Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor JeeWee » 27 aug 2014 06:05

Gisteren liet voorzitter Karin van den Broeke van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) weten dat koning Willem-Alexander het in zijn toespraken te weinig over God heeft. Dit bericht werd in de media breed opgepakt.

De PKN voorzitter zei o.a. in het NRC Handelsblad van dinsdag: "Tot nu toe is God niet sterk in zijn toespraken naar voren gekomen, en dat was opvallend. Het was mooi geweest als zijn geloof daarin doorgeklonken had".

Van den Broeke zegt verder o.a. dat de kerk de staat moet "herinneren aan het Koninkrijk van God" en daarom moet de kerk constant vragen wat de overheid wil. "Daarvan zal de koning ook een bepaald beeld hebben. Het was mooi geweest als hij dat in een openbare ruimte had geformuleerd." Van den Broeke hoopt "dat God ook nog eens in zijn openbare toespraken zal verschijnen".

Ooit zei Willem Alexander in een interview met Paul Witteman: "Ik ben niet zo kerkelijk, maar ik ben wel overtuigd gelovig."
Wat vind jij: heeft ze een punt en moet koning Willem Alexander meer over God spreken?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

elbert
Moderator

Re: Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor elbert » 27 aug 2014 07:11

Het zal ervan afhangen wat hij te zeggen heeft, anders kan hij natuurlijk net zo goed zwijgen. Gezien de hofpredikers (ds. ter Linden bijvoorbeeld) en wat zij geloven, ben ik nl. er niet bij voorbaat voor. Maar het zou mooi zijn als hij een goed getuigenis zou geven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 aug 2014 07:33

Hij zegt overtuigd gelovig te zijn. Zou het dan toch niet mooi zijn om iets over de aanwezigheid van God te melden in zijn uitingen?
Ik neem niet aan dat er iemand is die diepe theologische vergezichten van hem verwacht. Dat zou ook niet passen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 27 aug 2014 07:37

Als hij de koning van àlle Nederlanders wil zijn - dus ook van de andersgelovigen en de niet-gelovigen - dan heeft hij het best niet te veel over God.
Hij heeft openlijk gezegd gelovig te zijn, en dat moet wat mij betreft kunnen, maar in de uitoefening van zijn functie lijkt het me verstandiger daar terughoudender mee om te gaan dan in de privésfeer.

Hier in België is algemeen geweten dat het koningshuis vrij tot zeer katholiek is - destijds met koning Boudewijn en koningin Fabiola zelfs op het griezelig-sektarische af. De opvolgers van Boudewijn zijn gelukkig een stuk terughoudender wat dat betreft, zeker in hun openbare leven.

Zo is de jaarlijkse officiële religieuze plechtigheid op koningsdag sinds 2001 vervangen door een burgerlijke plechtigheid in het parlement. De kerk organiseert weliswaar nog steeds de traditionele religieuze plechtigheid, waaraan een groot deel van de koninklijke familie deelneemt, maar deze viering maakt geen deel meer uit van het 'officiële' door de overheid ingerichte programma. Een belangrijke nuance: ze laat de koninklijke familie toe openlijk hun geloof te beleven, maar tegelijk tast dit niet langer de scheiding tussen kerk en staat aan, wat tot 2001 wel het geval was (toen was het immers een officieel door de overheid georganiseerde misviering).

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 aug 2014 08:09

Ik ben het hierin ook niet met de PKN eens. Ik vind dat de koning er voor alle Nederlanders moet zijn. Dus ook voor degenen die niet in God geloven.

We weten overigens niet wat W.A. zegt in persoonlijk contact. De inhoud van deze gesprekken komt over het algemeen niet naar buiten.

Tijdens de inhuldiging waren er trouwens zeker wel verwijzingen naar God. Lees daarvoor het topic over de huldiging maar eens door. :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 27 aug 2014 08:40

Ik ben het hartgrondig eens met Tante Pollewop en Wim 2600.
De koning is er voor iedereen en bepaald niet meer bij iedereen is er geloof of behoefte aan uitlatingen over God.

Soms is zwijgen beter dan spreken.

De PKN is er overigens erg van geschrokken - 'kritiek op toespraken niet zo bedoeld'.
"Wij zeggen niet als kerk: en nu moet de koning vaker God aanhalen. Het is niet aan ons om kritiek te geven op de manier waarop een individu zijn geloof beleeft. Dat geldt ook voor de koning". (Trouw)
Tja, denk dan even na voor je wat zegt als officiële vertegenwoordiger van een kerkgenootschap zou ik zeggen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2014 09:23

Ik begrijp onze koning niet zo goed meer. Hij had veel met zijn oma op, zei hij eens. Maar ik zie hier weinig van terug, of het moet het vrijzinnig geloof zijn.
Wijlen prinses Juliana was betrekkelijk eenvoudig gebleven, maar als ik zie wat ons koningspaar alleen al doet met een vakantiehuis. Liever gezegd, huizen!
En daarbij ook nog eens een hele dure boot kopen.
Terwijl velen in ons land van de voedselbank moeten leven.
En dan in geen enkele toespraak iets van een persoonlijk geloof benoemen.
Natuurlijk is de koning er niet om een theologische rede te houden.
Maar wie is voor hem de God van zijn overgrootmoeder? En de andere Godvrezende voorouders?
Ik ben altijd vóór het koningshuis geweest, maar de laatste tijd neigt het mij te veel naar glamour.
Ze hebben hun dochters laten dopen, maar hebben bij die doop wel iets beloofd!
Het zou mooi zijn als we eens zouden horen van de koningin bijvoorbeeld, dat zij s'avonds met haar dochters bidt. Of dat hun pappa, die hij tenslotte ook is, met hen uit een kinderbijbel leest.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 aug 2014 09:28

elbert schreef:Het zal ervan afhangen wat hij te zeggen heeft, anders kan hij natuurlijk net zo goed zwijgen. Gezien de hofpredikers (ds. ter Linden bijvoorbeeld) en wat zij geloven, ben ik nl. er niet bij voorbaat voor. Maar het zou mooi zijn als hij een goed getuigenis zou geven.

Die is leuk elbert, de koning moet een goed getuigenis geven maar wel volgens jouw inzichten anders kan hij beter zwijgen.
Zie je de gekkigheid zelf in of moet ik het uitleggen? #-o

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 27 aug 2014 09:35

JeeWee schreef:Wat vind jij: heeft ze een punt en moet koning Willem Alexander meer over God spreken?

Hij "moet" natuurlijk niets, maar het lijkt me wel wenselijk als hij over God spreekt.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 aug 2014 09:37

Schelpje3 schreef:Ze hebben hun dochters laten dopen, maar hebben bij die doop wel iets beloofd!
Het zou mooi zijn als we eens zouden horen van de koningin bijvoorbeeld, dat zij s'avonds met haar dochters bidt. Of dat hun pappa, die hij tenslotte ook is, met hen uit een kinderbijbel leest.

Waarom moeten zij dat meedelen aan "het volk"? Is dat niet puur privé?
Geloven verschuift en dan kun je iets zeggen over dat 'vrijzinnige' geloof, maar hij en zijn vrouw zijn niet de enigen die waarschijnlijk toch wat dingen anders zien dan vroeger zijn moeder en grootmoeder.

En wie zegt jou dat hij - bv. in de ontmoeting met de nabestaanden van de ramp met de MH17 - niet over God gesproken heeft?
Wie zegt jou dat zij niet ruimhartig doneren aan o.a. de voedselbank?

De Bijbel zegt: "laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet"...
Wij willen zo graag oordelen en veroordelen. Maar geef ze de ruimte in het ontwikkelen van hun eigen stijl van het koningschap.

De koning doet het goed - hij zoekt duidelijk zijn eigen weg en daar heeft hij alle recht op.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 aug 2014 09:38

Spreeuw schreef:Hij "moet" natuurlijk niets, maar het lijkt me wel wenselijk als hij over God spreekt.

Volgens mij is dat niet de taak van de koning. Over God spreken doe je in de kerk.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 aug 2014 09:44

rotterdam schreef:Die is leuk elbert, de koning moet een goed getuigenis geven maar wel volgens jouw inzichten anders kan hij beter zwijgen.
Zie je de gekkigheid zelf in of moet ik het uitleggen? #-o
O, je mag het best uitleggen. Ik ben benieuwd naar je argumentatie, zeker als je daarin de getuigenissen van de vroegere vorsten daarin mee gaat nemen. Bijvoorbeeld koningin Wilhelmina stak haar christelijke geloof niet onder stoelen of banken. Daar ging in onze samenleving iets van uit. Nu is de samenleving wel veranderd, maar ik ben van mening dat onze samenleving erbij gediend is dat aan het hoofd van onze regering iemand staat die zich er niet voor schaamt om een christen genoemd te worden en dat ook positief uitdraagt. Als de vorst dat niet kan of wil, is het vanuit mijn (en ik denk ook zijn) perspectief beter om dan maar te zwijgen, al ben ik daar ook niet blij mee, zeker gegeven het feit dat de koning officieel lid is van de PKN en het koningshuis traditioneel ook protestants is. Dan mag dat best inhoud hebben en dan liefst nog zinnig ook, wat iets anders is dan vrijzinnig. Wat betreft de inhoud heb ik zeker mijn voorkeuren en dat mag ook. Trouwens: van onze vorige vorstinnen kan ook gezegd worden dat ik lang niet altijd hun inzichten deelde, terwijl ik ze soms dingen hoorde zeggen die ik weldegelijk kan/kon waarderen.
Bijvoorbeeld: bij haar intrede zei toen koningin Beatrix het volgende:
Wanneer ik dadelijk de eed op de Grondwet aan het Nederlandse volk zal afleggen, is het niet uit eigen kracht dat ik de taak die mij is toegedacht, begin. In mijn geloof hoop ik die kracht te vinden, Zo liggen mijn allerdiepste wortels in ons volkslied:

‘Mijn schild ende betrouwen zijt Gij O God, mijn, Heer!’
En of ik dat kan waarderen!
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 27 aug 2014 09:59

De vraag zou niet moeten zijn "moet koning Willem Alexander meer over God praten" , maar "is koning Willem Alexander een wedergeboren kind van God"?

En DAT betwijfel ik ten zeerste, gezien zijn "geestelijke opvoeding" door een dominee die ontkent dat Christus Jezus in het vlees is gestorven en is opgestaan uit de dood.
Koningin Wilhelmina kwam ronduit voor haar geloof uit, en getuigde daarvan omdat zij een wedergeboren kind van God was.
Willem Alexander zou zijn Bijbel eens moeten lezen, en dan met name hoe God wilde dat de koning die over het volk was gesteld een voorbeeld moest zijn in het dienen van God, zoals bijv. koning David dat deed.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2014 10:03

Riska schreef:Waarom moeten zij dat meedelen aan "het volk"? Is dat niet puur privé?
Geloven verschuift en dan kun je iets zeggen over dat 'vrijzinnige' geloof, maar hij en zijn vrouw zijn niet de enigen die waarschijnlijk toch wat dingen anders zien dan vroeger zijn moeder en grootmoeder.

En wie zegt jou dat hij - bv. in de ontmoeting met de nabestaanden van de ramp met de MH17 - niet over God gesproken heeft?
Wie zegt jou dat zij niet ruimhartig doneren aan o.a. de voedselbank?

De Bijbel zegt: "laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet"...
Wij willen zo graag oordelen en veroordelen. Maar geef ze de ruimte in het ontwikkelen van hun eigen stijl van het koningschap.

De koning doet het goed - hij zoekt duidelijk zijn eigen weg en daar heeft hij alle recht op.

Nee, dat is niet privé, want ze willen ook dat wij allemaal zien dat hun kinderen gedoopt worden!
Dat doen ze niet op een dinsdagnamiddag, zonder camera's.
En we mogen ook zien als ze allerlei andere evenementen bezoeken, zoals een popconcert of een filmfestival.
En misschien doneren ze ruimhartig, ongetwijfeld.
Maar een vakantiehuis kan ook wat soberder. En het huis in Afrika "was nogal dom".
Een boot van een ton vaart net zo goed als eentje van 8 ton hoor.

Prinses Beatrix is min of meer onzichtbaar, een heel stuk soberder geweest in haar levensstijl, terwijl het tijdens haar regeringsperiode jarenlang financieel heel goed toeven was in Nederland.
Toch liet zij haar jurken vermaken en prinses Mabel zagen we zelfs een keer in haar verlovingsjurk.
Nu gebruikt koningin Maxima haar kleding ook vaker, dat weet ik.
Maar ik merk dat zulke exorbitante bedragen irritatie oproepen van republikeinen. En ik vind dat deze keer wel begrijpelijk moet ik zeggen.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 27 aug 2014 10:08

Tante Pollewop schreef:Volgens mij is dat niet de taak van de koning. Over God spreken doe je in de kerk.
Dus alleen voorgangers mogen (op zondag) spreken over God? :-k

Hij is de koning van alle Nederlanders, dus ook van het christelijke volksdeel. Dat deel is niet zo groot meer, maar het is er wel.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Terug naar “Archief”