Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Evelien » 02 nov 2015 17:09

@Mortlach, wat lijkt me dat een lastige situatie waarin jullie zitten. Als ik dit zo lees zou idd. een therapeut handig zijn. Wat mij te binnen schiet is, zou een soort van speltherapie niet iets voor haar zijn?
Heel veel sterkte en wijsheid toe gewenst.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Mortlach » 02 nov 2015 17:35

pien schreef:Het is natuurlijk erg lastig, zo niet onmogelijk, om adviezen te geven als je de situatie alleen maar kent vanaf een forum. Daar ben ik me heel goed van bewust. En natuurlijk is mijn situatie volledig anders.

Ik kijk alleen even vanuit mijn eigen werk als therapeut. In het algemeen gesproken: als ergens iets mis is gegaan in het verleden van een kind, waardoor bepaalde gedragspatronen zijn ingeslepen, dan moet die cirkel weer worden doorbroken, en het vertrouwen hersteld. Als dat in de drie jaar dat jij bij haar betrokken bent al speelt, dan zou ik zeker hulp gaan zoeken.
Sterkte.



Bedankt. Ik zei al, het was me niet zo zeer om advies te doen, want het is duidelijk dat we professionele hulp nodig hebben, maar vooral om 'mijn ei kwijt te kunnen."

Het zit er inderdaad dik in dat het ingeslepen patronen zijn. Mijn vrouw is chronisch-pijnpatiënt en heeft de eerste 7 jaar grotendeels alleen voor B. moeten zorgen. Dat ging dus niet altijd goed, omdat ze het lichamelijk niet aankon. De vader van B. is een (emotioneel) mishandelaar en een eersteklas klojo, dus dat helpt ook niet. En de situatie lijkt als 2 druppels water op de situatie van mijn vrouw toen zijzelf de leeftijd van B. had. De vader van mijn vrouw schreeuwde en tierde het hele huis bij elkaar om het minste of geringste.

Hier in huis schreeuwde zij soms ook tegen B. Ik heb daar direct een einde aan gemaakt en als harde eis gesteld dat dat zou ophouden als wij met elkaar verder wilden (ondertussen getrouwd, dus het gaat goed), maar ja, voordat ik dus in beeld was, is er een hoop fout gegaan. Begrijpelijk gezien de omstandigheden, het laatste wat ik wil is mijn vrouw de schuld geven, maar er is een hoop te verbeteren/te herstellen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor pien » 02 nov 2015 17:49

Mortlach, ik las : iemand ervaringen of ideeën? Vandaar mijn reactie.

Over houten speelgoed: dat is inderdaad altijd erg mooi. Ik koop soms gewoon dingen puur voor de heb :oops: En het voelt op de een of andere manier ook meer verantwoord, wat natuurlijk ook maar betrekkelijk is.
Op scholen is toch meestal al het speelgoed van hout? Ik ken eigenlijk alleen plastic speelgoed voor op het schoolplein..........

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor meribel » 02 nov 2015 17:59

@Mortlach,

heftig hoor!

Over pesten; dat is helaas niet altijd afgelopen als je van school wisselt, bij sommige kinderen lijkt het eraan te 'kleven'. Wat verschrikkelijk zou het zijn als ze zich heel onveilig voelt op school, en logisch dat ze van alles doet om daar niet naar toe te hoeven.

Straf; ik vind 2 weken geen tech ( dat is geen computer oid? ) heel heftig overigens! Ik zou als kind van zo'n straf leren dat ik volgende keer beter moet liegen.
Ik vind liegen ook verschrikkelijk, maar hier is de consequentie dat als ik erachter kom, dat ik daar ontzettend verdrietig van wordt. Dat is voor veel kinderen al straf op één of andere manier.

@ advies;
mijn enige advies is inderdaad hulp voor het meiske, in de vorm van therapie of wat dan ook.
Tegelijk zou ik ook live opvoedondersteuning voor jullie zoeken. Dat is denk ik heel fijn om te hebben, gewoon iemand waar je kan reflecteren en die je handvatten kan geven.

Verder heel veel sterkte,
ik hoop dat straf en vervelend gedrag niet in de weg staan om ook leuke dingen te doen samen, soms moet je ergens heel veel positieve energie steken.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Mortlach » 02 nov 2015 18:16

meribel schreef:@Mortlach,

heftig hoor!

Over pesten; dat is helaas niet altijd afgelopen als je van school wisselt, bij sommige kinderen lijkt het eraan te 'kleven'. Wat verschrikkelijk zou het zijn als ze zich heel onveilig voelt op school, en logisch dat ze van alles doet om daar niet naar toe te hoeven.

Straf; ik vind 2 weken geen tech ( dat is geen computer oid? ) heel heftig overigens! Ik zou als kind van zo'n straf leren dat ik volgende keer beter moet liegen.
Ik vind liegen ook verschrikkelijk, maar hier is de consequentie dat als ik erachter kom, dat ik daar ontzettend verdrietig van wordt. Dat is voor veel kinderen al straf op één of andere manier.


Het vinden van de juiste balans is lastig, dat geef ik zeker toe. En hoewel ik dat laatste wel begrijp (doen we natuurlijk ook), wil ik niet dat ze zich even 10 minuten vervelend voelt en daarna weer vrolijk Minecraft zit te spelen op mijn computer alsof er niets gebeurt is. De laatste keer zei ze ook dat ze niet meer zou liegen... gebeurde dus na een tijdje toch weer. Ze is ondertussen toch al wel te oud dat ze als straf geen snoepje krijgt.

Ik denk echt dat het eerder iets klinisch is dan dat er echt iets aan de hand is. Ze is namelijk thuis bang, op school, buiten, als ze naar haar vader gaat, altijd. En dat is verschrikkelijk en iets wat we zeker gaan aanpakken, maar het is dus (denk ik) niet iets specifieks op school.

@ advies;
mijn enige advies is inderdaad hulp voor het meiske, in de vorm van therapie of wat dan ook.
Tegelijk zou ik ook live opvoedondersteuning voor jullie zoeken. Dat is denk ik heel fijn om te hebben, gewoon iemand waar je kan reflecteren en die je handvatten kan geven.

Verder heel veel sterkte,
ik hoop dat straf en vervelend gedrag niet in de weg staan om ook leuke dingen te doen samen, soms moet je ergens heel veel positieve energie steken.


Bedankt. En dat gaan we zeker doen. Het is denk ik al heel wat gewonnen als we negatief gedrag niet meer (onbewust) bevorderen. Dat van die halve verhalen begon echt te irriteren en nu weten we tenminste waar dat aan ligt. De vraag is of wij er iets aan kunnen doen, maar goed, ik geloof dat mijn vrouw al contact heeft met de huisarts voor een doorverwijzing.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Mortlach » 02 nov 2015 18:26

Het ging natuurlijk niet alleen om het liegen, maar voornamelijk om het verzinnen van 'bewijs' om haar vriendinnetje maar de schuld te kunnen geven. Dat maakte het allemaal niet beter, natuurlijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor MissF » 02 nov 2015 18:52

Wat naar Mortlach :(
Heb je wel eens gedacht aan een probleem met de hechting? als haar vader zo'n slechte vader was, en haar moeder lastig voor haar kon zorgen, dan is de kans best wel aanwezig dat er ergens in de hechting iets niet is goed gegaan.
Nu ben ik niet helemaal up to date meer in de wereld van de psychiatrie, maar heb er wel midden in gezeten, en vooral bij kinderen met hechtingsproblematiek gaven we juist geen straffen als twee weken iets ontnemen. Sowieso vind ik dat zelf heel erg lang, en het helpt ook niet(bij kinderen met echte hechtingsproblemen dan). Hoe moeilijk het ook is, en ik zal de eerste zijn die toe zal geven dat ik het erg slecht zou kunnen, is het kind bijna alleen maar bevestigen in dat ze waardevol is. En bij liegen aangeven dat je dat heel vervelend vindt, maar het daarna erbij laten in plaats van zo'n grote straf te geven.

Maar nogmaals, ik ben ondertussen ook meer een leek dan professional hierin, dus misschien heb ik het totaal niet bij het rechte eind.
Sterkte in ieder geval!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Mortlach » 02 nov 2015 19:06

MissF schreef:Wat naar Mortlach :(
Heb je wel eens gedacht aan een probleem met de hechting? als haar vader zo'n slechte vader was, en haar moeder lastig voor haar kon zorgen, dan is de kans best wel aanwezig dat er ergens in de hechting iets niet is goed gegaan.


Ja, daar denken we inderdaad ook aan. Ik vermoed dat mijn vrouw B. te lang heeft afgeschermd van zaken die ze lastig vindt, zoals praten tegen "vreemden". Het feit is nu wel dat B. in mijn ogen ongezond veel aan mijn vrouw zit gekleefd voor een 10-jarige. Dat helpt natuurlijk niet omdat dat op een gegeven moment zo irritant is dat we blij zijn als ze een weekend naar haar vader is. Dat laten we uiteraard niet merken, maar toch.

Nu ben ik niet helemaal up to date meer in de wereld van de psychiatrie, maar heb er wel midden in gezeten, en vooral bij kinderen met hechtingsproblematiek gaven we juist geen straffen als twee weken iets ontnemen. Sowieso vind ik dat zelf heel erg lang, en het helpt ook niet(bij kinderen met echte hechtingsproblemen dan). Hoe moeilijk het ook is, en ik zal de eerste zijn die toe zal geven dat ik het erg slecht zou kunnen, is het kind bijna alleen maar bevestigen in dat ze waardevol is. En bij liegen aangeven dat je dat heel vervelend vindt, maar het daarna erbij laten in plaats van zo'n grote straf te geven.

Maar nogmaals, ik ben ondertussen ook meer een leek dan professional hierin, dus misschien heb ik het totaal niet bij het rechte eind.
Sterkte in ieder geval!


Bedankt. Misschien doen we het de volgende keer anders, minder straf, al hoop ik dat er geen volgende keer komt. Het is lastig omdat er natuurlijk een hoop persoonlijke boosheid meespeelt. Dat probeer je wel in de hand te houden, maar dat lukt niet altijd. Als het eruit komt dat dit inderdaad speelt, dan zullen we onze discipline daar uiteraard aan aanpassen. Onze angst nu is voornamelijk dat ze een niet-functionerend klaagmeisje wordt dat verwacht dat alles in het leven altijd goed moet gaan of voor haar wordt geregeld. Een zogenaamde "Tumblrina" - als je wel eens op Tumblr komt, weet je vast wat ik bedoel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Saskia » 02 nov 2015 19:54

Lastig idd, Mortlach... Het vervelende is ook dat de oorzaak angst is, waardoor je medelijden met het kind hebt, maar dat het zich uit in ongewenst gedrag, wat bij jullie als ouder voor irritatie zorgt. Zo'n vervelende spagaat, waarvan je soms gewoon niet weet wat je ermee moet.

Ik denk dat het voor jullie wel een voordeel is dat ze 'al' 10 is en je goed met haar kunt communiceren, dat hoop ik in ieder geval. Ik hoop dat je haar kunt vertellen en laten merken dat ze bij jullie veilig is, dat fouten maken ook mag en dat jullie daar als gezin niet minder of verkeerder van worden. Maar goed, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, wat MissF ook zegt, ik denk dat daar wel een poosje overheen gaat. En als je dan een redelijke veiligheid in het gezin gecreeerd hebt, dan is daar de boze buitenwereld ook nog.

Heel veel sterkte in ieder geval, ik snap dat je hart soms breekt voor zo'n meiske, je zou willen dat het anders voor d'r was...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Mortlach » 02 nov 2015 21:24

Saskia schreef:
Ik denk dat het voor jullie wel een voordeel is dat ze 'al' 10 is en je goed met haar kunt communiceren, dat hoop ik in ieder geval. Ik hoop dat je haar kunt vertellen en laten merken dat ze bij jullie veilig is, dat fouten maken ook mag en dat jullie daar als gezin niet minder of verkeerder van worden. Maar goed, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, wat MissF ook zegt, ik denk dat daar wel een poosje overheen gaat. En als je dan een redelijke veiligheid in het gezin gecreeerd hebt, dan is daar de boze buitenwereld ook nog.


Ja, er zijn zeker zaken die nu makkelijker gaan dan eerst, gewoon omdat ze ziet hoe wij als ouders met conflict omgaan: gewoon uitpraten zonder te schreeuwen; boos zijn op elkaar mag gewoon; er wordt altijd naar je geluisterd.

Maar daarom is het zo lastig dat bepaalde zaken ineens een stuk lastiger gaan. Het kan natuurlijk zijn dat de angsten meer toenemen dan ons 'voorleven' ze verminderen.

Heel veel sterkte in ieder geval, ik snap dat je hart soms breekt voor zo'n meiske, je zou willen dat het anders voor d'r was...


Ja. Het enige wat we willen is dat ze gelukkig is met een gezond gevoel van zelfwaarde en zelfvertrouwen en de tools om goed met conflicten en stress om te gaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor pien » 02 nov 2015 21:58

MissF schreef:Wat naar Mortlach :(
Heb je wel eens gedacht aan een probleem met de hechting? als haar vader zo'n slechte vader was, en haar moeder lastig voor haar kon zorgen, dan is de kans best wel aanwezig dat er ergens in de hechting iets niet is goed gegaan.
Nu ben ik niet helemaal up to date meer in de wereld van de psychiatrie, maar heb er wel midden in gezeten, en vooral bij kinderen met hechtingsproblematiek gaven we juist geen straffen als twee weken iets ontnemen. Sowieso vind ik dat zelf heel erg lang, en het helpt ook niet(bij kinderen met echte hechtingsproblemen dan). Hoe moeilijk het ook is, en ik zal de eerste zijn die toe zal geven dat ik het erg slecht zou kunnen, is het kind bijna alleen maar bevestigen in dat ze waardevol is. En bij liegen aangeven dat je dat heel vervelend vindt, maar het daarna erbij laten in plaats van zo'n grote straf te geven.

Maar nogmaals, ik ben ondertussen ook meer een leek dan professional hierin, dus misschien heb ik het totaal niet bij het rechte eind.
Sterkte in ieder geval!


Klopt hoor, wat je zegt. Dat was ook eigenlijk wat ik al aangaf, en je kennis is zeker nog up-to-date :wink:

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor juffiejuf » 02 nov 2015 22:56

Mortlach; veel wijsheid (en geduld) toegewenst!!
Heb geen adviezen voor je want persoonlijk vind ik het opvoeden een hele klus ;-) Las gisteren nog een uitspraak: "ik was een fantastische moeder, voordat ik moeder werd" :lol:

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor pien » 03 nov 2015 08:46

juffiejuf schreef:Mortlach; veel wijsheid (en geduld) toegewenst!!
Heb geen adviezen voor je want persoonlijk vind ik het opvoeden een hele klus ;-) Las gisteren nog een uitspraak: "ik was een fantastische moeder, voordat ik moeder werd" :lol:


Heel herkenbaar :lol: Ik wist alles ook altijd erg goed, totdat bleek dat eigen kinderen een verhaal apart zijn. Opvoeden is lastig, opvoeden van kinderen met een extra gebruiksaanwijzing is nog lastiger, en opvoeden van kinderen met een moeilijke start is helemaal moeilijk. Ik zie het dagelijks in mijn praktijk, hoewel het me ook wel opvalt dat ouders steeds sneller hulp zoeken. Aan de ene kant is dat natuurlijk fijn en goed, maar aan de andere kant vraag ik me ook wel eens af of we nu met elkaar steeds onzekerder worden, en steeds meer twijfelen aan eigen kunnen.
Natuurlijk is opvoeden lastig, maar soms is het ook goed om te relativeren, en jezelf niet al te serieus te nemen. Gewoon is al goed genoeg!
Ik kom steeds vaker ouders tegen met "problemen" die eigenlijk geen problemen zijn. Soms krijg ik het gevoel dat we een beetje doorslaan. Kinderen van net 1 al naar logopedie sturen, een kind dat een III scoort op Cito meteen al met een handelingsplan opzadelen..........Vaak heeft een kind gewoon alleen maar wat tijd nodig, en ik denk dat dat soms vergeten wordt.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor MissF » 03 nov 2015 08:54

het heeft misschien ook te maken met de komst van internet. Mensen laten zich ook zo onzeker maken soms, als ik wel eens lees op andere fora voor opvoeding e.d. Dat vind ik soms wel jammer.

Ik vermoed dat Jorrik oorontsteking heeft. Hij heeft anderhalf uur gekrijst vannacht, uiteindelijk na een zetpil in slaap gevallen en bleek vanmorgen flinke koorts te hebben. Nu slaapt hij gelukkig weer, hopelijk is het snel over. Want ook dat verbaast me van mezelf, sinds ik moeder ben, dat ik er zo slecht tegen kan als mijn kinderen pijn hebben :mrgreen:
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2015 09:42

MissF schreef:het heeft misschien ook te maken met de komst van internet. Mensen laten zich ook zo onzeker maken soms, als ik wel eens lees op andere fora voor opvoeding e.d. Dat vind ik soms wel jammer.


O, zeker. Mensen laten zich helemaal gek maken en zetten zichzelf zo onder druk omdat ze hebben gelezen dat er weer een nieuwe trend is voor kinderfeestjes of iets dergelijks. Daar heb ik gelukkig weinig last van, en mijn vrouw lukt dat ook steeds beter.

Ik vermoed dat Jorrik oorontsteking heeft. Hij heeft anderhalf uur gekrijst vannacht, uiteindelijk na een zetpil in slaap gevallen en bleek vanmorgen flinke koorts te hebben. Nu slaapt hij gelukkig weer, hopelijk is het snel over. Want ook dat verbaast me van mezelf, sinds ik moeder ben, dat ik er zo slecht tegen kan als mijn kinderen pijn hebben :mrgreen:


Hopelijk voelt hij zich gauw beter!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten