Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Saskia » 17 mar 2015 16:29

Och ja, wat triest voor dat meiske ook. Ik vind dat altijd zo treurig, als ze zo jong al zeggen dat ze er klaar mee zijn, moet je nagaan wat er allemaal mis is gegaan. Voor jozelfu ook een lastige positie, Mortlach...
Heb je het idee dat vader wel snapt wat zij wil en dat hij er ook serieus mee aan de gang gaat, of denkt-ie dat het allemaal haar fout is?
Heel veel succes ermee!

mohamed

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor mohamed » 17 mar 2015 16:30

Mortlach schreef:Ik weet al niet meer of ik het hier eerder heb geplaatst, maar hier zijn er nogal wat problemen tussen mijn stiefdochter B. (wat een naar woord), en haar vader. Ondertussen is B. zo gefrustreerd dat ze geen contact meer met haar vader wil en vroeg of ze mij voortaan als haar echte vader mocht beschouwen.

Dat is voor haar biologische vader een teken aan de wand en blijkbaar ziet B in jou de vader die ze nooit gehad heeft. Als het een rol is die jij wilt spelen, dan kan B. meer jouw kind zijn dan een biologische dochter.

mohamed

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor mohamed » 17 mar 2015 16:34

Saskia schreef:Och ja, wat triest voor dat meiske ook. Ik vind dat altijd zo treurig, als ze zo jong al zeggen dat ze er klaar mee zijn, moet je nagaan wat er allemaal mis is gegaan. Voor jozelfu ook een lastige positie, Mortlach...
Heb je het idee dat vader wel snapt wat zij wil en dat hij er ook serieus mee aan de gang gaat, of denkt-ie dat het allemaal haar fout is?
Heel veel succes ermee!

Geloof het of niet, maar ik ken ze nog jaren jonger. Sommige mannen stellen hun kinderen zodanig teleur zodat hun kinderen automatisch een ander vaderfiguur kiezen. Soms met alle gevolgen van dien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Chaya » 17 mar 2015 17:16

Niet elke vader is het waard om deze titel te dragen.
En als je als jong meisje dan al zo gekwetst wordt door je vader, kan ze voor zichzelf waarschijnlijk niet anders kiezen.
Lijkt me vervelend voor jou Mortlach, om er dan tussen te zitten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Mortlach » 17 mar 2015 17:38

Ik zorg ervoor dat ik niet tussen het contact sta tussen dochter en vader, want ik wil geen 'concurrentiestrijd' beginnen. Ik houd het bij steunen van dochter en moeder. Maar het geeft wel een hoop stress. We hebben momenteel ook ernstige problemen met de school van B. Daar zijn zaken gaande die echt niet kunnen en we vinden het er niet meer veilig. Dus gaan we een andere school zoeken; nu heeft de vader daar echter wel inspraak in, dus is er 'verplicht' contact en dat maakt het allemaal dat het niet al te soepeltjes loopt. De vader wil per se het verhaal van de school horen voordat hij instemt met een directe schoolwisseling.

We hebben helaas niet het idee dat er iets zal veranderen. Het zou echt een verandering van karakter moeten inhouden. We zijn al lang blij dat de vader niet pusht om zijn bezoekrecht op te eisen, maar ik weet niet hoe lang dat zo blijft. B. had een lijstje opgesteld en ge-emaild, en in het laatste contact werden daar al direct punten van ontkent. Lekker is dat, als je wilt aantonen dat je echt naar haar wilt luisteren.

Kleine zegeningen echter, als we van school wisselen en er geen weekendbezoeken meer zijn, hebben wij hopelijk weer een dochter die niet constant stijf staat van de stress.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Boerin » 17 mar 2015 18:51

Mortlach schreef:
We hebben helaas niet het idee dat er iets zal veranderen. Het zou echt een verandering van karakter moeten inhouden. We zijn al lang blij dat de vader niet pusht om zijn bezoekrecht op te eisen, maar ik weet niet hoe lang dat zo blijft. B. had een lijstje opgesteld en ge-emaild, en in het laatste contact werden daar al direct punten van ontkent. Lekker is dat, als je wilt aantonen dat je echt naar haar wilt luisteren.

Wat voor punten dan? Wat haar niet bevalt Hoe hij doet?
Ik weet niet hoe erg het is, maar het helpt wel als je gewoon doet of dat ook normaal is, alleen een beetje anders en zegt dat ie wel van haar houdt.
Ik hoefde het ook niet in mijn hoofd te halen om mijn vader tegen te spreken of een lijst op te stellen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Mortlach » 17 mar 2015 21:15

Boerin schreef:Wat voor punten dan? Wat haar niet bevalt Hoe hij doet?
Ik weet niet hoe erg het is, maar het helpt wel als je gewoon doet of dat ook normaal is, alleen een beetje anders en zegt dat ie wel van haar houdt.
Ik hoefde het ook niet in mijn hoofd te halen om mijn vader tegen te spreken of een lijst op te stellen.


Ik weet bij jou nooit in hoeverre je een troll bent, en dat is in dit serieuze gesprek niet erg handig.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt te zeggen dat wat haar vader doet 'ook normaal' is. Ik heb het over schreeuwen, kleineren, in verlegenheid brengen over haar ontwikkelende lichaam, over vriendjes, in haar bijzijn in een taal praten die ze niet verstaat, geen privacy gunnen, haar behandelen alsof ze 4 is, een totaal gebrek aan respect. Nee, ik ga niet net doen alsof dat normaal is.

Hier proberen we haar juist te leren dat je best tegen autoriteitsfiguren, inclusief ouders (ons dus) in mag gaan, zolang dat maar respectvol gebeurt; dan praten we over wat er dwars zit en dan heb je kans dat je gelijk krijgt, of niet, en dan is het jammer, maar over dingen praten kan altijd.

De tijden dat kinderen bang moeten zijn voor vader ligt toch ondertussen wel achter ons, hoop ik.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Boerin » 17 mar 2015 21:21

Mortlach schreef:
Ik weet bij jou nooit in hoeverre je een troll bent, en dat is in dit serieuze gesprek niet erg handig.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt te zeggen dat wat haar vader doet 'ook normaal' is. Ik heb het over schreeuwen, kleineren, in verlegenheid brengen over haar ontwikkelende lichaam, over vriendjes, in haar bijzijn in een taal praten die ze niet verstaat, geen privacy gunnen, haar behandelen alsof ze 4 is, een totaal gebrek aan respect. Nee, ik ga niet net doen alsof dat normaal is.

Hier proberen we haar juist te leren dat je best tegen autoriteitsfiguren, inclusief ouders (ons dus) in mag gaan, zolang dat maar respectvol gebeurt; dan praten we over wat er dwars zit en dan heb je kans dat je gelijk krijgt, of niet, en dan is het jammer, maar over dingen praten kan altijd.

De tijden dat kinderen bang moeten zijn voor vader ligt toch ondertussen wel achter ons, hoop ik.

Oh, okay, ik dacht dat ie gewoon wat bazig was, maar je zou kunnen zeggen: tsja hij kan er ook niks aan doen of zo, zo is ie nu eenmaal ook zelf opgevoed, cultuurverschil. Dat ze niet denkt dat ie de pest aan haar heeft of dat het haar schuld is.
Ik bedoelde eigenlijk dit (punt 4):
http://www.meinemamediation.nl/gedragsc ... -ouders-2/
Laatst gewijzigd door Boerin op 18 mar 2015 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor vanellus » 17 mar 2015 22:22

@Mortlach: sterkte en geduld gewenst met de situatie. Jullie hebben hem een lijstje met controleerbare punten gegeven, misschien kunnen jullie als ouders afspreken dat je dat ook (na een van te voren vastgestelde periode) evalueert? Dat klinkt heel kantoorachtig, maar dan is het ook meetbaar. Dan zit je minder snel in de verwijten. Verder bij dochter benadrukken dat niemand haar respectloos mag behandelen en een luisterend oor zijn. Lijkt me knap moeilijk, want mijn eerste instinct zou ook zijn meneer eens lekker door elkaar te rammelen.

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Saskia » 18 mar 2015 05:10

mohamed schreef:Geloof het of niet, maar ik ken ze nog jaren jonger. Sommige mannen stellen hun kinderen zodanig teleur zodat hun kinderen automatisch een ander vaderfiguur kiezen. Soms met alle gevolgen van dien.

Ik geloof je absoluut, het levende bewijs loopt hier in huis rond. Maar juist daarom weet ik hoe moeilijk het is voor dat meiske, loyaliteit naar ouders is een verschrikkelijk ingewikkeld gegeven.
Chaya schreef:Niet elke vader is het waard om deze titel te dragen.

Zulke dingen zijn niet handig om als buitenstaander te zeggen, over iemand die wel haar biologische vader is. Zeg dat in ieder geval nooit tegen haar, de enige die mag beslissen of zij dat ook vindt, is het meisje zelf.

Ik weet ook wel dat dit allemaal uitspraken zijn die als eerste in je opkomen, gewoon omdat je niet wilt dat het kind zo behandeld wordt en je wilt haar beschermen, je zou willen dat ze dit allemaal niet mee hoeft te maken. Je wilt nu gewoon doen wat goed voor haar is, de stress verminderen etc. Maar dat lijntje met haar biologische vader blijft nou eenmaal bestaan, in meerdere of mindere mate zichtbaar, en daar moet je wel rekening mee houden.

Heel veel sterkte gewenst!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Mortlach » 18 mar 2015 12:09

vanellus schreef:@Mortlach: sterkte en geduld gewenst met de situatie. Jullie hebben hem een lijstje met controleerbare punten gegeven, misschien kunnen jullie als ouders afspreken dat je dat ook (na een van te voren vastgestelde periode) evalueert? Dat klinkt heel kantoorachtig, maar dan is het ook meetbaar. Dan zit je minder snel in de verwijten. Verder bij dochter benadrukken dat niemand haar respectloos mag behandelen en een luisterend oor zijn. Lijkt me knap moeilijk, want mijn eerste instinct zou ook zijn meneer eens lekker door elkaar te rammelen.


Ja, dat is soms lastig, inderdaad, maar dat proberen we wel te doen. Ik erken dat de biologische band voor het leven is, dus ik poog vooral de relatie enigszins levend te houden, of in ieder geval zo dat ze in de toekomst nieuwe pogingen kunnen doen om die relatie waardevol te laten zijn. Die lijst is inderdaad bedoeld om a) duidelijkheid te geven aan iemand die niet luistert, en b) te kijken of er echte verbeteringen optreden. We gaan het zien.

Ook in mijn kritiek op de vader ben ik zeer voorzichtig. Zaken zijn altijd 'niet erg handig of behulpzaam' of 'zo doen we dat hier in huis in ieder geval niet'.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Mortlach » 18 mar 2015 12:15

Saskia schreef:Ik geloof je absoluut, het levende bewijs loopt hier in huis rond. Maar juist daarom weet ik hoe moeilijk het is voor dat meiske, loyaliteit naar ouders is een verschrikkelijk ingewikkeld gegeven.


Inderdaad. Het helpt ook niet dat de relatie tussen mijn vrouw en haar eigen vader altijd zeer moeizaam is geweest en een jaar geleden door hem is beëindigd. Maar dat heeft ook genoeg stress en tranen gekost. We proberen de relatie tussen B. en haar vader dus enigszins redbaar te houden, maar we willen haar ook niet meer blootstellen aan een respectloze en mishandelend milieu.

Zulke dingen zijn niet handig om als buitenstaander te zeggen, over iemand die wel haar biologische vader is. Zeg dat in ieder geval nooit tegen haar, de enige die mag beslissen of zij dat ook vindt, is het meisje zelf.


Inderdaad. En zelfs als ze vraagt of ze mij als vader mag beschouwen, ben ik terughoudend.

Heel veel sterkte gewenst!


Bedankt. We gaan het zien de komende tijd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Mortlach » 18 mar 2015 12:18

We gaan het zien, de vader hertrouwt in mei met zijn huidige vriendin, een vrouw die B. ook niet kan uitstaan en die net zo weinig respect voor haar heeft. Dat trouwen is gepland in Portugal. B. heeft ons al laten weten dat ze daar absoluut niet bij wil zijn - een hele groep volwassenen die allemaal een taal spreken die zij niet verstaat terwijl pa verwacht dat ze zich gedraagt als mode-prinsesje.

Dat gaat nog leuk worden... [-(
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Chaya » 18 mar 2015 15:14

Mortlach schreef:We gaan het zien, de vader hertrouwt in mei met zijn huidige vriendin, een vrouw die B. ook niet kan uitstaan en die net zo weinig respect voor haar heeft. Dat trouwen is gepland in Portugal. B. heeft ons al laten weten dat ze daar absoluut niet bij wil zijn - een hele groep volwassenen die allemaal een taal spreken die zij niet verstaat terwijl pa verwacht dat ze zich gedraagt als mode-prinsesje.

Dat gaat nog leuk worden... [-(

Klinkt niet hoopvol.
Maar als B. niet gaat en misschien zelfs het contact met haar vader verbreekt, zijn de problemen nog niet echt opgelost denk ik.
Soms kruipt het bloed waar het niet gaan kan, al is dit wellicht over 10 of 15 jaar.
Het zal echt zijn weerslag wel hebben op het meisje, ben ik bang.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Mortlach » 18 mar 2015 18:45

Chaya schreef:Klinkt niet hoopvol.
Maar als B. niet gaat en misschien zelfs het contact met haar vader verbreekt, zijn de problemen nog niet echt opgelost denk ik.
Soms kruipt het bloed waar het niet gaan kan, al is dit wellicht over 10 of 15 jaar.
Het zal echt zijn weerslag wel hebben op het meisje, ben ik bang.


Tja, we kunnen echter alleen werken aan de problemen die zich op dit moment voordoen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten