vieze smaak in de mond van een karikaturaal christendom, dat hiermee aan een allerellendigst einde lijkt te zijn gekomen. Volstrekt irrelevant en ridicuul. In één woord: belachelijk.

Rapture? Wat een B-film, zeg.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: "als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

Berichtdoor Teus » 05 nov 2014 02:06

@Gravo,
Laat eens horen hoe jij de eindtijd dan ziet? Wat je verwachting daarvan is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: "als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

Berichtdoor Boerin » 05 nov 2014 10:45

ben db bd schreef:
Zouden die allemaal de opname gemist hebben? Omdat ze niet 'magnetisch' genoeg waren? Niet verwachtingsvol genoeg? Of omdat ze andere dingen aan hun hoofd hadden? Of gewoon omdat ze niet in die flauwe kul geloofden? Nog andere mogelijkheden? 'Dat moet je geestelijk zien' ? Hoe gaat dat 'geestelijk zien' dan in z'n werk?
Wie heeft er een mening over deze m.i. steeds actueler wordende vraag?

Het klopt volgens mij gewoon niet pretrib, want er is al tribulation aan de gang. Pretrib is iets voor Westerlingen die denken dat God het meeste van hen houdt, zodat zij lekker rustig zonder gezeur kunnen leven en dan hoepie worden ze weggehaald. Ik geloof dat het pre wrath is. Wat is er het nut van dat we 20 jaar voor opwekking bidden en dan eindelijk is het de tijd en haalt Hij de arbeiders weg die de oogst binnen konden halen.
Hij komt voor een bruid zonder vlek of rimpel en een bruid zonder vlek of rimpel doet de werken van Jezus en wint zielen.
https://janaalcorn.wordpress.com/2010/0 ... stry-1961/
http://www.revivalcentral.com/Prophecies.html: 1965 the coming deception, het oordeel begint in het huis Gods. Deze laatste klopt precies met Matteus 24.
Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentien, en aardbevingen in verscheidene plaatsen. 8 Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten. 9 Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking, en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken, om Mijns Naams wil. 10 En dan zullen er velen geergerd worden, en zullen elkander overleveren, en elkander haten. 11 En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden. 12 En omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden, zo zal de liefde van velen verkouden. 13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. 14 En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.
En het einde is dan niet dat Jezus terugkomt, maar de opname volgens mij, want dan zit die antichrist in de tempel.
Laatst gewijzigd door Boerin op 05 nov 2014 11:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: "als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

Berichtdoor mohamed » 05 nov 2014 10:59

En als het nog wat langer duurt krijgen we een generatie na de onze die ook zeker is dat Jezus nu echt spoedig komt en voor je het weer ben je weer tweeduizend jaar verder. Ik vind het knap dat mensen nog oprecht geloven dat Jezus snel komt, ik zou het niet kunnen.

Er wordt altijd gezegd dat een dag voor God is als duizend jaar, maar Petrus verwees naar Psalm 90,4 als verweer tegen degenen die het in die tijd al te lang vonden duren (2 Petr 3,3) en de wederkomst binnen hun generatie verwachtten. Men zou denken dat zij erbij stonden toen Jezus zei dat hij binnen de levens van sommigen daar terug (Mat 16,28) zou komen. Eigenlijk zeggen christenen dat Petrus de spotters de mond snoerde door te impliceren dat de wederkomst nog veel langer op zich zou laten wachten. Daarmee zei hij dan ook dat Jezus zich vergistte (Mat 16,28) en Johannes (1 Joh 2,18) en Christus had de vader nota bene gebeden dat zij één mochten zijn. Dat is dan ook niet gelukt, want Paulus en Johannes situeerden de wederkomst in de eerste eeuw. En volgens jullie plaatst Petrus die duizenden jaren later. Het komt me voor dat christenen de consequenties van hun stellingen niet willen inzien.

Maar ja, er zijn ook mensen die geloven in ufo's en laatst was er een Ier op t.v. die bij hoog en laag zweerde dat hij tot tweemaal toe een kabouter had gesproken. Zo knap is het nou ook weer niet, mensen zijn nou eenmaal gek op sensatie en de sensatie wordt dan wel eens belangrijker dan het waarheidsgehalte. ;)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: "als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

Berichtdoor Boerin » 05 nov 2014 11:32

mohamed schreef:
Maar ja, er zijn ook mensen die geloven in ufo's en laatst was er een Ier op t.v. die bij hoog en laag zweerde dat hij tot tweemaal toe een kabouter had gesproken. Zo knap is het nou ook weer niet, mensen zijn nou eenmaal gek op sensatie en de sensatie wordt dan wel eens belangrijker dan het waarheidsgehalte. ;)

Kijk, alweer een bewijs dat het klopt. Hoelang bestaat dat preterisme al? Is vast iets van de laatste tijd.
Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen, 4 En zeggen: Waar is de belofte Zijner toekomst? want van dien dag, dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping.


8 Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: "als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

Berichtdoor mohamed » 05 nov 2014 15:28

mohamed schreef:Maar ja, er zijn ook mensen die geloven in ufo's en laatst was er een Ier op t.v. die bij hoog en laag zweerde dat hij tot tweemaal toe een kabouter had gesproken. Zo knap is het nou ook weer niet, mensen zijn nou eenmaal gek op sensatie en de sensatie wordt dan wel eens belangrijker dan het waarheidsgehalte. ;)

Boerin schreef:Kijk, alweer een bewijs dat het klopt. Hoelang bestaat dat preterisme al? Is vast iets van de laatste tijd.

Ja het is vast iets van de laatste 'dagen'! :)
Boerin schreef:Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen, 4 En zeggen: Waar is de belofte Zijner toekomst? want van dien dag, dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping.


8 Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.

Nou, als het preterisme iets is van de laatste dagen dan is het voor God al vrij oud. :lol:

Maar serieus, de eerste kerkvaders waren allemaal preteristen, daarom zijn er ook zoveel katholieken partial preterist.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2018
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: "als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

Berichtdoor gravo » 05 nov 2014 23:33

Teus schreef:@Gravo,
Laat eens horen hoe jij de eindtijd dan ziet? Wat je verwachting daarvan is.


Ik zal het "laat eens horen" maar niet als een bevel opvatten, alhoewel ik de laatste tijd wel eens de indruk krijgt dat je als christen het mes op de keel gezet krijgt, wanneer je niet een of ander exotisch eindtijdscenario navolgt.

Maar goed, mijn antwoord op je vraag is: de tijden zijn in Gods hand, wij weten daar niets van, wij kunnen daar niets van weten, wij hoeven daar niets van te weten.

1. Omdat wij allemaal ver voor de eindtijd sterven. Daar zouden we ons beter mee bezig kunnen houden.

2. Omdat de scenario's die in omloop zijn zozeer van elkaar verschillen, dat je de conclusie wel kunt trekken dat de Bijbel daar allesbehalve eenduidig en helder over is.

3. Omdat ons nadrukkelijk is meegedeeld, door die Ene Persoon die het recht had om er iets over te zeggen, dat we daarover geen uitspraken kunnen doen en daar niet over moeten speculeren.

4. Omdat het afleidt van de christelijke roeping op deze aarde. We zouden maar in de verleiding komen om onszelf met onze kinderen in een huis op te sluiten, weg van alles en iedereen, in de vaste overtuiging dat de Heer a.s. dinsdagmiddag wederkomt of dat allerlei Hollywood-scenario's zich medio mei volgend jaar gaan afspelen.
Voor je het weet zit je als rare vogel in DWDD. En dat krijg je, wanneer je door de brievenbus op gebrekkige wijze het contact onderhoudt met de verloren buitenwereld. Geloof me, er komt een dag waarop je gewoon weer boodschappen moet doen: aardappelen en wc-papier.
Je kunt niet zonder. Bovendien, je roeping ligt in het leven dat je van God ontvangen hebt.

5. Omdat mensen die zich zo obsessief en paniekerig uitlaten over al die angstige "dit-is-het-einde" praatjes doorgaans wat labiele types zijn, sociaal zielig en zo. Tikje laag opgeleid, ook dat nog.

6. Omdat God onze God is. Daarom hoeven we de toekomt niet verstijfd van angst tegemoet te zien.

7. Omdat al dat likkebaarden bij vernietiging, chaos, oorlog, Armageddon, terreur, doodslag en ineenstorting eigenlijk zou moeten leiden tot een serieus zelfonderzoek: ben ik wel helemaal normaal, heeft een bepaalde vorm van extremisme mij in de greep gekregen en moet mijn huisarts dit niet weten?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4556
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

Berichtdoor naamloos » 06 nov 2014 11:29

gravo schreef:Maar goed, mijn antwoord op je vraag is: de tijden zijn in Gods hand, wij weten daar niets van, wij kunnen daar niets van weten, wij hoeven daar niets van te weten.

1. Omdat wij allemaal ver voor de eindtijd sterven. Daar zouden we ons beter mee bezig kunnen houden.
Wat grappig, wij kunnen en hoeven niets te weten over de tijden. En direct daarop weet jij wél te vertellen dat we ver vóór de eintijd sterven. ''Hoe weet je dat wanneer je het tijdstip van de eindtijd niet kent'' vraag ik me dan af!

In mijn bijbel staat dat we wel degelijk moeten letten op de tekenen der tijden.
Het meest opvallende vind ik dat Israël weer een staat is geworden.
En dat terwijl de kerk Israël al eeuwenlang had afgeschreven, en zichzelf daarvoor in de plaats gesteld heeft. #-o #-o #-o
Maar die vermaledijde onterechte vergeestelijking van de profetieën werpt een rookgordijn op, zodat je onder een bedekking leeft. Jes. 25.

De profetieën kwamen vroeger letterlijk uit, en dat gaat weer gebeuren. Zelfs als jij het er niet mee eens bent.
Poe-poeh, eerder schreef je dat mensen de bijbel niet kunnen lezen zonder uitleg van 'geleerden'.
Ik dank God op mn blote knietjes dat ik niet afhankelijk ben van die elite.
gravo schreef:Omdat het afleidt van de christelijke roeping op deze aarde. We zouden maar in de verleiding komen om onszelf met onze kinderen in een huis op te sluiten, weg van alles en iedereen, in de vaste overtuiging dat de Heer a.s. dinsdagmiddag wederkomt of dat allerlei Hollywood-scenario's zich medio mei volgend jaar gaan afspelen.
In mijn bijbel staat dat we Jezus wederkomst moeten verwachten, waakzaam moeten zijn zodat we elk moment bereid zijn.
Juist door de wederkomst ver voor je uit te schuiven kom je in de verleiding een vleselijk leven te leiden. (Laodicea - lauw)
Mijn heer vertoeft te komen, ze gaan eten en drinken met de dronkaards, en lees maar verder.
Als je hem elk moment verwacht, dan wil je juist haast maken met je christelijke roeping omdat je weet dat de tijd heel kort kan zijn.
gravo schreef:Omdat God onze God is. Daarom hoeven we de toekomt niet verstijfd van angst tegemoet te zien.
Angst is niet per definitie de uitkomst van de verwachting van een spoedige wederkomst.
Angstige mensen zijn er altijd geweest en zullen er altijd wel blijven.
De vraag is ''waarvoor zijn ze bang''. Zijn ze niet bereidt, of gaat het over de grote verdrukking?
Dat eerste, daar is wat aan te doen door Jezus aan te nemen en hem te verwachten.
Het tweede is zeker geen pretje, ook niet als je weet dat je in Christus verlost bent. Maar dan heb je wel perspectief!
gravo schreef:Omdat al dat likkebaarden bij vernietiging, chaos, oorlog, Armageddon, terreur, doodslag en ineenstorting eigenlijk zou moeten leiden tot een serieus zelfonderzoek: ben ik wel helemaal normaal, heeft een bepaalde vorm van extremisme mij in de greep gekregen en moet mijn huisarts dit niet weten?
Wat een zielige verdachtmaking die eigelijk zou moeten leiden tot een serieus zelfonderzoek: ben ik wel helemaal normaal ...enz.

Ik geloof in de opname van de Gemeente vóór de grote verdrukking. (en iedereen die wil kan zich door geloof bij die Gemeente voegen) En dan brengt Jezus ons in het Vaderhuis, en gaan we hem aanbidden en ons in hem verheugen.
Wat een zieke veronderstelling dat de Gemeente zich, in plaats daarvan, zit te verkneukelen in de ellende die dan op de aarde heerst.
Daarna zal Jezus wederkomen en zijn voeten op de Olijfberg zetten, om samen met zijn bruid te regeren de 1000 jaren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: "als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

Berichtdoor Teus » 06 nov 2014 15:00

Teus schreef:@Gravo,
Laat eens horen hoe jij de eindtijd dan ziet? Wat je verwachting daarvan is.


gravo schreef:Ik zal het "laat eens horen" maar niet als een bevel opvatten, alhoewel ik de laatste tijd wel eens de indruk krijgt dat je als christen het mes op de keel gezet krijgt, wanneer je niet een of ander exotisch eindtijdscenario navolgt.


Komt inderdaad best wel bevelend over, sorry.
Ben blij dat je het me niet voor 100% toerekend, bedankt!

gravo schreef:Maar goed, mijn antwoord op je vraag is: de tijden zijn in Gods hand, wij weten daar niets van, wij kunnen daar niets van weten, wij hoeven daar niets van te weten.


Dat klopt, we kunnen het ook niet weten maar als je verlangen naar de Heere Jezus groot is ga je al snel beredeneren om er achter te komen of het nog lang duurt.
Het enige wat Jezus als aanleiding zegt dat het opname is, dat als het evangelie over de hele wereld verkondigd is dan komen zal. Als je de volgorde van gebeurtenissen ziet, die Jezus Zelf beschrijft, en wat daarin gebeurt en vergelijkt met wat er nu gebeurd kun je zien dat het niet zo lang meer duurt. Zeker kun je daar geen tijdstip uit halen.
gravo schreef:1. Omdat wij allemaal ver voor de eindtijd sterven. Daar zouden we ons beter mee bezig kunnen houden.

Ik ga er vanuit dat je de opname bedoelt.
Dat we allemaal voor de opname sterven weet niemand, net zo min dat je weet wanneer de opname is natuurlijk.
Zeker, als onze geestelijk staat niet beantwoordt aan Gods verlangen dan hebben we wel iets anders om ons druk over te maken. Maar ik heb de indruk, ben bijna zeker dat iemand die God niet als Hemelse Vader erkent ook niet uitziet naar de opname en alleen maar wil zoeken naar iets wat bewijst dat het nog heel lang gaat duren, in ieder geval na zijn of haar tijd van levensverwachting.
gravo schreef:2. Omdat de scenario's die in omloop zijn zozeer van elkaar verschillen, dat je de conclusie wel kunt trekken dat de Bijbel daar allesbehalve eenduidig en helder over is.

Is ook zo maar aan de hand van de Bijbel kun je redelijk goed bepalen of de tijd nabij is.
Je leest ook niet altijd stellige overtuigingen, alleen maar verwachtingen gebaseerd op eerdere gebeurtenissen, o.a. Israël. Er is veel gebeurd met Israël in combinatie met de Bijbelse feesten en visies op de rode manen. Ligt eigenlijk wel voor de hand om hier na te kijken wat de volgende gebeurtenis kan zijn en is de opname niet uitgesloten.
Bij God draait het meeste om Israël en bij de wereld-machten draait het ook om Israel. Israel heeft de meeste vijandelijke islamitische landen omdat de islam exact weet welke positie Israel heeft, bij God en in de wereld geschiedenis. Ze weten dat Jezus Zelf in Jeruzalem gaat regeren, dat die moskee weggevaagd zal worden, daardoor zal er gevochten worden, de haat is er al en gevochten wordt er ook al en krijgt steeds meer vijanden. Als dit gaat gebeuren is de opname al geweest. De gelovigen zullen het allemaal van dichtbij zien

gravo schreef:3. Omdat ons nadrukkelijk is meegedeeld, door die Ene Persoon die het recht had om er iets over te zeggen, dat we daarover geen uitspraken kunnen doen en daar niet over moeten speculeren.

Is zo maar Hij zegt wel dat als het Evangelie verkondigd is dat Het gaat gebeuren. En dat duurt niet zo lang meer, overigens God kan dat in een dag verwezenlijken natuurlijk.
Ik ben van mening dat God niet voor niets de gebeurtenissen in Zijn Woord uiteen zet.
Daar is ook niets mis mee om daar over na te denken en te beredeneren, zolang we het tijdstip maar niet gaan bepalen.

gravo schreef:4. Omdat het afleidt van de christelijke roeping op deze aarde. We zouden maar in de verleiding komen om onszelf met onze kinderen in een huis op te sluiten, weg van alles en iedereen, in de vaste overtuiging dat de Heer a.s. dinsdagmiddag wederkomt of dat allerlei Hollywood-scenario's zich medio mei volgend jaar gaan afspelen.
Voor je het weet zit je als rare vogel in DWDD. En dat krijg je, wanneer je door de brievenbus op gebrekkige wijze het contact onderhoudt met de verloren buitenwereld. Geloof me, er komt een dag waarop je gewoon weer boodschappen moet doen: aardappelen en wc-papier.
Je kunt niet zonder. Bovendien, je roeping ligt in het leven dat je van God ontvangen hebt.

Het kan je afleiden van je christelijke roeping als je verkeerd mee omgaat maar dat is met alles zo, dat kan met kerkgang, werk, huwelijk en nog veel meer.
Je neemt wel het extreme om je op te sluiten en te zitten wachten.
Er zijn voorgangers en dominees die ook als roeping hebben de Bijbel geestelijk te vertalen. Er zijn altijd mensen die er een potje van maken maar dat is incidenteel en die kom je op dit forum niet tegen.
gravo schreef:5. Omdat mensen die zich zo obsessief en paniekerig uitlaten over al die angstige "dit-is-het-einde" praatjes doorgaans wat labiele types zijn, sociaal zielig en zo. Tikje laag opgeleid, ook dat nog.

Ik denk niet dat je het helemaal correct ziet. De mensen die hier over spreken zijn niet altijd paniekerig of angstig, juist verlangen zij naar de opname. De mensen die jij misschien bedoeld, die zelf het gevoel hebben en ook nog de toekomst denken te kunnen voorspellen, dat is niet de moeite om er te veel over te hebben.

gravo schreef:6. Omdat God onze God is. Daarom hoeven we de toekomt niet verstijfd van angst tegemoet te zien.

Er zijn veel mensen die met blijdschap die toekomst tegemoet zien.
gravo schreef:7. Omdat al dat likkebaarden bij vernietiging, chaos, oorlog, Armageddon, terreur, doodslag en ineenstorting eigenlijk zou moeten leiden tot een serieus zelfonderzoek: ben ik wel helemaal normaal, heeft een bepaalde vorm van extremisme mij in de greep gekregen en moet mijn huisarts dit niet weten? gravo


Gravo, je zou de mensen die er over nadenken in drie categorieën kunnen verdelen.
1. Mensen die denken te weten wanneer het gaat gebeuren en er bang voor zijn. Die in de bergen hun heil zoeken opdat het hun voorbij zal gaan. Deze bange mensen hebben nog iets anders om recht te breien en kunnen we alleen maar medelijden mee hebben en moeten voor ze bidden.
2. Mensen die zien dat het niet lang meer kan duren en er eigenlijk niet over willen hebben omdat ze weten dat ze er nog niet klaar voor zijn. Deze mensen hebben ook gebed nodig.
3. Mensen die een oprecht verlangen hebben om die dag mee te maken.
Niemand heeft uit zichzelf het verlangen om Jezus te ontmoeten, is nooit gebeurd en zal ook nooit gebeuren. Een oprecht verlangen kan uitsluitend door de Kracht van de Heilige Geest. Het kan ook eigenlijk niet anders want als je geen relatie met God hebt weet je ook niet waar je naar moet verlangen. Het gebeurt wel eens dat God door Zijn Geest Zijn kinderen iets laat zien op basis van zijn of haar verlangen. Dat zal nooit het tijdstip van de komst van de Heere Jezus zijn, dan zou Hij zichzelf tegenspreken maar wel hoe te handelen en te leven en er over te spreken.
Dan gaat het niet om de troep hier achter te willen laten, maar om Hem de kronen te brengen, te Loven en te Prijzen voor alles wat Hij voor je gedaan heeft, Hem met lofzang samen met de Engelen de Eer toezingen.

Het gaat er om of we er klaar voor zijn en als we er niet klaar voor zijn heb we grondige redenen om bang te zijn. Maar er is een oplossing, bij Hem Die komt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Re: "als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

Berichtdoor mohamed » 06 nov 2014 15:14

gravo schreef:Omdat ons nadrukkelijk is meegedeeld, door die Ene Persoon die het recht had om er iets over te zeggen, dat we daarover geen uitspraken kunnen doen en daar niet over moeten speculeren.

Wat er tegenwoordig over de eindtijd wordt gezegd vind ik ook maar veel gespeculeer. Echter wat Jezus en de apostelen er over leerden beschouw ik niet als zodanig, maar zeer nuttig en stichtend en onmisbaar voor een heldere kijk op de eindtijd. Speculeren is leuk als men een filmscript schrijft of een lekkere leesbare roman. Hier houden we serieuze academisch verantwoorde Bijbelstudie.

Toen Die Ene zei dat alleen de Vader van de ure wist was dat de waarheid op dat moment, maar de apostelen deden later in hun brieven vele uitspraken over de eindtijd en je denkt toch niet dat ze zomaar wat verzonnen? Met name Johannes in zijn latere brieven en het boek Openbaring gaat tot in detail over de eindtijd en de wederkomst. Johannes schrijft dat die dingen spoedig (Op 1,1) zullen gebeuren. Het lijkt me juist zinvol te onderzoeken wat de apostelen over de eindtijd hadden te zeggen, want zij waren Jezus' leerlingen. Als we daarin niet gehinderd worden door onze eigen verwachtingen, want dat is een zeer menselijke eigenschap die de waarheid nogal kan kleuren.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten