gravo schreef:
Nou, dat ligt allemaal erg gevoelig hoor.
Ten eerste is moet je bij die opwekking natuurlijk niet teveel voorstellen.
Overigens alle opgewonden verhalen over vroegere opwekking, huidige opwekkingen of toekomstige opwekkingen moeten met een korrel zout genomen worden; vaak zijn ze niet niet anders dan enthousiaste verslagleggingen van zelf ter hand genomen activiteiten, ten einde de profetie een handje te helpen en deze naar eigen situatie toe te buigen onder het motto: 'het is de hoogste tijd dat ik het nu zelf eens ga meemaken'.
In het geval van de GG is het hoogstwaarschijnlijk niet meer dan een wat duidelijker geworden stempel, dat één van de beide stromingen in dit kerkverband op de eigen gemeente heeft weten te drukken.
Oftwel, de gevoeligheid is er vooral in gelegen dat er, misschien onverwacht, wat meer aanhangers blijken te zijn van de milde richting (met enige fantasie de 'evangelische richting' te noemen) dan gedacht.
Niets nieuws onder de zon, behalve dan dat er ergens in een Nederlandse GG (het zal Houten wel zijn) een kleine verschuiving in die kant valt waar te nemen.
Stelt allemaal niet zoveel voor. Maar binnen dit kerkverband is dit echter een zeer hachelijke situatie. Immers, jarenlang hebben veel machtige dominees (de rechtse orthodoxe predikanten hebben altijd de macht, de wat liberalere predikanten hebben dat niet en zitten altijd in het (letterlijke) verdomhoekje), de machtige dominees dus, hebben gefulmineerd tegen een te gunnende prediking, tegen evangelische invloeden, tegen te jong bekeerd worden, tegen te gemakkelijk geloven, tegen te veel mensen aan het avondmaal en, ach ja, noem de hele mikmak maar op, waarop deze predikanten hun macht gebaseerd hebben.
En als er dan opeens een 'lichte' gemeente zich wat nadrukkelijker manifesteert dan men voor mogelijk hield, dan gaat men vol op het orgel. Hier wordt immers de status quo, zo belangrijk voor machthebbers, aangetast. gewoon landje pik, is het. Die lichte broeders gaan toch geen terrein winnen? Dat soort vragen.
En dat betekent: een krachtige aanpak via waarschuwingen in de Saambinder, van de kansel, in jeugdbladen, op verenigingen, via huisbezoek, ernstige vermaningen richting gemeenteleden en richting de predikanten die al jarenlang de pispaal zijn. Als het een beetje wil gaat men zelfs via de classis, particuliere of zelfs generale synode maatregelen nemen. Nee, leer mij die kerkelijke politie kennen. Alles wordt als identiteitsgevoelig verklaard, en dan ben je vogelvrij.
Dat is de reden dat 'lichte' mensen binnen de GG dergelijke verschuivingen toch altijd als enorme revoluties zien en dat de rechtse groepen het als een ramp zien. Grote beroeringen derhalve.
Tja, en voor de buitenwereld worden dan in het ene geval woorden gebruikt als 'opwekking' en in het andere geval (wanneer men het er niet mee eens is) woorden als: teloorgang, verval, afval.
Maar in werkelijkheid zie ik helemaal geen opwekking voor me hoor. In mijn tijd viel men al bewusteloos van de stoel, wanneer een jongere eens een versteend lied van Johannes de Heer (John The Lord) wilde zingen. De kleinste dingen worden als wereldschokkend gezien. Dat is het misverstand.
In de kern van de zaak is het denk ik een zoveelste uitvloeisel van de nooit aflatende en ook niet te stoppen innerlijke twist, die er altijd geweest is sinds de Ledeboerianen en de Kruisgezinden zich in één kerkverband verenigden. Word vervolgd, deze "Opwekking".
gravo
Keiharde, scherpe en sceptische beschrijving van iets wat, vrees ik, waar is. De stromingen in de GerGem zijn absoluut zichtbaar. Wat mij echter opvalt, en ook verblijdt is dat deze 'opwekking' of in elk geval een verlevendiging van de kerk en verheerlijking van God in kerken plaatsvind waar de 'lichtere' stroming overhand heeft. Dat was ook wat ik verwachte aangezien onbijbelse (GGiN achtige) prediking niet tot dergelijke situaties kan leiden.
Wellicht kan dit tot een terugkeer tot Bijbelse prediking leiden, wat ontzettend nodig is in de Gereformeerde Gemeenten. Wanneer ik hoor over dingen als 'samengaan met GGiN' (wat, als dat met Bijbelse prediking kan natuurlijk goed zou zijn) en de manier waarop sommige predikanten behandeld worden en de controle die de hypercalvinistische vleugel op de kerk begint te krijgen (Theologische school) lijkt mij echter een scheuring van de GerGem op termijn onafwendbaar. Ik vraag me af in hoeverre dominees die een Bijbelse prediking hebben nog mee willen gaan in de dogmatisch afgebakende leerstellingen die, hoewel niet direct onbijbels, wel zulke implicaties kunnen hebben. Bijvoorbeeld de verkeerde uitleg van de standenleer of het aanbod van genade.
Hopelijk zet deze opleving door en wordt ons kerkverband een lichtend licht en een zoutend zout.