Avondmaalsgangers per gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maaarten

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor maaarten » 31 okt 2014 11:43

Ik vraag me bij deze cijfers wel af hoe groot het percentage belijdende leden onder de kerkgangers is. Als een gemeente veel jonge grote gezinnen heeft, dan komt een cijfer als 20% van de kerkgangers voor mij toch in een ander daglicht te staan. Relevanter zou het zijn om te kijken naar het percentage van belijdende leden dat aangaat.

Desalniettemin, is het bijzonder treurig als een gemeente van 700 man 3 avondmaalsgangers kent. Ik hoop en bid van harte dat in zulke gemeentes het vrije aanbod van Gods genade zal klinken.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor StillAwake » 31 okt 2014 11:58

maaarten schreef:Ik vraag me bij deze cijfers wel af hoe groot het percentage belijdende leden onder de kerkgangers is. Als een gemeente veel jonge grote gezinnen heeft, dan komt een cijfer als 20% van de kerkgangers voor mij toch in een ander daglicht te staan. Relevanter zou het zijn om te kijken naar het percentage van belijdende leden dat aangaat.

Desalniettemin, is het bijzonder treurig als een gemeente van 700 man 3 avondmaalsgangers kent. Ik hoop en bid van harte dat in zulke gemeentes het vrije aanbod van Gods genade zal klinken.

Daar heb je zeker een punt (wat de getallen van om en nabij de 20 á 30 procent zou kunnen verklaren).
Getallen van onder de procent zijn echter alleen te verklaren vanuit een niet al te Bijbelse invulling van dit sacrament (voor zover je bij een onbijbelse uitleg überhaupt van een sacrament kunt spreken).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor mona » 31 okt 2014 12:00

StillAwake schreef:s het erg als er op zaken die wellicht inderdaad niet helemaal door de beugel kunnen geschoten wordt? Of is het alleen wenselijk om dat bij "lichteren" te doen?
Nee het is niet erg. Ik vraag me alleen wel af, waarom je nu deze pijl op me afschiet?
Ik wil alleen maar aangeven dat het soms donkere leven van deze mensen me zo aan het hart gaat, en daar echt verdrietig van wordt. Want ik merk ook dat er oprecht verlangen is om aan te gaan.
Praat je wel eens met hen, SA?

Vorige week las ik 'de Godvruchtige Avondmaalsganger, van Petrus Immens.
Wat is het dan jammer dat zoveel gelovigen onder de maat leven, terwijl dat niet hoeft.
Ik wil daarom niet iets in bescherming nemen wat niet goed is, maar wil voor voorzichtigheid pleiten hoe we over mensen praten. Voor veel mensen is dit een heel moeilijk onderwerp. En niet om moeilijk te doen, maar omdat ze het zo beleven. Vind je dat niet verdrietig?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor Dirk » 31 okt 2014 12:09

mealybug schreef:Dat is nu precies het euvel; jezelf die spiegel voorhouden en vragen waarom is het zo dat het ''Toe wat aarzelt gij nog?" een doopbevel is geworden en het bevel "Gedenkt Mij middels de maaltijd" nergens gestimuleerd wordt, integendeel, sommige gemeenten hebben zelfs zg. "tafelwachters".. ?


Tafelwachters zijn er niet voor om mensen af te houden, maar om er voor te zorgen dat alles met orde verloopt. Denk bijvoorbeeld aan het doorgeven van de beker aan niet volle tafel, een ouder iemand een plekje geven of een stoel bijplaatsen. En ja, als er iemand meent een puinhoop van te kunnen maken, dan wordt hij of zij daar op aangesproken. Een voorbeeldje wat ik ooit hoorde (ik ben geen voorstander van kinderen aan het avondmaal, maar dat terzijde) een meisje van een jaar of 12 die had zitten kletsen, die wordt daar op aangesproken.

Bij deze orde hoort helaas ook dat soms iemand afgehouden moet worden die in een openbare zonde leeft en wil blijven leven (iemand die het 'wie zijn zonden belijdt en laat, zal gerechtigheid geschieden' niet ter harte wil nemen): voor deze mensen is het avondmaal niet, ja ze ontheiligen het als ze aangaan. Let wel, het gaat hier om openbare zonden. Als hier geen acht op gegeven wordt, dan kan dit grote duisternis in het geestelijk leven van de gemeente als geheel brengen. De tafelwachten oordelen NOOIT over het hart (doen ze dat wel dan zijn ze ver van hun plaats en halen ze geestelijke duisternis over hun ziel).
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor Dirk » 31 okt 2014 12:10

maaarten schreef:Ik vraag me bij deze cijfers wel af hoe groot het percentage belijdende leden onder de kerkgangers is. Als een gemeente veel jonge grote gezinnen heeft, dan komt een cijfer als 20% van de kerkgangers voor mij toch in een ander daglicht te staan. Relevanter zou het zijn om te kijken naar het percentage van belijdende leden dat aangaat.

Desalniettemin, is het bijzonder treurig als een gemeente van 700 man 3 avondmaalsgangers kent. Ik hoop en bid van harte dat in zulke gemeentes het vrije aanbod van Gods genade zal klinken.
StillAwake schreef:Daar heb je zeker een punt (wat de getallen van om en nabij de 20 á 30 procent zou kunnen verklaren).
Getallen van onder de procent zijn echter alleen te verklaren vanuit een niet al te Bijbelse invulling van dit sacrament (voor zover je bij een onbijbelse uitleg überhaupt van een sacrament kunt spreken).


Eens, deze aanvulling wilde ik ook graag maken!

Mijn reacties nemen overigens niet weg dat ik ook op een bepaalde manier moeite blijf houden met dit topic. Het is iets wat heel kwetsbaar/teer ligt en wat mensen letterlijk tot in het diepst van hun ziel raakt.
Laatst gewijzigd door Dirk op 31 okt 2014 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2014 12:14

maaarten schreef:Ik vraag me bij deze cijfers wel af hoe groot het percentage belijdende leden onder de kerkgangers is. Als een gemeente veel jonge grote gezinnen heeft, dan komt een cijfer als 20% van de kerkgangers voor mij toch in een ander daglicht te staan. Relevanter zou het zijn om te kijken naar het percentage van belijdende leden dat aangaat.

Desalniettemin, is het bijzonder treurig als een gemeente van 700 man 3 avondmaalsgangers kent. Ik hoop en bid van harte dat in zulke gemeentes het vrije aanbod van Gods genade zal klinken.


Dat is waar, maar dan nog. Stel dat er allemaal gezinnen met 8 kinderen zitten en alle kinderen zijn onder de 18, dan nog is het aantal belijdende leden 20%. En de gemiddelde gezinsgrootte ligt natuurlijk veel lager en daarnaast zijn er natuurlijk ook altijd een heleboel jongeren, singles en ouderen die helemaal geen kinderen hebben of die al lang het huis uit zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor StillAwake » 31 okt 2014 12:18

mona schreef:Nee het is niet erg. Ik vraag me alleen wel af, waarom je nu deze pijl op me afschiet?
Ik wil alleen maar aangeven dat het soms donkere leven van deze mensen me zo aan het hart gaat, en daar echt verdrietig van wordt. Want ik merk ook dat er oprecht verlangen is om aan te gaan.
Praat je wel eens met hen, SA?

Allereerst ben ik me niet bewust van het "pijlen op jou afschieten". Zo heb ik het in elk geval niet bedoeld.
Waar ik op doelde is het merkwaardige fenomeen dat deze mensen (ik spreek ze vaak inderdaad) wel kritiek op alle "lichtvinken" menen te mogen uiten, maar dat kritiek op hun eigen dwalingen not done is.
Excuses voor het feit dat je je ten onrechte aangevallen hebt gevoeld!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor rotterdam » 31 okt 2014 12:22

Anoniem_89 schreef:Waar het aantal zo laag ligt, daar wordt dwaalleer verkondigd. :(


Goede reactie van "Jankortdoordebocht".

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor StillAwake » 31 okt 2014 12:26

Anoniem_89 schreef:Waar het aantal zo laag ligt, daar wordt dwaalleer verkondigd. :(

rotterdam schreef:Goede reactie van "Jankortdoordebocht".

Ook een goed onderbouwde reactie rotterdam!
Heb je ook argumenten die de stelling van Anoniem-89 tegenspreken?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor rotterdam » 31 okt 2014 12:41

StillAwake schreef:Ook een goed onderbouwde reactie rotterdam!
Heb je ook argumenten die de stelling van Anoniem-89 tegenspreken?


Ja hoor die heb ik, en ik die wil jou wel geven.
Liever niet aan Anoniem-89 die gaat n.l. dan toch zeggen dat ik a) de Bijbel verkeerd lees b) een aanhanger ben van een dwaalleer of valse profeten of de antichrist. c) dat ik geen levende relatie met God heb. d) vergeten ben de Heilige Geest te raadplegen.

1) Ik wantrouw mensen die het woord "dwaalleer" gebruiken.
2) Het is niet objectief - er zullen mensen zijn van b.v. HHK en GG die hetzelfde maar dan over Anoniem-89 en zijn mening zullen zeggen.
3) Het is totaal effectloos om andere te beledigen, er is toch niemand die denkt dit soort kerken te kunnen veranderen ?

Dus "leven en laten leven". Geef geen waardeoordeel. Souverein in eigen kring.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor StillAwake » 31 okt 2014 12:48

rotterdam schreef:1) Ik wantrouw mensen die het woord "dwaalleer" gebruiken.
2) Het is niet objectief - er zullen mensen zijn van b.v. HHK en GG die hetzelfde maar dan over Anoniem-89 en zijn mening zullen zeggen.
3) Het is totaal effectloos om andere te beledigen, er is toch niemand die denkt dit soort kerken te kunnen veranderen ?

Dus "leven en laten leven". Geef geen waardeoordeel. Souverein in eigen kring.

Geheel mee eens, en dat is dan ook de reden dat ik het woord dwaalleer in een eerdere reactie ook afgekeurd heb.
Wél is het frappant dat de nodiging aan de tafel (of hoe deze maaltijd dan ook gevierd wordt) welke van God Zelf komt, zo massaal geweigerd wordt.
Dan krijg je toch het idee dat er een stuk traditie belangrijker is geworden dan een uitnodiging van God Zelf...
Dwaalleer is een heel harde uitdrukking, maar ik snap wél wat Anoniem-89 ermee bedoeld.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor mona » 31 okt 2014 13:17

StillAwake schreef:Excuses voor het feit dat je je ten onrechte aangevallen hebt gevoeld!
Aanvaard, ik las er inderdaad een aanvalletje in :wink:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2014 13:18

Het is zeker geen dwaalleer van betreffende gemeentes.
De mensen zijn ziende blind. (inclusief de voorgangers / kerkenraad)
Want Genade zo oneindig groot, dat ik die het niet verdien, het leven vond, want ik was dood en blind, maar nu kan ik zien!

O mens, klein, heel piep klein mensenkind, wat denkt u / jij wel niet, dat je Nee kan zeggen tegen het Genade aanbod van de Heere God, de Almachtige Vader, de Eeuwige?

Door het Geloof uit Genade alleen kan je behouden worden

Efeze 2
8 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God;



Romeinen 8
24 Want in die hoop zijn wij behouden. Maar hoop, die gezien wordt, is geen hoop, want hoe zal men hopen op hetgeen men ziet?


David beroept zich in Psalm 86 op de Heere God, vanuit diepe diepe nood waarin hij verkeerd
in vers 2 staat, Verlos Uw knecht die op U vertrouwd, David rekent op de Heere, dat zijn roep gehoord wordt.

Er zijn mensen die zeggen: "de Heere is niets aan ons verplicht" maar dat klopt toch niet helemaal. God sloot een verbond " Ik zal u tot een God zijn, gij zult Mij tot een volk zijn" naar te lezen is in Psalm 81 Psalm 81 : 12
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig."


Dat is echt een belofte van God, een verbond, een eed, waarop de mens zich mag beroepen.
Geweldig is het om te mogen weten dat een mens die schuilt in Gods genade, Gods gunst genieten mag.
Genade is Gods gunst.

Psalm 86 begint met een roep vanuit de benauwdheid en opeens in vers 5 gaat het al over vergeving en daar tussen in zit de Genade, Gods gunst.
vers 5: Want Gij, HEERE! zijt goed, en gaarne vergevende, en van grote goedertierenheid allen, die U aanroepen, HEERE!


God is zo trouw, en zelf schiet ik zo vaak tekort en ben ik niet trouw, maar we mogen altijd een beroep doen, ondanks al onze vreselijke tekortkomingen, op Gods Trouw!

We mogen bidden, Heere ik ben toch Uw kind, maar ik ben geen lieverdje, ik ben Uw gunsteling, maar absoluut geen heilige, maar vol van zonde en het verkeerde, wilt U mij genadig vergeven.

Het is belangrijk om je schuld eerlijk onder ogen te zien zelf, loop er niet voor weg, maar staar je er ook niet op blind. Blijf er niet in hangen.
Zeg niet "Nou ja, zolang ik zo verkeerd en zondig ben, kan ik het wel vergeten"
dat klinkt vroom, maar dat is het niet.
Dan laat je je schuld belangrijker zijn dan Gods genade
Alsof je schuld niet opgewassen kan zijn tegen Gods genade
Dat klinkt wel heel nederig, maar is ten diepste heel hooghartig.
Wat wat denk je dan als mens wel, dat God het niet zou aan kunnen jou schuld?
David zegt "Maar gij zijt goed en gaarne vergevend, groot van goedentierenheid en trouw"!


Wat een genade!

Mensen roeren vaak in hun eigen ziel en daar vind je van alles, behalve wat je zou moeten vinden.
en heb je daar houvast aan?
De Heere God zegt, "Ik Ben die Ik Ben"

Een boot op zee werpt zijn anker uit in de zee om houvast te hebben, niet in zijn eigen ruim want dat helpt niks.
Waarin werpen wij het anker uit.
In het ruim van ons levenschip, de diepten van onze ziel, onze zonden? doe dit toch niet.
maar werp we het anker uit omhoog, daar is de grond, daar waar de Heere Jezus is met Zijn verzoenend bloed, we hebben een voorspraak bij de Vader. "Vader, ik wil niet dat dezen verloren gaan, want Ik heb verzoening voor hem voor haar gevonden"

Heere wees mij genadig, wilt U mij genadig aannemen.

Als ons hart ons veroordeeld, God is meer dan ons hart, want God is zo groot, dat Hij al verzoening deed voor dat iemand er om vroeg in Jezus, verzoening deed van alle zonden, ook die van gisteren en eergisteren.
ook al denken we dat we het wel kunnen vergeten, bid toch elke dag tot God, in oprechtheid en nederigheid, "Heere, vergeef mij mijn schulden, allemaal."

Want God is goed en gaarne vergevend en van grote goedertierenheid allen, die Hem aanroepen.

We hoeven ons niet te verstoppen, of wat dan ook te bedenken, maar kom te voorschijn in Zijn Licht
Net als de Gelijkenis van de verloren zoon.
toen die vader zijn zoon zag komen in de verte
toen werd hij met innerlijke ontferming bewogen, hij snelde hem tegemoed, omhelsde hem en maakte het goed

zo mogen wij ook komen.........

Wat een trouw, wat een genade onverdiend, maar in oprechtheid mogen we dit zeker weten aannemen.




https://www.youtube.com/watch?v=hN-d8EscUz4

Genade schreef:Genade zo oneindig groot.
Dat ik die 't niet verdien,
het leven vond, want ik was dood
en blind, maar nu kan 'k zien.

Genade die mij heeft geleerd
te vrezen voor het kwaad.
Maar ook als ik mij tot Hem keer,
dat God mij niet verlaat.

Want Jezus droeg mijn zondenlast
en tranen aan het kruis.
Hij houdt mij door genade vast
en brengt mij veilig thuis.

Als ik daar in zijn heerlijkheid
mag stralen als de zon,
dan prijs ik Hem in eeuwigheid
dat ik genade vond.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor BladeStraight » 31 okt 2014 15:40

Het opvallende verschil tussen verschillende Gereformeerde Gemeenten (waar ik zelf lid van ben) kan denk ik redelijk snel verklaard worden. Ik vrees dat een aantal predikanten, en dus ook gemeenten, tegen het hypercalvinisten aanschuren. Een aantal jaren terug is de hele kwestie rond het boek van van der Zwaag geweest en ik denk dat wel te concluderen valt dat er twee flanken in de GG zijn. Ikzelf ben lid van een kerk aan de 'linkerflank' waar dus een redelijk aantal mensen aan het avondmaal gaan (schat zo rond de 40%). In onze gemeente wordt het heil op de Bijbelse wijze aangeboden aan verloren zondaren, zonder dat daarvoor een bepaalde gemoedsgesteldheid of ellendekennis wordt vereist. Natuurlijk wordt er wel gewezen op onze ellende, en de kennis daarvan is zeker cruciaal maar het wordt niet als voorwaarde gebracht om tot Jezus te komen. In sommige, hypercalvinistische, preken wordt dat onderscheid wel gemaakt en worden enkel zij die in die verloren staat zijn aangesproken (wat dat betreft gevaarlijk dicht bij GGiN). Het hypercalvinisme is mijns inziens een dwaalleer en levensgevaarlijk. Het houdt mensen af van Jezus en ik hoop met al mijn hart dat de opkomst van deze prediking wordt gestopt.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor henkie » 31 okt 2014 16:33

Het ND schreef er een artikel over.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten