Avondmaalsgangers per gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor BladeStraight » 07 nov 2014 17:00

gravo schreef:
Nou, dat ligt allemaal erg gevoelig hoor.

Ten eerste is moet je bij die opwekking natuurlijk niet teveel voorstellen.

Overigens alle opgewonden verhalen over vroegere opwekking, huidige opwekkingen of toekomstige opwekkingen moeten met een korrel zout genomen worden; vaak zijn ze niet niet anders dan enthousiaste verslagleggingen van zelf ter hand genomen activiteiten, ten einde de profetie een handje te helpen en deze naar eigen situatie toe te buigen onder het motto: 'het is de hoogste tijd dat ik het nu zelf eens ga meemaken'.

In het geval van de GG is het hoogstwaarschijnlijk niet meer dan een wat duidelijker geworden stempel, dat één van de beide stromingen in dit kerkverband op de eigen gemeente heeft weten te drukken.

Oftwel, de gevoeligheid is er vooral in gelegen dat er, misschien onverwacht, wat meer aanhangers blijken te zijn van de milde richting (met enige fantasie de 'evangelische richting' te noemen) dan gedacht.
Niets nieuws onder de zon, behalve dan dat er ergens in een Nederlandse GG (het zal Houten wel zijn) een kleine verschuiving in die kant valt waar te nemen.

Stelt allemaal niet zoveel voor. Maar binnen dit kerkverband is dit echter een zeer hachelijke situatie. Immers, jarenlang hebben veel machtige dominees (de rechtse orthodoxe predikanten hebben altijd de macht, de wat liberalere predikanten hebben dat niet en zitten altijd in het (letterlijke) verdomhoekje), de machtige dominees dus, hebben gefulmineerd tegen een te gunnende prediking, tegen evangelische invloeden, tegen te jong bekeerd worden, tegen te gemakkelijk geloven, tegen te veel mensen aan het avondmaal en, ach ja, noem de hele mikmak maar op, waarop deze predikanten hun macht gebaseerd hebben.
En als er dan opeens een 'lichte' gemeente zich wat nadrukkelijker manifesteert dan men voor mogelijk hield, dan gaat men vol op het orgel. Hier wordt immers de status quo, zo belangrijk voor machthebbers, aangetast. gewoon landje pik, is het. Die lichte broeders gaan toch geen terrein winnen? Dat soort vragen.

En dat betekent: een krachtige aanpak via waarschuwingen in de Saambinder, van de kansel, in jeugdbladen, op verenigingen, via huisbezoek, ernstige vermaningen richting gemeenteleden en richting de predikanten die al jarenlang de pispaal zijn. Als het een beetje wil gaat men zelfs via de classis, particuliere of zelfs generale synode maatregelen nemen. Nee, leer mij die kerkelijke politie kennen. Alles wordt als identiteitsgevoelig verklaard, en dan ben je vogelvrij.

Dat is de reden dat 'lichte' mensen binnen de GG dergelijke verschuivingen toch altijd als enorme revoluties zien en dat de rechtse groepen het als een ramp zien. Grote beroeringen derhalve.

Tja, en voor de buitenwereld worden dan in het ene geval woorden gebruikt als 'opwekking' en in het andere geval (wanneer men het er niet mee eens is) woorden als: teloorgang, verval, afval.
Maar in werkelijkheid zie ik helemaal geen opwekking voor me hoor. In mijn tijd viel men al bewusteloos van de stoel, wanneer een jongere eens een versteend lied van Johannes de Heer (John The Lord) wilde zingen. De kleinste dingen worden als wereldschokkend gezien. Dat is het misverstand.

In de kern van de zaak is het denk ik een zoveelste uitvloeisel van de nooit aflatende en ook niet te stoppen innerlijke twist, die er altijd geweest is sinds de Ledeboerianen en de Kruisgezinden zich in één kerkverband verenigden. Word vervolgd, deze "Opwekking".

gravo


Keiharde, scherpe en sceptische beschrijving van iets wat, vrees ik, waar is. De stromingen in de GerGem zijn absoluut zichtbaar. Wat mij echter opvalt, en ook verblijdt is dat deze 'opwekking' of in elk geval een verlevendiging van de kerk en verheerlijking van God in kerken plaatsvind waar de 'lichtere' stroming overhand heeft. Dat was ook wat ik verwachte aangezien onbijbelse (GGiN achtige) prediking niet tot dergelijke situaties kan leiden.

Wellicht kan dit tot een terugkeer tot Bijbelse prediking leiden, wat ontzettend nodig is in de Gereformeerde Gemeenten. Wanneer ik hoor over dingen als 'samengaan met GGiN' (wat, als dat met Bijbelse prediking kan natuurlijk goed zou zijn) en de manier waarop sommige predikanten behandeld worden en de controle die de hypercalvinistische vleugel op de kerk begint te krijgen (Theologische school) lijkt mij echter een scheuring van de GerGem op termijn onafwendbaar. Ik vraag me af in hoeverre dominees die een Bijbelse prediking hebben nog mee willen gaan in de dogmatisch afgebakende leerstellingen die, hoewel niet direct onbijbels, wel zulke implicaties kunnen hebben. Bijvoorbeeld de verkeerde uitleg van de standenleer of het aanbod van genade.

Hopelijk zet deze opleving door en wordt ons kerkverband een lichtend licht en een zoutend zout.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor gravo » 07 nov 2014 17:27

mona schreef:Asjemenou zeg, Gravo .....


Kijk eens aan, Mona. Ja hoor, ik stap redelijk opgewekt door het leven. Bedankt voor de belangstelling.

Wel, Mona, misschien heb je mijn reactie op JeeWee gelezen. Vanuit mijn interesse heb ik hem gevraagd om de Opwekking wat concreter te maken. Als jij er wel meer van weet, mag je het ook invullen.

Wan het wordt bijzonder lastig om al lofprijzend de straat op te gaan als niemand mij kan zeggen wat, waarom en waar de opwekking plaatsvindt. En wie of wat er eigenlijk opgewekt is geworden. Ook belangrijk.
Ik sluit het echt niet uit hoor, er broeit al veel langer iets in sommige hoeken van de GG. Ik ben alleen zo bang dat het instituut er weer boven op zit om een en ander onzichtbaar te houden.

"D'r is een opwekking, hoera". Dat is net wat te weinig info.

Nou, laat ik het anders stellen. Wie geeft mij de concrete gegevens van de (zondags)dient / samenkomst waar we dit live kunnen meemaken. Dan kom ik ook.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor BladeStraight » 07 nov 2014 17:36

gravo schreef:Nou, laat ik het anders stellen. Wie geeft mij de concrete gegevens van de (zondags)dient / samenkomst waar we dit live kunnen meemaken. Dan kom ik ook.

gravo


Hier sluit ik me bij aan, gezellig een keertje kerkshoppen. ;)
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Bambi

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor Bambi » 07 nov 2014 19:12

Nou @Gravo, wat jij op dit moment het hardst nodig hebt, is volgens mij een simpel leesbrilletje.
Want als ik je vragen en conclusies lees, die je achter elkaar afvuurt over de opwekking, denk ik dat een simpel leesbrilletje wel zal helpen, om de antwoorden op je vragen in het desbetreffende artikel te vinden. 8)
Behalve het antwoord op je vraag om welke gemeente het gaat.

http://www.refoweb.nl/dwars/1367/herlev ... -ger-gem-/

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor mona » 07 nov 2014 21:33

gravo schreef:Kijk eens aan, Mona. Ja hoor, ik stap redelijk opgewekt door het leven. Bedankt voor de belangstelling.
Fijn! ik kan het soms niet helemaal opmaken uit je reacties maar ik ben blij dat het zo is!
gravo schreef:Wel, Mona, misschien heb je mijn reactie op JeeWee gelezen.
Zeker.
Maar dat alles maakt me nog niet duidelijk, wat jij dan precies onder opwekking verstaat. Want je schrijft alles af wat er in het verleden aan opwekking is geweest, en ook wat er in het heden en in de toekomst aan opwekkingen nog zullen plaatsvinden:
gravo schreef:Overigens alle opgewonden verhalen over vroegere opwekking, huidige opwekkingen of toekomstige opwekkingen moeten met een korrel zout genomen worden;
Dus.... wat is een opwekking volgens Gravo?

gravo schreef:Nou, laat ik het anders stellen. Wie geeft mij de concrete gegevens van de (zondags)dient / samenkomst waar we dit live kunnen meemaken. Dan kom ik ook.
BladeStraight wil ook mee, en zo gaan jullie samen naar de opwekking. Niets mis mee, alleen weet ik ook niet waar het is...
Maar laat ik het ook eens anders stellen: Wil je met mij bidden om een opwekking? Dan zullen we er samen achter komen wat het precies is, en zitten we er midden in.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor gravo » 07 nov 2014 21:40

Bambi schreef:http://www.refoweb.nl/dwars/1367/herleving-in-de-ger-gem-/


Nou Bambi, toch maar weer even het stukje gelezen. Prachtige omschrijvingen van hele fijne christelijke dingen die ergens gebeuren, maar het wordt nergens concreet.
Wel volstrekt ongeloofwaardig: de catechesatie wordt een feest voor de jongeren, enzo...
Nee, volgens mij is dit gewoon een pamflet, een stukje marketing, een welbewuste actie om de eigen ligging zo succesvol en heilig mogelijk af te schilderen. Zoals ik al dacht, allemaal voor eigen en intern gebruik.

Het zal best wel van mensen komen waar ik in principe mee sympathiseer. Ook ik heb me altijd tot de 'lichte' vleugel van de Ger. Gem. gerekend, maar dit poeslieve en bijna onmogelijke ideaal moet ik toch echt meer als een wensdroom beschouwen dan als werkelijkheid. Of het moet zijn dat men de gewone alledaagse christelijke vriendelijkheid en gastvrijheid die je overal ter wereld in kerken en gemeenten vindt (hele normale christelijke deugden) verwart met een revolutionaire geestelijke ontwikkeling voor kerk en wereld, een echte Awakening. Dan moet men niet zo snel spreken van een "opwekking", maar gewoon dankbaar zijn dat het normale christelijke leven (om een term van Watchman Nee te gebruiken) ook bij hen plaatsvindt. Maar de grote klok is dan niet nodig.

Maar nogmaals, the proof of the pudding is in the eating. Als iemand het zwaarbeladen woord "opwekking" voor deze Ergens-In-Nederland-Gemeente kan waarmaken met concrete voorbeelden (niet van dat vage, dat het allemaal fijn is, heerlijk, groot en machtig), maar echt concreet, dan kom ik graag een keer kijken.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor DDD » 08 nov 2014 14:55

@Gravo:

Ik vind je reactie zuur en ook niet christelijk. Maar los daarvan: het is niet Houten, dat bedoeld wordt. Waarom is het nu weer nodig zulke stereotyperingen te gebruiken. Ik kom daar toevallig regelmatig, en ds. Verschuure preekte er in de vakante periode iedere maand. Hoezo éénzijdig.

Overigens vind ik de column ook suggestief en helemaal niet verheugend. Maar goed. Dat is weer een ander verhaal.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor BladeStraight » 08 nov 2014 20:12

DDD schreef:@Gravo:

Ik vind je reactie zuur en ook niet christelijk. Maar los daarvan: het is niet Houten, dat bedoeld wordt.


welke gemeente dan wel?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor mealybug » 08 nov 2014 20:20

BladeStraight schreef:
welke gemeente dan wel?

Geef de moed maar op.
Iets wat stoffelijk en geestelijk zo exclusief en onbereikbaar moet blijven, mogen ze houden.
daar klopt niets van.
Ben het eens met Gravo.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor BladeStraight » 08 nov 2014 20:24

Precies, tijdens de grote opwekkingen in de VS en Engeland stonden de kranten er van vol.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor mealybug » 08 nov 2014 20:34

BladeStraight schreef:Precies, tijdens de grote opwekkingen in de VS en Engeland stonden de kranten er van vol.

Opwekkingen komen alleen daar voor, waar het Woord recht gesneden wordt.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor rotterdam » 08 nov 2014 21:36

mealybug schreef:
Opwekkingen komen alleen daar voor, waar het Woord recht gesneden wordt.


Hoe bedoel je dit ? Zoals Jona in Nineve ?

Nineve was een reusachtige stad, ter grootte van drie dagreizen.
Jona trok de stad in, één dagreis ver, en riep: ‘Nog veertig dagen, dan wordt Nineve weggevaagd!’

Toen God zag dat zij inderdaad anders begonnen te leven, kwam hij terug op wat hij gedreigd had hun aan te doen, en hij deed het niet.

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor DDD » 08 nov 2014 22:07

BladeStraight schreef:
welke gemeente dan wel?


Het is niet wijs om dat te melden. Dat brengt mensen in verlegenheid die in eenvoudigheid de Heere willen dienen, en die zich zeker niet willen laten uitspelen tegen genabuurde broeders en zusters. En dat in een cultuur waarin het accentueren van verschillen niet als een deugd bezien wordt.

Dat kan toch iedere simpele ziel begrijpen, maar misschien is dat dan ook iets dat alleen voor eenvoudigen wordt geopenbaard.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor BladeStraight » 08 nov 2014 22:23


Dat kan toch iedere simpele ziel begrijpen, maar misschien is dat dan ook iets dat alleen voor eenvoudigen wordt geopenbaard.


Ik dacht dat een kaars niet onder de korenmaat gezet moet worden... maar dat is blijkbaar niet simpel genoeg. Het comfortabel zijn van mensen is volgens mij nog steeds ondergeschikt aan Gods woord.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3468
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor benefietdiner » 19 nov 2014 12:14

Heikamp vertelt dat hij avondmaalsdiensten heeft geleid met 500 kerkgangers en 3 leden die het brood en de wijn tot zich namen
http://www.cip.nl/artikel/45598/Avondma ... ds-werk-is

en wat raad de predikant aan: 'Ga biddend naar Zijn genadetroon en wacht op de Heere, zodat Hij in je leven mocht komen'.
werkt dat zo ?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten