Passievere God of actievere God in de aanloop naar eindtijd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Passievere God of actievere God in de aanloop naar eindtijd?

Berichtdoor Julian Brasser » 22 aug 2014 11:22

We zijn er denk ik allemaal wel over eens dat we zo zachtjes aan in de aanloop naar de eindtijd terecht zijn gekomen.

Nu zou God passiever kunnen worden omdat al die lauwe mensen op aarde niet koud en ook niet heet van zijn uitnodigingen worden. Zijn plan staat in dat geval al vast: al die lauwe mensen op aarde zullen fysiek geoordeeld worden.

Toch denk ik dat God actiever wordt in de aanloop naar de eindtijd, door inachtneming van de volgende gebeurtenissen:
- De brochure van BenIkWelUitverkoren.nl die verspreid is door heel de Biblebelt, die besproken is in de kerkbladen “De Saambinder” en “De Wachter Sions”, waardoor we kunnen kiezen: óf de gedachtegang we zondag in de kerk horen, óf de gedachtegang uit de compilatie van Bijbelteksten in die folder. Bij beide is men aan het ‘kersenplukken uit de Bijbel’, maar er zullen ook vast wel heel wat mensen zijn die zich nu gaan verdiepen in de werkelijke gedachtegang achter het Nieuwe Testament.

- het boek ‘Wake up’, met op het moment van schrijven 162 ‘likes’. 162 mensen die de moeite hebben genomen om op ‘vind ik leuk’ te drukken door het boek dat:
a. zicht geeft op de in de Bijbel aanwezige patronen, zodat de Bruid zich waakzaam kan voorbereiden op de Komst van de Bruidegom.
b. gaat over het denken van kerkgangers, dat effect heeft op hun doen of juist niet meer doen.
c. teruggaat naar het denken van de Gemeente van de eerste eeuw na Christus
d. als één van de kernpunten heeft dat het begrijpen van de Joods-Hebreeuwse context voor christen van cruciaal belang is om een dieper inzicht te krijgen in de woorden die Jezus sprak over de periode van de laatste dagen.
e. uitlegt dat we de wijze waarop Jezus Christus als de Bruidegom Zijn Bruid zal ophalen pas echt goed begrijpen als we dit hebben leren plaatsen in het beeld van het oude Joodse Bruiloftsritueel.
f. als één van de kernpunten heeft dat ze de aanstaande Wederkomst van Jezus Christus bijbels willen funderen en erop willen wijzen dat gelovigen zich er élke dag op moeten voorbereiden, maar dat één kalendermaand aan het eind van de zomer meer dan gemiddelde belangstelling moet krijgen als het gaat over de Opname van de Gemeente.
g. de belofte ter harte neemt dat God tegen Daniël zei dat de betekenis van sommige profetieën verzegeld zou worden tot in de laatste tijd -dat diegenen die God kennen het ook niet zullen verstaan, maar dat de verstandigen het tegen die tijd van het einde wel degelijk zullen begrijpen.
h. de gebeurtenissen uit de Bijbel naast de Hebreeuwse jaarkalender legt, waardoor zich patronen ontvouwen van Gods Reddingsplan die anders volstrekt verborgen blijven.
i. bij het schrijven van dit boek als één van de kernpunten heeft gehad, het beter begrijpen van deze tijd en de daarmee samenhangende belangrijke keuzes waarvoor de gelovige in deze eindtijd is gesteld: “Die keuzes worden duidelijk door vanuit heel andere invalshoeken te kijken naar een aantal bijbelse onderwerpen die betrekking hebben op deze laatste periode die voorafgaat aan de Wederkomst van Jezus Christus. Het wordt een reis langs bijbelse schaduwen, oude kerkgeschriften en kerkgeschiedenis, maar ook langs de NASA, profetieën en oude Joodse gebruiken. Een reis die uiteindelijk het beeld van de aanstaande Wederkomst completer moet maken én die juist een actueel zicht op de komende gebeurtenissen zal geven. ”

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Passievere God of actievere God in de aanloop naar eindt

Berichtdoor Boaz » 22 aug 2014 11:25

Ik ben gisteren net begonnen in het boek Wake up!, Julian..

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: Passievere God of actievere God in de aanloop naar eindt

Berichtdoor Julian Brasser » 22 aug 2014 11:29

Boaz schreef:Ik ben gisteren net begonnen in het boek Wake up!, Julian..
Mooi!

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Passievere God of actievere God in de aanloop naar eindt

Berichtdoor gravo » 22 aug 2014 12:19

Julian Brasser schreef:We zijn er denk ik allemaal wel over eens dat we zo zachtjes aan in de aanloop naar de eindtijd terecht zijn gekomen.


Om verschillende redenen vind ik dit een zeer interessante post. Ik ben het er totaal niet mee eens. Ook de vanzelfsprekendheid in het bovenstaande citaat ('we zijn het er denk ik allemaal wel over eens...') is natuurlijk onzin.
Maar er is iets anders mee aan de hand: op treffende wijze wordt duidelijk hoezeer de verwarring en onzekerheid heeft toegeslagen onder, laat ik zeggen, vrij gematigde orthodoxe kringen.

Het thema van de hele boodschap is: deze tijd. Onze tijd wordt beschouwd als het moment waarop veel van ons vertrouwde wereldbeeld, van onze godsdienst (het christendom), eigenlijk van onze wereld zoals wij die altijd gekend hebben, wegvalt.
Dat is ook een terechte constatering. Of je nu heel orthodox bent, liberaler of zelfs vrijzinnig, de conclusie is vrij onontkoombaar: de structuur van het Westerse christendom is aan het verbrokkelen. Uit alles spreekt dat men dit als een ramp ervaart. Niet alleen kerken en instituties verdwijnen, maar vooral de doorwerking van christelijk geloof in de samenleving verdwijnt: ethiek, moraal, opvattingen over de zin, het doel en de betekenis van het leven zijn ingrijpend veranderd. Het geloof, de gelovigen moeten zich verdedigen, wanneer het leidt tot andere keuzes in denken en doen. Er zijn confrontaties en vele vormen van onbegrip tussen gelovigen en niet-gelovigen.

Maar welke oplossing wordt er hier nu, van en voor de van oorsprong kerkelijke gelovigen, geboden?
Dat ligt erg voor de hand. Nu de structuren van kerken verdwijnen richt men zich op wat in minder gestructureerde, vrije bewegingen in het christendom altijd weer opduikt, het thema: eindtijd.

Waarom is dat nu juist zo'n begrijpelijke theologische vluchtheuvel voor die ontelbaar aantal kleinere christelijke gemeenschappen? Eenvoudig, omdat zij zich klein voelen tegenover een machtige kerk en een machtige wereld (en een machtige satan, vaak ook). Zij stellen daar een machtig wapen tegenover: het verhaal dat op korte termijn (daarom altijd: eindtijd nu!) toch een grote overwinning zal worden behaald op al die machtige grootheden waar ze tegen op moeten boksen.

Kortom, het thema eindtijd heeft te maken met marginalisatie als gelovige groep, met het gebrek aan lange termijn structuur en met de angst om binnenkort alles van geloof, hoop, troost en liefde te verliezen. Overigens heel begrijpelijk: alle apocalyptische literatuur heeft als achtergrond een sterk gevoelde onderdrukking vanuit een angstige minderheidsituatie. Wat wil je dan horen: dat een Machtige Held je zeer spoedig komt helpen met een Machtige Overwinning.
Precies de uitvlucht die in de openingspost wordt gezocht.

Wat is nu onzin en wat is realiteit?

Realiteit is dat het christendom in zijn Westerse verschijningsvorm inderdaad rap aan het verdwijnen is. Maar dat gebeurt niet alleen door secularisatie en een trek naar moderniteit en vrijzinnigheid, mijn punt is dat dat ook gebeurt door het ontstaan van zeer radicale, fundamentalistisch groepen in het christendom. Met zeer simplistische voorstellingen van zaken willen die het christendom op militante wijze redden. Vooral in Amerika bloeit dit christendom. Misschien omdat men daar de instorting ervan nog veel harder en directer ervaart als in Europa. Het gaat op veel manieren niet goed met Amerika. Fundamentalisme groeit ook op de onvrede van een verdwijnende structuur, verdwijnende zekerheden, verdwijnende gedeelde opvatting. Waar de godsdienst verbrokkelt, groeien kleine sektarische groepen, die hun eigen waarheid herdefinieren. Ze hoeven met andere christenen uit heden of verleden geen rekening meer te houden en willen dat ook niet. Dat leidt tot de meest absurde ideeen.

En dat is de onzin. Elke groep schrijft zijn eigen verhaal, maakt zijn eigen theologie, ontwerpt zijn eigen eindtijd-thriller. Alleen binnen die kleine groep wordt het verhaal voor 100% aanvaard. Daarbuiten halt iedereen zijn schouders op. De verhalen zijn vaak volkomen speculatief, zeer subjectief en ook volstrekt ongeloofwaardig, omdat ze elkaar op allerlei punten tegenspreken. Bovendien gaan ze, zoals gezegd, heel vaak over de nabije toekomst. Je zou zeggen dat iedereen die de verhalen van 10 jaar terug nog eens naleest dan tot de conclusie kan komen dat het allemaal apekool is geweest, maar dat gebeurt dan vreemd genoeg weer niet.

Het belang van de openingspost is naar mijn mening, dat we zien dat nu ook in kringen van altijd vrij goed gestructureerde kerken / kerkgenootschappen de verwarring over de toekomt daarvan toeslaat. Wat moeten we zonder die veiligheid. En dan leent men de bekende verhalen van de vrije groepen. Waarmee men zichzelf definitief gewonnen geeft aan marginalisatie, ongecontroleerde speculatie en aan het verliezen van een gezaghebbende stem in de samenleving. Definitief vervreemd van de samenleving. Men kiest voor het isolement, uit angst. Dat is niet de christelijke weg.

Het stemt tot nadenken.

gravo

PS. Misschien wel interessant in dit verband: Paus Franciscus had juist in Korea, het land waarin het christendom wel vitaal is en vol zelfvertrouwen als thema: "Wake up!". Maar dat was geen wake-up-call voor eindtijd of wegduiken in een schuilplaats, maar een wake-up-call om zichtbaar en dienstbaar te zijn in de samenleving van Korea. Als een zoutend zout.
Moet het niet Westerse christendom misschien de uitvlucht zijn voor ons?
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: Passievere God of actievere God in de aanloop naar eindt

Berichtdoor Julian Brasser » 22 aug 2014 13:34

@gravo vr aug 22 2014 1:19 pm, uw bestudeerde mening over dit soort zaken dwingt respect af: er is over nagedacht.

U zegt dus eigenlijk dat het richten op de eindtijd-thematiek voortvloeit uit de wetmatigheid: hoe méér je jezelf in de hoek gedreven voelt, des te sterker de drang naar een uitvlucht daaruit.

Ik zou daar graag van willen maken: hoe méér je jezelf in de hoek gedreven voelt, des te meer kracht de volgende Bijbelteksten hebben:
- Openbaring 3:10: Omdat u het woord van Mijn volharding hebt bewaard, zal Ik ook u bewaren voor het uur van de verzoeking, die over heel de wereld komen zal, om hen die op de aarde wonen te verzoeken.
- Openbaring 4:1-2: Hierna zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel. En de eerste stem die ik als van een bazuin met mij had horen spreken, zei: Kom hier, omhoog, en Ik zal u laten zien wat hierna moet geschieden. En meteen raakte ik in geestvervoering. En zie, er stond een troon in de hemel, en op de troon zat Iemand.
- Markus 14:38: Waak allen en bid, opdat u niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.
- Romeinen 5:3-4: En dat niet alleen, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, omdat wij weten dat de verdrukking volharding teweegbrengt, en de volharding ondervinding en de ondervinding hoop.
- 1 Korinthe 11:32: Maar als wij geoordeeld worden, worden wij door de Heere bestraft, opdat wij niet met de wereld veroordeeld zouden worden.
- Lukas 21:34-36: Wees op uw hoede dat uw hart niet op enig moment bezwaard wordt door roes en dronkenschap en door zorgen over de alledaagse dingen, en dat die dag u niet onverwachts overkomt. Want als een strik zal hij komen over allen die op het hele aardoppervlak wonen. Waak dan te allen tijde en bid dat u waardig geacht zult worden om al die dingen die gebeuren zullen, te ontvluchten, en om te kunnen bestaan voor de Zoon des mensen.
- Titus 2:11-13: Want de zaligmakende genade van God is verschenen aan alle mensen, en leert ons de goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven, terwijl wij verwachten de zalige hoop en verschijning van de heerlijkheid van de grote God en onze Zaligmaker, Jezus Christus.
- Romeinen 11:25: Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan. 1 Korinthe 15:51-52: Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden, in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden.
- 1 Thessalonicenzen 4:16-18: Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan. Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn. Zo dan, troost elkaar met deze woorden.
- Kolossenzen 3:4: Wanneer Christus geopenbaard zal worden, Die ons leven is, dan zult ook u met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid.
- 1 Thessalonicenzen 1:9-10: Want zij vermelden zelf over ons hoezeer wij ingang bij u gekregen hebben en hoe u zich van de afgoden tot God bekeerd hebt om de levende en waarachtige God te dienen, en Zijn Zoon uit de hemelen te verwachten, Die Hij uit de doden heeft opgewekt, namelijk Jezus, Die ons verlost van de komende toorn.
- 1 Thessalonicenzen 5:9-10: Want God heeft ons niet bestemd tot toorn, maar tot het verkrijgen van de zaligheid, door onze Heere Jezus Christus, Die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij wij waken, hetzij wij slapen, samen met Hem zouden leven.

God lijkt speciaal in deze tijd waarin, zoals eerder besproken op dit forum (http://bit.ly/1rpQOFL), de ganse schepping zucht, ons voor de volgende keuze te stellen:

"Wat wil je: met Henoch opgenomen worden (Left Behind 2014 trailer, http://bit.ly/1up0rSp) of met Noach mee de onstuimige zee op (Big Brother Australia 2014 trailer http://bit.ly/YhtY69)?"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Passievere God of actievere God in de aanloop naar eindt

Berichtdoor gravo » 22 aug 2014 15:36

@ Julian Brasser

Je zegt precies hetzelfde als ik. Alleen geef jij nog even praktisch aan hoe dat vinden van een uitvlucht precies in z'n werk gaat: je richt je op bepaalde Bijbelgedeelten die wat te maken hebben met de eindtijd. En die Bijbelgedeelten ervaar je als zeer krachtig.

Maar mijn kritische punt is, dat dat gewoon een keuze om deze tijd als eindtijd te benoemen. Een keuze die niet noodzakelijkerwijs door alle christenen genomen hoeft te worden.

Er zijn veel christenen die voluit een roeping ervaren in deze wereld. Die zich met hart en ziel willen inzetten om het kwade met het goede te bestrijden. Die positief zijn over een christelijk leven in woord en daad. Dei bereid zijn om Jezus te volgen, tot heil van de naaste en tot uitbreiding van het Koninkrijk van God. Jonge christenen in landen waar het christendom groeit, hebben vaak wel problemen, zelfs tot martelaarschap aan toe, maar zij hebben er alle vertrouwen in dat hun bloed 'het zaad van de kerk' zal zijn. Zij hebben wel een toekomstvisie voor deze tijd, deze aarde, deze wereld. Zij werken aan vrede, aan bestrijding van zeikte, armoede, onrecht en geweld.
Dat is een hele andere focus dan veel Westerse christenen nu hebben. Die zijn negatief, zien alles verdwijnen, geloven niet meer dat het goed komt, voelen zich in een hoek gedrukt, gaan radicaliseren en komen uiteindelijk tot een zeer bedreigende boodschap voor de wereld en hun naasten: het is de eindtijd, Armageddon, honger, dood, oorlog, enzovoorts . De eindtijd staat dan voor het definitieve einde van de wereld. In het begrip 'eindtijd' komt zo allerlei frustratie, teleurstelling, berusting en hopeloosheid aan de oppervlakte. Boosheid soms ook. Het enige waaraan je je dan nog kunt laven is de idee dat Jezus Christus verpletterend zal wederkomen, dat al je vijanden vermorzeld zullen worden, dat alles kaopt zal gaan, verbranden, vernietigd worden, maar dat jij als vurige gelovige in die eindtijd gespaard zal worden en uit het gevaar gerukt worden.

Maar wat zeg je dan tegen al die gelovigen die dat helemaal niet zo zien? Die zich opgelucht en gesterkt voelen door de bevrijdende kracht van het Evangelie? Die zich gemotiveerd voelen om hun leven overeenkomstig de roeping die ze gehad hebben te leven? Die hun hart ophalen aan de liefde van God voor mensen? Die er voor kiezen om andere mensen op te zoeken, te helpen, hun land, samenleving op te bouwen en hun vrienden te vertellen van het nieuwe leven dat ze leven? Die opgeruimd, verheugd, dankbaar en vol vreugde leven met God?

Zeg je dan, dat ze het helemaal verkeerd zien? Dat ze zich vergissen? Dat ze zich beter kunnen voorbereiden op het onvermijdelijke einde van de wereld?

Dat is het probleem dat ik heb wanneer mensen zich helemaal laten leiden door een eindtijd-gedachte: dat ze daarmee een verhaal opzetten, waarin iedereen op gelijke wijze wordt betrokken. Dat er geen enkele ruimte meer is om het anders te zien.

Daarom denk ik dat het benoemen van onze tijd als eindtijd, een vruchteloos bedenksel is. Het kan niet worden bewezen en het leidt tot een vreugdeloos doemdenken, dat andere christenen wordt opgedrongen.

Het zou veel beter zijn om een adequaat antwoord te geven op de vraag hoe het toch komt dat het christelijke geloof (in de goede zin van het woord: opbouwend, stichtend, aantrekkelijk) zo in verval is in het Westen. Met doemscenario's keert de geloofwaardigheid van het christelijk geloof niet terug.

De aantrekkingskracht van het christelijk geloof is altijd geweest: het bewijzen van liefde, dienstbetoon, genezing, bevrijding, hulp, genade en recht. Onze ware godsdienst is: weduwen en wezen bezoeken.

Doen we misschien niet meer.

Nee, in plaats daarvan dreigen we ermee dat er in onze (eind)tijd binnenkort nog veel meer weduwen en wezen zullen ontstaan. Het christelijk geloof is dan alleen nog maar de aankondiging van onheil.

Er zijn veel christenen die dat niet over hun hart of over hun lippen kunnen krijgen.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 22 aug 2014 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Bambi

Re: Passievere God of actievere God in de aanloop naar eindt

Berichtdoor Bambi » 22 aug 2014 15:41

Luther dacht ook al dat hij in de eindtijd zat.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Passievere God of actievere God in de aanloop naar eindt

Berichtdoor gravo » 22 aug 2014 15:53

Bambi schreef:Luther dacht ook al dat hij in de eindtijd zat.


Was misschien wel begrijpelijk, maar toch niet waar. Hij was een vernieuwer die het christelijk geloof een enorme dienst heeft bewezen.
Elke christen heeft het moeilijk.
Elke christen strijdt tegen het kwaad in zichzelf en in de wereld.
Maar dat heeft niets te maken met eindtijd.
De eindtijd staat haaks op onze roeping, op onze dagelijkse praktijk van christen zijn.

Vaste overtuigingen van de gedachte "onze tijd is de eindtijd" zijn altijd onverstandig.
Christenen moeten niet over de tijden gaan speculeren waarvan zelfs Jezus heeft gezegd dat die in de handen van de Vader zijn.
Dat verwijten evangelische christenen nog wel eens aan orthodoxe christenen die menen van alles en nog wat te weten over de Raad Gods (verkiezing en zo), maar ik verwijt het de evangelische christenen, dat zij ook met verborgen dingen van God aan het dealen zijn, door voor hun beurt sprekend luidkeels "het begin van het einde" aan te kondigen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: Passievere God of actievere God in de aanloop naar eindt

Berichtdoor Julian Brasser » 22 aug 2014 18:02

Bambi schreef:Luther dacht ook al dat hij in de eindtijd zat.
In reactie op bovenstaande:
gravo schreef:Was misschien wel begrijpelijk, maar toch niet waar. Hij was een vernieuwer die het christelijk geloof een enorme dienst heeft bewezen.
Elke christen heeft het moeilijk.
Elke christen strijdt tegen het kwaad in zichzelf en in de wereld.
Maar dat heeft niets te maken met eindtijd.
De eindtijd staat haaks op onze roeping, op onze dagelijkse praktijk van christen zijn.

Vaste overtuigingen van de gedachte "onze tijd is de eindtijd" zijn altijd onverstandig.
Christenen moeten niet over de tijden gaan speculeren waarvan zelfs Jezus heeft gezegd dat die in de handen van de Vader zijn.
Dat verwijten evangelische christenen nog wel eens aan orthodoxe christenen die menen van alles en nog wat te weten over de Raad Gods (verkiezing en zo), maar ik verwijt het de evangelische christenen, dat zij ook met verborgen dingen van God aan het dealen zijn, door voor hun beurt sprekend luidkeels "het begin van het einde" aan te kondigen.

gravo

Toch wordt er in Daniël 12:4-9 gezegd: "Maar u, Daniël, houd deze woorden geheim en verzegel dit boek tot de tijd van het einde. Velen zullen het onderzoeken en de kennis zal toenemen. En ik, Daniël, zag, en zie, er stonden twee anderen, de één hier op de oever van de rivier, en de ander aan de overkant op de oever van de rivier. De één zei tegen de Man gekleed in linnen, Die Zich boven het water van de rivier bevond: Hoelang duurt het nog voordat er een einde komt aan deze wonderlijke dingen? Toen hoorde ik de Man gekleed in linnen, Die Zich boven het water van de rivier bevond, en Hij hief Zijn rechter- en Zijn linkerhand op naar de hemel en zwoer bij Hem Die eeuwig leeft: Na een vastgestelde tijd, vastgestelde tijden en een helft, wanneer Hij er een einde aan gemaakt zal hebben om de macht van het heilige volk stuk te slaan, zal er aan al deze dingen een einde komen. Ik echter, ik hoorde het wel, maar ik begreep het niet. En ik zei: Mijn Heere, wat zal het einde hiervan zijn? Toen zei Hij: Ga heen, Daniël, want deze woorden blijven geheim en verzegeld tot de tijd van het einde."

Bovenstaande Bijbeltekst zou je in combinatie moeten nemen met Lukas 21:34-36: Wees op uw hoede dat uw hart niet op enig moment bezwaard wordt door roes en dronkenschap en door zorgen over de alledaagse dingen, en dat die dag u niet onverwachts overkomt. Want als een strik zal hij komen over allen die op het hele aardoppervlak wonen. Waak dan te allen tijde en bid dat u waardig geacht zult worden om al die dingen die gebeuren zullen, te ontvluchten, en om te kunnen bestaan voor de Zoon des mensen.

En dán zou het best nog wel eens kunnen dat de video in onderstaande post terechte dingen optekent:

viewtopic.php?f=29&t=27556&start=15#p1987185

Persoonlijk geloof ik dat God speciaal in deze aanloop naar de eindtijd mensen aanspoort om deze dingen te onderzoeken, vanwege Youtube kanalen als "eternalrhythmflow", "theGroxt1" en "theJonathanKleck" én het boek "Wake up!".

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Passievere God of actievere God in de aanloop naar eindt

Berichtdoor Boerin » 23 aug 2014 08:56

God is nooit passief, Zijn Lichaam wordt wel actiever.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Riska

Re: Passievere God of actievere God in de aanloop naar eindt

Berichtdoor Riska » 23 aug 2014 14:42

JulianBrasser schreef:Persoonlijk geloof ik dat God speciaal in deze aanloop naar de eindtijd mensen aanspoort om deze dingen te onderzoeken, vanwege Youtube kanalen als "eternalrhythmflow", "theGroxt1" en "theJonathanKleck" én het boek "Wake up!".

Persoonlijk geloof ik dat we moeten zorgen dat we dicht bij de Heer blijven.
Niks meer, niks minder...

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Passievere God of actievere God in de aanloop naar eindt

Berichtdoor Teus » 25 aug 2014 12:52

Ik ben het boek "Wake up" aan het lezen.

Ik ben van mening dat God aan het "binnenhalen" is, steeds meer mensen komen tot bekering.

Luther dacht ook dat hij in de eindtijd zat ja, maar heeft niets meegekregen van b.v. het teken van het beest.

Dat evangelische christenen ook met verborgen dingen van God aan het dealen zijn is niet goed maar God geeft juist dingen om de eindtijd herkenbaar te maken.
Hij zegt Zelf dat het op het gebed bespoedigd wordt, zouden we dan niet nog meer moeten vragen om Zijn komst? God beloond zelfs het verlangen, dan is het toch niet alleen maar in de pas lopen?
Geloven en een nabij leven is toch inherent aan verlangen?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Riska

Re: Passievere God of actievere God in de aanloop naar eindt

Berichtdoor Riska » 25 aug 2014 13:03

Teus schreef:Ik ben het boek "Wake up" aan het lezen.

Er wordt mij teveel 'reclame' voor dat boek gemaakt - dat maakt mij achterdochtig... ik kan het niet helpen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Passievere God of actievere God in de aanloop naar eindt

Berichtdoor Teus » 25 aug 2014 14:09

Teus schreef:Ik ben het boek "Wake up" aan het lezen.

Riska schreef:Er wordt mij teveel 'reclame' voor dat boek gemaakt - dat maakt mij achterdochtig... ik kan het niet helpen.

Hoeveel reclame wordt er niet voor de Bijbel gemaakt....nog te weinig eigenlijk.
Toch zou ik het eens proberen, Riska, vraag God of Hij met je meegaat, daar gaat het om, toch? Het is niet belangrijk wat anderen er van vinden.
Stap voor stap worden de Bijbelse teksten uitgelegd.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Passievere God of actievere God in de aanloop naar eindt

Berichtdoor gravo » 25 aug 2014 15:32

Riska schreef:Er wordt mij teveel 'reclame' voor dat boek gemaakt - dat maakt mij achterdochtig... ik kan het niet helpen.


Naast mijn theologische bezwaren om alle kaarten op deze tijd als eindtijd te zetten, is bovenstaande post voor mij ook nog wel een punt van aandacht: sluit de mogelijkheid niet uit dat de focus op eindtijd commerciëel gezien ook een zeer lucratieve keuze kan zijn. Als je ziet hoeveel "Bijbelleraren" zich met thriller-achtige boekjes, dure websites en kostbare lezingentournees presenteren, dan rinkelen er vast wat kassa's. Kwestie van doelgroep, taalgebruik, inhoud en plaatjes goed op elkaar afstemmen, reclame maken en binnenlopen.

Misschien is de meest intelligente vraag die we deze "profeten" kunnen stellen wel:
"Is het best denkbare scenario voor uw inkomsten niet dat een spoedige eindtijd wel moet worden aangekondigd, maar liever niet moet plaatsvinden, aangezien er dan een heel aantal lucratieve jaren verloren gaan?"

Die Amerikaanse fopprofeten zien er ook altijd zo bling-bling uit, met die parelwitte lach, dat succes-Evangelie, die foute schoenen en dat opgefokte praten, klappen en die maniakale demagogie.

Geef een fijne gift! Koop m'n boek! Stort nog eens bij! Daar gaat het allemaal om. Alsof dat ook maar enige relatie heeft met het daadwerkelijke einde van de wereld.
Als dat einde zo aanstaande zou zijn, geef alles dan maar weg, zou ik denken.

Mag ik 'Amen' horen?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten