Zondagsschool of kindernevendienst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Spreeuw » 25 aug 2014 19:06

In vrijwel alle kerken is het gebruikelijk dat de kinderen vanuit de kerkelijke gemeente onderwijs krijgen in de christelijke godsdienst.

In reformatorische kerken gebeurt dit dikwijls d.m.v. de zondagsschool. Kinderen wonen de kerkdienst in zijn geheel bij zodra ze hiertoe in staat zijn. Zij horen dus ook de preek. Tussen de diensten door (zondagmiddag) gaan zij naar de zondagsschool.

In andere kerken is het gebruikelijk dat de kinderen (van 4 tot 12 jaar) vlak voor de preek weggaan naar hun eigen dienst: kindernevendienst. Aan het einde van de dienst komen ze dan weer terug. Zij horen de preek dus niet. Ik heb overigens ook wel gehoord dat sommige kerken (waar dit ook op deze manier gebeurt) dit ook zondagsschool noemen.

Maar wat is het beste? Is het beter als de kinderen van de basisschoolleeftijd de preek horen (en dus na de dienst naar de zondagsschool gaan) of is het beter als zij voor de preek weggaan naar hun eigen dienst (kindernevendienst)?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Boerin » 25 aug 2014 19:32

Dat ligt denk ik aan het kind en de leeftijd en de kwaliteit van de kinderdienst. Over het algemeen lijkt het me het beste dat kinderen hun eigen dienst hebben waar ze God ontmoeten, maar toen de jongste heel klein was was er alleen wat bezighouden daar en hield ik 'm liever in de volwassen dienst. Er zijn ook kinderen van 7, 8 die die dienst heel goed kunnen volgen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 25 aug 2014 19:45

Bij ons in de kerk was er ook een kindernevendienst (wij noemden dat zondagsschool). Dat was bij ons niet alleen bezighouden, maar een heel programma met een bijbelverhaal, wat praten over de week, een knipwerkje of prikplaat wat te maken had met het bijbelverhaal (bestaan echt heel veel materialen voor !), etc. Hiernaast is er voor de kleinsten ook een creche. De zondagsschool loopt door tot kinderen die ongeveer in groep 8 zitten of zo. Daarna is er ook af en toe een zondagsschool voor de tieners maar niet elke dienst meer. (dat is meer een bijbelstudie die wat beter op tieners aansluit).
Voor de oudere jeugd zijn er doordeweeks bijeenkomsten, met naast bijbelstudie ook spelletjes enzo.

Ik weet nog dat dit in de zomer soms niet was, en dat ik dan een preek moest uitzitten. Als kind vond ik dat echt veel te veel, ik volgde het totaal niet. Ik denk dat de predikanten ook te weinig aandacht geven aan kinderen tijdens de preek. Je kunt niet alles aan kinderen richten, maar je kunt wel af en toe bewust ook de kinderen aanspreken. In de hervormde kerk waar ik nu kerk is er soms een kindernevendienst, en soms niet, en de predikant richt zich dan meestal ook wel tot de kinderen met een verhaaltje over twee kinderen die dan iets meemaken wat aansluit op de preek van die dag. Dat vind ik altijd erg goed. Ook is er een kinderlied, soms nog een apart moment enz.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor benefietdiner » 25 aug 2014 19:56

Bij de kinderdoop.
Belooft u en neemt u voor uw rekening deze kin­deren van wie u vader en moeder bent, bij het opgroeien in deze leer naar uw vermogen te onderwijzen en te laten onderwijzen?

Uhem…… ja dominee maar...... uhem...... ik laat het wel aan jou over hoor.
Doe maar wat, nevendienst of iets in je kerk, dan ben ik ze kwijt.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Boerin » 25 aug 2014 19:58

EenVasteBurcht schreef:In de hervormde kerk waar ik nu kerk is er soms een kindernevendienst, en soms niet, en de predikant richt zich dan meestal ook wel tot de kinderen met een verhaaltje over twee kinderen die dan iets meemaken wat aansluit op de preek van die dag. Dat vind ik altijd erg goed. Ook is er een kinderlied, soms nog een apart moment enz.

Oh dat is wel heel goed. Zo'n creche ja, vreselijk, dat vind ik zo zinloos. Ging eens naar zo'n kerk toen ik er nog een zocht en de oudste twee hadden een geweldige kinderdienst, met een nagebouwde ark en muziek, maar de jongste mocht niet mee, die was nog 3 en moest tussen de huilende baby's inzitten. M'n moeder zat met die twee boven, want ze dorsten niet alleen en ik zat daar met hem. Hij werd het zo zat, we zijn lekker buiten in de speeltuin gaan spelen. Nooit meer naar die kerk toegegaan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Rozijn » 25 aug 2014 20:41

Bij ons heb je een (huilende) baby crèche en een peutercrèche. Daar wordt uit een kinderbijbel vvorgelezen, of een Bijbelverhaal verteld.
Oudere kinderen (vanaf 3,5 ofzo) gaan mee.naar de kerk. De ene keer pikken ze meer op dan de andere. Na kerktijd is er zondagsschool voor kinderen vanaf groep 2 tot groep 8.
Zeker voor de jongere kinderen is dat best veel.

Faramir

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Faramir » 25 aug 2014 20:48

Spreeuw schreef:Maar wat is het beste? Is het beter als de kinderen van de basisschoolleeftijd de preek horen (en dus na de dienst naar de zondagsschool gaan) of is het beter als zij voor de preek weggaan naar hun eigen dienst (kindernevendienst)?

"Het beste" is relatief. Ik denk dat dat sterk afhangt van het kind zelf. Je hebt het over vrijwel alle kerken maar ik heb geen idee hoe men dit in oosters orthodoxe kerken vorm geeft. Ik weet dat er in de katholieke Kerk (afhankelijk van locatie) zo nu en dan/regelmatig/vaak kindernevendienst is maar dat men het geloofsonderwijs primair als taak van de ouders beschouwd en dat men het ook deels overlaat aan het onderwijs.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor schelpje3 » 25 aug 2014 22:02

Wij kennen het begrip kindernevendienst niet, het is niet gebruikelijk in de rechtse kerken.
Het ene kind ging op zn 3e al mee en zat zoet en de andere lukt op zn 5e nog niet.
Geeft niks, het komt vanzelf, niet dwingen.
Begin met een korte dienst, bijvoorbeeld met een dank- of biddagmiddagdienst.
Kinderen moeten leren om ook stil te kunnen zitten en luisteren.
Neem zn lievelingsknuffel mee, en een paar kleine snoepjes.
Hoe meer je als ouder er een probleem van maakt, hoe groter dit probleem zal zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2014 22:47

Ik ben groot voorstander van kindernevendiensten. Diensten zijn voor kinderen moeilijker te begrijpen, pas je het aan hun niveau aan, dan kan je ze veel meer meegeven en blijft het ook nog een beetje leuk voor ze. En leerzaam. Anders gaan ze raampjes tellen en tekenen en zo en dat schiet ook niet op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Boerin » 25 aug 2014 22:57

Marnix schreef: Anders gaan ze raampjes tellen en tekenen en zo en dat schiet ook niet op.

Ik moet ineens aan dat kind denken, het dochtertje van de voorganger vroeger, heel klein kerkje, die hadden geen kinderdienst, dus ze moest erbij blijven en dat waren twee diensten op een zondag. Die zat gewoon achterin de Donald Duck te lezen. Heb je ook veel aan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2014 07:01

Precies. Als ze wel gericht luisteren (wat niet altijd zo is) krijgen ze wel wat mee. Maar bij een nevendienst kan je ze veel weer meegeven.

Overigens is het hier dacht ik tot 10 jaar en niet tot twaalf.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Boaz » 26 aug 2014 08:07

Bij ons in de gemeente is er kinderopvang vanaf babyleeftijd t/m groep 8.
De ene week is er een bijeenkomst op van of bovenbouw gezamenlijk, of onderbouw gezamenlijk. Er is een thema, dat wordt uitgewerkt in vertelling, toneelstukjes en of poppenkast, de week daarna wordt het in de afzonderlijke groepen uitgediept. Mijn jongens vonden het prachtig om naar toe te gaan.
Niettemin hebben ze probleemloos te overstap naar de gewone diensten gemaakt.

Op de week van de gezamenlijk dienst begon de kinderdienst meteen bij aanvang van de 'gewone' dienst, de andere week maakten ze een deel van de gewone dienst mee, en gingen weg tijdens de collecte.

Ik was erg blij dat dit kinderwerk er was/is; voordat we naar deze gemeente gingen hingen de kinderen er maar wat bij en ging de preek over hun hoofden heen, hier kwamen ze enthousiast en vol verhalen van terug.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 26 aug 2014 08:36

Ik denk toch wel dat het goed was geweest als ik als kind iets vaker een gewone dienst had meegemaakt. Nu was dat alleen met doopdiensten en dus heel af en toe in de zomer. Maar als de kinderen erbij zijn, moet de voorganger wel zijn preek daar deels op afstemmen, vind ik.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor schelpje3 » 26 aug 2014 09:22

EenVasteBurcht schreef:Ik denk toch wel dat het goed was geweest als ik als kind iets vaker een gewone dienst had meegemaakt. Nu was dat alleen met doopdiensten en dus heel af en toe in de zomer. Maar als de kinderen erbij zijn, moet de voorganger wel zijn preek daar deels op afstemmen, vind ik.

Als kind snapte ik soms helemaal niks van hetgeen de dominee zei. Diensten duurden toen ook nog langer. En s'avonds zat ik onder het overhangend kleed van de tafel, heel stilletjes, dan vergaten ze me. En dan hoorde ik van alles vertellen en snapte ook daar niets van.
En nu ben ik 50plusser en komt er zoveel bij me in herinnering.
En bij mij niet alleen.
Als ik mijn beste vriendin spreek (vanaf onze 8ste) zegt ze in ieder gesprek wel een keer: ....zou jouw vader.....zou mijn moeder zeggen.
Het zaad wordt gezaaid in je allervroegste jaren en dan kan het ontkiemen. Soms verstikt het, dat zie je helaas bij sommige forummers ook.
En als je geen christelijke opvoeding mocht krijgen, zoals mijn man, merk je dat ook je hele leven. Want er ontbreekt een basis die je nooit meer in kan halen.
Zeg niet te snel dat een kind helemaal niks hoort en raampjes gaat tellen. Het spreekwoord is niet voor niets: kleine potjes hebben grote oren.
Net als thuis, pikken ze heel veel op, ook in de kerk dus.
En kinderen moeten dat gewoon leren. Als ze op hun 4e op school komen, zegt de juf ook niet: doe maar wat je zelf leuk vindt. Nee, dan moeten ze in de kring leren zitten, op een teken van de juf en op elkaar wachten.
Zeker in deze tijd is een kind maar kort kind, merk ik. Sommige zijn op hun 10e al volwassenen in een klein lijfje.
Er zijn ouders die hun jonge kind meenemen naar popconcerten.
Waarom zou je hen dan niet mee kunnen nemen naar de kerk?

Faramir

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Faramir » 26 aug 2014 09:28

Wat dan nuttig kan zijn is ook om je kind in de week voor de dienst/viering voor te bereiden op de lezingen van die zondag. Dan zal het kind tijdens de lezingen en tijdens de preek punten van herkenning hebben.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten