Opvoeding en huisregels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Evelien » 21 aug 2014 21:31

Wij hebben geen regels. :-oo

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor schelpje3 » 21 aug 2014 21:48

paprikameisje2 schreef:
Hier geen geschreeuw in huis. Mijn mededeling is dan tegen de kinderen, je praat hard. Vaak gaan ze dan zelf wel rustiger praten. Verder probeer ik geven en nemen meer en meer duidelijk te maken... maar dat is lastig vooral voor de jongste.. eens een opoffering doen voor een ander is lang niet slecht.

Ik liep vanmiddag in de supermarkt, er krijste een kind: ik wil dit. Schreeuwde die moeder terug: houd op met schreeuwen. :mrgreen: Tja...
Eén van onze kinderen had ook wel eens de neiging om te hard te praten, kreeg ik van iemand de tip om dan terug te fluisteren. Dat vond hij zo raar, dat hij vergat om te schreeuwen.
Maar het helpt niet voor eeuwig. :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Evelien » 21 aug 2014 22:00

Precies, en soms helpt het wel eventjes. :oops: Hier 1 keer gehad dat ik heel hard zijn naam riep. Hij keek me aan en aan zijn gezicht af te lezen was: "mama wat doe je raar". Tsja.
Schreeuwen hou ik ook absoluut niet van.
Maar het is wel zo wat je zelf doet/eet/drinkt, je bent wel een voorbeeld voor je kids.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor paprikameisje2 » 22 aug 2014 16:47

Ik zeg idd op mn allerzachst.. je praat hard... oid.:) zelfde effect.ik vertik te luisteren of te antwoorden als er geschreeuwd wordt...

Ehm nu wordt er op zolder geschreeuwd.... haha. Spoedig zal de eerste ruzie er zijn. Moet nog was hange .. combineer ik et een met et ander. Haha

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2014 16:48

Gedrag van je kind spiegelen wil soms inderdaad wel even helpen. Toen ik aan tafel mijn benen optrok waardoor mijn knieën boven tafel uitstaken, keek dochterlief heel raar. "Ja, dus als JIJ dat doet, is het ook raar."

Het helpt niet dat mijn vrouw chronisch pijnpatiënte is, en dat voor mijn intrek hier ze niet de energie had voor voldoende structuur te zorgen. De dochter was dus voor een groot deel aan zichzelf overgeleverd, omdat het gewoon niet anders ging. Ik ben blij dat ik nu kan helpen daar verandering in te brengen, maar je merkt gewoon best vaak dat er ingesleten gedrag moet worden afgeleerd. (of basisgedrag moet worden aangeleerd)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor mohamed » 22 aug 2014 16:52

Dat klinkt als een flinke uitdaging!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2014 16:55

paprikameisje2 schreef:Ik zeg idd op mn allerzachst.. je praat hard... oid.:) zelfde effect.ik vertik te luisteren of te antwoorden als er geschreeuwd wordt...


Het maakt het hier wel lastig dat dochter weekenden bij haar vader zit, waar heel ander gedrag van haar wordt geëist of waar heel ander gedrag 'werkt'. Als ze dan terugkomt en extra 'schattig' probeert te doen (ogen groot maken, kinderlijker praten) om haar zin te krijgen of om onder iets uit te komen, dan moeten we altijd weer even zeggen 'nee, dat werkt hier niet zo!'

Persoonlijk heb ik niet zo heel veel moeite met vloeken. Het is een verbale manier om frustratie te uiten en daar is, vind ik, weinig verkeerd aan, maar niet iedereen is het daarmee eens. Om de een of andere reden deed dochterlief de vloeken uitspellen, want 'dan telde het niet als echt zeggen.' Daar heb ik snel een einde aan gemaakt, want dat soort mazenzoekerij vind ik erger dan een keer een krachtterm.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor schelpje3 » 22 aug 2014 18:09

Mortlach schreef:
Het maakt het hier wel lastig dat dochter weekenden bij haar vader zit, waar heel ander gedrag van haar wordt geëist of waar heel ander gedrag 'werkt'. Als ze dan terugkomt en extra 'schattig' probeert te doen (ogen groot maken, kinderlijker praten) om haar zin te krijgen of om onder iets uit te komen, dan moeten we altijd weer even zeggen 'nee, dat werkt hier niet zo!'

Persoonlijk heb ik niet zo heel veel moeite met vloeken. Het is een verbale manier om frustratie te uiten en daar is, vind ik, weinig verkeerd aan, maar niet iedereen is het daarmee eens. Om de een of andere reden deed dochterlief de vloeken uitspellen, want 'dan telde het niet als echt zeggen.' Daar heb ik snel een einde aan gemaakt, want dat soort mazenzoekerij vind ik erger dan een keer een krachtterm.

Het zit er al vroeg in Mortlach, de vrouwen trachten de mannen te manipuleren :mrgreen:
Jullie hebben heel veel wijsheid en geduld nodig op deze manier.
Kinderen, hoe lief en gemakkelijk ze ook kunnen zijn, zoeken toch altijd op een bepaalde manier de grens op van jou. Want dat schijnt veilig te voelen.
Ze voelen aan dat je onvoorwaardelijk van hen houdt, want als ze dit bij anderen doen, worden ze misschien afgewezen.
Leuk hoor zo'n dochter, Mortlach, daar ga je nog veel plezier van hebben denk ik. :D

Gebruikersavatar
BigSmile
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jun 2006 08:41
Locatie: Gelderland

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor BigSmile » 22 aug 2014 18:16

Haha Schelpje, dat ga ik eens proberen bij mijn hardpratende zoon :-)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor schelpje3 » 22 aug 2014 18:19

BigSmile schreef:Haha Schelpje, dat ga ik eens proberen bij mijn hardpratende zoon :-)

Het helpt niet altijd :wink:
Mijn zoon, nu reeds lang volwassen, weet het nog wel.
Toch wel grappig, dat je sommige dingen teruggekoppeld krijgt. Maar op het moment denk je: zucht..... komt dit nog wel goed.... ooit.... wat doe ik verkeerd?....

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2014 22:37

schelpje3 schreef:Het zit er al vroeg in Mortlach, de vrouwen trachten de mannen te manipuleren :mrgreen:


Al helemaal als de vader het gedrag daadwerkelijk aanmoedigd en beloond. Wij proberen hier enkel wat tegenwicht te bieden en haar duidelijk te maken dat ze meer is dan alleen een leuk smoeltje.

Jullie hebben heel veel wijsheid en geduld nodig op deze manier.
Kinderen, hoe lief en gemakkelijk ze ook kunnen zijn, zoeken toch altijd op een bepaalde manier de grens op van jou. Want dat schijnt veilig te voelen.
Ze voelen aan dat je onvoorwaardelijk van hen houdt, want als ze dit bij anderen doen, worden ze misschien afgewezen.
Leuk hoor zo'n dochter, Mortlach, daar ga je nog veel plezier van hebben denk ik. :D


Dat gaat vast helemaal goedkomen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor ajl » 25 aug 2014 10:27

Evelien schreef:Wij hebben geen regels. :-oo


Helemaal niets?

Ik denk dat wij wel veel regels hebben, anders wordt ons huis overgenomen door een invasie wilden. Aaan tafel eten, wasgoed is de wasmand, bed opmaken s'morgens, voor het slapen even je kamer opruimen, niet smakken aan tafel, eten met mes en vork, niet stampen op de trap, geen ballen in huis Pijl en boog, katapult alleen in overleg gebruiken ( mag nl alleen op grote, open terreinen/weilanden). Niet op de tafels zitten, niet springen op de bank
Eigenlijk de gewone, normale opvoedregels.

Het ene kind kan je op jongere leeftijd meer loslaten dan het andere kind. Onze oudste is heel verantwoordelijk en kan de gevolgen makkelijker overzien. Zijn zusje zoekt altijd alle grenzen op en nr 3 moet aan alle kanten afgebakend worden. Hij ziet geen enkel gevaar.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 aug 2014 10:45

ooh evelien heeft ze ook vast wel hoor, evelien kennende! :)!! :)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Evelien » 25 aug 2014 10:49

:wink: d:)b

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Lalage » 25 aug 2014 20:22

@ajl pijl en boog? bedoel je een speelgoedversie?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten