Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Duschka » 31 jul 2015 18:59

juffiejuf schreef:@ duschka; volgens mij moet jij geduld hebben tot in je tenen.... Ben je altijd zo geduldig? Of heeft het alleen te maken met je manier van opvoeden dat je het geduld ervoor heb om een kwartier naar je kind te luisteren als ze op de grond gaat liggen in de winkel?
Hier zal ik direct het kind oppakken en in de auto zetten.


Ik weet niet of 't geduld tot in mijn tenen reikt hoor :wink: , maar ik denk dat het een combinatie is van geduld (ik beschik wel over véél geduld, denk ik) en manier van opvoeden.
Het is een beetje lastig uit te leggen misschien, maar ik vind het ook te maken hebben met respect voor emoties en begrip en respect voor "capaciteiten etc.".
Ik hoop dat zij later respect heeft voor mijn emoties, om 't even of die haar op dat moment nu wel of niet gelegen komen.
En de beste manier (in mijn ogen) om haar dat te leren, is door het haar simpelweg voor te leven...
En door niets van haar te verwachten wat nog groeien moet (impuls controle bijvoorbeeld).

Het klinkt misschien allemaal heel erg idealistisch en ik verbeeld me ook gerust niet dat ik de waarheid in pacht heb, maar dit is wat bij ons en onze manier van leven past.
En natuurlijk verloopt 't niet altijd even kalmpjes van onze kant (hé we zijn ook gewoon mensen en soms ben ik gewoon even moe of zelf geprikkeld), maar daar kan ik dan niet van wakker liggen.
Haar emoties mogen er zijn, de onze ook (alleen vind ik dus, dat het aan ons als volwassene is, om de emotie te controleren en te beheersen, niet aan haar als klein kind).
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor pien » 31 jul 2015 21:15

Maar respect hebben voor emoties is toch iets anders dan het goed vinden dat een kind enorme overlast bezorgd?

Ik vind het prima als mijn kinderen boos worden, verdrietig zijn, en dat ook uiten , maar wel met behoud van fatsoensnormen. Keihard krijsen en huilen in een winkel waar ook andere mensen zijn vind ik zelf niet respectvol naar die anderen, en dat leer ik mijn kinderen ook wel.
In het geval van een driftbui (wat hier gelukkig weinig voorkomt) pakte ik ze dan ook wel op en zette ze in de wandelwagen of nam ze mee naar een plaats waar het minder overlast bezorgde. Ik werd er zeker niet boos om, en het heeft tijd nodig om te leren dat je zoiets niet doet. Maar een kind dat een kwartier ligt te krijsen en te gillen, dat zou ik als winkeleigenaar toch niet zo prettig vinden, ook niet voor andere klanten.

Ik zag van de week een moeder naast haar driftige peuter in de supermarkt zitten, op de grond. Dat zou ik zelf nooit doen.

blompje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 270
Lid geworden op: 04 feb 2006 10:12

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor blompje » 31 jul 2015 21:36

Dat is inderdaad wat ik bedoelde pien! Zo ook buiten in de tuin. Als ze daar teveel kabaal maken met negatief geluid (lees: huilen schreeuwen of jammeren ) gaan ze naar binnen en mogen terug komen als het anders gaat. Net als de meeste andere dingen moet je ze dit ook leren..

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor jaccootje85 » 31 jul 2015 22:15

654321 schreef:
Het lijkt mij dat je je dan afvraagd WAAROM ze zo doet!?!!
Was het haar allemaal teveel? Naar opa en oma geweest? Rust gemist? Behoefte aan rustige 'mama-tijd'?
Misschien ook niet slim om dan nog een boodschap te moeten doen?


Natuurlijk vraag ik me dan af wat er aan de hand kan zijn...Bij opa en oma heeft ze tzelfde programma als thuis, ze weten dat we erg veel waarde hechten aan rust, reinheid en regelmaat. Dus haar rust krijgt ze zeker wel. Mama-tijd hebben we vaak zat...ook op de bewuste middag. En als het vier uur is geweest en er moet eten op tafel komen, moet je soms naar de winkel... Ook op momenten dat je het eigenlijk niet wil... Ik had er absoluut geen zin in, maar ik had niks in huis en de patatpan doe k niet zo snel aan.
Uiteindelijk ben ik er, denk ik, wel achter gekomen wat er nu aan de hand was... ZE had de volgende dag een keiharde keutel in d'r luier, dus een mogelijke verstopping. Dus een kiwi gegeven en twee mandarijnen. Die avond at ze weer normaal en de daaropvolgende ochtend zat ze van top tot teen onder de ontlasting... Douchen en een bed verschonen op de vroege ochtend (twas rond half zes). Ben blij dat t weer voorbij is en dat ze weer goed in haar vel zit.
Szent az Úr

blompje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 270
Lid geworden op: 04 feb 2006 10:12

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor blompje » 31 jul 2015 23:03

Gelukkig maar.. en natuurlijk vraag je je af waarom, maar soms lopen dingen nou eenmaal zo en moeten ze ook even aanpassen, leuk of niet leuk... Dus groot gelijk dat je boodschappen ging doen. Vaak leid het ook ff af. ..

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Duschka » 01 aug 2015 19:18

Even een tandenpoets vraagje.
Hoe doen jullie dat bij kleinere kinderen met tandenpoetsen aan de buitenkant van de tandjes?
DL heeft overigens geen hekel aan tandenpoetsen gelukkig, dus dat is 't niet, maar ik heb toch vaak de indruk dat ik haar achterste kiezen niet goed aan de buitenkant kan poetsen. De rest gaat allemaal prima, kom ik ook heel goed bij, ze doet haar mond ook goed open, maar die achterste kiezen...
En ze snapt niet echt wat ik bedoel met een "slappe wang" maken ofzo :wink: .
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor jaccootje85 » 01 aug 2015 22:35

Bij de achterste kiezen ga ik met de tandenborstel van links naar rechts in plaats van voor naar achter. Dan houd ik de tandenborstel ook zowat overdwars in de mond. Beetje lastig uitleggen maar ik hoop dat je me snapt :mrgreen:
Szent az Úr

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 aug 2015 12:16

hier gaat zoonlief met een driftbui in een winkel, na het winkelen op de gang en krijgt straf! boos zijn en het niet mee eens zijn oke.. maar hij kan et ons gewoon vertellen! we zijn heel conseqent daarmee begonnen, ik vertik het dat hij ons daarbij kan manipuleren en dat doet hij. WE houden aan alle kanten rekening met hem en zijn beperking. Hij geeft nu duidelijk aan door met de handen voor de oren gaan staan en te roepen... t gaat zooo snel mama :) Gelukkig had hij zeer zelden een driftbui, overigens heb ik het niet over een peuter maar over een bijna 5 jarig jongetje.
het voelt niet als goed.... maar ik heb geen andere opties. erbij gaan zitten wachten zal niet eens in mij opgekomen zijn, bedelen en smeken en van alles beloven doe ik ook niet aan mee. Soms heeft hij gewoon dingen te doen en te accepteren in zn leven! net als ik nu met accepteren dat ik weer tegen migraine aanhik. tja.. its live.

tandenpoetsen... wat is dat? haha... ooh heel erg. we hadden hem einelijk zover dat we zonder tandpasta gingen poetsen hadden ze op schol de schooltandarts die met tandpasta op de tandenbortel iedereen liet mee poetsen. hij dus ook met het gevolg dat we elke avond een half uur strijd hebben wat de hele dag al gaande is. mmenteel sta ik even niet zo sterk in mn schoenen dat ik de strijd opniew aanga en ga winnen, dus ik ga er even nie tmee beginnen.
T slaapt zo weinig... s morgens 3 kwartier, s middgas klein uurtje en tegen de avond nog ff 20 min. Hij komt elke nacht om de 2 uur.. ik hou me op de been door maar te roepen, als hij drie is zal hij vast doorslapen....

en die akelige vakantie.. gelukkig nog maar 2 weken.....

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Duschka » 02 aug 2015 19:14

jaccootje85 schreef:Bij de achterste kiezen ga ik met de tandenborstel van links naar rechts in plaats van voor naar achter. Dan houd ik de tandenborstel ook zowat overdwars in de mond. Beetje lastig uitleggen maar ik hoop dat je me snapt :mrgreen:


Ik snap wel wat je bedoelt :wink: , 't werkt alleen niet hier :( .
Er zit gewoon zo weinig ruimte tussen haar kiezen en haar wang... tandenborstel floept er zo uit en ook bij deze manier van poetsen heb ik de indruk dat ik de buitenkant van haar achterste kiezen niet effectief poets.

Eens ik bevallen ben, ga ik weer naar de tandarts voor controle, dan neem ik haar denk ik maar ff mee, eens kijken wat voor advies de tandarts heeft.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Dippie » 02 aug 2015 19:20

Tandenpoetsen is hier erg favoriet. Het liefst loopt ze de hele dag met een borstel in dr mond, dus ik raus er lekker op los :) Buitenkant van de kiezen doe ik nadat ik de voorkant heb gedaan, dan heeft ze dr tanden op elkaar en ga ik dr wang in... Snap je m? :) Als ik klaar ben doet ze het zelf altijd nog even na.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Duschka » 02 aug 2015 19:48

Dippie schreef:Buitenkant van de kiezen doe ik nadat ik de voorkant heb gedaan, dan heeft ze dr tanden op elkaar en ga ik dr wang in... Snap je m? :) .


Ik snap 'm prima, want zo doe ik 't bij mezelf ook :mrgreen: maar dat lukt dus niet bij DL.
Ze houdt op de een of andere manier haar wang heel strak en snapt niet wat ik bedoel, als ik zeg dat ze haar wang even "los" / "slap" etc. moet doen. Ik doe 't voor en dat vindt ze lachen... en ze probeert 't ook wel na te doen, maar dat lukt dus niet, wat we ook proberen, ik krijg gewoon niet voldoende ruimte tussen haar kiezen en wang om te poetsen.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor vpk » 04 aug 2015 20:16

Hier ook: tanden op elkaar en dan zo vanaf de voortanden bij de wang in naar achteren. Hier moest ik van de tandarts voor de meiden maar een elektrische tandenborstel aanschaffen want daarmee zou je beter bij de achterste kiezen kunnen komen (borstelkop is kleiner en draait zelf dus minder ruimte nodig). Ik heb het nog niet gedaan hoor.. maar dat was haar tip
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor ajl » 05 aug 2015 07:43

Elektrisch poetsen wordt inderdaad aangeraden. Wij hebben het ook nog niet, maar mn voor J is het eigenlijk wel nodig.

@ geduld
Ik sta er hetzelfde in als Pien ( en anderen).

@ meeting
Is het een idee om een datum te prikken?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Evelien » 05 aug 2015 14:10

Wij wisselen af, de ene keer elektrisch en de andere keer hand. De laatste keer dat we bij de tandarts waren gaf de tandarts hem een groot compliment. Geeft toch wel een goed gevoel.

Hier heerlijk aan het vakantie vieren, al neemt mijn man wel de telefoon op voor klanten en helpt hij wel met kleine klusjes. Vanochtend lekker naar de dierentuin geweest (hebben een abonnement) en we waren er al heel vroeg en dat is echt leuk (en lekker rustig).
Morgen word het weer tropisch warm, denk dat we dan lekker bij huis blijven hangen.

@Ajl, jullie al weg geweest?

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Jannoek » 07 aug 2015 19:17

goed idee ajl!

Hier is tandenpoetsen bij J ook een drama. Als je 'tanden poetsen' zegt glimt hij van oor tot oor, maakt mooie bewegingen inclusief geluidjes bij z'n mond, maar als de tandenborstel in de buurt komt, ho maar. ](*,) Ik denk dat hij jaloers is op de elektrische tandenborstel van zn broer, maar daar is hij met 1,5 nog wel wat jong voor denk ik ;-). F vindt het fantastisch dat hij een elektrische borstel heeft, dus dat gaat prima. Hij vindt alleen de tandarts verschrikkelijk, nadat z'n eerste ervaring bij de tandarts was toen hij met net 2 z'n voortand er uit was gevallen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten