Biecht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Biecht

Berichtdoor Faramir » 02 okt 2014 11:21

Roady schreef:Als ik iets heb uitgevroten en het belijd aan een vriend, dan is het ook vergeven.

Het doel van de biecht is om je relatie met God te herstellen.
Prima dat je een vriend je zonde beleid om vergeving vraagt als je hem een streek hebt geleverd. Lijkt me ook geheel logisch. Maar wat als die streek ook tussen jou en God een wig heeft gedreven. Die relatie wil je herstellen als het goed is.

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Biecht

Berichtdoor Roady » 02 okt 2014 20:37

Faramir schreef:Het doel van de biecht is om je relatie met God te herstellen.
Prima dat je een vriend je zonde beleid om vergeving vraagt als je hem een streek hebt geleverd. Lijkt me ook geheel logisch. Maar wat als die streek ook tussen jou en God een wig heeft gedreven. Die relatie wil je herstellen als het goed is.


Dat klopt: het verlangen is de relatie met God te herstellen.
Ik belijd dat dan naar God toe, maar het helpt mij enorm om het ook aan een christelijke (!) vriend te vertellen. Dat geeft rust. Exact zoals God zelf aangeeft in Zijn Woord: "belijd elkaar je zonden.... dan zul je genezen". Zo waar wat daar staat!
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Biecht

Berichtdoor rotterdam » 03 okt 2014 04:52

Roady schreef:
rotterdam ; Math. 18 ; 18 - Ik verzeker jullie: al wat jullie op aarde bindend verklaren zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat jullie op aarde ontbinden zal ook in de hemel ontbonden zijn.

Ook een prachtig principe.
Maar hoe bedoelt u dit in het licht van het belijden van zonden?


Tevens als antwoord aan "naamloos en Mona";

Dit zeg ik op grond van Joh. 20 - 21 Jezus dan zeide wederom tot hen: Vrede zij ulieden, gelijkerwijs Mij de Vader gezonden heeft, zende Ik ook ulieden.
22 En als Hij dit gezegd had, blies Hij op hen, en zeide tot hen: Ontvangt den Heiligen Geest.
23 Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Biecht

Berichtdoor Roady » 03 okt 2014 10:59

@rotterdam
Oke, dat stuk lijkt me duidelijk.
Maar ik mis nog steeds een stukje uitleg naar het verband met het binden en ontbinden.
Ik heb er wel een idee bij, maar zou dit graag 's uitgelegd krijgen.
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Biecht

Berichtdoor rotterdam » 03 okt 2014 15:27

Roady schreef:@rotterdam
Oke, dat stuk lijkt me duidelijk.
Maar ik mis nog steeds een stukje uitleg naar het verband met het binden en ontbinden.
Ik heb er wel een idee bij, maar zou dit graag 's uitgelegd krijgen.


Groot nieuws vertaling ; Ik verzeker jullie: alles wat jullie op aarde verbieden, zal ook verboden zijn voor de hemel, en wat jullie toestaan op aarde, zal ook toegestaan zijn voor de hemel.

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Biecht

Berichtdoor Roady » 03 okt 2014 15:42

rotterdam schreef:Groot nieuws vertaling ; Ik verzeker jullie: alles wat jullie op aarde verbieden, zal ook verboden zijn voor de hemel, en wat jullie toestaan op aarde, zal ook toegestaan zijn voor de hemel.


Ehhh ja, dat had ik ook kunnen opzoeken.
Kunt u ook nog meer dan bijbelteksten citeren???

:-k
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Biecht

Berichtdoor rotterdam » 04 okt 2014 04:50

Roady schreef:
Kunt u ook nog meer dan bijbelteksten citeren???

:-k


Ja hoor dat denk ik wel, ik doe m'n best :D - maar er werd hier getwijfeld aan de Bijbelse onderbouwing van de biecht.

Wat wil je horen ?

God heeft zijn Kerk geroepen, het evangelie te verkondigen, de sacramenten te bedienen, te zegenen, te bestraffen, zonden te vergeven enz. en alles in Zijn Naam.

Waarom :

Toch maar weer een tekst :D

De hemel, de hemel is van de HEERE, maar de aarde heeft Hij aan de mensenkinderen gegeven.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Biecht

Berichtdoor mealybug » 04 okt 2014 08:01

Nu mix je de betekenis van 2 teksten we heel erg selectief door elkaar.
OM TE WONEN, hebben we de aarde gekregen , ja.
En wat betreft wat er ''gebonden'' is , dat werd tegen de discipelen gezegd, niet tegen ons.
Net als dat Paulus wonderen kon verrichten, maar na hem profetieen en stemmen zouden verstommen.
En de gestolen authoriteit van de ''kerk'' van destijds kan al helemaal niet door de beugel, natuurlijk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Donatio_Constantini

Maar goed, dat heeft de RKK dan ook eerlijk toegegeven en opgebiecht.
(Jammer dat het ontelbare mensen het leven heeft gekost)

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Biecht

Berichtdoor Roady » 04 okt 2014 09:22

rotterdam schreef:Wat wil je horen?


Ik was op zoek naar een stukje uitleg wat het belijden van zonden te maken heeft met het binden en ontbinden waarnaar je refereerde.
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Biecht

Berichtdoor rotterdam » 04 okt 2014 10:58

mealybug schreef:Nu mix je de betekenis van 2 teksten we heel erg selectief door elkaar.
OM TE WONEN, hebben we de aarde gekregen , ja.
En wat betreft wat er ''gebonden'' is , dat werd tegen de discipelen gezegd, niet tegen ons.
Net als dat Paulus wonderen kon verrichten, maar na hem profetieen en stemmen zouden verstommen.
En de gestolen authoriteit van de ''kerk'' van destijds kan al helemaal niet door de beugel, natuurlijk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Donatio_Constantini

Maar goed, dat heeft de RKK dan ook eerlijk toegegeven en opgebiecht.
(Jammer dat het ontelbare mensen het leven heeft gekost)


Christus had de macht ontvangen om zonden te vergeven (Matt. 9 vers 6).
Als je doorleest - vers 8 - dan zie je dat Hij deze macht doorgeeft aan Zijn volgelingen (mensen = meervoud).

Zie ook Joh. 20 ; . 21 Nog eens zei Jezus: ‘Ik wens jullie vrede! Zoals de Vader mij heeft uitgezonden, zo zend ik jullie uit.’ 22 Na deze woorden blies hij over hen heen en zei: ‘Ontvang de heilige Geest. 23 Als jullie iemands zonden vergeven, dan zijn ze vergeven; vergeven jullie ze niet, dan zijn ze niet vergeven.’

Dus d.w.z. zoals de Vader, Christus heeft gezonden zo worden nu wij gezonden.

Wat zeg je nu eigenlijk ? Na Paulus geen wonderen, geen profetieën, geen stemmen ?
De aarde voor de mensenkinderen alleen om te wonen ? Beetje karig.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Biecht

Berichtdoor rotterdam » 04 okt 2014 11:07

Roady schreef:
Ik was op zoek naar een stukje uitleg wat het belijden van zonden te maken heeft met het binden en ontbinden waarnaar je refereerde.


Wat is zo onduidelijk aan Math 18 ?

15 Als een van je broeders of zusters tegen je zondigt, moet je die daarover onder vier ogen aanspreken. Als ze luisteren, dan heb je ze voor de gemeente behouden. 16 Luisteren ze niet, neem dan een of twee anderen mee, zodat de zaak zijn beslag krijgt dankzij de verklaring van ten minste twee getuigen. 17 Als ze naar hen niet luisteren, leg het dan voor aan de gemeente. Weigeren ze ook naar de gemeente te luisteren, behandel hen dan zoals je een heiden of een tollenaar behandelt. 18 Ik verzeker jullie: al wat jullie op aarde bindend verklaren zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat jullie op aarde ontbinden zal ook in de hemel ontbonden zijn. 19 Ik verzeker het jullie nogmaals: als twee van jullie hier op aarde eensgezind om iets vragen, wat het ook is, dan zal mijn Vader in de hemel het voor hen laten gebeuren.

Christus had de macht ontvangen om zonden te vergeven (Matt. 9 vers 6).
Als je doorleest - vers 8 - dan zie je dat Hij deze macht doorgeeft aan Zijn volgelingen (mensen = meervoud).

Zie ook Joh. 20 ; . 21 Nog eens zei Jezus: ‘Ik wens jullie vrede! Zoals de Vader mij heeft uitgezonden, zo zend ik jullie uit.’ 22 Na deze woorden blies hij over hen heen en zei: ‘Ontvang de heilige Geest. 23 Als jullie iemands zonden vergeven, dan zijn ze vergeven; vergeven jullie ze niet, dan zijn ze niet vergeven.’

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Biecht

Berichtdoor learsi » 06 okt 2014 15:57

Heb een paar maand geleden het boek "Biechten bij Calvijn'' gekocht; ondertitel:'' Over het geheim van heilig communiceren'' van Dr. H A Speelman.

Ik zal een poging doen om dat binnenkort eens globaal door te nemen, om te kijken of er voor dit topic iets relevants in staat. Ik beloof niets.
Kan ff duren.

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Biecht

Berichtdoor Roady » 06 okt 2014 17:16

rotterdam schreef:
Wat is zo onduidelijk aan Math 18 ?


Omdat u het volledig begrijpt, wil nog niet zeggen dat iedereen het precies zo begrijpt :)

Ik laat het er maar even bij zitten. Bedankt voor de uitleg, die niet verhelderend was omdat u weer dezelfde bijbelteksten aanhaalt.

#-o
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Biecht

Berichtdoor mealybug » 06 okt 2014 17:43

rotterdam schreef:Wat zeg je nu eigenlijk ? Na Paulus geen wonderen, geen profetieën, geen stemmen ?
De aarde voor de mensenkinderen alleen om te wonen ? Beetje karig.

Dat zeg en vind jij.
Vertel eens wat er voor wonderen plaatsvonden?
''Wat dan profetieën betreft,
zij zullen tenietgedaan worden,
wat talen betreft, zij zullen ophouden,
wat kennis betreft, zij zal tenietgedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele,
10 maar wanneer het volmaakte zal gekomen zijn,
zal wat ten dele is, tenietgedaan worden.''


Markus 13:22 “Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen tekenen en wonderen doen om, ware het mogelijk, de uitverkorenen te verleiden.”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Biecht

Berichtdoor rotterdam » 06 okt 2014 18:20

Roady schreef:
Omdat u het volledig begrijpt, wil nog niet zeggen dat iedereen het precies zo begrijpt :)

Ja dat klopt uiteraard - ik zie met spanning uit naar uw verklaring van Math. 18 vers 18.

Ik laat het er maar even bij zitten. Bedankt voor de uitleg, die niet verhelderend was omdat u weer dezelfde bijbelteksten aanhaalt.

Ook uw inzichten t.a.v. Joh. 20 vers 23 zal ik met interesse lezen.

#-o


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten