Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor ajl » 16 feb 2015 11:22

@ meribel
Wij hebben in onze wijk 3 scholen, dalton, openbaar en een chr school. Dalton is niet onze keuze, openbare school in onze wijk staat als zeer zwak bestempeld en de chr school is alleen in naam chr en geeft ook geen goed onderwijs. Dat is ook echt een megaschool met 8!! kleuterklassen. Toen zijn wij gaan oriënteren in het dorp naast onze wijk. Daar zijn 3 chr scholen, waarvan 1 school het dichst bij ons in de buurt is. Hier zijn de meeste kinderen kerkelijk. Nadeel is dat de school erg kliekerig is ( iedereen uit een bepaalde kerk gaat daarheen). Als 'anders kerkelijke'ben je wel een beetje een outsider. Daarnaast slechter score's qua onderwijs en veel discussie in de marge over mijns inziens niet belangrijke dingen zoals kerstbomen etc. Meerdere punten om de kinderen daar niet naar toe te sturen. De andere school waar onze kinderen opzitten zit in een nieuwbouwwijk waar twee scholen staan, prot chr en openbaar. Ik heb wel eens gevraagd aan ouders waarom zij specifiek gekozen hebben voor deze school, maar dan is het antwoord dat het EN een goede school is EN zij het belangrijk vinden dat de kinderen iets meekrijgen van het chr geloof, omdat dat toch de bakermat van onze maatschappij is. Aan de andere kant vinden ze het ook wel een beetje geneuzel al dat bidden, bijbelverhalen enzo, maar ja je stuurt je kind ook niet naar een openbare school

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Sabra » 16 feb 2015 11:46

ajl schreef:
Wat bedoel jij eigenlijk met ouderparticipatie?


Betrokkenheid van ouders bij activiteiten van en op school.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor ajl » 16 feb 2015 11:50

De definitie snap ik :wink: , maar in hoeverre vind jij dat ouders betrokken moeten zijn bij activiteiten? Eerlijk gezegd doen wij ook niets binnen de school, omdat het altijd op onmogelijke tijden is. Het is of onder werktijd en als het op partime dagen is dan moet er oppas geregeld worden voor de andere kinderen. Het is nl nooit 's avonds om de school te versieren o.i.d.

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor vanellus » 16 feb 2015 12:34

Mijn kinderen gaan, ik durf het bijna niet te zeggen, naar de openbare basisschool. Ten eerste omdat het de beste school van het dorp is. Vooral op een aantal punten die echt noodzakelijk zijn voor het functioneren van oudste dochter. Het belang van mijn kind is hier voorgegaan op het volgen van christelijk onderwijs. Daarnaast heeft deze school van oudsher een heel bijzondere band met de kerk waar wij bij horen (dat is vaker het geval in "onchristelijke" regio's, dat de Ned. hervormde kerk en de openbare school bij elkaar horen). De christelijke basisschool hier biedt geen goed onderwijs en heeft maar weinig leerlingen. Hierdoor kunnen ze veel aandacht bieden aan individuele kinderen, waardoor ze een magische aantrekkingskracht hebben op, ik kan het niet anders zeggen, probleemgezinnen. Mijn dochter zit nu met meer actief kerkgaande kinderen in de klas, dan ze op die andere school zou zitten. Daarnaast zit ze nu op een school die een heel duidelijke structuur heeft en waarvan we als ouders dagelijks merken dat de normen en waarden die wij belangrijk vinden gerespecteerd en nageleefd worden. Deze school is algemeen fatsoenlijk :)

Dat wil niet zeggen dat ik niet aangesproken ben op onze keuze. Maar wij wonen niet in refocounty, dus zijn we niet de eerste kerkelijk meelevende ouders die deze keuze gemaakt hebben.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Boerin » 16 feb 2015 13:02

vanellus schreef:Mijn kinderen gaan, ik durf het bijna niet te zeggen, naar de openbare basisschool. Ten eerste omdat het de beste school van het dorp is. Vooral op een aantal punten die echt noodzakelijk zijn voor het functioneren van oudste dochter. Het belang van mijn kind is hier voorgegaan op het volgen van christelijk onderwijs. Daarnaast heeft deze school van oudsher een heel bijzondere band met de kerk waar wij bij horen (dat is vaker het geval in "onchristelijke" regio's, dat de Ned. hervormde kerk en de openbare school bij elkaar horen). De christelijke basisschool hier biedt geen goed onderwijs en heeft maar weinig leerlingen. Hierdoor kunnen ze veel aandacht bieden aan individuele kinderen, waardoor ze een magische aantrekkingskracht hebben op, ik kan het niet anders zeggen, probleemgezinnen. Mijn dochter zit nu met meer actief kerkgaande kinderen in de klas, dan ze op die andere school zou zitten. Daarnaast zit ze nu op een school die een heel duidelijke structuur heeft en waarvan we als ouders dagelijks merken dat de normen en waarden die wij belangrijk vinden gerespecteerd en nageleefd worden. Deze school is algemeen fatsoenlijk :)

Dat wil niet zeggen dat ik niet aangesproken ben op onze keuze. Maar wij wonen niet in refocounty, dus zijn we niet de eerste kerkelijk meelevende ouders die deze keuze gemaakt hebben.

Ja dat heb je hier ook in dat dorp, er is eigenlijk maar een behoorlijke school en die is toevallig katholiek. Dat hoofd van die andere school zei zelf dat ze beter naar deze konden gaan, omdat daar allemaal van die probleemkinderen zaten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor LeChat » 16 feb 2015 17:46

Bij ons op de p.c.-school zaten ook verschillende niet-christelijke kinderen weet ik nog, omdat hun ouders het belangrijk vonden dat ze normen en waarden meekregen. Kennelijk dachten ze dat dat bij de openbare school in 'tzelfde dorp niet gebeuren zou...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 feb 2015 20:21

die score zijn ook gebaseerd op maar een enkelt citootje.......

Hier een school die als e het aanvragen excellent zijn.... maar vervolgens wordt er wel een leerling in groep 7 zo enorm gepest dat hij inmiddels thuis zit en zo depressief is dat een opname nodig is! En een ander eleerling die het zoo moeilijk heeft... ouders willen hem naar speciaal onderwijs, school wil het niet! Ze blinken uit in het 'goed' op papier hebben voor de inspectie... maar de waarheid is wel anders! Als je maar groep 8 genoeg oude cito's laat maken wat veeeel scholen doen... dan krijg je een hoge waarde omat de kinderen de vraagstelling doorhebben. Ze bedotten zichzelf en vele ouders om maar leerlingen te trekken en dragen dan ook nog de naam christelijk!

Zeg niet AJL dat jou school dat ook doet hoor!

Ik ken een school.. staat in achterstandswijk.... oog voor het kind... veiligheid staat voorop, leren is altijd zoeken naar de zone van naaste ontwikkeling, tis dat ik net woon in die plaats, ze mocten van mij direct daar heen... super school, nu wel predicaat zeer zwak gekregen... in mijn ogen, volkomen onterecht! dit omdat de cito opbrengst vor derde jaar op rij beneden gemiddeld zijn.... hoe kan een school in een achterstandswijk met laag opgeleide ouders heel hoog scoren....

Ik snap je frustratie wel AJL... herkenbaar.. hier gaat alles uit de wijk naar deze cshool, omdat de openbare een stuk verderop staat en het onderwijs wat er geboden wordt nou niet geweldig schijnt...

ach jah... overal is wel wat.... ook tav het onderwijs en de leerlingen! Maar zolang de klassen groter worden en ook alles wat normaal in het sbo terecht kwam nu ook in de klas komt..... zullen veel kinderen er onder leiden en is het hopen dat de leerkracten de benen er onder houden!

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Sabra » 16 feb 2015 20:29

ajl schreef:De definitie snap ik :wink: , maar in hoeverre vind jij dat ouders betrokken moeten zijn bij activiteiten? Eerlijk gezegd doen wij ook niets binnen de school, omdat het altijd op onmogelijke tijden is. Het is of onder werktijd en als het op partime dagen is dan moet er oppas geregeld worden voor de andere kinderen. Het is nl nooit 's avonds om de school te versieren o.i.d.


Ik vind dat ouders betrokken moeten zijn, dat gaat van je inzetten voor activiteiten tot bezoeken van ouderavonden.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor meribel » 17 feb 2015 00:26

onze directeur vertelde eens hetzelfde in een overleg;
veel scholen laten hun heel zwakke leerlingen de cito toetsen niet maken, dan telt het ook niet mee voor het eindresultaat.
onze school heeft ervoor gekozen, en wil dat graag vasthouden, dat alle leerlingen de toetsen gewoon maken, ook de zwakke die dus het gemiddelde beïnvloeden.
Ik heb bij het uitzoeken overigens echt helemaal niet naar dat soort dingen gekeken. Ik heb meer vragen gesteld hoe ze om gaan met pesten in de klas, met slimmere en minder slimme kinderen, wat het christelijk onderwijs inhoud en dat soort dingen.

Betreft @ ouderparticipatie,
hier zijn veel dingen ook 's avonds! Vergaderingen van MR, OC en schooladviesraad is 's avonds, ramen verven en klaslokalen schoonmaken ( dat is alleen einde van het jaar ) is 's avonds, 2 keer per jaar is er een inloopavond en ook dan zijn er ouders nodig die koffie en thee en dergelijke verzorgen.
En overdag is er ook zat te doen natuurlijk, helpen bij computerlessen bijv.
Dat soort dingen doe ik dus nu niet...omdat ik dan oppas voor mijn jongste moet vinden...( voor een sportdag of iets uitzonderlijks zoek ik wel oppas ), maar 'avonddingen' doe ik wel.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor ajl » 17 feb 2015 08:23

Wij hebben ook heel bewust naar het nivo van de school gekeken, omdat wij de verwachting hadden dat een aantal van' onze kinderen wel wat extra uitdaging nodig zouden krijgen ( en dat is ook uitgekomen). In dat opzicht wilde wij weten wat een school te bieden heeft voor ons kind. Verder hadden wij binnen de kerk al aan verschillende mensen gevraagd naar welke scholen zij hun kinderen hadden gedaan en om welke redenen. Qua chr onderwijs, gewoon onderwijs en algemene normen en waarden sprong deze school er voor ons uit. Nadelen zijn dat het 20 minuten fietsen is en dat er weinig actieve gelovigen in de klas zijn.

En dat scholen zwakkere kinderen geen cito zou aanbieden klinkt mij als vreemd in de oren. Bij ons krijg je de cito uitslag bij het rapport gevoegd en aansluitend een oudergesprek op basis van het rapport en de cito.

En qua ouder participatie is bij ons eigenlijk alles overdag, kerstboom versieren, klaslokalen schoonmaken, themadiensten in de kerk organiseren, bibliotheek versieren, sportdagen, koningsdagen etc. etc. Dat is voor ons heel moeilijk te regelen. Of wij moeten werken of ik heb nog twee andere kinderen thuis.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor lammetje » 17 feb 2015 11:06

Het is ook vrijwel altijd hetzelfde groepje ouders wat helpt bij activiteiten. oppas regelen is hier niet aan de orde, de jongsten gaan gewoon mee. Mocht je kind het leuk vinden, kan het mee met buitenspelen bij groep 1 of in sommige gevallen in de klas in de hoeken. Ligt natuurlijk wel aant tijdstip en welke 'les' ze hebben.
Vind het altijd erg jammer en frustrerend als ik merk dat ouders geen tijd/gelegenheid hebben voor de minder leuke klusjes, maar bij de leuke activiteiten opeens wel kunnen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor meribel » 17 feb 2015 13:21

lammetje schreef:Het is ook vrijwel altijd hetzelfde groepje ouders wat helpt bij activiteiten. oppas regelen is hier niet aan de orde, de jongsten gaan gewoon mee. Mocht je kind het leuk vinden, kan het mee met buitenspelen bij groep 1 of in sommige gevallen in de klas in de hoeken. Ligt natuurlijk wel aant tijdstip en welke 'les' ze hebben.
Vind het altijd erg jammer en frustrerend als ik merk dat ouders geen tijd/gelegenheid hebben voor de minder leuke klusjes, maar bij de leuke activiteiten opeens wel kunnen.


Dat is specifiek verboden hier(op basis van ervaringen ), geen kleinere kindjes mee.
Maar joh, nu kan ik wat minder vaak overdag (ik vraag geen schoonouders hierheen te komen voor van half negen tot negen helpen met computeren ), dat verandert zo snel, niet lang en die kleine gaat maar de peuterspeelzaal (dan heb ik twee ochtenden vrij ) en voor je het weet naar school.
De moeders die veel overdag helpen , van hun zit vaak de jongste ook op school en die zaten vroeger in hetzelfde schuitje.

Ik vind ouderparticipatie wel belangrijk ,je hoeft niet altijd vooraan te staan maar als geen enkele ouder wat zou doen zou een school niet kunnen draaien, althans, niet de leuke dingen als spelletjesochtenden, extra ondersteuning, ramen verven, schoolreisjes en sportdagen, en dan vergeet ik nog heel veel.

Zo is het met de kerk toch ook? Je kan alleen op zondag komen consumeren maar zonder kerkenraad, koster en organisten wordt het maar een saaie boel.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Sophie77 » 17 feb 2015 13:39

@ouderparticipatie: Biebmoeders en luizenmoeders worden bij ons overdag op school verwacht, daarom heb ik me daar niet voor aangemeld. Maar als er pannenkoeken gebakken moeten worden, of er moet worden gesopt (dat is bij ons altijd 's avonds) dan ben ik zo goed als altijd van de partij. Ook ouderavonden, 10-minutengesprekken en de ledenvergadering bezoeken we trouw. Verder zit ik in een werkgroep die eens per zes weken 's morgens vergadert. Kleine kinderen mogen mee, maar ik probeer het zo te plannen dat manlief dan die morgen thuis is.

lammetje schreef:Vind het altijd erg jammer en frustrerend als ik merk dat ouders geen tijd/gelegenheid hebben voor de minder leuke klusjes, maar bij de leuke activiteiten opeens wel kunnen.
Mee eens, hier gaat dit ook zo.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor ajl » 17 feb 2015 13:56

Wat zijn de leuke activiteiten dan? Ik vind eerlijk gezegd überhaupt vreselijk om op school te helpen. Ik heb nu de juf gemaild dat ik wel wil helpen met het paasontbijt ( als ik dat ruim op tijd weet, kan ik het wel inplannen met werk), maar eigenlijk is dat ook niets voor mij. Laat staan spellejesmiddagen of schoolreisjes, afgrijselijk, niets voor mij.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Sophie77 » 17 feb 2015 14:15

Haha, tja, dat kan natuurlijk ook :wink: .
Onder leuke bezigheden versta ik idd meegaan met bijv. het schoolreisje (i.e.g. is het kleuterschoolreisje bij ons altijd een gezellig dagje uit), of de hulp bij knutselactiviteiten (als je van fröbelen houdt) of het rijden en begeleiden t.b.v. thema-uitjes etc. Soms vind ik bepaalde activiteiten niet eens echt superleuk maar het is gewoon genieten om je kind in de groep te zien, bij het omgaan met juf en klasgenootjes etc.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten