Spuwt HHK-predikant A. de Groot terecht vuur op PKN-jubileum

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JohnLapre

Spuwt HHK-predikant A. de Groot terecht vuur op PKN-jubileum

Berichtdoor JohnLapre » 17 sep 2014 14:58

Vanmorgen citeerde het Christelijk Informatie Platform ds. A. de Groot, predikant HHK in Genemuiden, n.a.v. het 10-jarig jubileum dat de PKN een paar dagen geleden vierde. Hierover zei De Groot: ‘De viering van een dergelijk jubileum vind ik verdrietig, belachelijk en verschrikkelijk.’

Ik heb er wat over geschreven in deze blog: http://johnlapretravels.wordpress.com/2 ... -jubileum/

Wat vinden jullie ervan? Ik hoop oprecht op een opbouwende discussie!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Spuwt HHK-predikant A. de Groot terecht vuur op PKN-jubi

Berichtdoor schelpje3 » 17 sep 2014 15:06

Ik denk dat de dominee bedoelt, dat het in feite geen reden is tot een feestje.
Maar van inkeer.

B.t.w.: je schreef in je blog over Maarten tH. Het sterven van zijn moeder en wat er toen gebeurde.
Wat dit met dit jubileum te maken heeft, ontgaat mij ten enenmale, want hij verliet de gereformeerde kerk lang voor de fusie.
Geloof jij trouwens dat dat echt gebeurd is?
Zo ja, kan ik je uit de droom helpen, zijn moeder leefde tot enige tijd geleden nog.
Ze woonde in het verpleeghuis bij een familielid van mij.
Niet elke auteur put uit eigen beleving, ze hebben ook vaak een hele dikke duim.

Faramir

Re: Spuwt HHK-predikant A. de Groot terecht vuur op PKN-jubi

Berichtdoor Faramir » 17 sep 2014 15:08

JohnLapre schreef:Vanmorgen citeerde het Christelijk Informatie Platform ds. A. de Groot, predikant HHK in Genemuiden, n.a.v. het 10-jarig jubileum dat de PKN een paar dagen geleden vierde. Hierover zei De Groot: ‘De viering van een dergelijk jubileum vind ik verdrietig, belachelijk en verschrikkelijk.’

Aldus een predikant van het zoveelste marginale splintergroepering.
De beste man mag dat allemaal wel vinden, maar waarom zou de gemiddelde christenwaarde moeten hechten aan de mening van deze predikant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Spuwt HHK-predikant A. de Groot terecht vuur op PKN-jubi

Berichtdoor mona » 17 sep 2014 15:16

Faramir schreef:maar waarom zou de gemiddelde christenwaarde moeten hechten aan de mening van deze predikant?
Tja waarom eigenlijk? Wie zegt dat dat moet?
De scheuring is in onze familie ook erg aanwezig geweest. En ik vind het helemaal niks om te vieren, of je het nu vanuit de PKN bekijkt of vanuit de HHk.
En Faramir, zonder de pijn en verdriet te voelen die de scheuring met zich mee bracht, is het makkelijker praten, dan wanneer er door de scheuring verdrietige dingen zijn gebeurd binnen je familieverband.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Faramir

Re: Spuwt HHK-predikant A. de Groot terecht vuur op PKN-jubi

Berichtdoor Faramir » 17 sep 2014 15:28

mona schreef:Tja waarom eigenlijk? Wie zegt dat dat moet?

De man geeft zijn mening. Ik bekijk dus nog of zijn mening überhaupt belangrijk is.
De scheuring is in onze familie ook erg aanwezig geweest. En ik vind het helemaal niks om te vieren, of je het nu vanuit de PKN bekijkt of vanuit de HHk.

Het is een keuze geweest van de HHK (en haar leden) om niet mee te gaan in een proces wat decennia eerder al ingezet was. Prima, maar dat maakt nog niet dat de PKN na 10 jaar bestaan toch wel wat te vieren had. Namelijk een uniek proces.
En Faramir, zonder de pijn en verdriet te voelen die de scheuring met zich mee bracht, is het makkelijker praten, dan wanneer er door de scheuring verdrietige dingen zijn gebeurd binnen je familieverband.

Ik heb nooit een scheuring meegemaakt dat klopt en dat zal ik waarschijnlijk ook wel nooit meemaken. Wel is zo'n beetje mijn hele familie ontkerkelijkt inclusief ouders en broer en zus. Dat heeft verder geen verdriet gebracht binnen de familie, familiebanden zijn er niet minder om geworden.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Spuwt HHK-predikant A. de Groot terecht vuur op PKN-jubi

Berichtdoor johannes1 » 31 okt 2014 15:53

De topicstarter ziet zelf de noodzaak van discussie niet in, want na het starten van dit topic is hij niet meer op refoweb verschenen.

Wie kan mij uitleggen waar de dominee vuur spuwt? Want ik lees het 1,2,3 niet terug.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Spuwt HHK-predikant A. de Groot terecht vuur op PKN-jubi

Berichtdoor BladeStraight » 31 okt 2014 16:28

Er is slechts één heilige, algemene, Christelijke Kerk. Wij kunnen wel muurtjes bouwen en kerken stichten maar het gaat om de Kerk van Jezus Christus. Daarin zitten niet alleen HHK leden, of Reformatorische Christenen maar ook Oosters Othordoxen, Evangelischen, Roomsen, Luthersen, Kopten en weet ik het al niet meer.

In dat licht bezien is een scheuring inderdaad geen reden voor een feestje...
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Spuwt HHK-predikant A. de Groot terecht vuur op PKN-jubi

Berichtdoor rotterdam » 01 nov 2014 07:17

JohnLapre schreef:Vanmorgen citeerde het Christelijk Informatie Platform ds. A. de Groot, predikant HHK in Genemuiden, n.a.v. het 10-jarig jubileum dat de PKN een paar dagen geleden vierde. Hierover zei De Groot: ‘De viering van een dergelijk jubileum vind ik verdrietig, belachelijk en verschrikkelijk.’

Ik heb er wat over geschreven in deze blog: http://johnlapretravels.wordpress.com/2 ... -jubileum/

Wat vinden jullie ervan? Ik hoop oprecht op een opbouwende discussie!


Goede en duidelijke blog.
Een zusterkerk "belachelijk" is onnodig kwetsend van Ds. de Groot.
Is dit onderdeel van zijn roeping ? Of heeft hij te weinig "echt werk"?
Of is het oude nest bevuilen een niet uit te roeien hobby ?

JohnLapre

Re: Spuwt HHK-predikant A. de Groot terecht vuur op PKN-jubi

Berichtdoor JohnLapre » 02 nov 2014 00:00

De term 'belachelijk' komt in mijn oren erg denigrerend over. Het slaat een opbouwende discussie al snel dood en dat kan niet de bedoeling zijn. Het is niet moeilijk een algemeen gedragen sentiment in de ultraorthodoxie te bevestigen door zo'n term te gebruiken, maar brengt mensen die zo'n jubileum wel kunnen meemaken in verlegenheid. Wie 'belachelijk' gevonden wordt, verliest al snel de mogelijkheid tot een horizontaal dialoog. Het is eerder schofferend en dat moeten we niet willen.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Spuwt HHK-predikant A. de Groot terecht vuur op PKN-jubi

Berichtdoor johannes1 » 03 nov 2014 15:52

Is het niet belachelijk iets te vieren wat in vele gezinnen/families tot pijn heeft gelijdt en misschien nog wel doet? Ds de Groot ziet dit misschien wel in zijn pastorale werkzaamheden en vloeit daar zijn opmerking uit voort. Dat weten we niet. Het is dus ook te kort door de bocht om te zeggen dat hij iets wil bevestigen wat in de utraorthodoxie leeft.

Al vraag ik me wel af wat je daar mee wil zeggen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Spuwt HHK-predikant A. de Groot terecht vuur op PKN-jubi

Berichtdoor JeeWee » 03 nov 2014 17:12

Nee, het is niet belachelijk om te vieren dat de PKN 10 jaar bestaat.
En 'vieren' in deze context is iets heel anders dan toeters, slingers en champagne.
Vieren is herdenken, terugblikken en vooruitkijken.
Vieren is heel dankbaar zijn dat we onze kerk hebben, in welke vorm dan ook.
Ik vind het jammer dat deze HHK predikant 'vuurspuwt'.
Dat is niet nodig.
Broeders van het zelfde huis gaan zo niet met elkaar om.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Spuwt HHK-predikant A. de Groot terecht vuur op PKN-jubi

Berichtdoor johannes1 » 04 nov 2014 11:59

Herdenken de fouten die zijn gemaakt
Terugblikken hoe het anders had gemoeten
Vooruitkijken hoe we nu verder moeten.

Vieren vindt ook ik een belachelijk woord :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spuwt HHK-predikant A. de Groot terecht vuur op PKN-jubi

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2014 15:03

Tja, wat valt hier nou te bespreken?

Als je voorstander bent van de PKN en de bijbehorende fusie ben jij blij met die fusie en dus ook dat de PKN nu 10 jaar bestaat.

Als je tegenstander bent van de PKN en bijbehorende fusie ben je niet blij met de fusie en dus ook niet met het feit dat de PKN nu 10 jaar bestaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Spuwt HHK-predikant A. de Groot terecht vuur op PKN-jubi

Berichtdoor Bartje » 19 nov 2014 20:36

ik heb proces van de zijkant gevolgd en vond het toen al vaag.
en nu het tien jaar later is het niet beter op geworden.
was het geld niet aan de wortel van de pkn?
wat zij beter hadden kunnen doen is samen werken om eerst de geschillen op te lossen.
en wat nu gebeurt tussen de pkn en andere kerken vind ik niet echt een mooi vooruit zicht.
Haast u langzaam.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten