Godsbesef

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Godsbesef

Berichtdoor Arco » 31 okt 2014 10:36

Er wordt wel gezegd dat iedereen een godsbesef heeft. Het resultaat daarvan zou zijn dat in praktisch elke cultuur een religie bestaat. Of je nu in Amazone een stam bezoekt of in de Himalaya, er is altijd wel een religie te vinden.

Vraag 1: bestaat het godsbesef wel? En is dat aantoonbaar?

Vraag 2: Ervan uitgaande dat het godsbesef bestaat, wat is het doel van de Schepper van het godsbesef?

Vraag 3: Ervan uitgaande dat het godsbesef bestaat, kan je het godsbesef bij mensen (bijv. ongelovigen) aanspreken?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Godsbesef

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2014 12:00

Hmm lastige vragen.

Ik denk dat het godsbesef wel in bepaalde mate aanwezig is... of was. Waar dat denk ik vooral vandaan komt is uit de natuur en uit de onverklaarbaarheid van dingen. Als mensen dingen niet kunnen verklaren schrijven ze dat vaak toe aan een hogere macht die boven ons niveau staat. En de natuur is altijd een reden geweest om aan te nemen dat er een schepper is die dit alles heeft gemaakt. Want zo iets moois, complex, divers en met zoveel synergie, dat is er niet zomaar gekomen. Er moet een reden voor zijn en er moet iemand achter zitten. Best simpel. Maar in de moderne wereld ligt het wat anders. Mensen kunnen steeds meer verklaren en sinds de industriële revolutie zie je dat ons kennispeil zo hoog is geworden dat velen denken het nu wel zonder God te kunnen, er zijn immers steeds minder onverklaarbare zaken. Het is niet vreemd dat in die tijd ook de evolutietheorie werd ontwikkeld waarbij dat punt, de natuur en de aanwezigheid daarvan, ook verklaard wordt. Zo kan de mens zichzelf op nummer 1 plaatsen drukt men zo het godsbesef naar de achtergrond.

Het doel van Gods aanwezigheid in de schepping is om mensen te laten beseffen dat Hij er is. Je kan mensen er op aanspreken maar je moet je wel afvragen in hoeverre dat besef niet naar de achtergrond is gedrukt. Wel kan je wijzen op de natuur. Kan zoiets complex vanuit het niets ontstaan? Allicht, maar dan zit er wel een groot kunstenaar achter.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Godsbesef

Berichtdoor BladeStraight » 31 okt 2014 15:31

Mij lijkt het geweten een bewijs voor het godsbesef. Ikzelf ben christelijk opgevoed dus ik kan niet uit eigen ervaring weten of kinderen een aangeboren godsbesef hebben, maar ik heb van verschillende psychologen (ook, en vooral zelfs, atheisten) gehoord dat vrijwel alle kinderen een besef van een hogere macht en van goed en kwaad hebben.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Godsbesef

Berichtdoor Teus » 31 okt 2014 16:10

Arco schreef:Er wordt wel gezegd dat iedereen een godsbesef heeft. Het resultaat daarvan zou zijn dat in praktisch elke cultuur een religie bestaat. Of je nu in Amazone een stam bezoekt of in de Himalaya, er is altijd wel een religie te vinden.

Vraag 1: bestaat het godsbesef wel? En is dat aantoonbaar?

Vraag 2: Ervan uitgaande dat het godsbesef bestaat, wat is het doel van de Schepper van het godsbesef?

Vraag 3: Ervan uitgaande dat het godsbesef bestaat, kan je het godsbesef bij mensen (bijv. ongelovigen) aanspreken?



1 Ieder mens heeft een godsbesef, ieder mens heeft een moment in zijn of haar leven de wetenschap dat God, de Schepper van hemel en aarde, de Grote Ik Ben, alle eer toekomt en de Weldoener is aan alle mensen.
God blies Adam in leven met Zijn Heilige adem en daarbij ook de geest. De geest die vermengt moet worden met de Heilige Geest. In deze geest zit denk ik de wetenschap dat God.... God. is Mensen zeggen wel eens dat de Heilige Geest mensen trekt om zich te bekeren maar dat kan niet. Ik denk dat de ingegeven geest dan door God bewerkt wordt.

Aantoonbaar? We weten dat niemand vrijuit kan gaan als hij of zij zich niet bekeerd tot de Almachtige. Dat betekend ook dat er geen excuus is voor de zonden en daarbij dus iedereen weet dat hij of zij zonden gedaan heeft tegen God.
God zal een ieder oordelen, dat kan Hij niet als iemand niet weet of hij fout is geweest, we hebben een eerlijk God.

2 Het doel van het godsbesef is als eerste dat God aan Zijn Eer wil komen, daaruit kan Hij werken.
Dat we Hem zoeken als verlosser van de zonden en in afhankelijkheid van Hem leven.

3.Ik denk dat je het huidige godsbesef kunt aanspreken. Ik zeg wel eens tegen iemand “je weet toch dat God bestaat”? De eerste reactie is, “Ik geloof niet in God”. Ze gaan de vraag voorbij en bevestigen met hun antwoordt dat ze weten dat Hij bestaat.
In andere culturen zal het wellicht anders zijn als zij nog nooit iets van andere mensen over God gehoord hebben, alleen hun zonnegod of zo. Maar toch hebben ze het besef, althans, een keer in hun leven zullen ze het besef hebben.
Wat ik nu zo mooi vindt, dat God zo lankmoedig is, dat Hij er voor zorgt dat vele ook nog het evangelie te horen krijgen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: Godsbesef

Berichtdoor Bescheiden » 05 nov 2014 09:20

Vraag 1: Is het godsbesef een geweten of een gevoel en volgt daaruit een attitude?
Aan hun vruchten zul je hen herkennen.

Vraag 2: Wat is het doel van de schepper van het godsbesef is eigenlijk gewoon vragen wat is het doel van de Heilige? Of vraag je wat is het doel van een godsbesef in de mens geschapen te hebben?

Vraag 3: Ongelovigen hebben besloten iets van het geschapene te eren ipv de Schepper wat volgens mij een berekende vergissing is.

Goede en mooie antwoorden van mijn voorgangers alleszinds. 8)

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Godsbesef

Berichtdoor Jozo » 05 nov 2014 20:44

Er wordt wel gezegd dat iedereen een godsbesef heeft. Het resultaat daarvan zou zijn dat in praktisch elke cultuur een religie bestaat. Of je nu in Amazone een stam bezoekt of in de Himalaya, er is altijd wel een religie te vinden.

Vraag 1: bestaat het godsbesef wel? En is dat aantoonbaar?

Vraag 2: Ervan uitgaande dat het godsbesef bestaat, wat is het doel van de Schepper van het godsbesef?

Vraag 3: Ervan uitgaande dat het godsbesef bestaat, kan je het godsbesef bij mensen (bijv. ongelovigen) aanspreken?


Er zijn volken/stammen die geen godsbesef hebben, geen religie, geen besef van een godheid of whatsoever. Godsbesef is wat dat betreft dus niet aangeboren en niet universeel.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: Godsbesef

Berichtdoor Bescheiden » 06 nov 2014 09:55

Jozo schreef:
Er zijn volken/stammen die geen godsbesef hebben, geen religie, geen besef van een godheid of whatsoever.


Dat vind ik makkelijk gezegd.


Jozo schreef:Godsbesef is wat dat betreft dus niet aangeboren en niet universeel.


Godsbesef is misschien niet aangeboren maar ieder mens krijgt wel de mogelijk in de loop van zijn leven er een te verwerven, doch er zijn er die dan kiezen die te verwerpen.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Godsbesef

Berichtdoor Arco » 06 nov 2014 16:20

Bescheiden schreef:Vraag 1: Is het godsbesef een geweten of een gevoel en volgt daaruit een attitude?
Aan hun vruchten zul je hen herkennen.


Wat ik in de vingers probeer te krijgen, is dat een godsbesef te benoemen valt. Aanwijsbaar, aantoonbaar. Anders is het een veronderstelling.

Het geweten hoeft niet hetzelfde te zijn als het godsbesef. Een geweten kan een moreel kompas zijn, rekeninghoudend met het bestaan van God. Maar dat hoeft niet zo te zijn.

Bescheiden schreef:Vraag 2: Wat is het doel van de schepper van het godsbesef is eigenlijk gewoon vragen wat is het doel van de Heilige? Of vraag je wat is het doel van een godsbesef in de mens geschapen te hebben?


Stel dat de Schepper het godsbesef heeft ingeschapen in de mens, dan zou Hij dat gedaan kunnen hebben om mensen op Zijn bestaan te wijzen.

Bescheiden schreef:Vraag 3: Ongelovigen hebben besloten iets van het geschapene te eren ipv de Schepper wat volgens mij een berekende vergissing is.


Eens, maar kan het godsbesef (als het bestaat) gebruikt worden om mensen aan te spreken op de Schepper.


Jozo schreef:Er zijn volken/stammen die geen godsbesef hebben, geen religie, geen besef van een godheid of whatsoever. Godsbesef is wat dat betreft dus niet aangeboren en niet universeel.


Kan je ons meer informeren over wat je hier zegt?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Godsbesef

Berichtdoor Marnix » 07 nov 2014 09:10

Daar ben ik ook benieuwd naar. Welke volken hebben totaal geen religie Jozo?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: Godsbesef

Berichtdoor Bescheiden » 11 nov 2014 15:38

BladeStraight schreef:Mij lijkt het geweten een bewijs voor het godsbesef.


Ik vind dat je daar gelijk in hebt.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Godsbesef

Berichtdoor henkie » 11 nov 2014 21:06

Romeinen 1 is vrij duidelijk over Godsbesef:

18 Want de toorn van God wordt geopenbaard vanuit de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, die de waarheid in ongerechtigheid onderdrukken,

19 omdat wat van God gekend kan worden, hun bekend is. God Zelf heeft het hun immers geopenbaard.

20 Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend en doorzien, namelijk én Zijn eeuwige kracht én Zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn.

21 Want zij hebben, hoewel zij God kennen, Hem niet als God verheerlijkt of gedankt, maar zij zijn verdwaasd in hun overwegingen en hun onverstandig hart is verduisterd.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Godsbesef

Berichtdoor Arco » 14 nov 2014 11:30

Mooie tekst, Henkie!

Zijn er mensen die ervaring hebben met Evangelisatie? Zou Godsbesef ingezet kunnen worden als evangelisatiemiddel?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Arend
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2014 19:46

Re: Godsbesef

Berichtdoor Arend » 23 nov 2014 00:04

Ik lurk normaal gesproken op deze, en andere fora, ter lering en vermaak mee maar kon het niet laten om op dit topic toch even te reageren, ik ben overigens atheïst.

Vraag 1: bestaat het godsbesef wel? En is dat aantoonbaar?

Bewustzijn, zelfbewustzijn, ervaren, het zijn absurde fenomenen, ik vind het niet vreemd dat de mens hier per se antwoord op wil hebben en deze dan maar noodzakelijkerwijs invult zodat men er mee kan leven. Ik vermoed dat dit 'ervaren', door gelovigen, gezien wordt als 'Godsbesef' (corrigeer me als ik er naast zit).

Vraag 2: Ervan uitgaande dat het godsbesef bestaat, wat is het doel van de Schepper van het godsbesef?

Deze sla ik over.

Vraag 3: Ervan uitgaande dat het godsbesef bestaat, kan je het godsbesef bij mensen (bijv. ongelovigen) aanspreken?


Deze vraag is dan ook de reden dat ik besloten heb te reageren :wink: . Wanneer je met mijn antwoord op jouw eerste vraag akkoord gaat dan denk ik dat dat niet gaat lukken.

Ik beschouw, analyseer en trek waar mogelijk conclusies. Het kunnen beschouwen en analyseren is de component 'besef' in het begrip 'Godsbesef', de component 'God' is de conclusie van zij die daarin geloven. Wanneer ik het leven beschouw dan neem ik - op ieder niveau - veel wreedheid en competitie waar en grotendeels wordt dit afgedwongen (predatie bijvoorbeeld). Het onderliggende systeem is volstrekt onverschillig en haar brandstof is competitie, alles deelt zich en wordt vervolgens individueel en/of in groepsverband gedwongen onderling de strijd aan te gaan. Vanuit mijn perspectief heeft dat systeem alle eigenschappen van een kil(l) algoritme. Ik zou nooit, zeker niet wanneer ik solitair opgegroeid zou zijn, tot de conclusie kunnen komen dat daar een benevolent, omnipotent en omniscient wezen voor verantwoordelijk is.

Dat gezegd hebbende, er zijn uiteraard ook ongelovigen of en andersgelovigen die dat wellicht niet zo ervaren. Het is sec mijn persoonlijke mening maar dan weet je in ieder geval één van de antwoorden die je kan verwachten in het geval je een ongelovige wilt aanspreken op het eventuele bestaan van 'Godsbesef'.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Godsbesef

Berichtdoor Arco » 24 nov 2014 14:05

Beste Arend,

Je bent van harte welkom om te reageren, maar om hier te posten heb je blijkbaar, als atheïst, wel akkoord moeten gaan met de voorwaarden van dit deel van RefoWeb.

Arend schreef:Bewustzijn, zelfbewustzijn, ervaren, het zijn absurde fenomenen, ik vind het niet vreemd dat de mens hier per se antwoord op wil hebben en deze dan maar noodzakelijkerwijs invult zodat men er mee kan leven. Ik vermoed dat dit 'ervaren', door gelovigen, gezien wordt als 'Godsbesef' (corrigeer me als ik er naast zit).


Pas geleden had ik een typisch geval, namelijk dat ik tot inzicht kwam van een bepaalde tekst. Daar was ik erg blij over, mijn vrouw reageerde nogal koeltjes. Dus dat was voor mij weer een les: inzicht is persoonsgebonden en niet overdraagbaar met dezelfde blijdschap over dat inzicht.

Niet alleen gelovigen zoeken de verklaring voor bepaalde ervaringen. Wat gelovigen als 'Godsbesef' zien, zien anderen als 'toevallig'. Het mag dan absurd zijn, maar in een tijd van hoogstaande wetenschap moeten we toch kunnen verklaren hoe het zit met 'Godsbesef'?

Deze vraag is dan ook de reden dat ik besloten heb te reageren :wink: . Wanneer je met mijn antwoord op jouw eerste vraag akkoord gaat dan denk ik dat dat niet gaat lukken.

Ik beschouw, analyseer en trek waar mogelijk conclusies. Het kunnen beschouwen en analyseren is de component 'besef' in het begrip 'Godsbesef', de component 'God' is de conclusie van zij die daarin geloven. Wanneer ik het leven beschouw dan neem ik - op ieder niveau - veel wreedheid en competitie waar en grotendeels wordt dit afgedwongen (predatie bijvoorbeeld). Het onderliggende systeem is volstrekt onverschillig en haar brandstof is competitie, alles deelt zich en wordt vervolgens individueel en/of in groepsverband gedwongen onderling de strijd aan te gaan. Vanuit mijn perspectief heeft dat systeem alle eigenschappen van een kil(l) algoritme. Ik zou nooit, zeker niet wanneer ik solitair opgegroeid zou zijn, tot de conclusie kunnen komen dat daar een benevolent, omnipotent en omniscient wezen voor verantwoordelijk is.

Dat gezegd hebbende, er zijn uiteraard ook ongelovigen of en andersgelovigen die dat wellicht niet zo ervaren. Het is sec mijn persoonlijke mening maar dan weet je in ieder geval één van de antwoorden die je kan verwachten in het geval je een ongelovige wilt aanspreken op het eventuele bestaan van 'Godsbesef'.


Wreedheid en competitie zijn louter gevolgen van iets dat zegt dat het zo moet. Ik ken mensen die elke vorm van bedreiging voor hun positie proberen uit te schakelen. Maar dat ze dat doen, heeft een oorzaak. Die oorzaak ligt vaak helemaal niet bij de wens van groter of sterker willen zijn, maar juist bij angst. Angst voor iets of iemand.

Volgens mij staat dit los van wat we als 'Godsbesef' kunnen aanduiden.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Godsbesef

Berichtdoor Jozo » 11 feb 2015 13:00

Er zijn volken/stammen die geen godsbesef hebben, geen religie, geen besef van een godheid of whatsoever. Godsbesef is wat dat betreft dus niet aangeboren en niet universeel.


Hier moet ik inderdaad op terugkomen. :-k
"I want to know God's thoughts...the rest are details."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten