Wat moet je nou met .....?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Eury
Mineur
Mineur
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 dec 2007 07:24

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Eury » 23 okt 2014 14:00

link: http://www.sterrenstof.info/het-hele-plaatje/#more-2240

Twee recente blogs laten zien hoezeer creationisten (lees: jonge aarde creationisten) selectief te werk gaan in hun beschouwing van de feiten.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Mortlach » 23 okt 2014 16:40

Tja, cherry picking is YEC's niet vreemd. Wetenschappelijk concepten worden keihard afgewezen, totdat het toevallig goed uitkomt voor een argument, en dan is het ineens geen enkel probleem. Daarnaast zijn YEC's kampioen in het maken van 'voorspellingen achteraf'. Ze kijken naar de situatie en passen dat dan met veel wringen en selectief weglaten in de Bijbel en zeggen dan: "zie je wel, de Bijbel zei het altijd al!"

Ik heb werkelijk waar nog nooit, nooit(!), een echte YEC-voorspelling gezien aangaande de natuur. Een voorspelling van iets dat we nog niet weten - hooguit komen ze met 'na je dood zul je zien dat we gelijk hadden!', maar daar heb je natuurlijk niets aan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Eury
Mineur
Mineur
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 dec 2007 07:24

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Eury » 23 okt 2014 17:10

Titel:LEEFT HET CREATIONISME NOG? [13102014]

Link: http://www.geloofenwetenschap.nl/index. ... -nog?.html

Aanleiding is een recente discussie in het tijdschrift Soφie, een uitgaven van de Stichting voor Christelijke Filosofie. Filosoof Jan Hoogland, bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Twente, had in een eerdere bijdrage creationisten geadviseerd te stoppen met klagen dat ze niet serieus worden genomen door de wetenschap: ‘Dat klopt, maar daar is slechts één remedie tegen: met baanbrekende resultaten komen.’

De kans daarop acht Hoogland overigens niet groot, aangezien creationisme volgens hem een ‘geloofskwestie’ is. Hij stelt dat veel christen-wetenschappers geloven in het Bijbelse scheppingsverhaal ‘Maar dat is iets anders dan de pretentie hebben om dat ook met wetenschappelijke middelen te kunnen onderbouwen.’

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor BladeStraight » 24 okt 2014 14:37

Ik denk zelf dat het zeer wel mogelijk is om evolutie en othordox christendom met elkaar te verenigen. Dus ik denk dat het creationisme debat onnodig is en onnodige karikaturen maakt van gereformeerd geloof.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Jozo » 26 okt 2014 18:58

Ik denk zelf dat het zeer wel mogelijk is om evolutie en othordox christendom met elkaar te verenigen.


Hoe zie jij dit voor je? Ik denk dat er stevige concessies gedaan moeten worden, waardoor je het niet meer orthodox christendom kunt noemen.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2014 19:23

Laatst nog een vraag in de vragenrubriek: mag je anders denken over Genesis dan letterlijk? Het antwoord: nee. Gedachtenpolitie. Eng. En toch best een stevig obstakel voor mensen die intellectuele eerlijkheid belangrijk vinden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor StillAwake » 27 okt 2014 09:56

Mortlach schreef:Laatst nog een vraag in de vragenrubriek: mag je anders denken over Genesis dan letterlijk? Het antwoord: nee. Gedachtenpolitie. Eng. En toch best een stevig obstakel voor mensen die intellectuele eerlijkheid belangrijk vinden.

De kern van de Bijbel, en zelfs de kern van het scheppingsverhaal, is niet de schepping, maar de Schepper.
Mensen die verzanden in discussies over het al dan niet letterlijk nemen van dergelijke teksten zijn het onderwerp van het verhaal vaak uit het oog aan het verliezen (althans, in de betreffende discussie; over hun persoonlijk leven kan, wil en mag ik niet oordelen).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor StillAwake » 27 okt 2014 10:01

Ik denk zelf dat het zeer wel mogelijk is om evolutie en othordox christendom met elkaar te verenigen.

Jozo schreef:Hoe zie jij dit voor je? Ik denk dat er stevige concessies gedaan moeten worden, waardoor je het niet meer orthodox christendom kunt noemen.

Is dat zo?
Het scheppingsverhaal gaat over onze God, die de aarde gemaakt heeft. Hij, die niet aan tijd en menselijke schema's gebonden is heeft zich op een voor mensen begrijpelijke manier geuit.
Om God echter in de door hem geschapen tijd te plaatsen gaat mij, als orthodox christen, te ver.
God heeft (naar mijn overtuiging) de wereld geschapen. Dat is de kern. Hoe Hij dat gedaan heeft is van secundair belang.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Mortlach » 27 okt 2014 10:27

StillAwake schreef:De kern van de Bijbel, en zelfs de kern van het scheppingsverhaal, is niet de schepping, maar de Schepper.
Mensen die verzanden in discussies over het al dan niet letterlijk nemen van dergelijke teksten zijn het onderwerp van het verhaal vaak uit het oog aan het verliezen (althans, in de betreffende discussie; over hun persoonlijk leven kan, wil en mag ik niet oordelen).


Tja, het is zo jammer dat mensen zo vaak direct 'nuclear' gaan: "Als genesis niet letterlijk waar is, is Jezus een leugenaar!" Dat kun je zelfs in dit topic teruglezen. Dat is nu niet bepaald een behulpzame houding, als je het mij vraagt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Lock&Stock » 27 okt 2014 19:21

Nog steeds wel benieuwd hoe orthodoxe christenen de verschillende soorten Homo inpassen in het scheppingsverhaal...iemand?

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Jozo » 27 okt 2014 20:03

Is dat zo?
Het scheppingsverhaal gaat over onze God, die de aarde gemaakt heeft. Hij, die niet aan tijd en menselijke schema's gebonden is heeft zich op een voor mensen begrijpelijke manier geuit.
Om God echter in de door hem geschapen tijd te plaatsen gaat mij, als orthodox christen, te ver.
God heeft (naar mijn overtuiging) de wereld geschapen. Dat is de kern. Hoe Hij dat gedaan heeft is van secundair belang.

In het orthodoxe christendom gaat men uit van een scheppingstijd van 6 dagen. Dat valt volgens mij niet te rijmen met de huidige opvatting van evolutie.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Boerin » 27 okt 2014 20:45

Lock&Stock schreef:Nog steeds wel benieuwd hoe orthodoxe christenen de verschillende soorten Homo inpassen in het scheppingsverhaal...iemand?

Datering klopt niet en het is allemaal van na Adam, denk ik. Eerst dacht ik de GAP-theorie, ander soort mensen, alles vernietigd en een herschepping met Adam en Eva, maar ik geloof dat niet meer, toen ook eigenlijk niet, al dacht ik verstandelijk dat het klopte. Het zou eventueel kunnen, maar ik kan me dat niet voorstellen. Er waren trouwens ook reuzen voor de zondvloed, dus waarom geen andere rare vogels?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

FrankB
Sergeant
Sergeant
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:19

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor FrankB » 27 okt 2014 22:41

Om de zoveel tijd starten de creationisten hier weer een discussie over de evolutietheorie en elke keer geven ze er weer blijk van er niets maar dan ook niets van te snappen. Loze argumenten ook weer, ik noem een Bambi die een paar pagina's terug schrijft dat de zondvloed heeft plaatsgevonden want Jezus heeft gezegd dat die heeft plaatsgevonden en als die niet heeft plaatsgevonden was Jezus een leugenaar en dat kan niet dus is de zondvloed echt gebeurd.

Er totaal aan voorbij gaand dat Jezus ook maar een man van zijn tijd was, bekend met de kennis van zijn tijd en als Jood zal hij dus ook bekend zijn geweest met het verhaal van de zondvloed en geloofd kunnen hebben dat die heeft plaatsgevonden. Als Hij er al over heeft gesproken want de evangeliën zijn immers niet door tijdgenoten (lees: ooggetuigen) geschreven maar dat is een andere discussie.

En ook een Roady die schrijft dat het aannemelijker is te geloven dat wat de bijbel zegt de beste verklaring voor het leven op aarde is maar afhaakt zodra hem gevraagd wordt waarom de bijbel en niet de Koran of de hindoeïstische geschriften. Gewoon omdat hij daarop geen antwoord heeft.

en nu weer Boerin die schrijft dat er voor de zondvloed reuzen bestonden. Echt waar? Bewijs je bewering maar. Er is immers nog nooit een skelet van opgegraven of op andere wijze aangetoond dat er reuzen bestonden en evenmin heeft de zondvloed ooit plaatsgevonden.

Ach ja, with friends like these, who needs enemies?
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Bambi

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Bambi » 27 okt 2014 23:33

Volgens mij wordt het tijd dat dit Godslasterijke topic gesloten wordt. ](*,)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Boerin » 27 okt 2014 23:40

FrankB schreef:en nu weer Boerin die schrijft dat er voor de zondvloed reuzen bestonden. Echt waar? Bewijs je bewering maar. Er is immers nog nooit een skelet van opgegraven of op andere wijze aangetoond dat er reuzen bestonden en evenmin heeft de zondvloed ooit plaatsgevonden.

Ach ja, with friends like these, who needs enemies?

http://www.6000years.org/frame.php?page=giants
Laatst gewijzigd door Boerin op 28 okt 2014 02:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten